Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Movano. Master. Interstar.

Viestiketju osiossa 'Henkilö- ja pakettiautot' , aloittaja Josva, 16.12.2017.

  1. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 448
    Saadut tykkäykset:
    509
    Selitetään tällaista pakua, nyt on vuorossa uloimman murrosnivelen suojakuminvaihto. Varaosasta ei löytynyt hyllystä alkuperäistä kumia, joten hankin yleismallin ylivedettävän.

    Asennus tarvikkeet pöydällä, varaosa asennus-suppilo liukastetta niin asentajalle kuin kumillekkin.
    2308D764-BE74-4A36-9E27-2CF62ADDBF2E.jpeg
    Booriakselin pultti oli sitten tiukassa, kiristettiin myös samaisella jatkovarrella.
    AA51C9E6-12A3-4C17-9F2B-1A5BA11098BE.jpeg
    Raidetangonpää irti irroitustyökalua käyttäen
    9E884524-94AB-4947-ABA8-6B1CEC813A9C.jpeg
    Alapallonivelen irroitusta pesästään avitettiin halkioon lyödyllä ruuvimeiselillä.
    50171576-7E20-44D4-BB57-B72C1F639E01.jpeg
    Niveltä ei irroitettu, mutta mallasin Bilteman irroitustyökalua. Työkalu on kooltaan juuri maksimissaan.
    C7D0DE23-41CC-42A1-B14C-729D87A40E90.jpeg
    Tiukkaa teki kortsun veto, mutta meni kuitenkin.
    A811B5C6-BEBD-4CCC-A787-3EEF9735C3A0.jpeg
    Uusi kumi paikoillaan.
    1B021AB7-BA8D-4EF9-B908-D277625BF077.jpeg
    Aikaa meni kokonaisuudessaan 3h huolellisesti tehden, hommaan tarvitaan kytkin/jarru cleaneria läjä rättejä vaihtohanskoja paineilmaa korjaamotyökaluja sekä hyviä hermoja. Tämäkään projekti ei mennyt kuin Strömsöössä, kumin nivelenylimenoa vaikeutti pikkuisen liian pieni asennus-suppilo. Kumi takerteli loppuvaiheessa ABS jarrun tunnistinkehään, nivelien pultit oli helvetin tiukassa ja putkimiehen liukovoidetta olisi saanut olla enemmän ”oli vain jämät jäljellä”
    Kumi oli rikkoutunut pienemmän klemmarin juuresta joten paskaa ei vielä ollut havaittavissa nivelen sisällä, paskaisen nivelen vaihdan yleensä suosiolla uuteen koska arvelen sen jo vioittuneen.
     
    • Tykkään Tykkään x 4
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  2. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 448
    Saadut tykkäykset:
    509
    Taisteluni Nissan Interstarin kanssa jatkui moniurahihnan merkeissä” Mein Kapfh”
    Vaihdatin eilen jakopäänhihnan, sekä samalla apulaitteiden moniurahihnankin. Ei mennyt kuin Strömsöössä, ajoin kotiin 60 km ja yöllä läksin hakemaan perhettä Joensuunlentoasemalta. Lentokone oli myöhässä 2h joten tyhjäkäyntin autoa ettei Webasto ime akkua aivan tyhjiin kun pakkastakin oli sen -16c˚. Vähän ennen koneensaapumista alkoi kuulua karmea läpsytys kone huoneesta, ei kun taskulampun kanssa tiirailemaan mikä siellä läpsyttää. Moniurahihna oli hajoamassa ja hihnan retaleet hakkasi alavesiletkua, Voi Jeesuksen Kristuksen Perkele noiduin pimeällä parkialueella. Selälläni autonalla leikkelin isompia retaleita puukolla ja totesin että puolet hihnan leveydestä oli vielä jäljellä joten yritetään kotiinpäin tuurilla, kotiin päästiin kunnialla ja ajoin koslan aamuyöllä klo 3,00 verstaaseen hinnan irroitukseen malliosaksi. Parin tunnin tirsojen jälkeen toisella rytöläjällä töihin ja yhdeksän aikaan ei kun reklamoimaan hihnan vaihtaneeseen liikkeeseen, epäilin että hihna ei ole ollut kohdallaan ja vaadin uuden remmin. Suostuivat antamaan uuden osan pahoittellen ja kahvitellen, antoivat jopa Nissanin leimalla olevan lumiharjan :heko:

    Iltapäivällä hihnan asennus verstaalla todeten että ykhden laitteen hihnapyörään ei remmi kulje hyvin.
    Mikä laite lie tuo alin möykky?
    5F64F13F-BAFC-4F55-BA56-B444670A5D10.jpeg
    Hihna kantoi laitteen vasemastareunasta ohjain korokkeeseen
    07B1A72D-4C98-41C5-8FC1-F192E925BDAD.jpeg
    Päätykuva laitteesta josta näkyy kantaminen.
    DECBE05B-953F-4E18-8D9F-1DD764C55D0C.jpeg
    Hihna irti ja toteamus että laitteessa on yksi ura vähemmän kuin muissa rissapyörissä :tuijo:
    Kauheaa Googletusta josta totesin ettei tämänpituista remmiä saa kuin seitsen uraisena, muka nohevana leikkasin sitten yhden uran pois mattoveitsellä ja nyt tuntuu pyörivän mallikkaasti.
    Onko kukaan muu kaventanut hihnaa?
    Luuletteko että tulee kestämään?
     
  3. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    1 101
    Saadut tykkäykset:
    210
    Ilmastoinnin kompurahan tuo on. Onkohan siihen joskus sitten vaihdettu vääränmallinen kompura, tai sen magneettikytkin hihnapyörineen.
    Luultavasti kavennettu hihna kestää, tai ei.

    Miksi et vienyt takaisin liikkeeseen, jossa jakohihna ja apulaitehihna vaihdettiin?
    Olisi ollut heidän tehtävä vaihtaa uusi hihna ja sitten tarjota hyvityksiä.
     
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 448
    Saadut tykkäykset:
    509
    En ukaltun enää ajaa riekaleiilla pelipaikalle, vaihtoonhan ei mene kuin sen 5 min, mutta nyt taisi mennä tutkiessa ja ongelmaa pähkäilessa 3h. Ja mitähän olisi maksanut muutostyö kun ongelman ydin onkin ollut ajoneuvon todennäköisessä muutostyössä, reklamaatio Vittuilun päälle olisi varmaan rapsahtanut kunnon lasku :tongue-042:
    Tyylini on pyrkiä selvittämään rekkula asiat joutuisasti yhteis ymmärryksessä eikä ensikädessä silmille hyppimällä, ihminen on erehtyväinen ja kaikki tekee virheitä.
     
  5. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 038
    Saadut tykkäykset:
    1 694
    Juu jos tuosta lähtee kampiakselita järjestyksessä, remmin vetosuuntaan niin ensin on kylmäkoneen pumppu, sitten laturi ja laturin ja kampuran välisellä linjalla ohjainrulla, ylimpänä tehostinpumppu ja kiristin siinä kampuran yläpuolella kello kahden suuntaan....
    Jotain merkillistä siellä on, jos erimäärä-uraisia remmipyöriä on....

    Hihnan kavennus 7->6 uraiseksi, ei heikennä remmiä muutakuin sen 1/7 osan.....
     
  6. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    1 101
    Saadut tykkäykset:
    210
    Eihän tuossa olisi tarvinnut vittuilla, vaan kertoa ongelma ja pyytää korjaamaan se.
    Olisiko ollut pitkäkin matka tuonne ko. korjaamolle?
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 038
    Saadut tykkäykset:
    1 694
    Ilmeisesti em. 60km suunta.....
     
  8. Woima

    Woima Mielensäpahoittaja
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.2.2013
    Viestejä:
    1 101
    Saadut tykkäykset:
    210
    No niinhän tuossa olikin. Meni ohi silmien ja ajatuksen...
     
  9. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    9 534
    Saadut tykkäykset:
    1 558
    #9 cardaani, 12.1.2018
    Viimeksi muokattu: 12.1.2018
  10. Tunkki

    Tunkki Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    6.2.2012
    Viestejä:
    2 809
    Saadut tykkäykset:
    444
    Nissanin laatu on kyllä heikentynyt vuosien myötä enkä ite enää ostais mitään kyseisen pajan tekelettä, vaiva korjaantunee vuoskymmenessä jos merkki pysyy markkinoilla eikä esim sulaudu Relluun. Viel vuostuhannen alkupuolen Primerat esim on kohtuullinen ostos, varaosia niihin menee ku leipää mutta osat halpoja ja korjuukioskeja löytyy, näinhän se on aina kun osia kuluu niin niitä myös halpaversioina valmistetaan. Tarvii vaan olla vara-auto joka sekin onneks nykyään on mahollista kun voi pistää lepäämään aina välillä ja kustannusvuo katkeaa
     
  11. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    273
    Saadut tykkäykset:
    14
    Useampaan autoon olen tuolaisen SKF ylivedettävän kumin vaihtanut ja on mielestäni huomattavasti laadukkaampi kuin yleensä tarvikkeena myytävät muovisen oloisen "kumit".
    Yleensä olen kokeillut irtoaako se nivel kohtuuvaivalla vetoakselista ja jos ei niin sitten on vedetty yli.
    Eräässä suojakumin vaihdossa oli varattu ensin perinteinen kumi ja eihän se niven tietenkään irronnut akselista ei sitten millään ja piti käydä taksilla hakemassa tuollainen ylivedettävä. Sattu just niin että ei ollut toista ajoneuvoa käytettävissä eikä saanut ketään kuskiksi. Ja tietysti samana päivänä piti lähteä kesälomareissulle.. :)
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  12. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 448
    Saadut tykkäykset:
    509
    Ylivedettävät kumit ovat myöskin mielestäni kestävämpiä, kokemusta myös halkaistavista / yhteenlimatavista jotka olen todennut kelvottomiksi. Aloituksen kuvasarjan irroitustyökalu on mielestäni ehdoton nivelen ehjänä irroitukseen. Vasaran iskut nivelen ei tee mielestäni nivelille hyvää?
     
  13. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 002
    Saadut tykkäykset:
    1 571
    Tähti keulalla korjannee laatuvaikutelman.:p
    upload_2018-1-14_13-1-20.png
     
  14. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Ärsyttävä rutaaja
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 932
    Saadut tykkäykset:
    2 378
    "Korjaamo suoraan eteenpäin, avoinna 8 - 16 " :p
     
  15. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    3 448
    Saadut tykkäykset:
    509
    Vähemmän räyhäkyyttä kuin Mercedeksessä.
    FC618349-A701-4FFD-81EE-17701AEAAB21.jpeg
    B42B1AF3-AAE7-41F8-947D-B6FA36981A32.jpeg
    Samoja koslia. Niin kuin myös ketjun Opel Renault Nissan, samaa yhdenmukaisuutta on muidenkin hyötyajoneuvojen merkeillä. Mikä merkki on hyvä ja kestävä, en enää tiedä? Vanhan Hiacen veroista ei löydy enää mistään, uudet Tojotkin on samoja kun Citröenit tehty kai Ranskassa.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 038
    Saadut tykkäykset:
    1 694
    Yllättävänkin paljon noissa korien muotoilussa on eroja. Kylkipokkaukset, lavan pokkaukset, konepeiton muoto ( nissani keskeltä alempana, mesessä kohoumaa ) jne......
     
  17. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    9 534
    Saadut tykkäykset:
    1 558
    Ei niissä ole samaa kuin runko, alusta ja voimansiirto. Perus korikehikkokin saattaa olla.

    Isoja eroja mm. mersussa pa-luukku oikealla, nisukassa vasemmalla.
     
  18. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 038
    Saadut tykkäykset:
    1 694
    Esim takasivuovi vaikutti ikkunalinjastaan hyvin samantyyppiseltä...
    Oven kylkipokkauskin voisi täsmätä, ovenkahvat ei vissiin ihan ....
     
  19. HL-Zetor

    HL-Zetor Raakki
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    5 002
    Saadut tykkäykset:
    1 571
    Olisko vaihtelua luukkusioittelussa vuosittain?
    upload_2018-1-14_18-23-59.png
     
  20. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    9 534
    Saadut tykkäykset:
    1 558
    Tai sitten näppärät kuvankäsittelijät mokanneet... :D
     

Jaa tämä sivu