Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Olymppia M 9-10

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Timppa p, 1.11.2015.

  1. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli hankittua talliin Olymppia M 9-10
    Pystyykö joku selvittämään valmistusvuoden, valmistenumeron perusteella? Joka on 189
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    16 921
    Saadut tykkäykset:
    2 351
  3. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    30 422
    Saadut tykkäykset:
    1 609
    Kyselyä asiasta on menossa moottoriharrastajille ..........
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    30 422
    Saadut tykkäykset:
    1 609
    Lainasin vastaukset sellaisenaan Nuffifoorumilta:

    Lister:

    Aika alkupään koneita, veikkaisin valmistuneen 1922

    Olympian teko alkoi 1921 ja minun muistikuvan mukaan moottoreita valmistui ensimmäisenä vuonna vajaa 100kpl.



    Lexa:

    Arvioisin myös -22 tai korkeintaan -23.

    Tarkennusta tuohon Listerin kommenttiin:

    Olympian valmistus alkoi 1920 ja vanhin tiedossa oleva Olympia-moottori on nro: 50, toimitettu tehtaalta 20.12.1920.
    Eli ensimmäisen vuoden aikana tehtiin/toimitettiin tod.näk. alle 60 moottoria.
     
  5. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitokset näistä tiedoista!

    Moottori on tällä hetkellä toimintakuntoinen ja peti ihan ok kunnossa. vesisäiliö ja "sadettaja" eivät ole alkuperäisiä. Ne pitää jossain vaiheessa teettää peltisepällä.

    Onko tietoa millä värillä näitä valmistettiin?

    pitänee laittaa jossain vaiheessa kuva tästä vanhuksesta tälle palstalle.

    Käyttö ja varaosaluettelon kävin katsomassa tuolta http://digi.kansalliskirjasto.fi/pie...?query=olympia
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    30 422
    Saadut tykkäykset:
    1 609
    Väriin ei vielä vastausta tullut, mut lisätietoa ja tarkennusta.

    Lexa kirjoitti:

    Suomen Moottoritehtaan ensimmäinen Olympia-moottori toimitettiin tehtaalta 15.6.1920.
    Ja tuona vuonna Olympioita valmistui kaikkiaan 51 kappaletta.
    Moottorit numeroitiin juoksevalla numeroinnilla alkaen ykkösestä.

    Vuonna 1926 vuosittainen valmistusmäärä oli jo yli 7-kertainen vuoteen 1920 verrattuna.

    Suomen Moottoritehtaan ennätysvuosi oli 1939, jolloin toimitettiin 1037 moottoria.
     
  7. w_cubjr

    w_cubjr Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Moottori on toimitettu huhtikuussa 1922.
     
  8. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
  9. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
  10. Lister

    Lister Kansalainen

    Liittynyt:
    2.11.2015
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko koneessa isokokoinen Eisemann magneetto? Pariin alkupään M Olympiaan olen kunnostanut magneeton ja molemmissa on ollut laukaisijaton Eisemann magneetto. Entäpä onko tässä koneessa pärräpuolan katkoja siinä venttiilin nostajan vieressä?
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    30 422
    Saadut tykkäykset:
    1 609
    Jaa tuli se itte Lister tännekkin.... :)
     
  12. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
  13. Lister

    Lister Kansalainen

    Liittynyt:
    2.11.2015
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    SEM K-1 magneetto on ainakin huomattavasti uudempi, kuin vusimalli 1922. Sanoisin että on noin vuoden 1940 tietämiltä. Magneetto on toki voinut vaihtua ajansaatossa, mutta silloin on pitänyt muuttaa magneeton käyttöakseliakin. Näissä alkupään M Olympioissa on ollut samanlainen kytkinlaite magneeton käyttöakselilla, kuin 5 hv E Olympiassa. Siis sellainen n.30mm halkaisijainen, kaksisakarainen tappikytkin.

    Hieman epäselvästi näkyy tuo venttiilien ympäristö, mutta näyttää että tuossa ei olisi sitä patterisytytyksen katkojalaitetta.

    Onkohan moottori todella vuodelta 1922 ?
     
  14. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä vielä kuva miten se on kiinni
    DSC_0069.jpg
     
  15. Lister

    Lister Kansalainen

    Liittynyt:
    2.11.2015
    Viestejä:
    5
    Saadut tykkäykset:
    0
    Melkein sanoisin, että tuo kytkinlaite ja magneetto on joskus vaihdettu uudempaan.

    Ne mitä minä olen värkännyt, ovat olleet tällaisia.

    [​IMG]


    Näkyykö muuten moottorissa magneeton jalustassa useampia kiinnitysreikiä? Tuossa SEM magneetossa on 1/4" kiinnitysruuvit, mutta vanhemmissa Bosch ja Eisemann magneetoissa on 3/8" kierteet pohjassa.
     

    Liitetyt tiedostot:

    • WGD12.jpg
      WGD12.jpg
      Tiedostokoko:
      58 KB
      Katsottu:
      106
  16. Timppa p

    Timppa p Kansalainen

    Liittynyt:
    17.10.2015
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Magneetton ja jalustan väliin on laitettu korokepalat, että on saatu oikealle korkeudelle. Ei kyllä näytä,että olisi alkuperäinnen. Tässä on neljä kiinnitys . Olisihan se kiva jos jostain saisi tähän samanlaisen mikä on alunperin ollut. DSC_0072.jpg
     
  17. Nuhvelentin veli

    Nuhvelentin veli Kansalainen

    Liittynyt:
    22.5.2016
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Eikö siinä -M-:ssä ole ollut korokelevy myös Eisemann:in kanssa? Omassa projektikoneessani on ainakin ollut, magneetto luvattiin jälkitoimituksena, mutta sovitelevy on lainattu vanhempaan 5-6Hv Olympiaan. Wikke 1919 pyörivällä Boschin tehdasasenteisella magneetolla ainakin omaa erillisen sovitelevyn.
     

Jaa tämä sivu