Perässä käveltävä siimaleikkuri

Viestiketju:
Perässä käveltävä siimaleikkuri

Mika 82

Kansalainen
KK Plus pack
Liittynyt
17 Marraskuu 2014
Viestit
13,830
Tuollainen tarttui eilen yhdeltä ukolta matkaan, kun pienen lenkin kävin prätkällä heittämässä. ( hieman haasteellinen kuljettaa, kun ei mahtunut tankkilaukkuun ;))
Pientä huoltoa ja koittamaan, hirvee pettymys, ei leikannut juuri mitään. Tovin ihmettelin asiaa, ja koitin hihnakoteloa joka oli aika lämmin. Ilmeisesti hihna ei ole pitänyt, aika paljon mujua löytyi sisuksista.
Toivotaan, että hihnan vaihdolla alkaisi toimimaan. Tuon käyttöönotto olisi vain helpompaa kuin raivaussahan, ei tarvitse pukea valjaita ym suojavarusteita. Onko jollain käyttökokemusta tuollaisesta?
WP_20170717_12_11_40_Pro.jpg
WP_20170717_10_42_33_Pro.jpg
WP_20170717_12_10_53_Pro.jpg
 
Ei ole kokemusta, mutta olen itsekin kiinnostunut tuollaisesta. Mulla menee täysimittaiseksi heinäksi kasvaneen talllialueen niittämiseen raivaussahalla n. 15 tuntia/kerta. Siihen olisi kiva saada kevennystä. Alue on liian epätasaista ja hankalanmuotoista päältä ajettavalle. Perässä käveltävä sormietuleikkuri olisi yksi vaihtoehto.

Siimoja on aika monta, eli nuo kai pitää vaihtaa valmiina pätkinä? En oikein usko, että tuonne mahtuu noin monta kelaa, ei ainakaan kovin pitkää kelaa samaan aikaan, kun noin paksu siima on varmaan aika jäykkääkin. Paksu kuluu hitaasti, mutta samalla leikkuuleveys kapenee.
 
Joo, tuonne menee 4 kpl siiman pätkiä, ottaa tovin tuo vaihtotyö. Sitä myös mietin, että leikkuuleveys kapenee kuluessaan ja jossain vaiheessa pitää vaihtaa uudet siimat. Menee hieman haaskuun tuota siimaa siinä. Ilmoittelen miltä vaikuttaa, kun saan uuden hihnan.
 
Mulla on kans tollanen.
Todella hyvä vehje.
Nopee niittää isojakin alueita kun
jaksaa kone jaksaa pyorittää siimoja.
Tossa on kaksi 48cm siimaa kaksin kerroin.
Siiman vaihto on todella helppo.
Ja siimat kestää hyvin.
On jotain 5mm siimaa..

M
 
Ei oo saanut aikaiseksi mennä kaupungille. Loma kun päällänsä, niin ei tee mieli mennä lähellekään töitä..

Kaivelin omia jemmoja ja löysin pari suht saman mittaista remmiä, hieman lyhyitä. Meinasin kasvattaa tuota liikerataa pidentämällä noita reikiä, mutta ei siellä hirveästi ole varaa, niin en jaksanut alkaa vinguttamaan.

Mielestäni hieman typerä systeemi. Tai siis liian pieni liike tuossa, 14mm. Hihnahan kiristetään niin, että koko konetta liikutetaan vaijerin välityksellä. Ei paljoa hihnan tarvitse kulua, kun kiristykset on jo tapissa, ja sitten luistetaan..
WP_20170724_14_20_13_Pro.jpg
WP_20170724_14_32_30_Pro.jpg
 
Ensin piikki millä reiän aloituspiste. Sitten pienellä poralla reikä. Sitten isommalla poralla reikä, joka menee jo siittä pitkänreiän reunasta yli. Sitten pitkänreiän leveyden, tai ehkä milliä pienempi terä poraan ja raakaa "jyrsintää", viimeistely vingullaviilalla tai jättää silleen
 
No juu, käpyterällä normaalisti tuollaiset jos on tilaa. Mutta se liikkumavaran lisäys olisi ollut vain muutamia millejä. Edessä vaijerin kiinnike tulee vastaan, takana loppu pelti. Ei jaksanut alkaa pajottamaan. Haetaan uusi hihna joskus ja katsotaan mitä tekee.
 
Biltemasta löytyi joku hihna ( kolmas kauppa). Nyt se varmaan toimii, kuten tarkoitettukin. On parempi kuin ruohonleikkuri, mutta ei raivaussahan veroinen.
En yleistä, vaan nämä on nyt omat tuntemukset omista koneista.
Tämä kone :
Toinen kone:
 
Joo, näyttää, kuin raivaussahaa työnnettäisiin vain suoraan. Aika paljon joutuu kävelemään.

Mä olen vuosia kuolannut Minieffe tai vastaavien perään. Meinaavat olla vähän liian kalliita mulle ja tämän kesän osalta pahin sesonki alkaa olla jo ohi. En tiedä onko Kone-Glansilla yhtä huono maine, kuin oli takavuosina, mutta löytyyhän muitakin myyjiä.

https://www.google.fi/search?q=mini...droid-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
 
Terävä viikate on nätti jälki ja naapurin tai jonku elukoille heinää.:virne: Samalla kunto kasvaa:virne:
 
Mulla on niitettävää n. 3000 neliötä. Sen olen todennut, että viikatteella niittää suurinpiirtein samaa tahtia, kuin raivaussahalla, mutta aikaa silläkin menee yli 10 tuntia, jos heinä on jo täysimittaista. Pienemmän alan niittämistä viikatteella voisi ajatellakin, mutta mulle tuo alkaa käydä jo työstä.
 
Jossain olen nähnyt paikallismoottorilla toimivan työnnettävän sorminiitokoneen ja ei kun heinää sevästämään.
 
No tuo minieffe on juuri semmonen sorminiittokone.

Tarttee tasaisen maaston ollakseen siimapäätä nopeampi.
 
Näillä onnistuu niityn puhdistus hieman vaikeammastakin maastosta:

IMG_8739-1280x960.JPG
 
No tuo minieffe on juuri semmonen sorminiittokone.

Tarttee tasaisen maaston ollakseen siimapäätä nopeampi.

Mulla on tuommoinen. Periaatteessa ok kone, mutta pitempää heinää niittäessä tahtoo tehä siihen terän päälle heinäkasoja sekä välillä kieputtaa heinät renkaan/ akselin ympärille. Myöskin terään jää aina heinää liukujen väliin. Muutenkin haluaisin että terä olis toispuoleisesti, eikä keskellä konetta, olis paljon parempi niittää tien reunoja.
Valokuva0335.jpg


Yksi remmipyöräkin siitä hajos, kun mutteri oli kolissu irti. Piti vähän migillä korjata.
 
Mulla on tuommoinen. Periaatteessa ok kone, mutta pitempää heinää niittäessä tahtoo tehä siihen terän päälle heinäkasoja
Mulla on traktorikäyttöinen sorminiittokone, mutta tontti on liian monimuotoinen, ettei sitä oikein voi tontin leikkaamiseen käyttää. Traktorikäytössä olen huomannut, että jos heinää alkaa kertyä terän päälle, siitä pääsee eroon, kun ajaa vähän kovempaa. Jos tuossa perässäkäveltävässä on vain 1 kiinteä vaihde, nopeudennosto ei välttämättä onnistu, koska kaasuakaan ei voi loputtomasti lisätä.
 
Joo, näyttää, kuin raivaussahaa työnnettäisiin vain suoraan. Aika paljon joutuu kävelemään.

Mä olen vuosia kuolannut Minieffe tai vastaavien perään. Meinaavat olla vähän liian kalliita mulle ja tämän kesän osalta pahin sesonki alkaa olla jo ohi. En tiedä onko Kone-Glansilla yhtä huono maine, kuin oli takavuosina, mutta löytyyhän muitakin myyjiä.

https://www.google.fi/search?q=mini...droid-samsung&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Tommosta kiinan sormkniittokonetta oon korjaillu töissä usemman kerran yhelle asiakkaalle. Täristää niin paljon, et se koko vehe purkautuu:peukkualas:.
 
Mulla on traktorikäyttöinen sorminiittokone, mutta tontti on liian monimuotoinen, ettei sitä oikein voi tontin leikkaamiseen käyttää. Traktorikäytössä olen huomannut, että jos heinää alkaa kertyä terän päälle, siitä pääsee eroon, kun ajaa vähän kovempaa. Jos tuossa perässäkäveltävässä on vain 1 kiinteä vaihde, nopeudennosto ei välttämättä onnistu, koska kaasuakaan ei voi loputtomasti lisätä.
Nopuksia on vaan yksi ja kone kiertää myäs vakiokierroksilla, ettei silläkään voi noputta säätää. Välillä kaipais jossain hankalassa paikassa myös hitaampaa vauhtia. Myös tuo raidevälin kapeus tekee joskus tepposia montuissa ja töyssyissä. Tuossa meitin pellossa kun kasvaa timoteita niin se tahtoo vähän kietoutua. Tietty jos leikkais ennen kun se on metriä pitkää, vois olla helpompaa.;)
 
Tietty jos leikkais ennen kun se on metriä pitkää, vois olla helpompaa.;)
Olen huomannut saman raivaussahalla niittäessä. ;) Tuntuu siltä, että jos leikkaan vain kerran kuukaudessa, leikkaamiseen menee 15 tuntia/kerta. Kolmella leikkuukerralla kesässä menee siis 45 tuntia. Jos saisin aikaiseksi, että leikkaisin 2 viikon välein, säästäisin n. puolet ajasta/kerta, eli edelleenkin menisi n. 45 tuntia, mutta työ olisi kevyempää ja lopputulos näyttäisi siistimmältä. En tapaa haravoida, joten pienempi heinäsilppu katoaisi nopeammin uuden kasvuston sisään.
 
Takaisin
Ylös