Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mitä tästä voisi rakentaa

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja juh62, 14.9.2012.

  1. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    Syysillat pimenee ja on aikaa tehdä jotain mutta mitä. Olis tällainen minkomatic aihio josta pitäis tehdä jokin kone, laite, härveli tai joku sinnepäin. Ajattelin kysyä mitä konekansan miehet tuumaavat? Jollakin on varmaan jotain ajatuksia tullut kun on netissä moisen koneen nähnyt SAM_0943.jpg SAM_0944.jpg SAM_0945.jpg SAM_0948.jpg

    Koneessa on kaksihydraulipumppua ja takapyörissä hydraulimoottorit, Moottorina kohlerin boxeri K532 20 hv
    napamoottoreiden malli: danfoss OMSW 315, Hydraulipumppujen malli nro 70111-302C 20,3cm3
     
  2. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Lumenpuskukones talveksi 4-vedolla ja hydraulisella etulevyllä ??
     
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    21 156
    Saadut tykkäykset:
    3 380
    Telakulkuneuvo. Olisi jo valmiina riittävä määrä märkävehkeitä.

    Android & Tapatalk
     
  4. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Nelikon kannalla olen, toinen pumppu ajolle, toinen ohjaukselle ja levyn nostoon/laskuun, lisäksi voipi rakentaa pienet nostolaitteet taa, "perunamaan muokkaamista" varten.....
     
  5. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
    Telavehje mullakin tuli ekana mieleen.....
     
  6. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    Härveli.jpg Kiitos vastauksista kysymykseeni. mitä tästä voisi rakentaa?
    Telakone tai lumen puskukone näitä olen itsekkin ajatellut.
    Asun taajama alueella ja tontti on noin 2000 m2 ei siimä taida olla tilaa telahärvelillä ajella.
    Olen päätynyt ajatukseen Lumikone. Kone olosi runko-ohjattu pituus 2.5 m+ kauha, leveys 1.2 m jotain piirroksen suuntaista.
     
  7. Rokressi

    Rokressi Kansalainen

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    526
    Saadut tykkäykset:
    42
    Eipä näy tuo liite ainakaan minulla :(

    No nyttenpä näkyy. Jotain vain pitää keksiä raidevälin levittämiseksi tuohon peruskoneeseen. Oon tuommoisella ajellut aikoinani melkoisen paljonki, kun meillä oli vielä kettutarha 80-luvulla. Kiikkerä peli, jos ajellaan muuallakin kuin tasamaalla.
     
  8. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    21 156
    Saadut tykkäykset:
    3 380
    Minulla näkyy, punaisella viivalla piirretty sinisellä pohjalla.
     
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Just jotain tuontapaista mä näin mielessäni ensimmäiseksi....
     
  10. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    Olet oikeassa että kone on kapea ja raideväliä pitää leventää, leveys 80 cm. Tarkoitus on että minkomatikista käytän tekniikan ja rautaa satunnaisesti.
    Ajatus olis 3D-mallintaa kone ja sen jälkeen leikkauttaa tarvittavat osat teräslevystä plasma, laser tai vesileikkauksella jossain paikallisessa yrityksessä,mikä on sillä hetkellä edullisin. Sorvaus osia tulee myös ehkä ammatti opistolla sorvautan tarsittavat osat. Työtä varmaan riittä tässä projektissa pitkäksiaikaa.
     
  11. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    On tullut muuttama minutti parina iltana istuttua koneela ja vähän miettinytkin eri ratkaisuja koneen keulapään rakenteisiin.
    Aisojen kiinnitys eturunkoon on mietityttänyt ja piirsin kaksi versiota. Kumpi on parempi versio? kuvat 2 ja 3 tai kuvat 4 ja 5 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg
     
  12. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Toisaalta, koittaisin saada aisojen takapäät mahdollisimman taakse, ja alas?,
    ja mitä lähempänä aisat 45asteen kulmaa ala-asennossa, jos ajatellaan että yläasennossa olis sama kulma, se olis kai optimi.
    Tietty pitää ajatella sekin, mikä on tavoiteltu nostokorkeus.
    Noissa kuvissa vaaka-asennossa aisat tuo kauhaa aika rajusti eteenpäin, joka siirtää painopistettä jo aika kauas eteen.... Ei hyvä... voi tulla kiikkerä kone....

    Tää mun mielipide, muut kertoo omiaan.....
     
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
    Jusapen kanssa samaa mieltä, jos ulottuvuus eteenpäin on paljon, joudut pistämään taakse rajusti painoo ja ajettaessa on silti kiikkerä masiina jos aisat on "puolikorkeudella" ja kauhassa painoo. Jos tila antaa myöden eikä nostokorkeus ole määräävä, vedä aisojen yläpäätä taaksepäin ja tee aisoihin mutkaa, lyhentää etuylitystä jo paljon...
     
  14. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    590
    Saadut tykkäykset:
    152
    Komppaan edellisiä. Omaa linkkuhärveliä rakentaessa tiedostin jo tuon painon siirtymishomman ja yritin saada nivelet mahdollisimman taakse, mutta turhan eteen kuitenkin jäi.
    Akseliväliä kasvattamalla ja takaylitystä lisäämällä olisi saanut parannusta tuohon, mutta ajattelin että laitteesta tulee vähän hassun näköinen venytettynä.

    Olen tullut myös siihen tulokseen ajellessa että suuret ylitykset aiheuttaa yllättäviä tilanteita kun kone on linkussa: paino jää sisäkurvin puolella ikäänkuin tukilinjan ulkopuolelle(?),
    eli pyrkii kaatumaan suurella kuormalla sisäkaarteen puolelle.
    Lisäpainot ehkä auttaisi, mutta ne pitäisi sijoittaa mieluiten akselien väliselle alueelle tai painottaa takarenkaat/vanteet.
    Leveydessäkään ei kannata yrittää äärimmäisen pieneen mittaan, pukkaa kiikkerää kyytiä, ainakin jos on kovin korkealla painopiste.
    Tällaisia pohdintoja on tullut tehtyä.
    Kuvablogissa oli joitain kuvatuksia härvelistä jemmassa, mutta on nykyään nurin koko ploki.
     
  15. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    7.jpg 8.jpg 6.jpg Olette kiinnitäneet täkeään asiaan homiota. Isomettrinen kuvanto vääristää etäisyyksiä ja tässä kohtisuora mittakuva.
    Saisinko ajatuksia, näkemysi ja jollain voi olla kokermusta aisojen kiinnitys paikassa runkoon. Tungon sisällä vai ulkopuolella. 9.jpg Olisko mittakuva nyt parempi! no ei ollut.Asteluvut 42.5 ja 45
    vaakamitat ylärivi 530 ja 550
    alla 1080 ja 1080
     
  16. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
    Kun sulla näkyy olevan softa jolla piirrellä, onko myös ohjelmaa jolla laskeskelet painopisteen muutoksia?
    Pikku huomio, jota ei äkkiä tule itsekään otettua suunnitelussa huomioon.:silmänisku:
    Aisojen alapäässä on vasta kauhan kiinnityspiste, eli kauhan paino sekä kauhassa olevan kuorman paino tulee kaikki aisan alapään/etupään etupuolelle ja ton kuvan mukaan aisat edentää vaaksuoraan noustessan 450 milliä, joka tekee jo kevyelle koneelle melkoisen lisävääntövarren....no ei ny mitään ratkaisevaa mut jos ny aattelee et kauha olis joku puolisen metriä - 60 senttiä syvä ja siinä on vaikka jäinen lumimöykky joka just ja just pysyy kauhassa ettei kippaa kärjen yli, paino on aika edessä....
     
  17. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    Eikös se mee niin, jotta jos aisat alaviistossa 45 asteen kulmassa, vaakasuorassa ollessaan etäisyys kasvaa nivelpisteestä 1,414 kertaiseksi (A[SUP]2[/SUP]+B[SUP]2[/SUP]=C[SUP]2[/SUP])

    A=nivelpisteen korkeus, B=alanivelpisteen etäisyys vaakasuorassa yläpisteestä (aisat alhaalla), jolloin C=aisojen pituus

    Piti oikein paperille piirtää....

    WP_001090.jpg
     
  18. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    590
    Saadut tykkäykset:
    152
    Kyllä se minustakin niin menee, jos aisat kiinnittää takaa alemmas, jää kulma vaakalinjaan nähden alle 45°, täillöin etenemäkin jää nostossa alle tuon 1,41:n.
    Ylhäällä sitten mennään yli 45°:en jos yhtä korkealle nostetaan ja jossain vaiheessa tulee se piste että kauha tyhjenee koneen päälle:äh:
    Itse jätin pelivaraa ala-asentoon ettei tasamaalla laskeudu alas asti. Auttaa esim. ojien siivouksessa kun saa kaapaistua kauhalla vähän syvemmältä. Silloin tuosta lisäetenemästä on hyötyäkin.
     
  19. juh62

    juh62 Kansalainen

    Liittynyt:
    14.7.2012
    Viestejä:
    154
    Saadut tykkäykset:
    20
    Viikonloppu meni rakentaessa kun oli kaunis ilma. Nyt muokkasin tätä 3Dmallia ja laskin kiinnitystä alas päin tai oikeastaa madalsin runkoa ja lyhensin aisaa. Piirtelin vähän takaosaa malliksi, nyt vain muokata sopusutaiseksi. Piirtele M-cam.llä ja painopiste laskelmat Ojalan laskuopinmukaa. nimetön.jpg za.jpg
     
    #19 juh62, 24.9.2012
    Viimeksi muokattu: 24.9.2012
  20. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    40 550
    Saadut tykkäykset:
    2 582
    EIEIEIEI....

    Siirrä runkoniveltä taaemmas mikäli mahdollista, niin taakse kuin voi (esim AVANT- koneissa on lähes, tässäkin siis lähes taka-akselin kohdalla jopa, penkin alla nivel).

    WP_000561.jpg

    Samoin aisojen yläpään kiinnikkeet niin ALAS JA TAAKSE kuin mahdollista.
    Eli aisat alhaalla ja ylhäällä olisi aisojen kulma mahdollisimman lähellä samaa, ylhäällä mielummin suurempi asteluku kuin alhaalla, vakauttaa konetta.
    Ja mikä on tavoiteltu nostokorkeus?

    Jos esim tästä katsot aisankulmaa alhaalla ollessa

    V__C7E1.jpg
     

Jaa tämä sivu