Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Muistelemme menneiden aikojen dieseleitä

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Tessulandia, 15.10.2020.

  1. DieselHomer

    DieselHomer Kansalainen

    Liittynyt:
    30.1.2014
    Viestejä:
    214
    Saadut tykkäykset:
    220
    Jäi päähän soimaan tuo GM dieselin jakopään miltei kivillä täytetyn betonimyllyn veroinen rilinä eli jokunen ajatus työntää ilmoille..
    se nyt on ihan turha kehua GM viisseiskaa eli kuuskekkosta, samoja jätemyllyjä kumpikin. ei kestänyt edes hyvällä huollollakaan välttävästi..
    lohkot halki, kampiakselit poikki .. heikko mikä heikko. edes starttimoottori ei halua pysyä mukana menossa, tippuvat milloin parkkipaikalle eli kaupanpihalle. on vaneissa ja capriisissa ym käytetty erästä jopa erinomaisen kestävää dieselmoottoria, jälkiasenteisena tosin ja merkiltään
    on DatsunNissan LD28 jota löytyy Cedric ja laurel autoista. ensin moottorilla on cedrikissä ajettu 650tkm josta siirretty G20 vaniin nissanin korin lahottua. pieni moottori isossa vaninmöhkäleessä joskus jopa turbolla terästettynä huutanut vanin keulalla hoosiannaa sen 200tkm jonka jälkeen jo hieman väsyneen oloinen nissandiesel jatkaa mukamas eläkepäiviä 8metrisessä veneessä vielä vanin pudotettua pohjansa maantielle ruosteen muodossa. veneessä moottorit joutuu muuten kokoajan ajamaan ylämäkeen että lujilla ovat mikäli kaasua ei säästellä.
    ei tule äkkiä mieleen kestävämpää moottoria mitä tuo LD28 on. siro kooltaan, pikkuruokainen ja nättikäyntinen. ja on BENSAmoottorin jatkokehitelmä kuten toi koossapysymätön GM 5.7D/DX
    Kubotat on myös ikiliikkujia näistä pienmoottoreista alle 3 litraa.
    cummins taitaa olla raskaankaluston dieseleistä lujin ? mack ja volvo vuotavat jossain vaiheessa sylinteriputkista kuten scaniakin jolla myös lohkovikojakin. kyseessä siis alle 90lukuiset. uudemmat nintendodieselit ei kiinnosta joten ei niistä sen enempää.
    Deutz, vaikka luja dieselmoottori A ja F sarja onkin löytyy niistäkin kansien halkeamisia ja vuotoja kannenvälistä.
    Perkins, sopii jokapaikkaan mutta hyvä ei ole missään, vitsi vitsi, mahtuu joukkoon hyviäkin. vanhemmuuttaan 4.107 laskivat jäähdytinnesteet öljypohjaan ja mikäli öljytikkua ei tarpeeksi usein katteltu oli moottori sitä myöden selvä. jotkin A4 212,236 yms katkoivat runkolaakeripukkeja/pultteja ja traktorimuunnokset työnsivät tasapainokoneiston osat öljypohjasta joskus ulos.

    joo.
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    6 776
    Saadut tykkäykset:
    1 074
    Ääni Kubotalle, volvon koneissa jotkut suutinholkit vuotaa jäähynesteen polttoaineen sekaan.
    Ld28 on yllä aikanaan ollut hyvä moottori, joskus kansitiiviste rikkoutunut silleen että öljy mennyt jäähdytinnesteeseen auton kyllä muuten vielä toimiessa.
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866

    Kyllä tuollaisen vanin tms. jos dieselöisin, niin Toyotan 12 HT olis kone tai mahdollisesti 2H turbotettuna.
     
  4. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    8 498
    Saadut tykkäykset:
    974
    Kestävin perkinssi varmaan 3.152n
    Pirtin sokkelissa on reikä mikä on perkinssin aikaansaama. Katkes kampiakseli 4.108sta kesken koekäytön ja siinä rytäkässä vauhtipyörän pultit poikki ja vauhtipyörä päin pirttiä
     
    • Hauska Hauska x 4
    • Huippu! Huippu! x 1
  5. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 388
    Saadut tykkäykset:
    166
    Ne on liian uusia volvoja missä noin voi käydä... Rivipumppu kun on kyljessä ja paluulinja suuttimen päällä niin vähimmät on murheet...

    On noita uudempia deutzin vesijäähymoottoreita tullut vastaan melkoisilla tuntimäärillä avaamattomina, polttoainelaitteet vanhenee ennen perusmoottoria.
     
  6. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Ainakin v. 1983 => Volvo-Penta MD2001/2002/2003 pikkudieseleissä on nuo surullisenkuuluisat kupariholkit.
     
  7. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 388
    Saadut tykkäykset:
    166
    Niissäkö on polttoainekanavat kansissa? Vaikka Volvojen kanssa olen paljonkin tekemisissä, nuo pikkupentat on vieraampia. Kupariholkit on isoissa koneissakin jo hyvin vanhoissa malleissa, niiden mahdolliset ongelmat ilmenee palokaasujen pääsynä nesteen sekaan. Uudemmissa on sitten polttoainekanavia kannessa, niissä nuo holkkien/tiivisteiden pettäminen aiheuttaa nesteiden ja polttoaineen sekaisin menoa.
     
  8. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Ei ole polttoainekavavat, mutta juurikin jäähdytysnesteiden kanssa on ongelmat. Sotkiko se nyt öljyt ja vedet vai vuotiko nesteet ulos. Noissa isoissa KAD44 koneissa on myös kupariholkit
     
  9. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    8 498
    Saadut tykkäykset:
    974
    Ainakin isompia volvon koneita 10L ja isommat niissä vuosi nesteet holkin juuresta pihalle.
    Muutamaan volvon pyöräkuormaajaan volvon sällit on käyny holkkeja vaihtelemassa. Vikkelään paikalla vaihtavat, vaatii vissiin mankelointituökalun ja jämptin ulosvetimen.
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Nuo KADit on vain 3,6 litraisia, vaikka niistä otetaan liki 300 hv.
     
  11. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    8 498
    Saadut tykkäykset:
    974
    Litratehot kohdillaan.
    Omiaan veneeseen tollanen pienempi, kevyt ja tehokas moottori. Joku perus saman tehoinen kuorkin moottori jäis suurimpaan osaan veneistä laittamatta painon ja koon vuoksi.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Vastaavan tehoinen musta moottori taitaa olla n. 7,5 litrainen. :D
     
  13. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 388
    Saadut tykkäykset:
    166
    Niitä on monenlaisia holkkeja, omat työkalunsa vaativat jokainen versio. Ei tosiaan ole sellainen homma jota kannattaa lähteä itse yrittämään...
     
  14. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    6 776
    Saadut tykkäykset:
    1 074
    On ne Pentan kuormaauto pohjaisetkin joskus olleet sisarmoottoreitaan tehokkaampia.
     
  15. YxJampe

    YxJampe Klenkkaava Rasvanäppi.
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    18.6.2017
    Viestejä:
    8 498
    Saadut tykkäykset:
    974
    Niinhän ne on. Yleensä suuttimissa ja kansissa eroo.
    Onhan scanian vinkkelissäkin venekäytössä yli 900hv
     
  16. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 388
    Saadut tykkäykset:
    166
    Ja pillarin merikoneissa on myös julmia lukuja verrattuna työkoneisiin.
     
  17. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 599
    Saadut tykkäykset:
    1 443
    Juu, kaverilla oli jenkissä 300hp v8 diesel, musta.

    Monesti se korkea viritysaste vain näkyy kestävyydessä. Toki huviveneessä jos vaikka 2000h pysyy nipussa niin piisaa jo monille.
     
  18. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 224
    Saadut tykkäykset:
    2 844
    Huviveneilijällä on varaa maksaa konerempasta hiukka tiheemmin ku työkoneenomistajalla.....
    Vuos sitte yks huviveneilijä sai 150 hp persmotoorin särjettyä......keväällä oli uus paatti joaas kaksi 150 hp perämoottoria....
     
  19. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    1 767
    Saadut tykkäykset:
    578
    Ja paljon ongelmia, ainankin noissa meripelastuksen veneissä.
     
  20. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    4 599
    Saadut tykkäykset:
    1 443
    No ei välttämättä. Viime kesänä eräälläkin huviveneilijällä meni 130 hp perämoottori epäkuntoon ja sama moottori siellä persiissä taas on. Huviveneilijä 600€ köyhempi, kun muutamat osat vaihtoi koneeseen :rolleyes:
    Uuttakin olis tehnyt mieli, mutta ei ollut varaa.

    Lähinnä meinasin että keskiverto huviveneen moottorin ei tarvitsekaan kestää niin paljon tunteja, kuin vaikka jonkun työkoneen.
     

Jaa tämä sivu