Latautuu toki, mut jos sulla on illalla tarvetta sille koslalle ja range vähissä kotio tullessa niin sun on ladattava sitä vehjettä just silloin eikä sitte aamuyöllä. Toki, kun kehitetään systeemit sellaiseksi että taloautomatiikka ja auton sähköjärjestelmä keskustelevat tarpeeksi hyvin keskenään (ja niinhän sen tarvitsee tehdäkin) että autoon jätetään itse valittava range jota enempää se ei saa akkua tyhjentää, asia alkaa olla jo jossain taajama-alueella toinen. Olen miettinyt että mitähän tuollaisen ison sähkötrukin akusto maksavat, niissähän on kuitenkin jonkinlainen kapasiteetti myös....
noista autoista alkaa jollain aikavälillä tulemaan käytettyä patteria ja ne kelpaa oikein hyvin kiintesiin asennuksiin, niissä kun massa ja tilavuus ei juurikaan merkitse, ainakaan suhteessa siihen mitä kannattaa kuskata mukana ajoneuvossa. Niissä on hyväkin mahollisuus varastoida energiaa ja siten tasata huippukulutus piikkejä ja/tai säätää verkosta otettavaa kulutusta halvinpaan maholliseen aikaan. Lisäksi en pitäisi mahottomana että perus omakotitalo tekee tarvitsemansa sähköt aurinkopaneeleilla ja varastoi sitä akkuun, joten valtakunnan verkkoa tarvitaan vain silloin kun on "huono keli" tms.
Kuka tommosen akun haluaa taloonsa joka syttyy palamaan, ja sitten pitää talo upottaa järveen, että sen akun saa sammumaan.
Tuohon on ratkaisu. Useampi akkuauto. Kaikkien ei tarvii ees olla liikentees, VoIP muutama olla pölökkyjen päälä iha vaan yhteiskuntaa auttamassa, virranvuota tasaamassa
Jos Niikseen tulee niin tulevaisuudessa autonpohjan näköisiä levystöjä, akkuloita, nojailee talojen seiniin. Niitä palomestarit käyp arvioimassa, leukaansa sukien varsin pohtivat onko hyvä akuston nojata rakennuksen tiiliseinään vae oesko parempi tuossa pyykkitelinettä vasten norkollaan
Ei taida kovin monesta patteriautosta saada virtaa ulos ilman kepulikonsteja. Yhdellä kaverilla oli idea syöttää patteriautosta 400Vdc aurinkoinvertterille ja sitä kautta taloon tai myyntiin. Toimisi varmaan ihan ok kun vain saa jotenkin sen virran akulta auton järjestelmien ohi. Tähän ja pörssihintaan liittyen, viime kesänä oli jo rajua vaihtelua hinnassa, yöt saattoi olla melkein ilmaisia ja päivällä 30c. Kannatti ennemmin myydä paneelien tuotto ja käyttää yösähköä itse. Toki yöllä tulee siirto päälle mutta se on alvillisena n 8c meillä kun on 2-aikasähkö. Joulukuu oli sikäli poikkeuksellinen että yöt ja viikonloput oli myös kalliita. Yleensä hintaa ei juuri tarvitse seurata vaan automaatioon riittää kello. Mietin joskus hintaperustaista, mutta menee lopulta turhan hankalaksi.
Toki tuo onkin tavoite, että kulutus ja tuotanto olisi tasaista. Jos on kuitenkin tietty vurokausikulutus vähemmän vaihdellen, ei se "koko valtakunnassa" kauheita tee jos kulutus tasoittuu. Silloinhan periaatteessa sähkö halpenee, kun kalliita säätövoimia ei tarvitse käynnistellä vaan atoomimiilussa saa sysiä hehkuttaa liki vakiokuormaan Varmaan ketjussa jo mainittiin, että sähkön pörssihinta ilmoitetaan vuorokautta ennen joten siitä ohjautuvat järjestelmät osaavat säätyä ja käsin kulutustaan mulkkaavat sopeuttavat kulutustaan. Sittenhän on ne futuurit tai mitäneoli isommille kuluttajille,asiaa paremmin tässä tuntematta, ostaa siis tiettyyn hintaan ennakkoon, kuten sähkönmyyjät tekee ja myyvät kinteillä hinnoilla ulos..
Töitten puolesta jonnin verran tuttua tämä sähkön hinnan vaihtelu, ja syyt siihen, ja myös varautuminen siihen. Varailen vuorollani työpaikan sähköt aina tulevalle vuorokaudelle, ja huolehdin hinnoista millä se varaus tarjotaan markkinoille takaisin. Sähkömarkkinat on aikamoninaista toimintaa, välillä kiirekkin, kun fingridiltä tulee ilmoitusta keskusvalvomoon tampereelle, ja sieltä ladataan tietojärjestelmien kautta, tai puhelimitse viestiä, että heti alas kaikki kulutus, sähkö on seuraavalla tunnilla niin ja niin monta tuhatta euroa megawatti. Tuolla aijemmalla viestilläni lähinnä tarkoitin, että kun hinta tasoittuu pienenee se hyöty mikä on mahdollista saada noista halvoista tunneista.
Varmasti joo, tuo on jo eri touhua kuin kotitalouksissa neppailu, siinä joutuu palkkansa edestä sähköä säästään
On jonkun akkusysteemin käynyt kytkemässä, akut ja invertterit tuli varastohuoneeseen talon alakertaan... Katselin verisuren käikäleitä siellä, meinasin sanoa, että pankaa helkkarissa sinne akkuputkaankin paloilmaisian, sitten tuli mieleen, että pidän turpani kiinni, kyllä ne akut ilmoittaa itsestään äänellä valolla ja savulla jos niin käy. Paljon mukavempi nuokin olisi ollut ulos laittaa, IP-luokka muistaakseni olisi riittänyt, mutta lämpötila-alue ei. Sinänsä en kummempana tekniikkana pitäisi sähköauton akuista kasattua systeemiä jossa hyvä akunhallintajärjestelmä. Toki hinnat alkaen markkinoilla (on vaihtoehtona vissiin Leaffin akut) löytyy akkuja jotka ei ole niin turvallisia. Kennot tai kennoparit lienee kuitenkin muissakin autokäytön takia mekaanuisesti aika järeitä. Jos itse lähtisin rakentaan taloakkua, en sijoittaisi sitä mihkään makkarin alle vaan erilliseen lämpötilasäädettyyn palamattomaan koppiin reilulle etäisyydelle talosta. Toisaalta moni säilyttää kyllä huomattavia määriä elektroniikkaa ja akkutyökaluja joissa paljon heikommalla suojauksellla ja akunhallinnalla on noita litiumakkuja eli jos pelkkää tulipalon syttymisriskiä verrataan on se jossain kännykässä tai latauksessa olevassa sähkötyökalun akussa isompi kuin sähköauton tai aurinkosähkösysteemin taloakun litiumakustossa
En kuolemaksikaan muista missä, mutta jossain ihan myynnissä olevassa kärrissä on 230Vac ulostulo jo nykyään.
Eipä muistanu ehtoolla kysellä kaverilta, paljonkos aurinkopaneelistossa on tuottoa ollut viimeaikoina ....
Paneelit, tuulivoimaa, akusto. Siinä olis seuraava askel irroittaa kiinteistö valtakunnanverkosta ja dieselgeneraattorilla tehdä sähköt niinä pahoina päivinä.
Jos kulutuksen saat tiputettua alle 2 000kWh/vuosi niin on teoreettisia mahdollisuuksia. Kysyy jo 20-30kWh akustoa millä pärjää teoriassa 4-5 vuorokautta.
En tiedä sinun kantaasi, mutta minun mielestä sähköyhtiöt tienaa jo muutoin riittävästi? Ja harvoin se spot hinta on enemmän kuin mitä paneleiden tuotantokustannus on. Pääosin jäädään alle puoleen saatavassa korvauksessa.