Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Myytävät vesikulkuvälineet, veneet ym, mitä netistä löytyykin

Viestiketju osiossa 'Vesikulkuneuvot' , aloittaja jusape, 17.9.2019.

  1. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    Eikös nämä tuon ikäiset jenkit vielä ole usein balsan tms. höttöpuun ympärille kevyesti leivottuja?
     
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 983
    Saadut tykkäykset:
    919
    Balsa on hyvä sandwish-täytemateriaali, mutta kallis. Se ei juurikaan ime vettä ja on vahvaa. Vaatii hyvän käsityön onnistuakseen. Nuo sarjatuotanto ruiskulaminoidut on yleensä uretaanitäytteisiä, mistä pitkässä juoksussa koituu ongelmia.
     
  3. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 523
    Saadut tykkäykset:
    1 064
    Taidan tyytyä entiseen 21 jalkaiseen veneeseen, siinä ei ainakaan ole uretaania kun sitä ei kai 1970 luvulla oltu edes keksittykään.
    Märkä uretaani / lasikuitu venehän on vain ongelmajätettä! Muuten tuollaisen yläohjaamo belkun tilajärjestelyt ovat esimerkillisen toimivat, ainakin minun mielestä. On etukajuutta oven takana ja vielä pieni kajuta oleskelutilan vierustalla / alla. Messi - ohjaamo - oleskelutila on avara ja tilava, takaosan kansi avotila on riittävän suuri ja yläohjaamoon mahtuu neljäkin helteisen päivän viettäjä.
     
  4. 4wdman

    4wdman Muutanansalkku
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    15.3.2012
    Viestejä:
    2 045
    Saadut tykkäykset:
    92
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 983
    Saadut tykkäykset:
    919
    Mikähän juttu tämä on? Mihin koneet on menossa? Ihan siistin näköinen, ainakin kuvissa, en kyllä uskoisi sen takia olevan myynnissä osina.

    https://www.nettivene.com/moottorivene/sea-ray/745516

    "Moottorit, laatikot ja potkurit, mittarit ym. moottoreihin kuuluva poistetaan mökistä ennen kauppaa ja myydään erikseen.

    Akselit jäävät paikoilleen."

    Onko tuo siis akselivetoinen, eikä perävetolaitteilla? Jenkithän kyllä yleensä on suosinut Mercruiserin vetolaitteita vielä tuon kokoisissa. Jotain outoa tuossa on. Vielä myyjänä on ihan tunnettu veneliike, tuskin ihan huvikseen pistäisi purkuun ehjää venettä. Rekisterissäkin tuo on, ettei CE-merkinnän puute voi olla syy. Uponneeltakaan tuo ei näytä.

    Kohtuuhintaan siitä voisi veneen saada. Pari Mersun 300 Turbodieseliä veis tuota kiulua ihan ripeästi, ja olis kohtuuhintaiset rakentaa. Akselivetoisena ei olis kallita vetolaitteita riesana, ihan perus merikytkimillä selviäis. Tuommoinen avojenkki ei sinällään itseä kiinnosta ostomielessä, mutta itse ilmoitus herätti mielenkiintoa.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    41 193
    Saadut tykkäykset:
    2 621
    Ehken purkupalkan ja vähän + lisää saa, kun palasina myy ??? Ostajat vois koko paatille ajokuntoisena olla vähän harvalukuiset ?
     
  7. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    19 117
    Saadut tykkäykset:
    4 437
    Tuollaiseen lauttaan tein joskus parikytä vuotta sitten biittejä, liikennöi yhä.
    IMG_20191010_080435.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  8. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Vaikea kuvitella, että erikseen myymällä saisi paremman hinnan. Tai siis että kauppiaan kannataa moista harrastaa. No ehkä, jos vene ollut kauan myynnissä ja joku on tahtonut ostaa moottorit, niin myyjä voi tähän ryhtyä. Että myyn koneet, kunhan joku ostaa veneen.

    Toisaalta en itsekään saanut tonnilla myytyä paattia. Sitten myin moottorin 700€ ja veneen 400€ (jossa satasen terhi moottorina)
    Akselivetoisuutta itsekin ihmettelin.
     
  9. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 983
    Saadut tykkäykset:
    919
    Sellainen tuli mieleen, että onko joku rakennellut veneeseen jotkut 500+cid isolohko voimamoottorit. Koneet olisi niin ylitehokkaat, ettei saa rekisteriin nykypykälillä ja vastuunnkantava liike ei uskalla myydä venettä noilla koneilla.
     
  10. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    15 418
    Saadut tykkäykset:
    2 390
    Joku kohta varmaan laittaa sähköpostia sinne, että mitkä moottorit ja paljonko maksaa...
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Aina ihmetellyt, että sulla on 99,5% lasikuitua vene. Mutta sinne peräpeiliin on pitänyt jemmata puuta. Onko se vain kustankuskysymys? Saadaan halvalla vahvuutta.
    Kun voisihan sen perän leipoa kuidusta ja hartsistakin mielestäni. Ja nykyään varmasti olemassa hyviä komposiittimateriaaleja, joissa vanerin vahvuus, mutta ei mätäne.
     
  12. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    503
    Saadut tykkäykset:
    25
    Perä näyttää uivan syvällä, olisiko runko imenyt vettä?
     
  13. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    503
    Saadut tykkäykset:
    25
    Suorasta lasikuitulevystä tulee vääntöjäykkä vasta älyttömillä paksuuksilla. Helpommin, halvemmalla ja vähäisemmällä painolla jäykkyyttä saa viemällä kaksi lasikuitulevyä vähän matkan päähän toisistaan ja tukemalla ne tiukasti toisiinsa, vaneri on tuohon hommaan toimiva materiaali ja siksi sitä käytetään. Eikä vaneri huonoksi mene, jos lasikuidun pinta pidetään kunnossa. Ellei pidetä, menee se lasikuitukin pilalle polyesterihartsin imiessä itseensä vettä.

    Jonkinlainen ontelorakenne tulisi myös ehkä kyseeseen vääntöjäykkyyden saamiseksi, mutta peräpeilin pitää myös kestää puristusta moottorin kiinnityksen takia, siksi puu on hyvä materiaali.
     
  14. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 247
    Saadut tykkäykset:
    619
    Tuossa hieman selvyyttä asiaan. Kun tuon ikäisestä paatista saattaa se 50t€ olla tiukassa, jos sen tahtoo. Ja jos vaikka 40t€ olis käteiskauppa, johon myyjä taipuisi, olisi se silti kova hinta.
    Mutta omatoimiaskartelijalle voisi olla hyvä aihio.
    https://m.nettivene.com/moottori/volvo-penta/781763?vifAdCount=12&vifNav=Y
     
    • Tykkään Tykkään x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  15. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    Kyllä oli uretaani keksitty, ainakin vuonna 71 sitä on laitettu. Ei kait se silti ole ongelmajätettä ole jos kastuu mutta kovin työläs on korjata. Sitten jos on kovin laajasti ruttoinen kuituosiltaan niin saattaa se olla parempi pistää kierrätykseen...
     
  16. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    472
    Saadut tykkäykset:
    56
    Kasarijenkeissä näkyy olevan balsa tms. puurunko johon on laminoitu kuori ulospäin, sisältä puuosat alttiina vedelle jos veneessä vesi pääsee olemaan...
     
  17. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    5 523
    Saadut tykkäykset:
    1 064
    Miten oikeaoppisesti loppukäsitellään lasikuitu kiulu?
    - Reikä pohjaan ja puli puli.
    - Tumman savuinen juhannuskokko
    - Hylkääminen jonnekkin lahukkaan
    - Pilkkominen osiin ja sekajätteisiin laittaminen muovipussissa
     
  18. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    4 723
    Saadut tykkäykset:
    662
  19. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kansalainen

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    970
    Saadut tykkäykset:
    209
    Jos oma asia olisi, niin juhannuskokko.
    Tai tyhjäksi kaivettu soramonttu, maata päälle.
    En upottaisi tai hylkäisi rantaan.
     
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    5 983
    Saadut tykkäykset:
    919
    Balsaa käytetään komposiitti eli sandwish-rakenteessa täyteaineena. Balsa on tarkoitukseen erittäin sopivaa keveytensä ja lujuutensa takia. Balsa on täysin putkisoluista, mikroskoopilla katsottuna muistuttaa mehiläuskennoa. Soluseinämät myös kestää hyvin lahoa. Balsa leikataankin viipaleiksi ja asennetaan siten, että syyt on kohtisuorassa laminaattiin nähden. Näin saadaan aikaan vahva ja kevyt rakenne. Pystybalsassa vesi ei imeydy kuin vauriokohtaan, ei lähde kulkemaan muualle. Toki pitkä altistus lahottaa puun tai jäätyminen rikkoo solurakenteen. Kuitenkin lahoa kestää niin hyvin, että joku vuosia vuotanut kansiläpivienti ei ole välttämättä pilannut balsaa kuin muutamien senttien matkalta ympäriltään. Nykyään balsaa käytetään lähinnä kalliimmissa käsin tehdyissä purkkareissa ja joissain moottoriveneissä, joissa pitää saada ehdoton keveys. Monesti kannet on balsatäytteisiä, vaikka runko olisikin täyslaminaattia.

    Vain yhdeltä puolelta laminoitua balsarakennetta en ole kuullut olevan missään. Kyllä nuo yhdeltä puolelta laminoidut rakenteet on yleensä noita vanhoja lahoja puuveneitä, joille on annettu viimeinen voitelu. Joitain kalastusaluksia on uudena laminoitu puurungon päälle, lähinnä jäissäkulkua ajatellen. Myös joitain diagonaalisesti laminoituja puuveneitä on kuidutettu uutena.
     

Jaa tämä sivu