Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Nyt härnää niin , että neuvot olisi tarpeen

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja beadaaro, 23.10.2021.

  1. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    6 137
    Saadut tykkäykset:
    682
    Muakin kummastuttaa, miten hihna on voinut olla löysällä, jos kiristinrullan ruuvi on ollut tosi tiukalla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  2. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Ja nuo oireet on niin tutun kuuloiset kun vertaa tuohon omaan, kylläkin eri merkin tapaukseen.
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  3. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Voisiko sittenkin olla kampiakselin siivapyörän kiila vaurioitunut ? Nyt kun oikein muistelee , niin sellainen lievä "kräks" ääni saattoi kuulua käynnistettäessä .Olisiko nyt hihnan kiristämisen myötä väljyys poistunut kiilasta jättäen "sytyt keturalleen " ? ?
     
  4. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Sitä ihmeteltiin kaverin kanssa , että jos se kiila alkaa pettämään , niin voisiko se juuri löysyttää hihnaa toiselta laidaltaan ? Jolloin se sotkisi vain pumppua , mutta nokka ja kampiakseli olisi ok. säädössä..Tai jotenkin niin ..Voisiko tämä olla mitenkään mahdollista ?
     
    #24 beadaaro, 24.10.2021
    Viimeksi muokattu: 24.10.2021
  5. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    6 137
    Saadut tykkäykset:
    682
  6. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Tuota vw td:ssä kun alkoi se ns. kiila löystymään, (sellainen kampuran päähän menevä nysty) niin viimeisen rolauksen jälkeen oli toispuoleisesti löysä, vaikka kiristimen merkki oli kohdallaan.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. Jarkko

    Jarkko Aboriginaali
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    6 137
    Saadut tykkäykset:
    682
    Jaa, nyt vasta tajusin. Joo, kyllä se sittenkin voisi olla noin. Ajattelin vain nokka-akselin ja kampiakselin suhdetta.
     
  8. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    9 080
    Saadut tykkäykset:
    1 765
    Löysä hihna ei siirrä ajoitusta. Muuten kuin, jos on hypännyt ylihanpaan.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  9. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Eikö kuitenkin silloin , jos joku pyöristä "jätättää" huonon kiinnityksensä seurauksena ?
     
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    59 020
    Saadut tykkäykset:
    5 970
    Kiristinrulla on aina "löysällä" puolella, ohjurirulla voi olla vedon puolella.
    Yleensähän vedon puolella on mahdollinen ohjurirulla, seuraavana pumppu, sitten nokka-akseli.
    Kiristin + mahdollinen vesipumppu siellä "löysällä" puolella.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  11. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Ainakin jos esim. se kiila on pettämässä, niin jako tavallaan "lepattaa" sen välyksen verran, pumpun ja nokan jousivoimien tähden.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  12. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Ja tekeekö se sitten samaan syssyyn pumppuun ylimääräistä painetta , kun ei suutin aukeakkaan juuri silloin , kuin pitäisi ? Ja siitä johtuen myös alkaa tiputtamaan p-ainetta ulos propun juuresta esim..
     
  13. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Ei vaikuta pumpun paineisiin.

    Sen suuttimen avautumisen määrää nestepään mäntä pumpun sisässä.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  14. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    9 080
    Saadut tykkäykset:
    1 765
    Jos nokkaakselin,kampiakselin tai syöttöpumpun pyörät ovat liikkuneet kiinnityksissään, niin silloin on jako muuttunut, mutta näiden liikkuminen ei löysää hihnaa, jos taas pelkkä kiristys rulla on löystynyt/siirtynyt, niin ei se vaikuta ajoitukseen vaan löysää hihnan. Löysä hihna on ehkä seurausta siitä, että laitettaessa hihna paikalleen se ei ole ollut ihan asettunut suoraan kun sen kireys on tarkastettu ja hyväksytty, sitten kun moottoria on alettu pyörittään on hihna asettunut suoraan ja löystynyt.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  15. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Vaan jännää tässä on mielestäni vieläkin se , että se täysin sekava käynti savutuksineen tasoittuu kun sen solenoidin piuhan irroittaa .
     
  16. beadaaro

    beadaaro Kansalainen

    Liittynyt:
    24.7.2021
    Viestejä:
    348
    Saadut tykkäykset:
    85
    Hihnan vaihdon jälkeen olen ajanut n. 40.000 km , ennenkuin huomasimme löystymän . Jotta voiko olla asennusvirhe / syypää ongelmaan ?
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    59 020
    Saadut tykkäykset:
    5 970
    Piuha kiinni voi pumpun ennakko olla liian myöhäisellä, jolloin röpeltää ja mahdollisesti sinistä yms puskee putkesta.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  18. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Joka tapauksessa ennakko/ajoitus tuntuisi olevan sekaisin savutuksen ja äänien perusteella.

    Itselle kävi niinkuin kerroinkin että naputti ja kärysi kun alkoi jako heittää.

    Eihän se välttämättä sinulla ole sama juttu, mutta ajamista välttäisin ennen jakopään perusteellista tarkistusta(rattaitten kunnollinen kiinniolo yms.)
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  19. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    4 366
    Saadut tykkäykset:
    1 717
    Kuten @jusape tuossa jo mainitsi ni kyllä tuo kuulostaa jotta pumpun perusennakko on pielessä ja tuo solenoidi sotkee asiaa vaan huonompaan suuntaan..
    Oliko hihnanvaihdon yhteydessä muita toimenpiteitä ku pyörät merkkeihin ja uus remmi paikalleen+kiristys..?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  20. Andy

    Andy Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.12.2019
    Viestejä:
    5 709
    Saadut tykkäykset:
    1 202
    Juu, pumppu on nyt syystä tai toisesta mennyt normaalin ennakko alueen ulkopuolelle.
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 1

Jaa tämä sivu