Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Pienehköt, pikaiset kysymykset ajoneuvojen remontteihin liittyen

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja jusape, 8.1.2020.

  1. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    2 704
    Saadut tykkäykset:
    679
    Tuo pätee jos kaikki 4 mäntää olis samalla puolella, arvaan että jos on noin paljon mäntää niin niitä on varmaan kummallakin puolella
     
  2. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    29 936
    Saadut tykkäykset:
    5 190
    Kaikki on niin suhteellista. Polkimen liikematka, välitys, voima ja mitä tässä oikein kysytään...
     
  3. Hulpio

    Hulpio Hamp uusi
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    3 084
    Saadut tykkäykset:
    699
    Avaatko tätä. Minun järjen mukaan tuo menee ihan pääsylinterin männän ja satulan mäntien kokonaispinta-alan ja niiden suhteiden mukaan ja polkimella taas ihan sillä "minkä voimassa voittaa sen matkassa häviää".
     
  4. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    2 704
    Saadut tykkäykset:
    679
    Joissain jarrusatuloissa on mäntä/mäntiä vain toisella puolella ja joissakin kummallakin. Koska pukkaavat toisiaan vastaan, voima on käytännössä sama kuin toisen puolen sylinterien voima ja liikematka taas on sitte 2x pitempi kuin että oisi samat männät vain yhdellä puolella
     
  5. Hulpio

    Hulpio Hamp uusi
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    3 084
    Saadut tykkäykset:
    699
    Nyt ei taida meikä olla samaa mieltä. Jarrutusvoima on ihan sama onko männät yhdellä vai kahdella puolella. Palahan on molemmin puolin. Tämä sillä edellytyksellä, että liukuvan satulan häviöitä ei oteta huomioon. Samoin yksittäisen männän liikematka sama olipa yhdellä tai kahdella puolella. Pääsylinteriltä tulee kuitenkin sama määrä paineenalaista nestettä ja jotta polkimen liike ei riippuisi satulan tyypistä niin satulan mäntien pakko liikkua saman verran?
    Vai onko mulla nyt kipulääkepäissäni ajatus solmussa.
     
  6. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    2 704
    Saadut tykkäykset:
    679
    Mietipä uudestaan, neljä mäntää yhdellä puolella tai 2 mäntää per puoli männät vastakkain. Satulahan kelluu vapaasti sylinterin liikesuunnassa ja palat on molemmilla puolilla vaikka on sylinterit vain toisella puolella.
     
  7. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    18 591
    Saadut tykkäykset:
    8 742
    Kysymys vaatii tarkennusta kun ei tiedä mihin käyttöön....jos tulee joku jusape-logon puristinhärveli fanituotteisiin niin eiköhän siinä riitä ihan pinta-ala laskelmat :rolleyes:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Hauska Hauska x 1
  8. Hulpio

    Hulpio Hamp uusi
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    3 084
    Saadut tykkäykset:
    699
    Totta. Jotta jarrutusvaikutus syntyy täytyy molempien puolien palojen liikkua levyä kohti x milliä. Yksipuolisessa sylinteri menee "karkuun" kun satula liikkuu eli jokaisen männän täytyy liikkua tuplamatka. Jarruvoima on vain puolet kaksipuolisesta koska minkä matkassa voittaa sen voimassa häviää. Tai sitten vaan odottelen jotta jäykkä sörkylääkitys ei humise nupissa enää. :p:D
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Nuffin jarruja pohdiskellut ..... Levy pyörisi siis 4.1818 kertaisella nopeudella suhteessa renkaaseen....
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    19 428
    Saadut tykkäykset:
    3 108
    Ajovoimanottoonko levyn meinasit laittaa?
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Ei oo mitään voimanottokoneistoja..... Jarruakseli on ennen alennuspyörästöä, ja sen välityssuhde on siis 4.1818, jarruakseli pyörittää renkaan vetoakselia, jarruakselilla 11 piikkiä, isolla rattaalla 46 piikkiä.
    Eli alkuperäisen rumpujarrun tilalle n. 285mm tuuletettu levy.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 2
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  12. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    9 582
    Saadut tykkäykset:
    1 783
    Tässä talossa ainakin kahtapuolta männillä olevat satulat ovat kiinteät. En tiedä miten nuo voisivat ylipäätään liukua.
     
  13. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    9 582
    Saadut tykkäykset:
    1 783
    Tässä esim. maltillinen karh... possujarru:

    upload_2021-9-16_16-0-35.png

    Vähän näköjään varastopölyä. 32-36-38mm männät per sivu. Laikkana muistaakseni 385x32.

    Toiset mallit kiinnittyvät sitten radiaalisesti, mutta rakenne hyvinkin sama. Bremboja kaikki tyynni.
     
  14. paska

    paska Verkusonni

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    2 704
    Saadut tykkäykset:
    679
    Sen takia siinä tosiaan lienee ne männät toisellakin puolen että sen ei tarvitse olla kelluva, en oo hypistelly itse muuta kuin 1-mäntäisiä
     
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Kahdenpuolen männät omaava satula on asennukseltaan kiinteä, eikä liukuva / kelluva.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Kahdenpuolen kun männät on, satula ei ole liukuva tai kelluva, vaan kiinteällä asennuksella.
    Yhdenpuolen männät - satulat on taas liukutappien tms varassa että satula pääsee liikkumaan.
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Liikematkaan asialla ei lie merkitystä onko esim kelluvassa satulassa männät yhdellä puolen tai kiinteällä satulalla mäntä per puoli.
    Mäntien kokonaisliike yhteensä on sama.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Onkohan täs ukon T4 portteris ihan oikeet jarrulevyt eessä ?
    Mein aikana ei oo jarruremppaa tehty laisinkaan....

    IMG_20210916_180939.jpg
     
    • Hauska Hauska x 1
  19. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    18 591
    Saadut tykkäykset:
    8 742
    En tiedä miten ukko sillä kaahaa mutta muuten nuo kestää vielä 500.000km :)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Lisäksi pala ei yllä sisäkehältä viimeiselle 5mm matkalle.
    Liekö joskus laitettu 10mm liian pienen halkaisijan levyt.
    Jarruremppa lie edessä, näky täl puolen olevan vetonivelen suojakumikin katki, toispuolella kumis halkeamareikä....
    Eli suojakumien vaihdon yhteydessä myös jarrut samoilla " lämmöillä " ....


    IMG_20210916_181649.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 1

Jaa tämä sivu