Viestiketju:
Paineilmajarrut

Mersuhan noita mehujarruja paljon käytti.Taitaa liki kaikki vanhemmat pienemmät linja- ja myymäläauton alustat olla niitä ja vanhemmat jakeluautot. Eli mersun osana varmaan löytyisi tarvittava osa.
 
Kiitokset kaikista ehdotuksista! Jäsentymätön ajatteluni vaatii vielä lisää kypsyttelyä.
 
Kyllä. Niin miten sen nyt sitten ajatteleekin. Riittääkö että jousella toinen asento ja paineella toinen, vai haetaanko tässä suurempaakin jousivoimaa.

Tuollasen kellon sisäänvetävä jousivoima on muutamia kiloja , jos tuossa lukkolaitteessa on jotain epäpuhtauksia niin ei jaksa vetää lukkoon.
 
Itse asiassa tuollaiset aloitusviestin jarrusylinterit ovat aika passeleita, mutta kysymyksen taustalla oleva ajatus hakee vielä muotoaan ja saattaa lässähtääkin ihan kokonaan. Ajatuksena olisi lähinnä säätää männän asemaa ilmanpaineella jousivoimaa vastaan. Halpuutus on myös tässä oleellinen juttu.
 
Itse asiassa tuollaiset aloitusviestin jarrusylinterit ovat aika passeleita, mutta kysymyksen taustalla oleva ajatus hakee vielä muotoaan ja saattaa lässähtääkin ihan kokonaan. Ajatuksena olisi lähinnä säätää männän asemaa ilmanpaineella jousivoimaa vastaan. Halpuutus on myös tässä oleellinen juttu.
Asennonsäätöhommeleihin lähtisin melkein jotain sähköistä ratkaisua. Ilma on ihan ok jos pitää säätää voimaa mutta asennonsäätöön se on melkein yhtä hyvä kuin kuminauha.
Siis onnistuu toki, onhan niitä teollisuusrobottikäsiä joita ajetaan ilmalla mutta vähän eri budjetilla niitä tehdään.
 
Toki siinä paineella asento säätyy, varsinki jos ei oo ulkopuolisia merkittäviä voimia siinä eikä tarkkudelta vaadita liikoja. Voihan se olla johonki kohteeseen ihan päteväkin systeemi...
 
Eihän tuo optimaalinen ratkaisu ole. Arvelisin kuitenkin, että jos jousipaine ja sitä vastaan vaikuttava ilmanpaineen aikaansaama voima ovat tarpeeksi suuret, niin silloin kitka ei enää merkittävästi vaikuta. Ilmanpaine säädettäisiin paineensäätimellä.
 
Wabcon piirustus type 12 käyttöjarrukellosta. Vastaisen varalle.
 

Liitetiedostot

  • 4231030260____005_dascheck_b9_page-1---notset_tif.pdf
    187.9 KB · Lukukerrat: 21
Oukei. Sitten tulee seuraava kysymys.

Onko olemassa yksinkertaista sylinteriä, joka sisältää ainoastaan seisontajarrun jousen ja sen vapautuksen ilmanpaineella? Oletettavasti tällainen kulkee nimillä vorspann zylinder, pretensioning cylinder tai jopa esijännitysventtiili (joka tietysti on käännöshama).

Ongelmana Autodocissa on, että nimityksiin ei voi luottaa. ”Esijännityssylintereitä” on monen näköisiä ja oletettavasti joukossa on ihan tavallisia työntäviä käyttöjarrun sylintereitä ilman topakampaa jousivoimaa.

Oheisen kuvan sylinteri saattaisi (ehkä) olla tällainen. Näyttääkö @kymi :stä tutulta?

Näytä liitetiedosto 142370

On tuo käsijarrullinen sylinteri. En nyt vaan anna järin detaljiikkaa siitä, mihin malleihin tuo oikeasti kuuluisi (identifiointi menee akselimallin mukaan, ei auton). Tuntuu olevan erikoisvarusteluja kaikki. On paloautoa, miehistöhyttiä, puolikkaan veturia, bussia, myös ilmeisesti avolavaa...

Tuo Euramotorssin kuva kyllä hämää enemmän kuin tuhat sanaa, pitäisi olla koko kokonaisuus (noilla varaosakoodeilla):

1731462017041.png


Tuohon on saatavissa kalvo, huoltosarja ja sijoituspuolesta riippuvaiset "accumulator" osasarjat. Näistä kolmesta (neljästä) ei löydy sen tarkempaa sisällönkuvausta, mutta varaosakoodit ei täsmää tuohon 05-BCT27-W03 osan numroihin.

Hakusanoja tuohon accumulator & repair kit huoltosarjaan:
- repair kit combination cylinder
- repair kit spring load accumulator part
- accumulator part kit,left
- accumulator part kit,right

Noita ei löydy millään varaosanumerolla Euralta. Ei myöskään kalvoja.
 
Oukei. Sitten tulee seuraava kysymys.

Onko olemassa yksinkertaista sylinteriä, joka sisältää ainoastaan seisontajarrun jousen ja sen vapautuksen ilmanpaineella? Oletettavasti tällainen kulkee nimillä vorspann zylinder, pretensioning cylinder tai jopa esijännitysventtiili (joka tietysti on käännöshama).

Ongelmana Autodocissa on, että nimityksiin ei voi luottaa. ”Esijännityssylintereitä” on monen näköisiä ja oletettavasti joukossa on ihan tavallisia työntäviä käyttöjarrun sylintereitä ilman topakampaa jousivoimaa.

Oheisen kuvan sylinteri saattaisi (ehkä) olla tällainen. Näyttääkö @kymi :stä tutulta?

Näytä liitetiedosto 142370
Eikö tila salli tavallisen käsijarru kellon asentamista? Jättää toisen kammion vaan kytkemättä?

Tai purkaa sen pois ja soveltaa kiinnityksen?
 
Eikö tila salli tavallisen käsijarru kellon asentamista? Jättää toisen kammion vaan kytkemättä?

Tai purkaa sen pois ja soveltaa kiinnityksen?
Tämä jarrukellojen ihmettely ei liity ajoneuvoihin. Mietiskelen vain mekanismeja, joita näköjään joku on mietiskellyt jo aikaisemminkin. Tällä hetkellä en enää harkitse käsijarrullista jarrukelloa, vaikka Clemco näyttää sellaista käyttäneen ja kinukit ovat tehneet kolmanneksella Clemcon hinnasta, mutta silti ah niin kalliisti.

IMG_1946.jpeg
 
Takaisin
Ylös