• KAMIINA ON HÄTÄAPUKAMIINA - LUE TÄMÄ!

    Kamiina ei ole EU:n rakennustuoteasetuksen vaatimusten eikä ekosuunnitteludirektiivin mukainen tuote. Sen hiukkaspäästöjä ei ole mitattu, eikä kamiinaa ole testattu EU-määräysten mukaisesti.

Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Perkins-moottoreista yleistä höpinää

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja LPR, 25.5.2023.

  1. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    32 358
    Saadut tykkäykset:
    6 046
    Avataan ketju, kun aina nuo laatumoottorit herättää keskustelua ja muissa ketjuissa lähtee laukalle häiritsemään alkuperäitä tarkoitusta.

    Noita 4.212, 4.236, 4.248 -sarjalaisia monesti mollataan. En tiedä onko mulle sattunut hyviä yksilöitä, mutta hyvin ovat käynnistyneet kylmänäkin, enkä moitteen sanaa voi antaa oikein mistään, jos puhutaan vanhanliiton ahtamattomasta perus dieselistä. Tuo 390 Fergun .248 lähtee käyntiin liekkihehkulla -15 asteessa n. 5 sek. startilla ja kympissä ilman hehkua ja ex. veneen .236 lähti käyntiin sillein, ettei niin lyhyttä aikaa oikein osannut edes startata. Aikanaan oli 135:ssa 3.152 ja se kyllä oli kaikinpuolin paras moottori tuon teholuokan dieseleistä. Ihmettelen, että miksi veneen pikkudieseliksi Perkins otti 4.108:n. Se on täysi susi kolmipyttyiseen verrattuna. Olisko venekäyttöön halunneet nelosen sievempää käyntiääntä?
     
  2. paska

    paska Verkusonni
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    6 837
    Saadut tykkäykset:
    1 902
    Nelipyttyisen kammiokoneen ääntä ei voi kyllä sievänä pitää. Joku muu syy on varmasti ollu, ehkä kevyempi se pikku nelonen
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  3. TMS

    TMS Kansalainen

    Liittynyt:
    30.6.2018
    Viestejä:
    144
    Saadut tykkäykset:
    31
    Oma 4.318 ei kyllä ole mikään hyvä käyntiinlähtijä. Lähellä nollaa alkaa olla jo nihkeää. Mutta lohkosta toki hyvin aina starttaa. Suuttimien uusiminen ei juurikaan auttanut asiaa. Tuntimittari näyttää noin 3500. Liekkö sitten kerran vai kaksi pyörähtänyt ympäri. Öljynpaineet kuumana ei ole kovin kaksiset, mutta valo pysyy sammuksissa, kun tyhjäkäynti on 850 rpm. Kuudessa sadassa alkaa jo hiilua ellei ihan syty palamaan. Öljyt on Mobil Super devalc 10-30W. Olisikohan 15W-40 Delvac Super 1400E sitten fiksumpi valinta.

    Yleistä höpinää jatkaakseni, mitähän tommoisen kunnostaminen kustantaa noin, kun ei itse sitä tee? Toki riippuu, jotta vaihtuuko putket ja mitä kaikkea kanteen tehdään. 590 massikoita on aika paljon ja niissä A4.248 Perkinssejä. Olen ymmärtänyt, että 4.318 on vahvempaa tekoa, mutta samalla tavalla ne toki kuluu kuin muutkin mallit.

    Off topic
    Tässähän on sellainen tilanne, että kun tommoisen jo omistaa, niin vaihtamalla vanhan toiseen vanhaan tilanne ei välttämättä parane, mutta hinnoissaan on vielä nuo 80-luvun vehkeetkin. Vaikka laittas useamman tonnin korjauksiin, niin ei kait se niin järjetöntä olisi. Ja tietää ainakin itse laitteen kunnon.
     
  4. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 716
    Saadut tykkäykset:
    2 280
    @LPR kun ton 4.108 mainitsi niin tollanenhan oli täällä amazoniin sovitettuna 80 luvulla. Noita oli 2 moottoria, toinen paikalla ja toinen remontissa. Aika useasti oli romua ilmassa mutta onneksi isäukolle osat oli halpoja noihin. Verotus kun muuttu niin amazoniin pääty läpikäyty B20 takaisin keulalle. Jäi kyllä mieleen se surkee käynnistyvyys pakkasella.
    Ad3.152 tunnetaan myöskin 903 merkinnällä ja tosiaan hyvä lähteen käymään eikä tarvinnu hehkua -15 lukemissa. Pahimmillaan toi tempastiin tulille -30 lukemissa kun kaveri oli avun tarpeessa. Varsin sitkee vetään ja pieni ruokainen. 3060 massikka turbolla olikin sitte päin vastainen tapaus 4.248 jäteöljyvispilällä. Ainoa iso asia oli kulutus, ilman lohkolämppäriä ei yli -10 lähteny käymään. Pyöritti kyllä hyvin mutta ei. Loput oliki sitte pilattu tolla massikalla.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  5. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    14 957
    Saadut tykkäykset:
    4 678
    Minä mitään Perkins moottorityypeistä tiedä, kerron vain minkälaisia muistoja moisista on.
    Mf 35 Standard Diesel kun vaihtui Perkinsiin niin koko laite nousi sen johdosta aivan uudelle paremmalle tasolle, mielestäni tämä 3syl Perkins oli aikakautensa paras moottori. Sitten vastakohtana se ford Transitin Perkins oli taas aivan surkea käyntiin laitettava, kun Ford toi oman moottorin koko auton luonne muutui paremmaksi ja sama homma oli LT Volskissa.
    Eli Perkinsistä täytyy olla hyviä/huonoja konstruktioita.
     
  6. Wictor

    Wictor Työntömittaaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    8.6.2019
    Viestejä:
    2 509
    Saadut tykkäykset:
    660
    4.107, 4.108 ja 4.99 on esikammiovehje ja sen takia tosi huono lähtemään kylmänä käyntiin.
     
  7. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    14 957
    Saadut tykkäykset:
    4 678
    Näissä Transeteissa oli yleensä jälkiasennus primeripumppu jolla runtattiin imusarjaan jotain herkästi syttyvää omasta erillisestä säiliöstä, ei niitä muuten saanut käyntiin.
     
  8. Wictor

    Wictor Työntömittaaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    8.6.2019
    Viestejä:
    2 509
    Saadut tykkäykset:
    660
    Mä tässä just talvella korjasin yhden 4.107:n, josta oli esikammiot murtuneet. Sanovat, että starttipilotin käyttö rikkoo noita...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    14 957
    Saadut tykkäykset:
    4 678
    Annostelu virhe, se on taitolaji. Jos jo käyvään laiteeseen runtataan eetteriä niin yleensä ensin hajoaa männistä männänrekaiden kaulat.
     
  10. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    1 332
    Saadut tykkäykset:
    91
    Tarkoittaako Perkins moottorimallien numerot jotakin? @LPR :n postauksen perusteella ensimmäinen numero voisi viitata sylinterien määrään.
     
  11. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    32 358
    Saadut tykkäykset:
    6 046
    Eka numero on sylinterien lukumäärä, loppuosa on tilavuus kuutiotuumina.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  12. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 716
    Saadut tykkäykset:
    2 280
    Noi nyt ei oikein läjässä muutenkaan pysyny. 3 runkolaakeripukkia ei myöskään ollu järin hyvä ratkaisu perkinssillä, kai oli haettu halpuutta ja keveyttä.
     
  13. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 716
    Saadut tykkäykset:
    2 280
    Amazonissa oli suunnitelma B nä letku kojelaudan alta imusarjaan josta tarvittaessa pysty pikkasen suhauttaan pilottia startatessa.
     
  14. pörinä

    pörinä Kansalainen

    Liittynyt:
    4.8.2012
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    1
    Puimurissa oli aikoinaan perkins A4.270 niin siitä jäi tuntuma että oli paremmin toimiva ja onnistuneempi rakenne kuin uudemmissa versioissa. Ilmeisesti se kuitenkin oli kolmella runkolaakerilla, mutta kansi oli taas läpihengittävää mallia. Kaiketi tuo 270 oli P4 koneen jatkokehitelmä.
    Jokasyksyinen ilmaaminen oli tuskainen operaatio mutta kun ilmat sai pois niin käyntiinlähtö oli hyvä ja öljyä se ei syönyt.

    Nykyisen puimurin 6.354 on juuri päinvastainen: ilmata ei tarvise mutta käyntiinlähtö on huono ja öljyä syö jonkinverran.
     
  15. paska

    paska Verkusonni
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    3.2.2014
    Viestejä:
    6 837
    Saadut tykkäykset:
    1 902
    Tuo 4.318 kansi läpihengittävä kans ja alakerta ainakin on sen verran jyhkiä että ois pullinkikoneeseen jopa aineksia ehkä. Lähtee 15 pakkasesta käyntiin ilman hehkua (jonka oon poistanut käytöstä).
     
  16. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    42 738
    Saadut tykkäykset:
    11 893
    Tuli näistä primerpumpuista huuveriin armeija-aikaiset tapahtumat. Erään nimeltä mainitsemattoman lyhytaikaisen pääministerin vaimo kuulemma pumppaili puolustusvoimien SK:n imusarjaan tulilientä vielä moottorin käydessä.

    Joo, ei kuulemma hyvin käynyt... Tais kurkata jotain lohkon kyljestä.
     
    • Hauska Hauska x 1
  17. TMS

    TMS Kansalainen

    Liittynyt:
    30.6.2018
    Viestejä:
    144
    Saadut tykkäykset:
    31
    Mitä tarkoittaa läpihengittävä kansi? Kampikammio ja kannen kopan alus on samaa ilmatilaa eli yhteydessä vapaasti toisiinsa?
     
  18. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    14 716
    Saadut tykkäykset:
    2 280
    Imu ja pakokanavat eri puolilla kantta.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  19. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    42 738
    Saadut tykkäykset:
    11 893
    Toiselta puolelta menee imuilma sisään kanteen ja toiselta puolelta pakokaasut ulos
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  20. TMS

    TMS Kansalainen

    Liittynyt:
    30.6.2018
    Viestejä:
    144
    Saadut tykkäykset:
    31
    Heh niinpä tietysti. Ei sentään putsarista sisään ja huohotinletkusta ulos.
     
    • Hauska Hauska x 2

Jaa tämä sivu