Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Moottorisahan käyntiongelmien selvittelyä

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja lehmikangas, 31.3.2020.

  1. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    11
    Kertakäyttökulmavaihde.:( Ei saa rasvattua..
     
    • En tykkää En tykkää x 1
  2. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    647
    Saadut tykkäykset:
    20
    Poraa reijän kylkeen ja rasvaa,näin meillä
     
  3. Nuhvi63

    Nuhvi63 Kylähullu
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    16.6.2018
    Viestejä:
    3 082
    Saadut tykkäykset:
    970
    Kyllä meidän 460 raivurissa on rasvattava kulmavaihde.
    Vuosimalli lie joku 99 tai 00.
    Eikö uudemmissa sitten enää ole??
     
  4. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    11
    Se teidän on sitten 480 tai 450, ne oli rasvattavia loppuun asti. Uusi mallisarja 460/410 ilmahuuhtelulla ja M Tronicilla tuli uudella kulmavaihteella. Putkikin on eri. Tämä on valmistettu 2017.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 820
    Saadut tykkäykset:
    1 103
    Nyt kun vaihdoin primerin letkut oikeinpäin, hörähti dolmar heti käymään. Ja kärsi antaa heti kaasuakin. Eilen tuntui menevän hieman laihalla kylmänä. Varmaan sai ilmaa tuolta primerin kautta.
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  6. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    6 213
    Saadut tykkäykset:
    978
    On se 460 malli kulma rasvattava, ihan vakiona...
     
  7. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    50 643
    Saadut tykkäykset:
    3 950
    2017 ja uudemmissa ? Epäilen, että Hannu kyl noist jotain tietää, kun metsän risukonraivuuta ja harvennuksia osin ammatikseen tekee, omiin ja MHYn hommina......
    En tiedä kuin usein raivureita joutuu uusimaan ....
     
    • En tykkää En tykkää x 1
  8. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    8 461
    Saadut tykkäykset:
    1 298
    Uuden?
     
  9. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    6 213
    Saadut tykkäykset:
    978
    Niin uuden kulma on kuin onkin rasvattava.
    Myyjähän tätä ei tiedä kertoa.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 2
  10. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 820
    Saadut tykkäykset:
    1 103
    Dolmar lähti omistajalleen, toivotaan, että pelaa. Ja vaihdossa tuli toinen, et sä kerkeis jossain vaiheessa kattoo :rolleyes:
    Uskon, että tämä ei vaadi kuin uuden männän. On varmaan aika paljon sahattu, männänrenkaan katkos 1.5mm ja mäntä 41.75. sylinteri 41.98. Olipas kiva, kun on nuo mittavehjeet reiällekin.

    Ja huollon helppous vaikkapa tuohon dolmariin verrattuna. Koppan klipsut auki, 3 ruuvia pakoputkeen ja 5 sylinteriin (yksi värinänvaimennin jouselle), kaasuttimen kurkku klipsulla auki ja sitten voikin poistaa sylinterin.
    Sylinteristä otin ensin mattoveitsellä, sitten suolahapolla, sitten vielä santapaperilla ja hoonilla alumiininjämät pois. Uskon, että tulee ihan soiva peli.
    IMG_20200801_124135.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 2
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  11. Jki

    Jki Kansalainen

    Liittynyt:
    22.11.2016
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    84
    Nyt alko toi vanhempikin luottosaha pelleilleen olemalla välillä laihalla ja väliin taas rikkaalla. Pyörityttää seosta vähän väliä eri säätöön. Tossa on vaan kaasari vähän ikävässä kolossa, niin ei olekaan helppo tarkistaa tiivistettä.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    11 420
    Saadut tykkäykset:
    1 603
    Stefat paskana...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  13. Jki

    Jki Kansalainen

    Liittynyt:
    22.11.2016
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    84
    Kattelin et kaasari on kunnolla kiinni ja putsailin, pistin oikeeta bensaa pienkonetyperyyden tilalle ja säädin uudestaan. Tuntuu taas pelaavan, käy tyhjääkin nätisti.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  14. Jki

    Jki Kansalainen

    Liittynyt:
    22.11.2016
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    84
    Kylläpähän mun pienkonebensailut loppu tähän. Tänään loppu oikee bensa ruohonleikkuristakin, eikä täällä kakkosmökillä nyt ollu ku alkylaattibensaa. Siihen loppu Briggsinkin käynti, ei jaksa, rötää ja käy surkeesti. Oli vähän öljybensaa oikeena, niin pistin sitä sekaan, johan het toipu sen verran, että sai ajettua loput pihatien reunoista.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  15. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    469
    Saadut tykkäykset:
    125
    Ei ole kauaakaan kun yksi tuttu kiroili tuota valmista 2t pienkonebensaa, ei ollut saanut sillä toimimaan moottorisahaansa kunnolla ja saha taas toimii kotisekotteisella ongelmitta.
    Sain sen melkein täyden pienkonebensapöntön lahjoituksena ja sehän kelpasi ongelmitta noille kahdelle antiikkimopolleni oikeinhyvin. :)
     
  16. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 820
    Saadut tykkäykset:
    1 103
    Kyllä tuli nuolaistua liian aikaisin. Ei pelaa kunnolla uudellakaan männällä. Kovasti kiekuu ja H oli reilu 2 kierrosta auki. Oliskohan ne stefat myös entiset.... Bensaletku vaikutti ehjältä, ehkä jossain vaiheessa vaihdettu, normaalia pidempi mielestäni.
     
  17. klm

    klm Kansalainen

    Liittynyt:
    24.12.2019
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    21
    Jos oikein käsitin Mikalla on työnalla Huskin saha, ja mallia joissa ovelasti ja vielä piilevästi esiintyy joskus kumikurkku vuotoja. Toisinaan murtuu se kuminen napukka joka yhdistää kurkun impulssikanavan sylinterin vastaavaan. Yleisempiä ovat vuodot kurkun olevan murtuman kautta.
     
  18. Hannu T

    Hannu T Kansalainen

    Liittynyt:
    6.7.2020
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    11
    Imuvuotoja voi etsiä ruiskuttamalla esim WD40 sahan käydessä, jos käynti muuttuu vuoto löytyi. Kaasarin kurkusta melkein minäkin aloittaisin. Huippu hyvä saha se 346, kannattaa tehdä isompikin remontti.:)Suurempi sylinterikin sopii heittämällä.

    Kokeilin ajaa itse sillä 460 llä pari päivää. Ja paloitellahan se taas täytyi..
    Putki oli hyvä ei täristänyt, mutta muuten tuntui tehot hiukan vaisuilta ja eilen vielä katkesi kytkimen jousi.
    Tänään raivasin sitten omalla 480 llä ja se tuntui heti reippaammalta.

    Tiesin että kytkin on kulunut - jousia on mennyt - niin nyt tuli sitten uusi kytkipaketti.
    Ennen tankillinen kesti hiukan kauemmin 460 ssä, mutta jonkun aikaa on ollut toisinpäin. Ja pakoputkikin on kerännyt märkää nokea. :facepalm:
    Viaksi epäilin ensin pojan liian lepsua kaasusormea :D mutta nyt vaihdoin kaasariin magneettiventtiilin. Jos vaikka sen takia kävi rikkaalla. Pihakaasuttelun perusteella tulikin heti pirteämmäksi.
    Ja AJSn vinkistä ruuttasin rasvaa kulmavaihteeseen akselin reijästä, hyvin meni.
    Huomenna taas koittamaan.:haukotus:

    IMG_20200804_210928.jpg IMG_20200804_180026.jpg IMG_20200804_170557.jpg
     
  19. klm

    klm Kansalainen

    Liittynyt:
    24.12.2019
    Viestejä:
    84
    Saadut tykkäykset:
    21
    Yleensä näissä 346 sahoissa ei pahemmin stefa vikoja ole ollut. Kerran meikäläisen oma 346 alkoi pyöriä sen 5000 kierrosta tyhjäkäyntiä, kaasua ei kestänyt nykiä. Kytkimen puoleinen stefa joka on laakerissa kiinni oli pompannut liki irti. Hivenen liimaa stefan ulkokehälle ja takaisin kiinni, sillä stefalla toimii vieläkin.
     
  20. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    3 820
    Saadut tykkäykset:
    1 103
    Testasin tuota @Hannu T :n mainitsemaa vinkkiä. Tai tässä nyt oli starttipilottia. Aika selkeä vaikutus. Pitääpä riipasta tuo kurkku irti ja tutkia.
    Koitin vielä uudestaan ilmanputsari irti ja käsi suojana, ettei varmasti kaasuttimen kautta mene kaasut koneeseen.
    Video: https://photos.app.goo.gl/anFcTMFLN1GJFXa57
     

Jaa tämä sivu