Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mystinen 6x4 härveli, lisätietoa kaivataan koneen historiasta

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja borg, 27.5.2012.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Testitanko ohjauskulmien suuntimia varten, vaikuttaisi aika ok olevan.....
    Ainakin 1000x parempi ku ennen..... Jaa niin, toppareita olkatapeista hioin myös, ehken 10-15ast suuntaansa enemmän kääntövaraa.....

    IMG_20200116_173426.jpg IMG_20200116_173433.jpg IMG_20200116_173553.jpg IMG_20200116_173607.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 231
    Saadut tykkäykset:
    1 139
    Sitten vielä teliin hydraulinen kevennys takapyörille, niin alkaa melko ketterä olemaan.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Ihan just samaa tossa tunti sit ajattelin..... Tyyliin 1502 valmetti.......
    Summamutikassa tossa tappilinjoja ja oletettua telin keskipistettä silmämääräisesti tarkkaillessa, ollaan jo aarin alueella, eikä siellä parin hehtaaria-alueella.....
     
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 231
    Saadut tykkäykset:
    1 139
    Tuossa kun on noissa teleissä yhtä pitkät kynkät. Jos kynkät olis eri mittaiset, painattais se toisia pyöriä kovemmin maahan ja toisia kevyemmin, niin silloin ei välttämättä kevennystä tarviis, kun se tulee jo luonnostaan.

    Hammastankoon suuntaventtiili, että se keventää takimmaisia automaattisesti tietyn kääntökulman ylittyessä.
     
    • Luovaa Luovaa x 1
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Tuo telin epäkeskeisyys on kans ollu ajatelmissa, jos taaempia pyöriä 5cm taaemmas ? Hiukan työläs toki......

    Misäs on tollanen rt-sisäpää, jossa rt-tangon puolella kireyden säätömutteri, sitten pallomainen kuppi ja jousi hammastangon sisällä ja oikeanpuoleinen on kireyssäädön lukitusmutteri ?

    Hiukan nyt loppuu tangon liikevara siittä, mitä navat kääntyisi, ja ei ainakaan ihan sama kierrosmäärä keskeltä laitoihin kääntäessä.
    Mut tän oikean sisäpään poistolla tuli lisää liikevaraa monta senttiä oikealle kääntöön.... Topparin tietty tarvii ettei suolistu.....

    IMG_20200116_182059.jpg
     
  6. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Ehken ei ole ihan toimiva kuitenkaan.
    Telin akselivälin kasvaessa, vaatinee enemmän vääntövoimaa , tai saman, vaikka toisen teliakselin paino putoaisikin. Pidempi vipuvarsi telissä lie syövän saadun ehkä mahdollisen edun ?
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    8 231
    Saadut tykkäykset:
    1 139
    Jotain on kuitenkin tehtävä tuolle ohjautuvuudelle. Sen verran olen Polariksen 6x6 mönkkärillä ajanut, että tiedän miten kankea se on. Varsinkin pelkkä takaveto päällä se vaatii lentokentän kääntyäkseen. Siinä tosin on 100% lukko molemmilla taka-akseleilla. Teloilla se on täysin mahdoton ohjata muualla kuin puolen metrin puuterilumessa.
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Joo ...... Etuakselipainon lisäys vois helpottaa ja rengasmuutos karkeampikuvioisiin kumeihin.......
    Mut katotaan ja kokeillaan ensin nyt, miten tuo ohjauksen muutos vaikuttaa, kun eturenkaat ei niin paljoa ( 15-30ast ??? ) taistele toisiaan vastaan kääntösäteessä....
    -90 alussa olin turvesuolla ja siel oli silloin huoltokulkineena John Deere AMT Gator 600 ......

    Siis 5-pyöräinen lavamönkkäri, teli takana ja ei tasauspyörästöä, vetotapa siis 5x4 .....
    Tollanen ( ei tämä kyseinen, netin kuvatarjonnasta pöllitty vastaavan kamppeen kuvatus ..... )

    [​IMG]
     
    #269 jusape, 16.1.2020
    Viimeksi muokattu: 17.1.2020
  10. juku

    juku Kansalainen

    Liittynyt:
    17.1.2014
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jäi vaivaamaan tuo ja piti oikein käydä tarkistamassa tuosta ikuisuusprojektista. Noinhan se alunperinkin on kun nyt @jusape on korjaamassa tuota ohjausta.

    Fiat 600 vasen etu.jpg
     
  11. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    22 718
    Saadut tykkäykset:
    3 866
    ^Poikittainen lehtijousi - onko kusiaisen keula?
     
  12. juku

    juku Kansalainen

    Liittynyt:
    17.1.2014
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    5
    Juu 600 on kyseessä vm 67. Ensimmäinen oma auto ostettu 77. Tällä hetkellä odottaa parempia tiloja, että saa jatkettua projektia.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  13. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Tänäpä kattella nurkista sopiat RT-päät ja tehdä raidetanko, purkaa toi vas napa irti ja hitsuutella / vahvistella vääntövarsi sekä hiukan hammastangolta lähtevää välitankoa säätää lyhyemmäksi.
    Nyt kun vas etupyörä on "montussa" keinuvaran toppariin asti, jää vasemmalle käännön liikevarasta pikkasen vajaaksi. Muuten kääntövarat tulee kyllä "täytettyä" akselin ollessa muutoin ihan millasessa keinuvaiheessa vaan.
    Sit viel koota jarrut ja ilmailla ne. Tietty se kytkinsylkylle menevä silkkariletku tars vaihtaa, kestäisköhän kirkas muoviletku jarrunesteen ?
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Nuo olkatappipaketit ei muuten ole identtisiä peilikuvia.....
    Toisessa lehtijousen kiinnikepultti on 12mm ja toisessa 14mm ......
     
  15. juku

    juku Kansalainen

    Liittynyt:
    17.1.2014
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    5
    Jos alun perin noin tehty, niin on aika mielenkiintoinen teos. Tosin tuo olkatappi/jarrurumpupaketti voisi olla ollut jo alun perinkin yhdessä kun osia on kerätty. Kumpikin eri luovuttajalta ja siksi erilaiset. (perjantaina illalla ei ehkä paras aika kirjoitella, kun tuntuu ajatus takkuavan ja joutuu editoimaan moneen kertaan) ;=)
     
    #275 juku, 17.1.2020
    Viimeksi muokattu: 17.1.2020
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Raidetanko tuli tehtyä ja kääntövarsi hitsuuttua kiinni....
    Sopivan pienelä kartiolla olevaa rt-päätä ei löytyny, niin pitää viel oikealta kääntövarren reikää vinguttaa yläpinnasta kartioksi ( joskus on porattu suora 12mm reikä vaan läpitte )

    IMG_20200117_194358.jpg

    IMG_20200117_194410.jpg

    IMG_20200117_200107.jpg
     
  17. Kankirauta

    Kankirauta Kansalainen

    Liittynyt:
    13.1.2020
    Viestejä:
    45
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei se kirkas muoviletku pvc kestä , hikoilee läpi.pitäs olla epdm letku.
     
  18. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    9 333
    Saadut tykkäykset:
    3 618
    mulla on kovettunu kovaksi tuo kirkas letku jarruhommissa mutta ei hikoile eikä halkeile (jarrujen ilmaustyökalussa)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Jotain tollasta olkatappikiinnikerakennelmaa siin sit tulee...

    IMG_20200118_193324.jpg
     
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    45 729
    Saadut tykkäykset:
    3 070
    Tos ykspäivä kaivelin sen SAMPO30 hytikkapumpun esiin, jota ajattelin tähän laittaa ....
    Prkl ... Pyörimissuunta onkin eri kuin moottorin, jos olis asentanu kuten ennalta ajattelin, koneen kylkeen laturin alle ....
    Pitää suunnitella uusi asemapaikka, koska pumppu pitää siis laittaa toisin päin, eli siiva kohti moottoria ja pumppu poispäin moottorista....
     

Jaa tämä sivu