Pöydänjalat

Viestiketju:
Pöydänjalat

Paskapaa

Kansalainen
Liittynyt
17 Heinäkuu 2017
Viestit
36
Tuli joskus räpellettyä. Joku muoti-ilmiö että pitää olla lankku ja pöytä. No on ne parhaimmillaan ihan hienoja, en sitä kiistä.

IMG_20210420_184702.jpg IMG_20210416_195237.jpg IMG_20210416_195217.jpg IMG_20210421_193249.jpg
 
Voitaskos keskittyä rouvat, herrat, henkilöt keskusteleen pöydänjaloista. Joita kukanenkin on elämänsä aikana tehny. Tahtoisin nähdä toteutuksia. Aineella ei ole mitään väliä. Mistä vaan tehdyt kelpaa, saa keskustelua niistäkin
 
Luultavasti jalkojen päällä.. Menivät muistaakseni kiiminkiin..

Aijaa, mä luulin että se tuli itelle. Tyttö joskus vuosi kaks sitten puhui tommosista pöydän jaloista, mutta onneksi sitten unohti koko jutun. :D
 
Puusta muutamia tuhansia huonekalutehtaalla, lankkusovelluksia kotona ja vieraissa, huonekaluputkesta ja rhässäst hitsaamalla eri sovelluksia, auton/vanhojen työkoneiden vanteista tai valurautapyöristä pulttausta/hitsausta hyödyntäen, timattiputkiporalla PAKSUSTA betoniseinästä porattuja 150 millisiä tappeja pulttaamalla kivilaattaan yms....
 
Jos joku ei älsänny, niin, ruokapöydän jal
Puusta muutamia tuhansia huonekalutehtaalla, lankkusovelluksia kotona ja vieraissa, huonekaluputkesta ja rhässäst hitsaamalla eri sovelluksia, auton/vanhojen työkoneiden vanteista tai valurautapyöristä pulttausta/hitsausta hyödyntäen, timattiputkiporalla PAKSUSTA betoniseinästä porattuja 150 millisiä tappeja pulttaamalla kivilaattaan yms....
Kuvia?
 
Omat viritelmät kiinnostaa, ei se jos on huonekalutehtaalla vaikka ollu töissä..

Vanhemmalle tytölle tein tuollaisen lankkupöydän kierrätyspyödänjalasta, jota lyhensin ja laitoin kannen ylijääneistä 8" lattialankuista. Sopii passelisti opistekelijaboxiin, ja kuultomaalauksineen tuon uuden mainitun "tyylin" mukainen ja sopii kiertotalousteemaan mitä tuo opiskelee.
 
Mä tein vanhoihin junan ikkunoihin jalat pyöreästä huonekaluputkesta. Sorvasin pienen holkin joka mahtui putken sisään ja holkkiin hitsasin M6 täkkipultin. Holkki sitten hitsattiin putken sisään ja mustaus lämmittämällä ja öljyllä. Sen jälkeen putki ruuvattiin ikkunan karmiin. Tuli ihan näppärä sohvapöytä. Kuvia voin laittaa, kunhan pääsen kuvaamaan...
 
Minä taasen tein tallilämmittimen pakoputken (kiinanweba) huonekaluputkesta, eli halpis pöydänjalasta, pakosatsin lasikuitunauhasta eristys, pöytälevyn kiinnityspinnasta kiinnitys tallin oveen.
 
Työkaveri puusepäntöitä harrastaa ja teki pöydän itse ja tuli tuollaiset jalat mitä ekassa viestissä. Minä sain tehtäväksi hitsata 6x80mm lattaraudan jalkaan, johon sitten tusinan verran senkattuja reikiä, joista kansi kiinni. Oli stressaavaa homma, kun piti varjella maalipintaa. Miksi ei tehty kokonaan itse, niin oli ihan kustankuskysymys. Varsinaisen jalan materiaalikoko tais olla 40x20mm. Jotenkin vieroksun tuollaista, kun rakenteellisesti ei kovin vahva.

Edit: siis meinasin tuota 20x40 kokoista jalkaa, että aika heikko. Kun ruuvien etäisuudeksi taitaa jäädä 25-30mm.
Edit2: eihän se noin kapeata ollut, 50-60mm, mitä kuvista katoin.
 
Viimeksi muokattu:
Isäukolla on pieni, ehkä 40 cm halkaisijsltaan oleva valurautainen rautatievaunun pyörä keittiön pöydän jalkana. Laipan puoli on sorvissa oikaistu, ettei jää keskiön varaan keikkumaan ja akselin paikalle on hitsattu "väärään suuntaan" 100 mm putki. pyöreä puinen pöytälevy päällä. Hyvin on kestänyt pöytä pystyssä. On ollu meillä niin pitkään kuin muistan, lie jo ennen mun syntymää. Ainoa haittapuoli tuossa pöydässä on, että on hieman raskas siirrellä tarvittaessa.
 
Mikään ei vituta kyllä enempää, kuin kiikkerä tai keikkuva pöytä. No keikkuminen monesti lattian syytä. Mutta esimerkiksi kun edellispäivänä käytiin hesellä, niin monta kertaa joutui likalle sanomaan, että älä nyt nojaa siihen pöydänreunaan, kun se kippaa. Pieni pöytä ja kolmijalkainen, vielä pienempi jalka.
Ehkä jonkun kukka-asetelman jalaksi ok, mutta ihmisten käyttöön tarkoitetuksi pöydänjalaksi ihan paska.
 
Takaisin
Ylös