nh 8360/m135

Viestiketju:
nh 8360/m135

tm 150 vikakoodi U 34 mikä kiusaa. loppuu liikkuminen ja kun sammuttaa ja käynnistää taas niin toimii ainakin hetken. broidi tilas huoltomiehen mut olishan toi kiva tietää mitä tuo vika on..
 
U 34 on istuimen ( paino ) tunnistin ( eli siis haistelee että penkillä istutaan )
 
Joo oli huoltomies tänään kattonu kans kirjasta ja soittanu broidille et tutkipa penkin johdot, kehottanu ohittamaan koko anturin.. toiseen vikaan mikä on ajoittain alkava meteli vaihteiston venttiileissä oli sanonu et joutuu vaihteiston kannen avaamaan ja venttiilit putsaamaan ja jotain tiivisteitä vaihtamaan et ei ole ihan pikkujuttu. Ääni kaikuu vaihdekahvan juuren tienoille mut kaikki toimii kyllä. Ens vko vissiin kone menos työmaalle. Onneks huoltomies jakaa ilmasia neuvoja puhelimes niin ei tarvi aina vaivata paikanpäälle. On kyllä niin kiireinenkin että ei aina ehdi. Vm 2000 ja 13000 tuntia niin alkaa välil näitä vikoja väkisinkin esiintymään. Jossain vaiheessa anto koodia U37 mut se on hävinny. Oliko sit se nopeus anturi..
 
U37 = Moottorin rpm (ERPM) hidastui liian aikaisin kalibroinnin aikana , sanoo kirja .....
 
Nyt on yritetty töitä tehdä ja vaikuttas, että vika on mekaaninen (pakan jouset?).
Kuumalla laatikolla 2-3 , 4-5 vaihtuu paukahtaen, kalibrointi ei tähän vaikuta. :(
 
Kyllä tuo alkaa siltä sitten vaikuttaa, että sisuksiin on mentävä .....
 
Onneksi ovat koottu kierreliitoksin ettei polttopillejä tarvi.

Ei vaiskaan, kyllä välistä korpeaa niin vimmatusti.
 
broidin tm on nyt vaihteeks työmaalla kärryn edessä tienaamassa. siihen on nyt vaihdettu ne kaksi muutakin kierros anturia sinne laatikon kylkiin ja oliko toinen päällä. no kolme niitä kaikkiaan oli. siinä kun hallissa oli niin hytin maadoitusta kateltiin että aika ohut johto ja kun hiukan heilutti niin poikkihan se meni.. uus kunnon piuha niin on maadoituskin kunnos. voi olla että siinä oli yks syy myös. broidi sitä kalibroi useampaan kertaan ja ajamalla pari tuntia työmaalle. nyt on kaikki koneet hommis ku uudempikin nyykkäri aloitti niittokauden tänään. toiv niitä ei pihalla hetkeen näy..
 
Nyt on yritetty töitä tehdä ja vaikuttas, että vika on mekaaninen (pakan jouset?).
Kuumalla laatikolla 2-3 , 4-5 vaihtuu paukahtaen, kalibrointi ei tähän vaikuta. :(
Vieläkin koittaisin kalibroida sitä. Tänään taas ajoin tuolla 8360 joka ennen kolautteli nuo vaihdot ja ei sitä voinut kuin ihmetellä kun lappu lattiassa sai vaihdella vaihteita ja kaikki pelasi. Ja tämä kone sitä on tehnyt uudesta asti eikä laatikon avauksessakaan löytynyt tälle syytä. Mutta kuitenki nevan laidalla tehdyllä pika kalibroinnilla ( kylmäkoneet yms päällä) alkoi tuo lodju toimia. Ja syy tuolle luonto kalibroinnille oli kun kone ei liikkunut millään taaksepäin mutta kalibroinnin jälkeen on pakkikin löytynyt
 
Viimeksi muokattu:
Tuota kalibrointia voi kokeilla vielä eri kierroksilla, eli ihan minimillä minkä hyväksyy ( n. 1100rpm ) tai ihan maksimikierroksilla mikä kelpaa ( n.1300rpm ? ) ja oikein kunnolla loota lämpimäksi ajettuna ( 20-40km maantiellä täysiä )
On noista kyllä askeja aukikin ollut. Vissiin pakkojen palautinjousien lukitusseekeri voi pettää, tms sihen suuntaan.... En muista kun on kuulojuttuja eikä omakohtaisia kokemuksia
 
Joskus myös tullut mietittyä hyväksyykö kone jos pakan kiinni ottaessa painaa hiukan kaasua (50-100rpm) Tällöin tulosta saisi hiukan muutettua, joko parempaan tai entistä huonompaan...
 
Periaatteessa tuo onnistuu kyllä, mut kaasujalka saa olla herkkänä ja tarvii aavistaa se , koska se kenties yhtäkkiä nasauttaakin pakan "tuntumalle" ....
Pikatäyttöaikaa manuuaalisesti ohjelmasta pidentämällä, sen saa kenties kyllä kytkeytymään erittäinkin pehmeästi.
Tuota kalibrointia kannattais vielä eri konsteilla kokeilla, esim aski+öljyt todellakin kuumana ......
 
Pari tapausta on tullut vastaan missä parittomat pykälät oli äkäsiä, vaihtaessa pieni viive ja klonks. Näissä oli A-pakan maljaan kulunut pykälät joihin välilevyt takertui. Sitten kun pakan paine nousi tarpeeksi niin se tarttui kerrasta. Helppo vaan ei halpa vika korjata...

Magneettiventtiileitä voi heittää ristiin ja kokeilla siirtyykö vaiva, karan takertelu aiheuttaa melko mielenkiintoisia oireita laatikkoon. Jos on painemittareita niin pakkojen paineiden käyttäytymistä seuraamalla selviää aika paljon. Mittauspisteethän noissa lootissa on valmiina.

RC-laatikossa jonkun alueen tai pakin satunnainen häviäminen viittaa usein synkrojen asennontunnistuspotikoiden häiriöihin.
 
Takaisin
Ylös