Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Museorekisteröidyt kulkineet

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja borg, 26.11.2019.

  1. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    42 428
    Saadut tykkäykset:
    2 745
    Huomioiden vanhojen -60 lukulaisten traktorien valot, edessä R2 tms tuikut, 45/40w x 2 = 80-90w ja takana ehken 40w työvalo, 1kpl 5w mittarivalo ja 2x5w parkit, niin maksimissaan alle 150w kulutus, pikkuluukas, 22A 13.6v jännitteellä 300w, niin toinen puoli menee lataukseen...... Ja tosiaan monasti kone kävi sit koko päivän, eikä koko aikaa tarvittu niitä valojakaan, kun ei tarvinnut tielläkään käyttää päiväseltään...
     
  2. Janski

    Janski Latvassa lahoa.

    Liittynyt:
    26.7.2016
    Viestejä:
    2 001
    Saadut tykkäykset:
    467
    Juu ei pompanapissa sähkö enää käynnistykseen riittänyt ku oli pellin alla tusinaseiskan kone ja sähkö puhallin syylärillä suorittamassa puhaltelua. Laturina oli pompan oma tasavirta laturi jonka relettä oli kiristetty jo pikkusen liikaa:confused:. Hieman meinas ilmetä ihmisillä huvittuneisuutta ku minä tuuppasin kaupan pihalla pompan vauhtiin ja hyppäsin kyytiin kytkin alas kakkonen silmään ja kytkin ylös pörrrrrrrr:rotfl:
     
    • Hauska Hauska x 2
  3. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 014
    Saadut tykkäykset:
    4 739
    Monet kerrat muistan kotoranchilla Super Dextan olleen valonnäyttäjänä tupaan sähkökatkojen aikana, peruutettuna avatarkuvassa näkyvän tuvan etelänpuoleisen klasin eteen, se ainokainen mustakupuinen neliörihloitettu työvalo loi tupaan kelmeää valoaan...
     
  4. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    13 373
    Saadut tykkäykset:
    1 950
    Ai sää kuvittelet jotta traktoria rääkättiin isoilla kierroksilla jotta luukas tuuppoo virtaa......oot unta nähny.
    Ku raktori pyörii juur reippaaamin ku pelkkä tyhjäkäynti nii ei se luukas kovin piuhat punasena virtaskaa akullepäin lykänny....huomas mm. sellasesta seikasta että kun laittoi niitä kierroksia moottoriin niin valot kirkastuivat....
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    42 428
    Saadut tykkäykset:
    2 745
    Ei pelkästään käynnissä pidetty, vaan sillä ajettiin kierroksillakin.
    Eihän se tasuri tyhjäkäynnillä lataa käytännössä yhtään....
     
  6. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 014
    Saadut tykkäykset:
    4 739
    Kyllä meillä isäfaari antoi jenkulaa rextalle ajossa ja paikalliskäytössä, muistikuvatuksissa on kuinka moottorin pauhu kuului selvästi tupaan rextan mahanaluushuutosuolesta.
     
  7. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kansalainen

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    1 179
    Saadut tykkäykset:
    252
    Ihan Offtopic, mutta naapurikylällä on 80-luvun Massikka, joka on ottanut täydet kierrokset viimeksi tehtaan testipenkissä...
     
  8. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 014
    Saadut tykkäykset:
    4 739
    Naapurustossa on vastaavia kapineita useampikin, -67 4000 Foordi, 70 - luvun neliveto- zetka, 90 -luvun nelosnyykkäri ja 2000 -luvun kuutosnyykkäri....samassa talossa kaikki, käyttö osin jo toisessa polvessa tyhjäkäynnillä.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    5 266
    Saadut tykkäykset:
    512
    Aikoinaan kans 400 bm toimi valona sähkökatkoksien aikaan ja niitä katkoksia oli melko tiuhaan. Kierroksia nyt ei pahemmin tarvinnu kun siihen oli joskus vaihdettu vaihtovirtalaturi alkuperäsen tilalle.
    Isäukko melko maltillisesti ajeli mutta kyllä monesti oli moottori ihan äärirajoilla metsähommissa.
     
  10. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    339
    Saadut tykkäykset:
    11
    No joka tapauksessa kaikilla ajettiin entisaikaankin niin kai nytkin voi...
     
  11. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    20 014
    Saadut tykkäykset:
    4 739
    Ei kait se tekniikka siitä itsellään parane, johdot vihertää ja eristeet korppuuntuu, häviöt kasvaa...
     
  12. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    5 266
    Saadut tykkäykset:
    512
    Juu ei parane mutta osassa hapettuu nopeemmin kuin toisissa.
    Ihmeen vähän tossa Busterin johdoissa vihreetä oli vaikka ei liittimiä tai muutakaan juurikaan ollu suojattu. Nykyaikaiset sähköjohdot ei taida olla yhtä hyvässä kunnossa kun ikää on 45 vuotta.
     
  13. Aakku

    Aakku Kansalainen

    Liittynyt:
    5.1.2019
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    9
    Ampeerimittari oli -50 luvulla varmaan se kaikkein tärkein mittari.
    Mullakin se on 2CV:ssä tärkein mittari kuljettajan näkökentässä. Toinen toisarvoinen mittari on nopeusmittari oven pielessä.
    Usein tulee päivällä ajettua parkeilla. Ajovaloilla hädin tuskin on mittari plussalla. Vielä, jos jarrutti, niin purkaa reippaasti. Akkukin on hyvin pieni 6 volttinen. Sama juttu tuossa Willyksessä. Siinäkin 6V sähköt ja vaikka on iso akku, niin tasavirtalaturi ei paljoa lataile.
    Massikka terapiatraktorissa on jo 12V sähköt, mutta alkuperäinen 11A Lucas laturina.
     
  14. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    339
    Saadut tykkäykset:
    11
    Eiköhän ne johdot ole museovehkeisiin jo vaiheltu monet kerrat ja fiksu laittais siinä samalla jo releetkin valoille jne,kyllä ne saa silleen jemmattua että ei edes museokatsastuksessa kukaan huomaa,onhan niihin monesti piiloteltu nykyajan soittimetkin
     
  15. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    7 305
    Saadut tykkäykset:
    1 059
    Sehän on ihan itsestä kiinni haluaako tehdä mahdollisimman aidon ja alkuperäisen museokatsastetun vehkeen vai vain keplottelemalla saada museoleimaan.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 5
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 678
    Saadut tykkäykset:
    983
    Tuttu esim. teki laturin hihnaa useamman illan, kun ei alkuperäistä saanut. Tarvikehihnasta puhdistettiin asetonilla varovasti selkämyksestä kaikki tekstit, jonka jälkeen se värjättiin uudestaan mustaksi. Sitten tehtiin silkkipainolla alkuperäinen auton valmistajan logo ja varaosanumero. Hihna-aihion löytäminenkin oli jo oma hommansa, kun 60-luvun tyylistä ilman sisäpuolen hammastusta olevaa hihnaa ei joka kioskista löydy. Myös oikean sävyiset maalitussit hän teetti, että sai tehtyä laaduntarkkailumerkinnät perän ja vaihteiston kuoreen ym. Aika moni auto on kunnostettu vähän sinne päin, harva on entisöity alkuperäiskuntoon.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  17. YxJampe

    YxJampe Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    5 266
    Saadut tykkäykset:
    512
    Aikaa jo jonkinverran mutta täällä suunnalla yksi ukko oli kans tehnyt perusteellista työtä entisinkin kans niin museokatsastus oli vähällä kaatua siihen että oli liian hyvä. Tais katsastaja olla hivenen kateellinen.
     
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 678
    Saadut tykkäykset:
    983
    Moni helposti syyttää ylientisöinnistä ja sitä se monesti on maalien kiiltoasteen osalta. Nykymaalit on kiiltävämpiä, kuin esim. 40-60-luvun maalit. Yksityiskohdat harvoin on ylientisöity. Samalle tutulle tuli valitusta, kun moottori oli huolimattomasti maalattu. Lohkoa maalatessa oli pakosarjat ollu paikallaan suojaamatta ja niissä näkyi sumuraja. Manas vaan kaveri tuota ihmisten kiittämättömyyttä, kun kolmeen kertaan sai moottorin maalata, että onnistui tehtaan sumurajaa vastaavan sumurajan tekemään, eikä vieläkään kelpaa.
     
  19. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    339
    Saadut tykkäykset:
    11
    Eipä se ole mitään keplottelua jos auto on alkuperänen ja se parantava tekniikka on täysin piilossa,melkeen jokaisessa näkemässä on jotain mikä ei ole alumperin ollu,jopa mulla yhdessä autossa on sellaiset penkit jotka siinä ei ole alumperin ollu edes tehtaalta silti ne on siihen uutena maahantuojalla laitettu.
    Vois olla aika erikoinen museoida...
    Nythän jopa myydään tasavirtalaturin näköistä vaihtovirtalaturia ettei ulkonäkö kärsi ja kärkien tilalle kärjetöntä pakettia,eipä luulis tuommosten juttujen olevan mikään tyylirikko jos autolla todella pitää ajaa,tallissa seisoville kelpaa sitten mikä vaan.
    Joihinkin tiettyihin pitää jopa rakennella jotkui osat kun ei mistään enää saa, ja moniko edes tietää enää millainen joku osa on ollu milläkin vuoskymmenenä? varosanakin myyty millon mitäkin.
     
  20. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    6 678
    Saadut tykkäykset:
    983
    Kaikki riippuu siitä mihin omistaja haluaa rajan vedettäväksi. Saako yönsä nukuttua hyvin, jos piilossa on jotain ei alkuperäistä. Toiset nukkuu, eivät välitä pikku muutoksista, toiset ei, kun tietää, että relekotelon sisäpinta on maalattu väärällä sävyllä. Esim. Lincolnin V16:sta ei Jenkeissä Concours d'elegansissa saa täysiä pisteitä, jos siinä on rautakannet. Alkuperäiset alumiinikannet on käytännössä kaikki haljenneet melkein uutena ja ne korvattiin jo 20-30 luvulla valurautaisilla kansilla. Nuo megaharvinaiset ehjät alukannet on kultaakin kalliinpia.

    Suomalaisten museoajoneuvosäännösten mukaan yli 30 v. sitten tehdyt ajan tyyliin sopivat muutokset voidaan hyväksyä. Se on hieno tulkinta. Onpa löytynyt 70-luvulla tehtyjä yläperä hippuväri hotrodejakin mitkä kelpaa mr-kilpiin ja ainakkn yhden HD chopperin tiedän mr-kilvissä. Löytyypä monesta museoajoneuvostakin jo joitain hienoja Halibrantin tai Wolfracen aluvanteitakin.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1

Jaa tämä sivu