Tossa vaihdoin tälläisen tänään, niin napsin kuvat ja aattelin tehdä jonkinlaisen ohjeen hommaan...
Auto siis -99 mallinen ja 1,4 koneella, ei ABSsää.
Eli ensin auton peppu ylös, renkaat irti ja pukit helmojen alle.
Sitten keskikuppi navasta irti, ja napamutteri auki, jotta saat rummut irti. Avain 32mm hylsy.

Irrota takavaimennin klemmarista, ja kannatinkumeista, 13mm hylsy.
Seurtaavaksi avaa takakelkan TAAEMMAT pultit yksi kerrallaan ja kierrä käsin noin 3 kierrosta kiinni, avain E16 hylsy.
Tämän jälkeen voit avata etummaiset pultit ja päästää akseliston roikkumaan taaempien pulttien varaan, saat lisätilaa jarruputkien kiinnikkeiden irroitukseen
Sitten irroita jarrukilvet akselista, avain T50.

Irroita jarrupaineen säädin oikealta palkin päältä, avain T40. Irroita jarruputkien kiinnikkeet palkista, ja vasemmalta letkun kiinnike, avaimet 13mm hylsy ja 10mm kiintolenkki.
Käsijarruvaijerien kiinnikepultteihin paras on 13mm räikkälenkki, hylsy ei sovi.
Kiepauta käsijarruvaijerit runko-osan alta päällipuolelle ja köytä jarrukilvet narulla roikkumaan.
Nyt akseli onkin valmis irroitettavaksi taaemmista pulteistaan kokonaan, yksin tehdessä homma käy kivasti 2della hallitunkilla.
(JOS auto on varustettu ABS-systeemillä, se aiheuttaa lisähommia, itsellä ei ole vielä eteen tullut, onneksi...)

Sitten vain uutta akselia paikoilleen. (Tässä kohtaa on nyt sitten hyvä pitää sellaine puolentunnin ruokatauko, aikaa on mennyt vasta 1,5 tuntia)
Sitten masu täynnä voi jatkaa kokoamista vaijereiden ja putkien kanssa päinvastaisessa järjestyksessä, ja äkkiä tuo onkin kasassa sitten jo....
Pari vartin kahvipaussiakin voi pitää huoletta, ohjeaika tähän hommaan on 4tuntia.
Mulla meni puolikkaan tauon ja kolmen juomatauon (I-olutta) ja 10 röökitauon kanssa 3tuntia näihin kuviin kun kasassa...

Osienluovuttaja, -03 206 Pökötin...

EDIT:
Niin, ja tämä pätee pääpiirteittäin myös muihin x05 x06 sarjalaisiin, pienin eroin (esim. 405 1,9SRi,GRi, jne joissa levyt takana, hiukan lisähommaa tiedossa...)
Auto siis -99 mallinen ja 1,4 koneella, ei ABSsää.
Eli ensin auton peppu ylös, renkaat irti ja pukit helmojen alle.
Sitten keskikuppi navasta irti, ja napamutteri auki, jotta saat rummut irti. Avain 32mm hylsy.

Irrota takavaimennin klemmarista, ja kannatinkumeista, 13mm hylsy.
Seurtaavaksi avaa takakelkan TAAEMMAT pultit yksi kerrallaan ja kierrä käsin noin 3 kierrosta kiinni, avain E16 hylsy.
Tämän jälkeen voit avata etummaiset pultit ja päästää akseliston roikkumaan taaempien pulttien varaan, saat lisätilaa jarruputkien kiinnikkeiden irroitukseen
Sitten irroita jarrukilvet akselista, avain T50.

Irroita jarrupaineen säädin oikealta palkin päältä, avain T40. Irroita jarruputkien kiinnikkeet palkista, ja vasemmalta letkun kiinnike, avaimet 13mm hylsy ja 10mm kiintolenkki.
Käsijarruvaijerien kiinnikepultteihin paras on 13mm räikkälenkki, hylsy ei sovi.
Kiepauta käsijarruvaijerit runko-osan alta päällipuolelle ja köytä jarrukilvet narulla roikkumaan.
Nyt akseli onkin valmis irroitettavaksi taaemmista pulteistaan kokonaan, yksin tehdessä homma käy kivasti 2della hallitunkilla.
(JOS auto on varustettu ABS-systeemillä, se aiheuttaa lisähommia, itsellä ei ole vielä eteen tullut, onneksi...)

Sitten vain uutta akselia paikoilleen. (Tässä kohtaa on nyt sitten hyvä pitää sellaine puolentunnin ruokatauko, aikaa on mennyt vasta 1,5 tuntia)
Sitten masu täynnä voi jatkaa kokoamista vaijereiden ja putkien kanssa päinvastaisessa järjestyksessä, ja äkkiä tuo onkin kasassa sitten jo....
Pari vartin kahvipaussiakin voi pitää huoletta, ohjeaika tähän hommaan on 4tuntia.
Mulla meni puolikkaan tauon ja kolmen juomatauon (I-olutta) ja 10 röökitauon kanssa 3tuntia näihin kuviin kun kasassa...

Osienluovuttaja, -03 206 Pökötin...

EDIT:
Niin, ja tämä pätee pääpiirteittäin myös muihin x05 x06 sarjalaisiin, pienin eroin (esim. 405 1,9SRi,GRi, jne joissa levyt takana, hiukan lisähommaa tiedossa...)
Viimeksi muokattu: