Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Paineilma kompressorit

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja jusape, 18.3.2012.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Millaisia kansalaisilla on käytössä?
    Tässä tälläinen (oma)tekele, kuvanlaatu ei paras mahdollinen ole, mut so what....


     
    #1 jusape, 18.3.2012
    Viimeksi muokannut: ylläpitäjä: 14.9.2016
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    28 355
    Saadut tykkäykset:
    5 877
    Minulla on tällä hetkellä kompressorina pieni hitisvinkula, jossa säiliökin lienee joku kolmen litran kokoinen. Ihmeesti tuokin on asiansa ajanut, jopa pulttipyssyllä irtoavat traktorin pyöränmutterit!

    Kunnostusta odottaa edelleen iso 150 litran säiliöllä oleva Jere-merkkinen 80-luvun tuote.

    Kultaisella 80-luvulla olen Äänekosken Mämmenkylässä nähnyt yhden Amazon-harrastajan pressutallissa "kilpikonnakompressorin". Muuan heppu oli kytkenyt yhteen pari vanhaa Makrotalon uretaanisäiliötä. Niiden päälle, muistaakseni lautaan kiinni ruuvattuina, oli asennettu rivi (olikohan 6 vai 8 kpl?) vanhoja jääkaapin kompressoreja. Olipa näky...:shokki: Tämä lehmänhermoinen kaveri hiekkapuhalsi mattssoniaan noiden suristimien tuottamalla ilmalla. Puuhh...minuuttien odotus...Puuhh...ja sitä rataa...
     
  3. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    5 283
    Saadut tykkäykset:
    538
    Pitkään pärjäsin akkukäyttöisellä "kompressorilla". Semmoisella, jossa on lamppukin. Mutta ennen euroaikaa ostin 595 markkaa maksaneen öljyttömän kompuran. Vastaavia myydään edelleen 100 eurolla. Sen vähän mitä olen sitä käyttänyt, hyvin on pelannut. Ilmansuodatin oli postimerkin kokoinen huopapala, joka hyppi kolossaan kompuran käydessä, koska oli liian ohut. Sen korvasin kämmenen kokoisella palalla, joka on ilmanoton ja suokakotelon välissä puristuksissa.
     
  4. MTZ-50

    MTZ-50 Kansalainen

    Liittynyt:
    7.1.2012
    Viestejä:
    283
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suht pieni halpahallipäristin. Silläki renkaita täyttelee ja viimeistelynaulainta käyttelee. Astetta isompi vikaantunut runkonaulainkäyttöön riittävä tuos odottelee sopivaa romulavaroskis- tai kirpputoribongausta. Vähän määrällisesti käytetty, mutta ajallisesti ohi takuuajan. Sähkömoottorin piru meni jostai syystä siitä oikosulkuun ja käämit kärähti - ensin koneesta ja sitten omistajalta :paaseina:.

    Eiköhän toi jossain kohtaa vastaan tule sopiva ehjä sovellettavissa oleva n. 2,2 kW irrallinen valovirtamotti.
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Ja tuossa mun kompurassa suurin ääni tulee moottorin takapään laakerista....
    Pitää meinaan aika rahinaa, tars vaihtaa jo pikkuhiljaa.....
     
  6. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    8 735
    Saadut tykkäykset:
    2 970
    3kW:n kolmivaihemoottori ja n. 600 litran tuotolla oleva kaksylinterinen lohko viidenkymmenen litran vetoisen säiliön päällä.
    Lohkon tilasin farmilaitteelta, moottorin ja hihnapyörän hajin kaapunnin kivijalkakaupasta, säiliön ostin munkkikahveella työkaverilta, hitsailin siihen lohkon/moottorin telineen, säiliön alle asennetut ilmakumirattaat ostin puuilosta, kolmantena pyöränä olevan ympäripyörivän pikkurattaan evakoin työpaikan romiksesta, kuin myös hihnan suojapeltiaihion.
    Virallinen kompuran painekytkin oli ennestään, kymmenen metrin sähköjohto piti ostaa, pistotulppa oli vanhaa jäämistöä kuin myös 8 barin ylipaineventtiili.
    50 litran lisäsäiliön (romutettu kompura)hankin myös työkaverilta, mutta sitä ei juurikaan tarvitse.
    Örmin tuon kasaan joskus 2000-luvun alussa
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Palataanpa aiheeseen...

    Sähkötekninen kysymys olisi...

    Jos rakennan tuohon "pehmeän" käynnistyksen (tähti-kolmio?), mites sen kytkee painekytkimeen?
    Ja onkos moottorin vääntö parempi tällä "pehmeällä" käynnistyksellä? aikaviive kytkennän vaihtumiselle?
    Tää "iso" sähkö kun ei niin tuttua ole kuin tuo ajoneuvo-konepuolen, niiden kanssa pärjään aika hyvin, mut nää menee multa sit jo "yli hilseen".. kun jotain erikoisempaa olisi kyseessä...
    Tuo kun ei jaksa enää lähtee käymään -15 asteen paremmalla puolen, edes ilman vastapainetta, ilman n.15min esilämmitystä pikku-kosaanipuhaltimella.
    -15 korkeammissa lähtee kyllä, ja kylmemmässäkin jos on kerran jo käynyt niin myös 6,5bar vastapaineeseen, myös nyt paikallaan olevilla välityksillä nopeammalla suhteella (nyt 1,4:1 kesäisin olen käyttänyt 1,12:1 välitystä)
     
  8. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Kukaan ei ole mittään sanonut asiasta...
    Wickström?
     
  9. sKy

    sKy Kansalainen

    Liittynyt:
    8.4.2012
    Viestejä:
    191
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tähtikolmio ei lisää tehoa starttiin vaan päinvastoin, ja tarvitsee virtareleet vaihtoon ja lisäksi apureleet ajalla ohjaamaan.
    Soft startilla saisi saman pelkällä heräte pulssilla mutta sekään ei ratkaise voimaongelmaa.
    Molemmat systeemit on tarkoitettu vain vähentämään virtapiikkiä käynnistyksessä ja se ei noilla tehoilla ole olennaista.

    Se mitä tarvitset on notkeat täyssynteettiset öljyt lohkoon että käynnistyy kevyemmin kylmänä.
    Ja jos se ei riitä niin kevennysventtiilin jolla saa kompuran lähtemään paineettomana käyntiin.

    Siltikin sähkömoottori on noille tuotoille (jos pitää paikkansa 1m3) alakanttiin. ex duunissa oli 1m3 ruuvit 7,5kW moottorilla.
    Toihan on kylmäkompuran lohko mikä sulla on.

    Jos haluut itse rakennella kevennintä niin mulla saattaisi löytyä mankkuvena jolla saa paineenpoiston (jos nyt muistan oikeinpäin toiminnan).
    Kevenninhän periaatteessa syntyy takaiskusta ja mankkuvenasta. Takaisku estää pottuja tyhjenemästä ja mankkuvena joka jännitteisenä sulkee ulospuhalluslinjaan. Sitten mankulle painekytkimeltä virta viivereleen kautta, eli kun painekytkin starttaa kompuran niin vena menee kiinni esim 10 sek päästä ja alkaa nostamaan paineita.

    Ja jos haluut vaikeamman selostuksen voi sekin onnistua :D
     
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Tuossa on öljyt ATF-moottoriöljy seosta, suhteessa noin 2/3-1/3, ja ei lähde siis edes ilman vastapainetta -15 kylmemmässä
     
  11. sKy

    sKy Kansalainen

    Liittynyt:
    8.4.2012
    Viestejä:
    191
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kottaisin ensin jollain 0w-40 täyssynttettisillä moottoriölpillä ja jos ei toimi niin sitten tekee jotain lisää.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Yks ajatus on ollut, jos sais tuosta jostain 7,5sen koneen (halvalla).
    Pääpaukut halliin on 25A, ja tuos töpselis, josta virtaska tulee, vaihdoin siihen joskus 20A paukut, kun 16taset poksus,
    tosin jotain muutakin kuormaa saattaa olla samojen takana, tai onkin, ainakin kylmänä aikana ....
     
  13. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    1 300
    Saadut tykkäykset:
    457
    Enpä ollu tällaista topiccia huomannutkaan, no sKy kertoikin olennaisen tuosta kytkentähommasta.
    Entäs sulakehomma, vaihdoit siis 16A:tilalle 20A sulakkeet?
    Oliko sulakepohja valmiiksi 20A Mitä kokoa kaapelit ovat, miten asennettu(uppo, pinta, kaapelihylly)?

    Esim. uppoasennuksessa 2,5 mm2 PVC-kaapelin (esim.MMJ) max. kuormitusvirta on 19 A, mutta 20 A tulppasulakkeen takana olevan kaapelin minimikuormitusvirta on oltava vähintään 22A (standardin SFS-6000-5-52 mukaan). Tämä johtuu sulakkeen sulamisrajavirrasta joka on nimellisvirtaa suurempi.
    Kaapelin max.kuormitusvirtaan vaikuttaa myös asennustapa, ympäristön lämpötila (oletus +25 'C) ja se onko kyseessä 1- vai 3-vaihekuorma.
    Lisäksi oikosulkuvirta on oltava riittävän suuri jotta sulake palaa riittävän nopeasti oikosulussa.
    Kannattaa alkuun ottaa ylimääräin kuorma pois tai varmistaa 20A:n sulakkeen kelpoisuus tuossa kohteessa.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Kuivurilta konehallin tulevan kaapeiln "syöttöpäässä on 25A paukut, samoin hallissa sulaketaulussa.
    Ja siitä sitten voimapistokkeille lähtevissä oli 16A, tähän yhteen josta kompuran ja pajan puolen voimapistokkeet ovat, vaihdoin siis 20A pohjat (12-13v sitten).
    Kaikki on pinta-asennuksena, kompura konehallin "kylmällä" puolella, pajassa talvella sitten sähköpuhallin lisänä (ennen oli 9Kw, nyt 4,5Kw, kun korjasin sen vanhan joka ennenkin pajassa oli)
     
  15. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    1 300
    Saadut tykkäykset:
    457
    Pinta-asennuksessa 2,5 mm2 3-vaihe johdon max kuormitusvirta on 25A, olettaen että muita kaapeleita ei kulje kovin lähellä (etäisyyttä yli 2xkaapelin halkaisija), eikä lämpötila nouse yli 25 'C.
    Näin ollen johdon puolesta ok. Oikosulkuvirta (mitattu) pitäisi olla 16 A sulakeella vähintään 137,5 A ja 20A sulakkeella 181,3A (taulukkoarvoja standardista).
    Pistorasia tulisi kuitenkin olla 32A, 16A rasia ei tuohon enää riittäisi.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Ilmeisesti (siis käsittääkseni) mulla ongelmana pakkasella (-15 tai enemmän) moottorin vääntömomentti ei yksinkertaisesti riitä,
    ja lohko pakkasella pyörii ensikäynnistyksessä niin raskaasti ettei yksinkertaisesti voima riitä.

    Kerran-kaksi kun saa käymään pakkasella niin sitten ei mitään murheita ole, vaikka olisi 6bar vastapainettakin.
    Siis näillä välityksillä. Yksi vaihtoehto olisi ehkä tehdä vielä enemmän alentava välitys, toinen olisi "lohkolämmitin" lohkon pohjan alle, vaikka kahvinkeittimen levystä......
     
  17. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    21 311
    Saadut tykkäykset:
    3 716
    Hellan levy on tehokkaampi ja nopeempi, laita siihen termostaatti tai aikakatkaisin.
    Kun joskus joutuu ihan pakolla vanhaa rääkkäämään eli yli -15 pakkasilla vanhusta käynnisteleen (Valmettia siis..) niin pistämpä samalla kun lohkolämmittimen pääle myös 1500 watin hellanlevyn öljypohjaa vasten, sekä tietysti virrat siihen.
    Puolen tunnin-tunnin kuluttua startti pyörittää kuin heinäkuun helteillä, ompi öljyt nöyränä.

    Toinen vaihtoehto, jos viitsii rakennella, on tehdä sinne kompuran öljypohjaan uppokuumennin, joko valmiista uppiksesta tai letkulämmittimestä tai vaikka vedenkeittimestä.......tossa saapasketjussa juuri kertoilit että tulee taukoo, nythän on joutilasta aikaa tehdä kompuran öljypohjan lämmitin...paljon mukavampaakin kun sitte kahdenkympin pakkasella...
     
  18. Rokressi

    Rokressi Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    542
    Saadut tykkäykset:
    45
    Vanhaa silitysrautaa tiedän käytetyn kyseiseen hommaan. Onpi termostaattikin jo valmiina ;)
     
  19. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    21 311
    Saadut tykkäykset:
    3 716
    Oli kans ajatuksessa sellasta käyttää, mut ku sille vanhalle on muutakin käyttöö, reunalistotuksia, kuumaliiman levitystä yms....ja oli pari hellanlevyä joutilaana ja siihen levyyn saa niin helposti jousitetun putken kiinni......enkä mitään muuta käyttöö niille keksiny....
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    56 962
    Saadut tykkäykset:
    5 349
    Olisiko tyhmä ajatus, jos sais "muuttuvan" välityssuhteen, variaattori-tyyppisen? Tosin tässä on veto 4jällä kiilahihnalla, joten lienee mahdoton ajatus.
     

Jaa tämä sivu