Moottorisahat

Viestiketju:
Moottorisahat

Huskyn 545xpg mark2 hävisi kipinä kesken ajon. Puolakohan särky lennosta.
Alle 4V saha niin ei vissiin saa tälle vuotta vielä verotuksen kautta uutta sahaa hakee ja tuota ei voi nyt myyä pois kun ei oo kipinää.

Hankala ettiä kipinä vikaa kun ei oo vaihtopuolaa.
 
Huskyn 545xpg mark2 hävisi kipinä kesken ajon. Puolakohan särky lennosta.
Alle 4V saha niin ei vissiin saa tälle vuotta vielä verotuksen kautta uutta sahaa hakee ja tuota ei voi nyt myyä pois kun ei oo kipinää.

Hankala ettiä kipinä vikaa kun ei oo vaihtopuolaa.
Melkein helpoin keino , napaa käynnistinkopan irti, siten virtalaitteesta katkaisimen piuha irti, koppa kiinni ja kokeilee, tuleeko tulta. Varmaan toisella tulpalla olet jo kokeillut. Joskus, vaan hyvin harvoin katkeaa yhteys tulpanhatulla.
 
Onkohan meikäläisellä näköharha, vaan eniten näyttää kuplivan tuolta ulkokehältä, ei niinkään akselin juuresta. Onko kampiakselissa sivuttaisvälystä jos akselin päästä kokeilee.
Video olikin jo poistunut tuolta palvelusta. Mutta kyllä, näit ihan oikein, ulkokehältä se näyttää kuplivan. Mutta mitä tuo kuplinta ulkokehältä sitten tarkoittaisi? Voiko lainkaan olettaa että tuon tiivisteen vaihtamalla tuosta tulisi taas tiivis? Varaosanumero lienee 96400031600. Tuskin tuota muuten millään tiivisteliimalla tms saa tiiviiksi?

Yritän arvioida sivuttaisvälystä kunhan taas sahan äärellä.
 
Video olikin jo poistunut tuolta palvelusta. Mutta kyllä, näit ihan oikein, ulkokehältä se näyttää kuplivan. Mutta mitä tuo kuplinta ulkokehältä sitten tarkoittaisi? Voiko lainkaan olettaa että tuon tiivisteen vaihtamalla tuosta tulisi taas tiivis? Varaosanumero lienee 96400031600. Tuskin tuota muuten millään tiivisteliimalla tms saa tiiviiksi?

Yritän arvioida sivuttaisvälystä kunhan taas sahan äärellä.
Tuolta ulkokehältä kun kuplii, vaikuttaa siltä, laakeri on pyörähtänyt lohkossa ja tehnyt laakeripesän. väljäksi. Silloin jos tosiaan noin käynyt, tuon stefan vaihto ei auta, koska tuo stefa on tuossa laakerissa. Jos tuo laakerin välys ei ole kovin iso, saa sen vielä korjattua.
 
Tuo sivuttaisvälys. Eli akselin suuntaisesti (akselin päästä sahaan päin työntäen) ei tunnu sitten minkäänlaista liikettä. Mutta akselin päästä kun nitkuttelee eteen ja taakse (takakahvaa ja laipan kärkeä kohden, tai ylös ja alas), niin tässä suunnassa välys tuntuu. Vaikea arvioida onko iso vai pieni kun ei ole kokemusta. Mutta laakerin ulkokehällä oleva saippuaneste näkyy elävän akselin liikkeen mukana.
 
Syystä tai toisesta laakeri on syönyt itselleen tilaa lohkoon. Ja melkoisesti, jos välystä tuntuu käsin. Hyvin jos korjataan, niin sinne uusitaan lohko ja laakeri. Toki voi jotain patenttia yrittää liimaamalla laakerilukitteella ja jopa leikata jostain kaljatölkistä shimmi väliin, mutta ne on kaikki eriastesia virituksiä, minkä luotettavuus on arvoitus.
 
Jos moisella kiinniteaineella lähtisi välystä tiivistämään, niin oletettavasti tuo laakeri olisi saatava ehjänä ensin pois? Vai voiko ajatella että sen aineen saa painettua laakerin reunoilta sinne väliin muuten?

Ja minä kyllä tiedän miten tuo saha pilattiin. Olin vähän pahana asiasta, mutta kai se on silti yritettävä korjata että pääsee isäukko seuraavien projektien kimppuun.
 
Jos moisella kiinniteaineella lähtisi välystä tiivistämään, niin oletettavasti tuo laakeri olisi saatava ehjänä ensin pois? Vai voiko ajatella että sen aineen saa painettua laakerin reunoilta sinne väliin muuten?

Ja minä kyllä tiedän miten tuo saha pilattiin. Olin vähän pahana asiasta, mutta kai se on silti yritettävä korjata että pääsee isäukko seuraavien projektien kimppuun.
Laakeri pois ja uutta tilalle. Varmaan hankala ehjänä saada pois eikä uusi älyttömiä maksane.

Mitä sille on tehty, että ulkokooli on väljistynyt?
 
Tuosta sahasta tuo kytkimenpuoleinen laakeri lähtee nätisti irti, jos seutukunnalla on pienkonehuolto jolla sopiva ulosvetäjä. Muuten jos sellaista työkalua ei ole käytössä joutuu runkolohkon purkamaan irti, ei sekään kauhea homma kyllä ole.
 
Jos laakeripesä lohkossa on kulunut väljäksi, on pesä aika vaikea korjata kunnolla ja järkevillä kustannuksilla. Kuten jo aiemmin ehdotettiin saattaisi olla, että Loctite 648 toimii tuossa. Lohkojen erottamiseen toisistaan on Stihlillä olemassa erikoistyökalut. Purkaminen saattaa onnistua hyvin myös siten, että lämmittää lohkoa lämpöpuhaltimella jonnekin 100-150 asteeseen. Tällöin lämpölaajeneminen "vapauttaa" laakerin pesästään ja lohkot aukeavat ilman väkivaltaa hiukan varovasti koputtelemalla muovivasaralla kampiakselin päähän. Lohkojen välistä ei missään tapauksessa pidä kammeta millään työkalulla. Kytkinpuolen laakeri ja akselitiiviste ovat vakio-osista poikkeavia mitoiltaan (mitat alla). Jos ostat nuo laakerit ei-alkuperäisinä varaosina, on syytä tarkistaa ovatko alkuperäiset välysluokkaa C3 (hiukan suurempi säteisälys) vai ihan vakiovälyksellä varustettuja. Tässä vielä Stihlin varaosanumerot, joilla osat tarvittaessa hakupalvelulla löytyvät.

Kytkinpuolen laakeri: 9523 003 4260 - koko15x35x13
Kytkinpuolen akselitiiviste: 9640 003 1600 - tyyppi/koko BS15x29,6x4
Magneetonpuolen laakeri: 9503 003 0320 - koko 15x32x8 - tyyppi 16002
Magneetonpuolen aks. tiiv: 9640 003 1190 - tyyppi/koko BS12x20x5
 
Tosiaan laakeri pyörii hyvin kevyesti poterossaan ihan kun sormella painaa laakerin päältä ja kääntää. Jopa niin että kun akselista ottaa kiinni, niin laakeri pyörähtää mukana. Pitänee ottaa mukaan ja paikalliseen pienkonekorjaamon laakeria irrottamaan. Arvioikoot siellä onko edellytyksiä uudella laakerillakaan. On Stihlin edustaja, aina saanut hyvää palvelua sieltä.
 
Jos siitä laakerin irrottelusta ja sahan tutkimisesta pitää maksaa normaali tuntihinta ni ei taida kannattaa tuollanen remontti. Voihan sieltä muutakin vikaa äkkiä löytyä jos laakeritkin pyörii lohkossa. Pytty nyt ainakin kannattaa nostaa pois ja kattoa onko muut sisuskalut minkä näkösiä. Toimivia 026 kuitenkin myydään reilusti alta 200 euron.
 
Ei kyllä Viialan viilaakaan ole tullut nykypäivinä vastaan. Kerran satuin sellaista lievästi moittimaan, en jaksa muistaa oliko syytä vai suun soittoa. Kaveri kuitenkin valisti. Etkö sinä tiedä, Viialan viilat, Simpeleen siiat, Parikkalan piiat..... ova niitä maaliman kuuluja. Jo jotai tuosta värssystä jäi väliin, lienee tarkoituksella.
Oli myös Toijalan Terätehdas, josta jossain vaiheessa tuli Hackman TTT.
 
Jos siitä laakerin irrottelusta ja sahan tutkimisesta pitää maksaa normaali tuntihinta ni ei taida kannattaa tuollanen remontti. Voihan sieltä muutakin vikaa äkkiä löytyä jos laakeritkin pyörii lohkossa. Pytty nyt ainakin kannattaa nostaa pois ja kattoa onko muut sisuskalut minkä näkösiä. Toimivia 026 kuitenkin myydään reilusti alta 200 euron.
Toki samaa pohdin, mutta epäilen ettei sen laakerin irrottaminen paljoa aikaa vie. Itsellä ei ole siihen soveltuvaa työkalua kuitenkaan. Silti tietenkin kysyn ensin asiasta ja että onko myydä siihen sopivaa laakeria jos pesän mitat vielä kelvolliset. Voi se olla että jos sopiva korvaava löytyy lähimain niin siirtyy romut varaosiksi odottamaan.
 
Tuli kysyttävää foorumin sahatietäjiltä. Sisäinen Sulo Vilenini heräsi ja ostin heräteostona muutama päivä sitten Lidlin 53- kuutioisen moottorisahan kun kahdeksalla kympillä sai. Saha on muuten yllättävän järeä ja isokokoinen ja osien sovitukset, muovilaadut sekä metallirunko ovat totuttua Kiinalaatua paremman oloiset. Sahaa en ole vielä kokeillut kun ei rivitalon pihalla viitsi hirveästi kaasutella, mutta viikonloppuna mökillä olisi tarkoitus ottaa ensityypit.

Mutta varsinaiseen kysymykseen: sahassa on 18- tuuman laippa, .325- jakoinen ketju 72 vetolenkillä ja 1.5 mm:n uralla. Mutta se kummastuksen kohde on, että ohjekirjan mukaan ketjua viilataan 4.0 mm:n viilalla. Olen aina ollut käsityksessä että .325 ketjuun käytetään 4.8 mm:n viilaa. Onkohan tuossa ohjekirjassa virhe? Minulla on viilanohjain (ei 2-1 ohjain, vaan se missä viila on metallilevyn keskellä) 3/8 jakoisella 4.0 mm:n viilalla ja silmämääräisesti tuo menee kohtalaisesti ketjuun niin että viila ei mene hammasuran pohjaan saakka ja viilan reuna nousee aikalailla terähampaan reunalle. Voiko tuota eri jaolla olevaa 4.0 mm:n viilalla olevaa viilanohjainta käyttää .325 ketjulle? Ei löytynyt 4.8 mm:n viilaa, jotta olisin nähnyt kuinka se asettuu terähampaalle.

Jukka
 
Käytössähän sen varmaan huomaa, ei ketju nyt heti pilalle mene. Saattaa tulla paremminkin pureva, mutta taas tylsyy nopeammin, jos tulee sellane kotkannokan mallinen. Tosin eikös tuollainen ohjuri estä viilaa painumasta liian alas, jolloin hampaan profiilista tulee samanlainen, mitä siitä 3/8" ketjustakin. Vähempi purutilaa jää pienemmällä viilalla, mutta mahtaako paljoakaan vaikuttaa, isoissa puissa ehkä.
 
Ohjekirjassa lienee virhe, mikä ei halpatuotteiden manuaaleissa ole ollenkaan tavatonta. Kyllä se 4,8mm pitäisi olla.
 
Kiitokset vastauksista, sovittelen vielä tuota 4.5 mm:n viilaa ja ohjainta, jotta näen miten se istuu verrattuna tuohon nelimilliseen. Borg saattaa hyvinkin olla oikeassa, ohjekirjan virhettä itsekin epäilen (katsoin vielä saman läpyskän saksan- ja ruotsinkieliset ohjeet varuiksi, sama 4.0 mm oli niissäkin), koska kaikissa ketjupaketeissa, valmistajasta riippumatta, olen nähnyt vain tuon 4.8 mm:n viilan .325 jaolle. Eipä tuo 4.8 mm:n ohjain ja kunnollinen viila siihen ihan hirveitä maksa, mutta mieluusti käyttäisi pois noita 4.0 mm ja 4.5 millin viiloja ja ohjaimia kun niitä on noiden kahden muun sahan teroittamiseen tullut hankittua.
 
Takaisin
Ylös