Mistä uudet renkaat traktoriin edullisesti.

Viestiketju:
Mistä uudet renkaat traktoriin edullisesti.

Jarkolla
:
ei taida olla varaa nykymitan mukaisiin leveisiin renkaisiin peltoviljelyhommissa. Lienevät metsäpuolen urakoitsijoita
Muista en tiedä, mutta tein jo yli 30 vuotta sitten oikean päätöksen, eli en ryhtynyt maanviljelijäksi. Oli silloin tilaisuus ostaa äidin kotitila omien maiden lisäksi, mutta sanoin isälle, että en ole hölmö, en siis ryhdy maanviljelijäksi. Viimeiset myytävät omat maakaistaleet myytiin 10 vuotta sitten, pellot jo aiemmin.

Peltoa on nyt talon ympärillä 32 aaria, metsää tallin ympärillä 1,5 ha, josta 1 ha:n avohakkautin kolme vuotta sitten, kun se oli edellisen omistajan jäljiltä liian tiheää, pystyyn kuolemassa olevaa riukua. Ei se olisi siitä enää harventamalla järeytynyt. Ostin siis tuon palan tallini vierestä.

Traktorin käyttö on niin vähäistä, että muutama vuosi sitten oli n. 5-6 vuoden ajanjakso, jolloin kumpikaan traktori (Fordson Major 1958 ja MF165 1974) ei ollut kertaakaan käynnissä, kun niille ei ollut mitään tehtävää. Ihan viime vuosina MF:llä olen ajanut 10-20 tuntia vuodessa. Majorilla en senkään vertaa.

Mutta olen uusinut renkaita entisöintimielessä. Majorin vanteet maalattiin alkuperäisellä värisävyllä 15 vuotta sitten ja renkaiksi valittiin alkuperäisen kaltaiset GoodYearit. Toinen takarengas ja varastossa ollut 70-luvulla puhjennut eturengas olivat vielä tallessa, joten niitten perusteella rengasmerkki. Tiedän, että näitä on myyty muillakin rengasmerkeillä luultavasti vähän sen mukaan, mitä kulloinkin on ollut saatavilla, joten ei olisi ollut suurikaan virhe valita toinen merkki.

MF165:nkin uudet takapyörien vanteet maalattiin viime talvena alkuperäisellä värisävyllä. Rengasmerkissä joustin, koska siinä alla olleet GoodYearit ovat nykyään kuulemma talvella liukkaat. BKT:t pitävät kuulemma paremmin. Vanhoille pyörille vedetään viimeistään ensi talveksi jääketjut pysyvästi. Uudet pyörät tulevat kesärenkaiksi.

Joten renkaitten leveydellä ei juurikaan ole väliä. Aina voi valita sopivan ajokelin tai ajoreitin. Vain sillä on väliä, että renkaat ovat mahdollisimman tarkasti alkuperäisen kaltaiset. Miksi? Siksi, että vanhat alkoivat olemaan loppu ja koska oli mahdollista uusia ne alkuperäistä vastaaviksi.

Bedfordiin uusittiin samalla periaatteella uudet Michelinin kumit 15 vuotta sitten. Sellaiset Michelinit, jossa oli mahdollisimman tarkasti alkuperäisen kaltaiset kuviot. 7 renkaan uusiminen oli vähän kalllista, kun niissäkin vanteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin sekä tietysti myös sisärenkaat uusittiin.
 
Viimeksi muokattu:
Varmaan Nuhvi ja Majuri olivat sitten ne seikat, jotka eivät kuvioon sovi.

Ite hyväksyn jollain lailla myös ihan vinkeittenkin rattorien entisöijät ja käyttäjät siinä kuin muutkin poikkivirtaan soutavat, viriä ja väriä tuovat ja jutunjuurta
 
Nurkkakäytössä ja pikku puuhastelussa ei ole merkitystä onko se Majorin takanen 13.6-36 vaiko 12.4-36.
Asiansa ajanee molemmat yhtä lailla, kunhan ilmat pysyy sisällä......
 
Kummasti vaan niitä "kapeerenkaisia" kysellään potunistutukseen ja multaamiseen...
 
Onko raatilaisilla mielipidettä kummat renkaat BKT/ALLIANCE kun pitää vaihtaa nelikosta kaikki renkaat. Nykyiset on alkuperäiset, rivoissa pintaa sentin verran jäljellä. Alkuperäiset Barum merkkiset 8 pr.
Kierros vajaa pari tonnia tollaiset. Etuset 12.4-24 Takaset 16.9-34.
 
Viimeksi muokattu:
Muuten taitaa olla mielipidekysymys, mutta jos takaset on ehjät, rittävän isot ja leveet niin ne menee sitte kaupaksi noille mäkiveto- ja lavetinkiskontaa harrastaville, kun nehän tarttee sileet kiekot koneisiinsa....
 
Mä ostin viime talvena BKT:t takarenkaiksi. En ole vielä vaihtanut traktoriin, mutta renkaat ainakin hai... tuoksuvat vahvasti kumilta. Saattavat kestää pidempään ja pitää jäiselläkin kelillä jotenkin, kun muovia on vähemmän.
 
Jos haluaa hieman normaalia korkeamman kumiprofiilin niin Cultor on toinen hyvä vaihtoehto... Sillä oli joko liian kapeita ne renkaat tai liian korkeita verrattuna muihin merkkeihin, en muista tarkkaan miten päin se oli mutta joka tapauksessa Cultorilta saa samoille vanteille käyvät kumit jotka on vielä hiukan korkiammat kuin normaali 85-profiili.
 
Viimeksi toin renkaat Ukrainasta, ja ketjut Puolasta. Mistä nykyään kannattaa ketjuja katsella?
16.9R28 edessä ja 20.8R38 takapäässä.
 
Norjasta saa ainakin hyviä, mutta nuo itämaisen kettinkit kyllä epäilyttää. Ainakin juutuupista ku kattelee belarutseilla ruopimista hangessa ni kyllä ihmettelee etteikö ne oo piikkiketjuista kuulleet. Itsekkin pitäs uudet tai ainakin paremmat 13,6-36 ketjut hommata. Ei vaan meinaa uusia raaskia. Just kävin mittailemassa, sain mitoiksi sivuketjuille 320cm ja leveyttä levälleen venytettynä noin 65cm. Torissa olis ollu hyvillä piikeillä 300/75 senttiset, ei tietoa rengaskoosta ja 280€ pyynti, Lopella. Ei natsaa ihan...
 
Just kävin mittailemassa, sain mitoiksi sivuketjuille 320cm ja leveyttä levälleen venytettynä noin 65cm. Torissa olis ollu hyvillä piikeillä 300/75 senttiset, ei tietoa rengaskoosta ja 280€ pyynti, Lopella. Ei natsaa ihan...
Helposti tulee se 20cm eroa sivuketjun pituudessa, kun keskipaikka on vähän eri levyinen tai eri muotoinen. Melkein veikkaisin, että ne Lopen ketjut on 13.6-36 sopivat.

12.4-36, 13.6-36, 16.9-30 sopii yleensä sama ketju.
Niinikään 16.9-34, 18.4-34, 18.4-38 sama.
Mallista riippuen13.6-38 ja 18.4-30 saattaa kuulua kumpaan ryhmään tahansa.
 
Onkos kelleen jääny nurkkiin 14.9/28 kiekolle sopivia piikkiketjuja joissa jonkun verran piikkiä jäljellä. Alkaa naapurilta 20 vuotta sitten saadut auratraktorissa etusissa olleen ketjut olla jo melko finaalissa..
 
Minkälaisia ketjuja yleensäkään saa maailmalta?
No kyllä niitä jopa ristihilaisena saa Puolasta ja ennenkaikkea Ukrainasta, mutta nyt en kyllä tiedä tilannetta.
Tarvitsisin liikenneketjut, aikalailla on auraamista tulevan kolmen talven aikana.
Tarjotkaa, jos on jäänyt nurkkiin lojumaan.
 
Takaisin
Ylös