PEUGEOT 206 taka-akselin vaihto

jusape

Mr Horsepower
KK Plus ADpack
Tossa vaihdoin tälläisen tänään, niin napsin kuvat ja aattelin tehdä jonkinlaisen ohjeen hommaan...
Auto siis -99 mallinen ja 1,4 koneella, ei ABSsää.

Eli ensin auton peppu ylös, renkaat irti ja pukit helmojen alle.

WP_001351.webp

Sitten keskikuppi navasta irti, ja napamutteri auki, jotta saat rummut irti. Avain 32mm hylsy.

WP_001352.webp WP_001353.webp

Irrota takavaimennin klemmarista, ja kannatinkumeista, 13mm hylsy.

WP_001354.webp

Seurtaavaksi avaa takakelkan TAAEMMAT pultit yksi kerrallaan ja kierrä käsin noin 3 kierrosta kiinni, avain E16 hylsy.
Tämän jälkeen voit avata etummaiset pultit ja päästää akseliston roikkumaan taaempien pulttien varaan, saat lisätilaa jarruputkien kiinnikkeiden irroitukseen

WP_001355.webp WP_001356.webp

Sitten irroita jarrukilvet akselista, avain T50.

WP_001357.webp

Irroita jarrupaineen säädin oikealta palkin päältä, avain T40. Irroita jarruputkien kiinnikkeet palkista, ja vasemmalta letkun kiinnike, avaimet 13mm hylsy ja 10mm kiintolenkki.
Käsijarruvaijerien kiinnikepultteihin paras on 13mm räikkälenkki, hylsy ei sovi.
Kiepauta käsijarruvaijerit runko-osan alta päällipuolelle ja köytä jarrukilvet narulla roikkumaan.

WP_001358.webp WP_001359.webp WP_001360.webp WP_001361.webp

Nyt akseli onkin valmis irroitettavaksi taaemmista pulteistaan kokonaan, yksin tehdessä homma käy kivasti 2della hallitunkilla.
(JOS auto on varustettu ABS-systeemillä, se aiheuttaa lisähommia, itsellä ei ole vielä eteen tullut, onneksi...)

WP_001362.webp

Sitten vain uutta akselia paikoilleen. (Tässä kohtaa on nyt sitten hyvä pitää sellaine puolentunnin ruokatauko, aikaa on mennyt vasta 1,5 tuntia)

WP_001364.webp WP_001365.webp

Sitten masu täynnä voi jatkaa kokoamista vaijereiden ja putkien kanssa päinvastaisessa järjestyksessä, ja äkkiä tuo onkin kasassa sitten jo....
Pari vartin kahvipaussiakin voi pitää huoletta, ohjeaika tähän hommaan on 4tuntia.
Mulla meni puolikkaan tauon ja kolmen juomatauon (I-olutta) ja 10 röökitauon kanssa 3tuntia näihin kuviin kun kasassa...

WP_001366.webp WP_001367.webp

Osienluovuttaja, -03 206 Pökötin...

WP_001363.webp


EDIT:
Niin, ja tämä pätee pääpiirteittäin myös muihin x05 x06 sarjalaisiin, pienin eroin (esim. 405 1,9SRi,GRi, jne joissa levyt takana, hiukan lisähommaa tiedossa...)
 
Viimeksi muokattu:
Noitten Pököttien taka-akselien kanssa jatkuu näköjään painiminen yhä, ilmeisesti tehtaalle rahanarvoinen paikka säilyttää tuo rakenne samalla tavalla kuluvana vuosikymmenestä toiseen, usein näkee liikenteessä "länkisäärisiä" pököttejä.

Hyvä että annat tee-se -itse miehille ohjeistusta:peuk:
 
Noitten Pököttien taka-akselien kanssa jatkuu näköjään painiminen yhä, ilmeisesti tehtaalle rahanarvoinen paikka säilyttää tuo rakenne samalla tavalla kuluvana vuosikymmenestä toiseen, usein näkee liikenteessä "länkisäärisiä" pököttejä.

Hyvä että annat tee-se -itse miehille ohjeistusta:peuk:
Ei niitä enää tehdä sentään,ja kyllä sitä rakennettakin on muuteltu vähän vuosien varrella,mutta ei se toimi ilman rasvanippoja,joista saa painettua vedet ulos...
 
Jotain sepityksiä nelinolviitosten länkisääriin kaverit väsäili jo 80- luvun lopuilla,en vaan muista millaisia... sitä vaan lähinnä muistelin, oli muistaakseni tehtaan osat hinnoiteltu aika suolaisiksi tuolloin...
 
Ehkä laakeripronssista 4-50mm leveitä holkkeja neulalaakereiden tilalle? Mulla omas 405sessa on holkit ollut 4-5vuotta...
 
Tuo kynkkäsysteemi on ollut käytössä sitikalla eri variaatioina -50 luvulta viime vuosiin saakka, pösölläkin siinä imussa muutaman vuosikymmenen. Etuna on renkaan seuraaminen koko pitopinnaltaan aina tien pintaa kulmien muuttumatta ilman monivarsituennan valtavaa nivelmäärää. Kyllä niiden nivelienkin vaihtoon kuluu aikaa ja rahaa jonkin saksan ihmeen kanssa auton elinajan aikana. Lisäetu tuolla vääntösauvajousituksella on myös sen tilan vähäinen tarve; ei ole niitä iskareita ja jousia siellä peräkopissa tilaa kaventamassa.

Veikkaan että suurin syy tuon akselirakenteen jäämisestä pois tuotannosta on raha. On helpompaa tehdä saksalaistyyppinen yhdystukiakselisto hitsaamalla kaikki yhteen, mitä tuommoinen älykäs systeemi laakereineen ja sauvoineen. Kallistuksenvaimenninkin on akseliputken sisällä, senkin paikka nerokas. Tukivarret ovat yhteydessä toisiinsa kallistuksenvaimentimen ja poorien avulla keskipisteestään. Vaimennus tapahtuu vaimenninta kiertämällä.

Itse vaihdoin Xsaraan laakerit oikealle puolelle viimeviikolla. Teetin pronssiholkit, sisimmäinen oli jotakin 45 mm pitkä, etummainen 50 mm, mutta siihen piti tehdä ohennos päällypuolelle, kun alkuperäinen neulalaakeri on noin tuuman levyinen, ja sen kokoinen paikka on akseliputkessakin.

Xsarassa taka-akselin laakerointi kesti 365 000 km ja 10 vuotta. Neulalaakereiden riikkontomisen syy on korroosio. Akselin sisään pääsee suolavettä stefojen kuluessa ja laakereiden rasva katoaa. Asentamalla rasvanipat saadaan suolavesi pois ja rasvaa laakeriin. Euroopassa tuota ei tarvitse tehdä, koska siellä autoilla ei ajeta yhtä kauaa kuin täällä köyhässä Suomessa. Siellä auto menee paaliin ennen taka-akselin laakereiden rikkoontumista.
 
kaveri vaihto aikanaan renalt lagunaansa tuon taka akselin.. kiros sitä autoa muutenkin vikojen puolest ja kun sauva katkes ni vaihtoon lähtö oli varma.. mut tuo akselin vaihto.. kaveri katteli et miten nuo putket ym vaijerit saa kiinnikkeistään irti oli muistaakseni abs:kin.. no navat levyjarruineen lähti 4 pultil kokonaisuudessaan irti ja kaveri vetäs rälläkäl putket ja vaijerit kiinnikkeineen irti.. akseli irti ja elinten luovuttajast kans akseli irti.. kannakkeet rälläkäl ja akseli paikoilleen jarrut ym kiinni ja sit migil kannakkeet oikeisiin kohtiin.. tiedä kuin nuita hitsata sais.. mut vähä maalia ja massaa päälle ja ajoon..
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös