Parempi tehdä kaminat Ukrainassa halvemmalla ja nopeammin

Viestiketju:
Parempi tehdä kaminat Ukrainassa halvemmalla ja nopeammin

Vexi

Luonnollinen Henkilö
Liittynyt
3 Toukokuu 2016
Viestit
158
Eilen tv:stä tuli Ukraina raportti jossa haastateltiin ukrainalaisia avustustyöntekijöitä. He sanoivat että on järkevää hankkia paikan päältä avustustarvikkeet jotka ovat saatavilla. Kaminat mainittiin olevan näitä jotka on järkevää hankkia paikan päältä. Ne saa sieltä halvemmalla ja nopeammin. Parempi on lähettää rahaa kaminoiden tekoon paikan päällä. Näin myös ukrainalainen metalliyritys saa töitä ja sitä kautta se auttaa suurempaa joukkoa paikallisia. Eikä tule myöskään suuria rahtikustannuksia.

Sen sijaan esimerkiksi lämpimiä talvitakkeja ei tahdo Ukrainasta saada, ja niitä toivottiin lähetettävän.
 
Viimeksi muokattu:
Se on kyllä totta, että ei meidän suomalaisten varsinaisesti kannata lähettää rahaa suomaiselle organisaatiolle, joka valmistaa kamiinat täällä ja rahtaa lopputuotteen Ukrainaan.

Rahallinen tuki kannattaa suunnata suoraan Ukrainaan.


Talkootyönä kamiinojen valmistus onkin eri juttu, koska sitä työpanosta ei voi lähettää paikanpäälle.
 
Rahallisessa tuessa saa olla vaan tarkkana mille taholle sitä lähettelee, ahneus ja väärinkäytösten mahdollisuus suht suuri..
 
Maailma ei ole reilu - rehellinen paikka, härskiä konnia riitää pyytämään avustusta joka valuu sitten heidän omiin liiveihinsä. Spr,n kin saamista keräys avustuksista ehkä vain 80% päätyy kohteeseen, eli olen päätänyt että en lahjoittele kuin 100% varmoissa tapauksissa. Hyvä esimerkki oli kun muinoin keräsivät rahaa pelastushelikopteri Ilmariselle yli miljoonan ja koko summa kului mukamas keräys kustannuksiin.
 
Jos jänskättää lähetellä rahaa kasvottomalle järjestölle tms. niin hyvä tapa tukea Ukrainaa on tehdä vaikkapa joululahjaostoksia tästä verkkokaupasta. Hyvän mielen lisäksi saa vastineeksi auttamisesta haluamansa tuotteen.






"Saint Javelin on sosiaalinen yritys, jonka perusti kanadalainen Christian Borys, joka työskenteli toimittajana Ukrainassa vuosina 2014-2019. Kaikki alkoi yhden henkilön pyrkimyksestä kerätä 500 dollaria Ukrainan tukemiseen ennen helmikuussa 2022 uhkaavaa täysimittaista hyökkäystä.

Vuotta myöhemmin 15 hengen tiimi on myynyt yli 200 000 tuotetta ja lahjoittanut yli 2 miljoonaa dollaria Ukrainalle maan jatkaessa taistelua Venäjän aggressiota vastaan. Olemme tehneet yhteistyötä muun muassa Ukrainan maailmankongressin, The Kyiv Independentin, presidentti Zelenskyyn varainkeruualustan United24:n ja muiden kanssa.

Yhteisömme ansiosta olemme auttaneet ukrainalaisia humanitaarisessa avussa ja tukeneet etulinjan puolustajia. Tavoitteemme on tukea Ukrainaa voittoon asti ja sen jälkeen!"
 
Keräyskustannukset on ihan saatanalliset. Yksistään byrokratia nielee käsittämättömästi aikaa sekä rahaa kun puhutaan yli 10 000 euron keräyksistä.

Jokaisesta kokouksesta maksetaan km korvaukset, jopa päivärahat. Kirjanpidossa kustannukset ovat jäätävät koska kuitteja riittää.
 
Itse voisin lähettää rahaa. Mikähän olisi luotettava Ukrainalainen avustusjärjestö? Punaiseen ristiin en luota.
 
https://www.yourfinnishfriends.org/
Suomalialainen porukka joka tukee ukrainassa olevia suomalaisia sotureita ja heidän yksiköitään yleensäkin. Twitterissä tossa joku aika sitte oli heidän tilinpäätös nähtävillä, keräykset menee ~lähes täysin määränpäähänsä, nettisivujen palvelimesta yms menee jotain ropoja "hallinnointi kuluihin" mutta nämä on jotain alle 1% kerätyistä rahoista. Takuuseen noista en tietty voi mennä, mutta itse olen oman ukraina tukenu ohjannut noille

Rahan kerjäys on tehty helpoksi, mobilepayllä kun maksaa numeroon 32099 niin rahat menevät heitin tilille.

Your Finnish Friends ry © 2023 | Y-tunnus: 3277533-7 Rahankeräyslupa RA/2022/1753 | MobilePay: 32099
 
https://www.yourfinnishfriends.org/
Suomalialainen porukka joka tukee ukrainassa olevia suomalaisia sotureita ja heidän yksiköitään yleensäkin. Twitterissä tossa joku aika sitte oli heidän tilinpäätös nähtävillä, keräykset menee ~lähes täysin määränpäähänsä, nettisivujen palvelimesta yms menee jotain ropoja "hallinnointi kuluihin" mutta nämä on jotain alle 1% kerätyistä rahoista. Takuuseen noista en tietty voi mennä, mutta itse olen oman ukraina tukenu ohjannut noille

Rahan kerjäys on tehty helpoksi, mobilepayllä kun maksaa numeroon 32099 niin rahat menevät heitin tilille.

Your Finnish Friends ry © 2023 | Y-tunnus: 3277533-7 Rahankeräyslupa RA/2022/1753 | MobilePay: 32099

jos haluaa ukrainalaisen lafkan tiedot ja/tai haluaa vähemmän sotaa ja enemmän humanitääristä toimintaa, niin voin kysellä zaporossian alueella vaikuttavalta järjestöltä yhteystietoja, tämä porukka osallistui ukrainassa hitsattujen konekansa kaminoiden jakamiseen tarvitsijoille (paikallisen tehtaan henkilökunta aikanaan vinkkasi tästä, joten kuvittelen että lafka on "ok")
 
Rahallisessa tuessa saa olla vaan tarkkana mille taholle sitä lähettelee, ahneus ja väärinkäytösten mahdollisuus suht suuri..
Vaikka @sakkuli tuossa yllä onkin asian ihan kätevästi perustellut, olen itse nykyisin niin kyyninen, että minun maailmankuvassani konkreettinen auttaminen on parempi asia kuin rahan lähettäminen…

Niiiiiiin monta kertaa on paljastunut, että rahat on vedetty välistä osittain tai kokonaan ihan jonnekkin muualle.

Tokihan joku voi myös ”pölliä” kamiinakuljetuksesta kamiinat ja esimerkiksi myydä niitä ja kääriä tuotot itselleen, mutta näkisin että tämänkaltaisen toiminnan todennäköisyys on sangen pieni kuitenkin.
 
Itse voisin lähettää rahaa. Mikähän olisi luotettava Ukrainalainen avustusjärjestö? Punaiseen ristiin en luota.
Sellaista ei ole olemassa. Ainoa vaihtoehto on viedä 50€ paikan päälle ja antaa tarvitsijalle omaan käteen. Muut vie siitä oman siivunsa, jotkut jopa 100%.

Esimerkkinä Suomen punaisen ristin taloustiedot on julkisia ja surkuhupaisaa luettavaa.
 
Sellaista ei ole olemassa. Ainoa vaihtoehto on viedä 50€ paikan päälle ja antaa tarvitsijalle omaan käteen. Muut vie siitä oman siivunsa, jotkut jopa 100%.

Esimerkkinä Suomen punaisen ristin taloustiedot on julkisia ja surkuhupaisaa luettavaa.
Kuinka iso osa siitä 50 eurosta kuluu matkustamiseen kun itse vie rahan?
 
Kävellen kun menee ni ei yhtään :D
Pointti oli että kaikki vetää välistä.
Pointti oli siinä että kuluja väkisin tulee, ei kaikki niitä rahoja omaan taskuun laita.

Omia avustuksia on mennyt pienen yhdistyksen kautta, jonka aktiivijäsemiä tunnen. Myös heillä kuluja tulee, vaikka ei täyspäiväisesti palkattua henkilökuntaa ole ja Ukrainan matkat ajetaan talkoovoimin, ym.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös