Mitäs sitä onkaan tullu tänään tehtyä

Miten se sen kuluttaa, tietääkseni kunnollisessa tervassa ei ole hiovia aineita. Samalla lailla silloin vaseliini tai öljy kuluttaisi ne kierteet piloille, koska kyllä niihinkin se hiekkapöly tarttuu...
No enpä ole kuule niin tarkoin asiaa tutkinut/tiedä mistä se johtuu, kun olin töissä kuljetusliike Ala-Korpelalla niin kyseisen firman johtaja varoitteli käyttämästä pelkkää tervaa pultteihin juuri tuon takia että se syö kierteet, kyseinen puulaaki on ollut toiminnassa n 60 vuotta että olettaisin hällä olevan kokemusperäistä tietoa aiheesta.

Minun puolesta tämä asia on nyt loppuun käsitelty, jos haluat käyttää pelkkä tervaa pyöränpulteissa saat ihan vapaasti niin tehdä, mutta minä en käytä

Kannonhävityskokeilua.

1696937698574.webp

No juuri se että se pelkkä terva kuivuu sellaiseksi paksuksi jankiksi sinne kierteeseen ja kun sitä tarpeeksi monta kertaa auotaan kuluttaa se kierteen pilalle, etenkin kun nuo raskaan kaluston pyöränpultit on hienokierteisiä
Onhan kevyenkin kaluston pyöränpultit / mutterit myöskin yleensä hienokierteisiä.

Alko olla aika valmis tuo ruohonkeräimen yhyskappale leikkuupöytään , korjattu jo aika monesti.

Nyt veistelin toivottavasti lopunikäsen tilalle.
IMG_20231010_120134_523.webp
IMG_20231010_120152_745.webp
IMG_20231010_123632_671.webp
IMG_20231010_152545_782.webp

S-joen reissu tehty, ei ollu kärpäsiä eikä liukasta. Takasi tullessa sato vettä koko matkan, onneksi kävin järvessä jäähdyttelemässä eilen.

20231010_124842.webp

Hontan vanteita hinkkasin ja huomenna pesu. Sit ku kuivat ja lämpimät niin hammerit päälle.
Tuvassa holotna niin tulta pönttöön.

20231010_192946.webp
20231010_183606.webp

Sattui kuivempi päivä,:) rakensin mökille uuden piippuhatun. Entinen oli mielestäni hivenen huterasti tehty. Sentään 120/ 45 tuo piipun koko, on kuitenkin jokseenkin tukeva oltava, jos sattuu vaikka lunta talvella runsaammin kertymään. Olihan tuo vanha kestänyt kai 20v vaan oli kyllä silmälle huterahko. Perusteellisesti kun värkkää saa mokomassa kulutettua aikaa useamman tunnin. Katolle kiipeily, ja mahan takaisin rumpa kai eniten aikaa vei. Muutaman kerran kun taas olin piisin vieressä, huomasin, se työkalu jota olisin tarvinnut ei tullutkaan mukaan,:jakari: varastolta vauhtia hakemaan.:)

Pikasesti ehti käymään pari sahan puuttuvaa peltiä tekemässä, jos huomenna hitsais nuo paikoilleen ja ehkä leikkois teräsuojan etupellit.

IMG_2905.webp

No enpä ole kuule niin tarkoin asiaa tutkinut/tiedä mistä se johtuu, kun olin töissä kuljetusliike Ala-Korpelalla niin kyseisen firman johtaja varoitteli käyttämästä pelkkää tervaa pultteihin juuri tuon takia että se syö kierteet, kyseinen puulaaki on ollut toiminnassa n 60 vuotta että olettaisin hällä olevan kokemusperäistä tietoa aiheesta.

Minun puolesta tämä asia on nyt loppuun käsitelty, jos haluat käyttää pelkkä tervaa pyöränpulteissa saat ihan vapaasti niin tehdä, mutta minä en käytä
Aivan totta,ei missään tapauksessa tervanpaskaa kierteisiin.
Terva on liian paksua, sille ei ikäänkuin riitä "tila" kierteiden välissä ja sen takia mutteritkaan ei pyöri kevyesti eli samalla voimalla kiristyskin jää vajaaksi.
Voitelua se jenka kaipaa.

Itte oon käyttänyt tota spräytervaa kyllä kevyen kaluston ja traktorien pulteissa - silleen ihan kevyesti suhautettuna.
Enkä sillä ole ongelmia huomannut usean vuoden / useiden renkaanvaihtojen aikana - jolloin ei ole kierteitä uudelleen tervattu.
Se on kuitenkin senverran lirua tavaraa.

Aivan totta,ei missään tapauksessa tervanpaskaa kierteisiin.
Terva on liian paksua, sille ei ikäänkuin riitä "tila" kierteiden välissä ja sen takia mutteritkaan ei pyöri kevyesti eli samalla voimalla kiristyskin jää vajaaksi.
Voitelua se jenka kaipaa.
Ja se terva jää vanteisiin ku paska junttilan tuvan seinään.

eräs autoilija käytti metodia että joka toinen kerta tervaa ja joka toinen tippakannua. öljy putsas sopivasti, pelkkä terva ei ollu kuulemma hyvä joka kerta. itel on usein tippakannu renkaanvaihdossa kaverina.. tippa kartioon ja jos kierre oikein kuiva niin siihenkin.

Mulla alkaa loppuumaan purkki, jossa on samaa tahnaa jota vedetään paperitehtaan jauhimien pultteihin.
Joskua suhautan tervaspraytä. Oikeeta tervaa käytän vanhoissa koneissa joissa joku epämääräinen kierre joihin ei löydy tai ei halua laittaa nylokkia....

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin