Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Nostopuomi

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja Yleisajattelija, 17.6.2020.

  1. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    954
    Saadut tykkäykset:
    98
    Jos lieneekin tapit karkaistuja niin pinta ainoastaan, taipuu helposti ja kestää oikoa, moskallakin. On noita liittimiä hajotettu aika paljonkin, muissa kuin nostohommissa ja ikinä ei ole vielä tappi ollut se joka pettää. Tavallisesti lukitus irtoaa ja tappi karkaa paikaltaan, silloin jompikumpi liitinpuolisko pettää.

    Tapin keskiosan ohennus on lukitusta varten ja lujuuden suhteen merkityksetön, keskikohta ei kanna minkäänlaista kuormaa.
     
  2. Yleisajattelija

    Yleisajattelija Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    471
    Saadut tykkäykset:
    54
    Noin sitä itsekin katselin, että leikkausvoimat jakaantuvat usemmalle pinnalle (=4) ja liitos sinällään kestää. Tuossa on vain se ongelma, että jos liitos jostain syystä joutuu nostossa väännölle alttiiksi niin haarukat leviävät ja silloin leikkauspintaan tulee vääntöä -> tapin paksuus tulee merkittäväksi.

    Noin itse asiassa kävi itsellänikin noita kiviä hilatessa, ja ellen olisi seurannut tuota koukku/liitoskohtaa niin liitos olisi vääntynyt (koukun lipare jo sai hieman siipeensä).
     
  3. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    954
    Saadut tykkäykset:
    98
    Tapin paksuudella ei ole merkitystä jos tuohon liittimeen tulee voimia jotka levittävät liitosta, lukitus estää ainoastaan tapin liikkumisen ja leviäminen on ainoastaan liitinpuoliskojen jäykkyyden varassa. Toki silloin se liitin on käytössä väärässä paikassa jos sellaista pääsee käymään...
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 152
    Saadut tykkäykset:
    1 544
    Nostoapuväline on vain nostamista varten, sillä ei saa vetää, hinata tai sitoa. Väärinkäytön jälkeen nostoapuväline on aina uudelleen tarkastettava.
     
  5. Yleisajattelija

    Yleisajattelija Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    471
    Saadut tykkäykset:
    54
    Joo, mutta tämä laite kun on tarkoitttu MYÖS hinaukseen...
     
  6. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    954
    Saadut tykkäykset:
    98
    Mutta käytetyt liittimet ei. Nostoluokitettu sakkeli olisi parempi.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  7. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    88
    Saadut tykkäykset:
    35
    Tyonkuvani on nosturinkuljettaja joka useimmiten kiinnittää myös taakan.
    Yhtään muuten kuin kulumalla/ruostumalla vaurioitunutta ylläkuvailtua liitoslenkkiä ei ole tullut vastaan 10v aikana... Jos kuorma on suurimman sallitun rajoissa niin sillä ei sitä liitintä edes väärinkäytöllä saa särjettyä. (Ja sellainen vempula se onkin että pyrkii oikeaan asentoon) koukut ja varsinkin niiden lukot saa kyllä helpolla tuhottua.
     
  8. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    954
    Saadut tykkäykset:
    98
    Kiertämällä hajoaa...
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 152
    Saadut tykkäykset:
    1 544
    Jos kiertoa tulee, niin koukun leikari on todennäköisesti viallinen. Tai kiinnitystapa virheellinen.
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 152
    Saadut tykkäykset:
    1 544
    Tällöin pitää ehdottomasti olla erikseen nostoapuvälineet ja hinausapuvälineet. Hinauksessa ylikuormituksen riski on moninkertainen, eikä aina voi olla ilman perusteellista tarkastusta varma nostoapuvälineen turvallisuudesta. Minkälainen nosturi on kyseessä, jos sitä voidaan käyttää myös hinaukseen?
     
  11. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    954
    Saadut tykkäykset:
    98
    Ei ole alkupään kuvissa leikaria. Eikä siinäkään sovelluksessa missä minä olen noita joutunut vaihtamaan, siinä on syynä tilanpuute...
     
  12. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 559
    Saadut tykkäykset:
    5 973
    Kyseisenlaisella puomilla eräällä tallilla työskennellessä sattui onnettomuus, puomissa ollut auton moottori putosi alla olleen asennusta suorittaneen niskaan kohtalokkain seurauksin, sitä en tiedä pettikö hydrauliikka vai raksit.
     
  13. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 152
    Saadut tykkäykset:
    1 544
  14. Yleisajattelija

    Yleisajattelija Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    471
    Saadut tykkäykset:
    54
  15. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 152
    Saadut tykkäykset:
    1 544
    Kiinteään asennukseen aina sokalla varmistettu mutterillinen sakkeli. Tuo perussakkeli voi aueta keinuvasta liikkeestä.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  16. Trl

    Trl Kansalainen

    Liittynyt:
    1.6.2019
    Viestejä:
    247
    Saadut tykkäykset:
    134
    Mullakin on useita puomeja kaivuriin ja autoon, aina puomissa olevassa sakkelissa pitää olla mutteri ja sokka muuten tulee hylky tarkastuksessa. Eikä riitä mikään rautalanka normi sakkelissa.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1

Jaa tämä sivu