Perävaunupistoke

Viestiketju:
Perävaunupistoke

Kontio

aliHankkija
Liittynyt
1 Joulukuu 2011
Viestit
3,604
Pajeron perävaunun pistokkeessa ei toimi vilkut.
Pistokeessa on valmistajan oma johtosarja käytössä ja johtosarjan päästä löytyy "vilkunvahvistaja".
Kun peräkärryn johdon laittaa kiinni autoon, niin auton takapään vilkut eivät toimi. Ja samalla kun vilkun laittaa päälle, auton etupään vilkku alkaa tikittämään nopeasti (samoin kuin vilkkupolttimen ollessa hajalla.)
Ja itse peräkärryssä ei vilku mikään vilkku. Muut valot kyllä toimii oikein.

Kysymys kuuluukin nyt, että voisko tuo vilkunvahvistaja purkki olla hajalla?
Pistoke auton perässä on juuri uusittu.

Tälläinen mokkula autosta löytyy.

20210108_192454.jpg
 
Haloo! Haloo!

Eikö kenelläkään palstalaisella ole ollut vastaavanlaisia ongelmia perävaunupistokeen kanssa ?

Ja siis, kaikki sähkö kiertää käsittääkseni tuon boksin kanssa.
 
Onko sulla mahdollisuus testata ristiin jonkun toisen kärryn kanssa.
Tai omaa kärryä toisella autolla?
 
Ei ole kokemusta, mutta tuo näyttää olevan tosiaankin joku "vilkunvahvistaja". Se auton takavalojen vilkuttomuus voi olla suunniteltu ominaisuus.

Mutta kärryn valoja koskien kysyisin, että tekee ongelma led-valoilla, vai oletko kokeillut myös hehkulampuilla olevaa kärryä? Tässä saattaisi olla joku ajatus.
 
Kärryssä ja irtovaloissa on hehkulanka polttimot.
Ja siinä kärryssä toimii kyllä kaikki muut valot oikein, ainoastaan vilkut on kateissa.
 
Onkohan Naperossa jo sitten CAN-väylä ja tämä boksi ohjaa kaikkinensa kärryn valoja? Mikä vuosimalli?

Oliko sama vika jo ennen pistorasian vaihtoa?
 
Ei suinkaan siinä nyt mitään sellaista järkeä ole. Vuosimalli on 2001

Pistorasian vaihdoin sen takia, kun entinen oli täysin hapettunut piloille ja auton olin ostanut muutamia päiviä aiemmin. Minun aikana siis se ei ollut aiemmin toiminut koskaan.

Tuollainen oli vanha pistorasia:

20200814_150551.jpg
 
Varmaan kannattaa laittaa uusi sähkösarja. Ei ole kovinkaan kallis. 13-napainen ei ole kuin 10€ kalliimpi. Tuollakin on ilmainen toimitus.

https://www.rameder.fi/trail-tec-saehkoesarja-13-napainen-summeri-yleismallinen-147999-10825-1.html


https://www.rameder.fi/vetokoukku/vetokoukut/?cnid=527b66a392c3f29bb64684883ac7af1d&actcontrol=alist


Edit: tuli vaan mieleen, että tuolle alkuperäiselle boksille ei vain tule virtaa ts. sulake palanut. Sieltä boksilta on vedetty johto jonnekin eteen ja välissä on sulake.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: tuli vaan mieleen, että tuolle alkuperäiselle boksille ei vain tule virtaa ts. sulake palanut. Sieltä boksilta on vedetty johto jonnekin eteen ja välissä on sulake.
Tuolle tulee kyllä virta, naputus kuuluu kun kärryn pistoke on paikoillaan ja vilkku päällä autossa.
 
Tuolle tulee kyllä virta, naputus kuuluu kun kärryn pistoke on paikoillaan ja vilkku päällä autossa.
Onkohan tuo muuta kuin releet vilkuille? Jos ei halua kytkeä suoraan, niin normi releet laittaa tilalle ja heittää kuikkaa boxilla. Toisaalta releboxi maksaa joitain kymppejä, niin helpoimmalla varmaan pääsee, kunnostaa uuden.
 
Niin ohjausvirta tulee vilkkujohdon kautta, mutta tuleeko päävirtaa?
Tuon boksin kun nykäisi irti pistokkeestaan, niin silloin pimeni kokonaan valot kärrystä. Eli päävirta kiertää tuon kautta.

Mutta joo. Ei nuo uudet johtosarjatkaan paljoa maksa.
Ja näytti olevan tuossa aiemman linkin johtosarjassa juuri tämä sama mahdollisuus, eli äänimerkillä ilmoitetaan jos vilkun polttimo on hajalla.
 
Muistelisin, että vanhassa "kakkosnelos" Volvossa oli joskus ongelmia tuon rikkinäisen polttimon merkkivalon kanssa. Se valo ei mennyt aina pois vaikka rikkinäisen polttimon vaihtoi. Vika poistui vasta sitten kun toisenkin puolen polttimon vaihtoi uuteen.
 
Tarkoitin päävirralla sitä, että sinne boksille on tultava jatkuva virta akulta. Vilkkuja lukuunottamatta nuo muut johdot vain kiertävät boksin kautta ( kun tämä ilmeisesti on vain vilkunvahvistaja). Tällöin tietenkin kärryn valot pimenevät, kun boksi nykäistään irti. Virtapiirihän on avoin. Muut valot eivät tarvitse toimiakseen siis tuota syöttöä akulta.

Jokuhan tuossa naperossa on ihmeellistä, että se tarvitsee "vilkunvahvistajan". Vielä erikoisempaa on se, että auton omat takavilkut eivät toimi kun kärry on kytketty. Tulis mieleen sellainen hullu ajatus, että vilkut olisi maadoittamalla ohjatut.
 
Tarkoitin päävirralla sitä, että sinne boksille on tultava jatkuva virta akulta. Vilkkuja lukuunottamatta nuo muut johdot vain kiertävät boksin kautta ( kun tämä ilmeisesti on vain vilkunvahvistaja). Tällöin tietenkin kärryn valot pimenevät, kun boksi nykäistään irti. Virtapiirihän on avoin. Muut valot eivät tarvitse toimiakseen siis tuota syöttöä akulta.

Jokuhan tuossa naperossa on ihmeellistä, että se tarvitsee "vilkunvahvistajan". Vielä erikoisempaa on se, että auton omat takavilkut eivät toimi kun kärry on kytketty. Tulis mieleen sellainen hullu ajatus, että vilkut olisi maadoittamalla ohjatut.



Mitsut hallihtee ton maadoittamalla ohjauksen :confused:. Nimerkki pajeroon lisurit kytkeny:rolleyes:
 
Hmm.. Joo totta tuo mitä kerroit.

Mitenhän muuten alkoi jotenkin kelloja soitella tuo maadoitus ohjatut valot. Jotenkin muistelisin lukeneeni jostain mitsu palstalta, kun joku ihmetteli että miten valoja ohjataan ko.autoissa.. Ja siellä olisi ollut puhetta maa ohjatuista valoista.. tiedä häntä.

Edit. Vastaus tulikin jo tuohon maadoitus asiaan :D
 
Ajovalot (pitkät/lyhyet) ovat Mitsussa maadoituspuolen ohjauksella, mutta en usko että muut valot olisivat. Tuo linkittämäni sivukin tarjoaa vetokoukkuun yleismallin sähkösarjaa, joka käy myös valtaosaan muista ajoneuvoista.

Kiinnostais itseäkin vähän tuo 13-napainen yleissarja, laittaisin Sprinteriin.
 
Takaisin
Ylös