Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Muistelemme menneiden aikojen dieseleitä

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja Tessulandia, 15.10.2020.

  1. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    815
    Saadut tykkäykset:
    23
    Siihen aikaan kun noita bensakoneita käyttivät oli bensa halpaa,nykyään ei kukaan käyttäis maamoottoreina jne.
    Sillon ei dieseleitä monellakaan ollu ei edes traktoreita,pikku tilat meni pitkälle hevosella ja bensa/petroli traktoreilla,meillekkin eka diesel tuli 1972 ja käytettynä tietty.
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 085
    Saadut tykkäykset:
    4 590
    Eipä tuohon aikaan oikein ollut keskinopeuskierroksisia dieselmoottoreita edes oikein kellään, kun dieselmoottorien kehitystekniikka oli vielä ihan alkutekijöissään.
    Ei ollut tietotaitoa - tekniikkaa - eikä vaadittavien osien valmistukseen koneitakaan edes ....
    Tai jos oli, valmistuskustannukset karkasi normikäyttöjien maksukyvyn yläpuolelle .....
     
  3. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Dieselit oli hyvin suutia ja painavia hidaskierroksisia laivakoneita, ym. ennen sotia. Juuri sodan alla alkoi tulla ensimmäisiä kuorma-auton moottoreita, mutta harvassa olivat. Käytännössä koko toinen maailmansota vielä sodittiin bensan voimalla. Sitten sodan jälkeen dieselit vasta alkoivat yleistymään.
     
  4. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 224
    Saadut tykkäykset:
    2 844
    Eka diesel tuli taloon 1952 tammikuussa, kaksisylinterinen Ritcher merkkinen traktori, oli silloin alkuun viiden talon yhteinen että hehtaarit traktorinostoon täyttyivät, oli vielä ostolupa-aikaa.
    Kyllä sakemanneilla oli, traktori oli saksalainen ja MWM dieselmoottorilla varustettu, 2,2 litraa, 28 hp ja 1500 rpm max, iso vauhtipyörä ja tyhjäkäynnillä ollessa ehti "lojahdukset" laskemaan...
    VArsin edistyksellinen traktori aikanaan, 12 voltin järjestelämä valaisimet eteen ja taakse 5 vahdetta eteen , 1 taakse, hydraulinen nostolaite jonka teho rittii nostamaan keylan ilmaan jos ei taaki noussut, lataus, öljynpaine ja lämpömittarit, vain tuntimittari puuttui ns. nykyisemmistä vehkeistä.
    Vetokoukkua ei ollut, sen korvasi runkoon pultattu vetopuomi, josta tarvitsi se varsinainen puomi ja toinen runkokiinnike poista kun alettiin kyntämään, aurojen leikkurin varsi olis osunu siihen muuten.
    [​IMG]
    Tuossa kuva samanlaisesta, näitä Ritscher malleja on kans sitte aika monta. Väri punainen, välimaali vihreä ja pohjamaali vaalean harmaa...
     
  5. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 358
    Saadut tykkäykset:
    288
    Majorin moottori -52 esiteltynä on kyllä aika nappisuoritus mieheltä, joka on Perkinsinkin takana; https://www.koneviesti.fi/weteraani/artikkeli-1.254861

    https://www.koneviesti.fi/weteraani/artikkeli-1.755376 Tässä toisessa kerrotaan Ford-kontakteista:

    "Aiemmin Perkinsillä ollessaan Charles Chapman oli tehnyt yhteistyötä Ford-yhtymän kanssa. Silloin Perkins-dieseleitä sovitettiin jo N-mallin Fordson-traktoreihin. Perkinsin konversiosarjoja tehtiin moniin muihinkin alkuun kaasutinmoottorilla varustettuihin traktoreihin. Fordin ja Harry Fergusonin yhteistyötraktori, Ford-Ferguson 9NAN-malli Ford-seuraajineen, kuuluivat niihin. Fordilla oli kielteinen asenne ajatukselle korvata käytetyn traktorin alkuperäinen moottori Perkins-dieselillä. Pelättiin, että puuha vaikuttaisi kielteisesti uusien traktorien myyntiin, eikä yhteistyötä siltä pohjalta syntynyt. Mutta oli toinen mahdollisuus – Euroopassa sotien jälkeen valmistettu Fordson Major E27N, joka oli hyvin lähelle sama kuin ne N-mallit, joihin Perkinsiä oli asennettu jo 1930-luvulla. P6-diesel oli helppo sovittaa uudempaankin malliin, ja niin myös tehtiin.

    Kun Chapman perusti uuden firmansa, hän ajatteli tekevänsä pesäeron entiseen uraansa dieselien suunnittelijana. Hän uskoi perustellusti, että kytkinlaitteiden parissa hänellä on olemassa uusi ja erilainen tulevaisuus. Toisin kuitenkin kävi: oli menossa loppuvuosi 1947, kun Fordilta otettiin yhteyttä ja Chapmania pyydettiin konsultiksi modernin dieselmoottorin suunnitteluun. Vähän aikaisemmin oli käynnistynyt kumipyörille rakennetun Fordson E27 N -traktorin tuotanto Englannissa. Siihenkin sai, alkaen vuodesta 1948, vanhanaikaisen sivuventtiili–kaasutinmoottorin vaihtoehtona 6-sylinterisen Perkins P6TA -dieselin.

    Chapmanin perheen muistikuvissa Ford-projekti kesti ainakin kolme vuotta. Miehen läheinen yhteistyökumppani oli Fordin teknisen tutkimuskeskuksen silloinen johtaja Laurie Martland. Tutkimuskeskuksen piirissä oli Ford-ajoneuvojen kehitysosasto, joten Lauriella oli rautaa monessa ahjossa. Samaan aikaan osastolla oli vireillä hyvinkin aiheellinen kehittämisalue, autonkuljettajan ajoergonomian parantaminen. Uuden tiedon valossa on vahvistunut käsitys, että vuonna 1952 esitellyn uuden Fordson Majorin dieselissä, kuten sittemmin Ford Trader -kuormurin 6-sylinterisessä moottorissakin, näkyy vahvasti Chapmanin kädenjälki. Samoihin aikoihin Charlesin firmaa työllisti myös Shell Oil Company, jonka kanssa kehiteltiin nykydieseleihin sopivia poltto- ja voiteluaineita."
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 3
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 108
    Saadut tykkäykset:
    1 836
    Traktoreissa oli dieselit muistikuvieni aikaan, ei tietysti vanhoissa piikilangan kiristäjissä eikä harmaissa farkuissa.
    Auto puolella dieselit yleistyi ensiksi taxeissa, siipi Mersu taisi olla eka ja sitten Peugeot 404 Datsun 220 Toyota Grown... Pienissä autoissa diesel taisi ensiksi olla 1975 VW Golfissa ja pakuissa Ford ’sika’ Transeteissa.
     
  7. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Ensimmäinen varteenotettava dieselhenkilöauto oli MB 260 D vuodelta 1936. Sodan jälkeen tehtiin 30-luvun 170 V -malliin perustuvaa 170 Dieseliä. 1954 esitelty 180 D ponttoonikori aloitti varsinaisen dieselautojen yleistymisen etenkin taksiautoissa.
     
  8. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    8 108
    Saadut tykkäykset:
    1 836
    Taxi Volgiin laitatti kai Konela Oy Peugeotin dieseleitä, sitten 1970 luvun lopussa alkoi taxiin tulla täysin susia Oldsmobil Delta Royaleita 5.7 dieseleitä.
     
  9. JariS

    JariS Kansalainen

    Liittynyt:
    26.12.2013
    Viestejä:
    99
    Saadut tykkäykset:
    53
    Isäni vaihtoi itse Volgaan Indenorin dieselin joskus -78

    52EB480A-058C-44B6-B442-A2245C1209BF.jpeg
    Meikä poseeraa Volgan vierellä:p ja kuvasta helppo huomata, jotta disukkaa on tankattu:facepalm:
    ...ja tämä vaihtui uudempaan beesinväriseen Konelan dieselöimään -79
     
    #9 JariS, 15.10.2020
    Viimeksi muokattu: 15.10.2020
    • Tykkään Tykkään x 1
  10. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 085
    Saadut tykkäykset:
    4 590
    Itellä ollut useita 5.7D moottorisia kulkineita, enkä ihan sutena moottoria pidä....
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
    • Optimistinen Optimistinen x 1
  11. james_III

    james_III Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.8.2019
    Viestejä:
    2 073
    Saadut tykkäykset:
    481
    Pahoitteluni, mutta tää niinku kuuluu tänne :)

    url.jpg
     
    • Hauska Hauska x 2
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  12. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    1 388
    Saadut tykkäykset:
    166
    Luja kampe, yksi kaveri ei saanut kuin pari kantta halki. Ja hällä kyllä onnistui autojen kiusaaminen ihan hyvin... Suuttimen vaihtohan noihin on helppoa:D, uudet kannattaa olla aina vieressä kun niihin koskee. Edit:Tämä siis koskee niitä kynäsuuttimia.
     
  13. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kylähullu
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    3 970
    Saadut tykkäykset:
    1 390
    Kyllä harmaassa ferkussa dieselmoottori oli saatavana, papalla oli moinen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    53 085
    Saadut tykkäykset:
    4 590
    Itellä ekä Jenkkiauto oli -80 Fleetside jossa 5.7D kones. Mulle tullessa sillä oli rullattu liki 450tkm .....
     
  15. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 527
    Saadut tykkäykset:
    7 159
    Älä revitä, sanoi se jonka 350 riisseli levisi suttailussa, älä käytä tyhjäkäyntiä sanoi se, jonka 350 riisseli levisi tyhjäkäynnillä taksitolpalla..... Yksilöitä kaikki.
     
  16. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    TE-F 20 -mallia valmistettiin vuosina 1951-56 Standard 20C dieselillä, TE-T 20 oli vastaava teollisuusmalli ja monen yllätykseksi v. -55-56 tehtiin pieni erä TE-Y 20 -mallia Perkins P3 dieselillä. Noita Perkins-koneisia tuskin tuotiin Suomeen.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  17. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 527
    Saadut tykkäykset:
    7 159
    Screenshot_20201015_215027_com.android.gallery3d.jpg
    Huomaa traktori taustalla, ei ole ihan yleinen näky....
     
  18. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    13 188
    Saadut tykkäykset:
    1 866
    Ranskan Fergu. Onko 25 vai 30? Perkins A4.107 moottorilla.
     
  19. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    24 527
    Saadut tykkäykset:
    7 159
    25
     
  20. mf25

    mf25 Kansalainen
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    1 532
    Saadut tykkäykset:
    226
    Se muuten on taivaan kiitos, ettei moinen rysä ole yleisempi... :confused:
     
    • Hauska Hauska x 3

Jaa tämä sivu