Nh tm 155 naftapumpun ajoitus ja jako

Viestiketju:
Nh tm 155 naftapumpun ajoitus ja jako

Rautakanki

Kansalainen
Liittynyt
22 Toukokuu 2022
Viestit
6
Veto katosi äkeen edessä laakista, ja käy enää röpöttäen tyhjäkäyntiä paksua harmaata savua pökäten. Tutkittuani potilasta, suuttimet kaikki ok. Penkissä testattu. Syöttö tod näk. Myöhällä reilusti. Pumppuhan kiinni jakopään puolelta 3 pultilla. Yhdestä pultista pää kadonnut koneen syövereihin.. rattaillahan tuossa jako. Ainakin ne rattaat jotka näkyy kiinnitysreijästä ehjät, olisiko jossain alempaa sitten katkaissut hampaan jostakin, ja jako sekaisin? Onko kellekään moista vastaavaa tullut eteen, ja mikähän oli lopputulema vaurioista??
 
@jusape varmasti nh spesialistina tietää.

Omaan korvaan kuulostaa kyllä mahdolliselta, että pultti mennyt hampaiden väliin ja siitä johtuen hampaita lähtenyt.
Kuuluiko mitään ylimääräistä ääntä?

Vaikea sanoa ylimääräisistä äänistä, kun kävi enää tyhjäkäyntiä huonosti, raskaasti röpöttäen. en yrittänyt ajaa enää sen jälkeen, vaan hinattiin pellolta pois. Hammaspuutoksen puolesta näyttäisi kyllä se, että näkyvillä on vain puolet naftapumpun kiinnityspulttien päistä niistä etummaisen hammasrattaan reijistä, jonka läpi ne pitäisi ruuvata irti.. jakokopan irroituksella se varmaan selvinnee. Mietityttämään vaan jäi, mahtoiko tulla muitakin isompia vaurioita esim. yläkertaan?
 
Ei siel kotelos hirmu ylimääräisiä tiloja ole. Täähän oli TS115 kone, jossa siis on sama kuutoskone mitä Temmeissä- tosin alkujaan vaparikoneena vain.

Keulasta purkaa akut - jäähdyttimet yms kaikki muun pois tieltä niin kotelon aukominen on helppoa.

 
Ei siel kotelos hirmu ylimääräisiä tiloja ole. Täähän oli TS115 kone, jossa siis on sama kuutoskone mitä Temmeissä- tosin alkujaan vaparikoneena vain.

Tossa peilin kautta kuva pumpun hammasrattaasta. Siinä näkyy, kuinka on puoli reikää sivussa noi kaks jäljellä olevaa pumpun kiinnityspulttia. Ei kait voi muualta periksi antaa ellei oo hammasta pois jostain rattaasta, vai oonko väärässä?

Keulasta purkaa akut - jäähdyttimet yms kaikki muun pois tieltä niin kotelon aukominen on helppoa.



IMG_20220519_120522__02.jpg
 
Se toi ratas on mukstaakseni pumpun akselilla sitten pelkän kartion varassa kiinni.
Ei ole ohjurikiilaa. TS115 koneessa on kiila, mut syöttöpumppu ei siinä ole possin VE vaan CAV DPS.
Eli pumppua jos irrottaa, pitää kiertää kampuran siivasta ennakkomerkki kohdalleen, lukita pumppu sillä etupään kyljessä olevalla ruuvilla ja sit vasta pumppu irti.
 
Se toi ratas on mukstaakseni pumpun akselilla sitten pelkän kartion varassa kiinni.
Ei ole ohjurikiilaa. TS115 koneessa on kiila, mut syöttöpumppu ei siinä ole possin VE vaan CAV DPS.
Eli pumppua jos irrottaa, pitää kiertää kampuran siivasta ennakkomerkki kohdalleen, lukita pumppu sillä etupään kyljessä olevalla ruuvilla ja sit vasta pumppu irti.

Joo, kartio siinä vaan on. Ja kun ennakko merkki kyljestä lukittuna, niin on tällä hetkellä tuon verran tuo pumpun ratas sivus, ettei saa ruuvattua pumpun pultteja irti..eli jostakin jokin antautunu.., mutta voiko muualta antautua, ku että hammaspuutos tullu jakopäähän?
 
Toinen mahdollisuus on että ratas on kartioakselilla pyörähtänyt pieleen.
Kannattaa ehken nyt ens purkaa koko keula ja ottaa jakopään etukotelo auki.
 
Tuohon mahdollisiin yläpään vaurioihin, niitä tuskin on.
Korkeintaan taipuneita työntötankoja, jos nokka on hypännyt.
Johon en ehken suoriltaan usko.
 
Sit kun kampuran etusiivan kiinnitystä irroitat, ota pumpun lukitus auki.
Ettei tule pumppuun vaurioita.
Pumppuhan sitten irrallaan ollessa ajoitetaan mittakellon kanssa ja lukitaan ja sit vasta kootaan paikoilleen.
 
Jakopää kuulemma ehyt, ja merkitkin osui pyörittelyn jälkeen kohakkain.
Tästä ehken kuulemme jatkossa, miten siellä olikaan oikein....
Ruuttapumppu kuulemma hiljakkoin, ehkä vuos sitten ollut irti ja jne....

IMG_20220524_033440_01.jpg
 
Täytyy huomenissa alkaa purkutöihin, niin näkee, mitä on tapahtunu...

No niin, tänään vihdoin ja viimein sain pumpun ennakon kellotettua, uudet kiinnityspultit siihen ja jakokopan kampiakselin stefan. Pumppu kiinni, ja loput hilut kasaan takaisin. Pientä ilmausta ja käyntiin hörähti, koeajo suoritettu ja toimivaksi todettu..Eli viaksi paljastuikin onneksi vain naftapumpun akselin pyörähtäminen myöhälle rattaan kartioholkissa (liekö sitten jäänyt keväällä, maaliskuussa liian löysälle, kun edellisen kerran irti oli ollut, kun oli säädettävänä, vai vaikuttiko sitten sen yhden, niistä kolmesta, kiinnityspultin katkeaminen..?) Mutta isommilta vaurioilta säästyttiin, mikä sinänsä sangen positiivinen asia. Kiitokset Jusape hyvistä neuvoista!
 
Takaisin
Ylös