Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Nokkapumppu majoriin.

Viestiketju osiossa 'Traktorit' , aloittaja Mika 82, 7.2.2019.

  1. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Tuollaisesta niin kauan haaveillut, kun traktorin olen omistanut.

    Tuollaista pumppua katsonut, olis hieman hätäisempi, kuin alkuperäinen, mutta onko jo liian nopea?
    https://www.pmkaubamaja.ee/fi/maata...mput/hydraulipumppu-gr-2-l-230bar-25cm-p.html
    50l/min tulis mun laskujen mukaan 2000rpm, joka on aika lähellä huippukierroksia.

    Kardaani varmaan vaatii nivelet.
    Parin tyyppisiä kattellut.
    Tollasii: https://www.alibaba.com/product-det...=a2700.7724838.2017115.105.53072c03CrRAc8&s=p
    Ja tollasii: https://www.alibaba.com/product-det...=a2700.7724838.2017115.141.53072c03CrRAc8&s=p

    Paljonko tuo pumppu sitten nyyttoneja ottaa, että tulee valkattua sellainen nivel, joka kestää?
    Paineet varmaan max 180-200 bar.

    Minkäkokoinen akseli siihen väliin, 20mm varmaan jo piisaa? Ja löytyykö noista nivelistä sellainen, jossa suoraan oikea kartio tuohon pumpun päähän?

    Sitten on vielä päätetävä, otanko öljyn perästä, pitkä matka, kavitointivaara? Ainakin isolla letkulla, jos sieltä ottaa. Asennanko oman öljysäiliön? Jos alkuperäinen nostolaite jää käyttöön, saako helpolla tehtyä niin, että hydrauliöljy myös palaa öljysäiliöön, vai valuuko väkisinkin perään.

    Yksi perverssi ajatus olisi pistää ulkopuoliset tunkit ja siinä samassa kaksitoiminen nostolaite. Heivaisi alkuperäiset sylinterit, ventiilin ja pumpun kokonaan mäelle.

    Eli homma on vielä täysin ajatuksen asteella, mutta ennen juhannusta toivottavasti olisi valmista.

    Ja halvalla tiätty koitetaan selvitä.:D

    Edit: Niin ja nykyinen pumppu toimii jotenkin. Kylmänä saa kierroksilla 185bar, mutta pari tuntia lanaamista kesällä, ei tullut kuin 130 bar täysillä kierroksilla. Samoin kovalla pakkasella lana ei tullut yhtään alas kolmessa päivässä. Kesällä tulee varmaan vartissa maahan. Eli ehkä pumppu väsynyt, männän tiivisteet vuotaa jne. Ja ärsyttävin piirre, pumppu ei pyöri kytkin alhaalla.

    ps: ei silti niitä koneita kannata ylös jättää, itse en nyt varsinkaan jätä, kun on muksuja.
     
    #1 Mika 82, 7.2.2019
    Viimeksi muokattu: 7.2.2019
    • Tykkään Tykkään x 1
  2. carina 2

    carina 2 Kansalainen

    Liittynyt:
    16.12.2012
    Viestejä:
    185
    Saadut tykkäykset:
    5
    Pumppu siivapyrän paikalle omalla säiliöllä,Rikuvammaksissa käytetty systeemi ei lopu paineet eikä litrat ja saa pois päältä kun ei tarvii.
     
  3. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    7 413
    Saadut tykkäykset:
    1 998
    Huonona puolena että tulee kytkimestä riippuvainen hydesystem.;)
     
  4. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 624
    Saadut tykkäykset:
    131
    https://konekansa.net/threads/fordson-super-major-manuel-six.1357/#post-18349

    Sua voisi kiinnostaa tuo minulla käytössä oleva naapurini rakentama kutosmajori. On nokkapumppukin. Kuvissa olevan nostolaitteen olen siistinyt, Poikkiaseli on vielä tuo Belaruksen, samoin varret, mutta kiinnitys on tuossa perän peittävässä levyssä kotelorakenteella ja sivuilla on kaksi ulkopuolista pienempää sylinteriä pystyasennossa Valmettien tapaan.
     
  5. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    Mä laittaisin nokkapumpun ns. sliding block kytkimellä, googlesta löytää helpoimmin oldham coupling hakusanoilla. Ei tule pitkä asennus eikä ole pilkuntarkka linjaamisesta.
     
  6. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Hyviä vinkkejä. Jos nostolaiteen muutan, niin tuo kahden sylinterin versio ollut mielessä. Siivapyörän paikalle en tule pumppua pistämään jo mainitusta syystä.
    Ja tuo mainittu nivel pitää katsastaa myös.
    Jos tuo muutan tuon nostolaitteen, pitääköhän sylinterien alapää pistää perään kiinni ja yläpää kynkkiin?
    Jos yläpään asentaisi kiinteästi perään ja alapää vetovarsiin, nouseeko ikinä tasatahtiin?

    Tai sellainenkin mielessä, että molemmille sylintereille oma venttiili.
    Sais perälanalla tasailtua vaikka ojaluiskaa, pistää vaan 45° kulmaan :D
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 983
    Saadut tykkäykset:
    919
    Virtauksenjakoventtiili ja kolmitie hana väliin, että normaalisti liikkuu molemmat , mutta tarvittaessa voi käyttää vain toista kaltevuuden säätöön.
     
  8. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 624
    Saadut tykkäykset:
    131
    Joku syy on sille, ettei LPR:n kuvailemaa toteutusta ole käytössä etunostolaitteissa, vaan aina yhdysakseli.
     
  9. Janski

    Janski Latvassa lahoa.

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    1 813
    Saadut tykkäykset:
    434
    Kyllä se vaan on toi Valmet ollu sillon aikoinaan kehityksen kärjessä kun ovat sen pumpun ymmärtäneet laittaa valmiiksi sinne nokalle :D.
     
  10. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 624
    Saadut tykkäykset:
    131
    BM ja International älysivät laittaa pumpun jakopäähän paljon aiemmin!
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    En tuon virtauksenjakoventtiilin toimintaan osaa sanoa kantaa, kun ei ole kokemusta.
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Meillä ollut -59 359D , -69 700 ja toi -81 903 niin missään niistä ei ole tainnut pumppua nokalla olla... 903ses nyt ainakaan ole, tuplapumppu jakopäässä.
     
  13. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    7 413
    Saadut tykkäykset:
    1 998
    Janski varmaan tarkotti ettei ole pumppu perseen uumenissa vaan etupäässä mottia,kylläkin jakopääs.:rolleyes:
     
  14. Janski

    Janski Latvassa lahoa.

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    1 813
    Saadut tykkäykset:
    434


    Tai nokalla 361D Ainaski:)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  15. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    359 on ainakin alunperin nokkapumpulla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  16. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    Virtauksen jako ei oikein toimi jos on kovin toispuolinen kuorma, jotkut koneet kun saattaa jopa keventää vetovartta toiselta puolen kun ilmaan nostetaan.
     
  17. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    1 624
    Saadut tykkäykset:
    131
    33 ja 359 oli alunperin remmivetoisella pumpulla... sitten taisi olla kardaanilla ja lopuksi jakopäässä.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Pitää senverra noihin omiin muistikuviin laittaa epävarmennuksen tarkennusta, että toi täällä ollut -59 359D meni aikanaan, -81, vaihdossa tuohon vieläkin täällä olevaan, -78 1410 David Brown konekaupan yhteydessä.
    Ja olin siis itte tuolloin 12 vuotias .....
     
  19. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Laskeskelin tuolla em. pumpulla tehontarpeeksi noin 17Kw 200bar ja 2000rpm. Ja toisella laskurilla sain väännöksi noin 80 Nm.
    Eli tuolla arvolla ajattelin nyt noita niveliä katsella.
     
  20. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Tota noin. Voiko tällaista käyttää tällaisessa konstruktiossa, jossa on kardaaniakseli ja kaksi niveltä? Eikos se kardaani plumpsahda sivuun? Jos olisi vain yksi nivel pumpun ja kampiakselin välillä, tämä olisi hyvä ratkaisu. Vai olenko (taas) väärässä?
     

Jaa tämä sivu