- Liittynyt
- 18 Huhtikuu 2011
- Viestit
- 11,373
Muista en tiedä, mutta tein jo yli 30 vuotta sitten oikean päätöksen, eli en ryhtynyt maanviljelijäksi. Oli silloin tilaisuus ostaa äidin kotitila omien maiden lisäksi, mutta sanoin isälle, että en ole hölmö, en siis ryhdy maanviljelijäksi. Viimeiset myytävät omat maakaistaleet myytiin 10 vuotta sitten, pellot jo aiemmin.Jarkolla
:
ei taida olla varaa nykymitan mukaisiin leveisiin renkaisiin peltoviljelyhommissa. Lienevät metsäpuolen urakoitsijoita
Peltoa on nyt talon ympärillä 32 aaria, metsää tallin ympärillä 1,5 ha, josta 1 ha:n avohakkautin kolme vuotta sitten, kun se oli edellisen omistajan jäljiltä liian tiheää, pystyyn kuolemassa olevaa riukua. Ei se olisi siitä enää harventamalla järeytynyt. Ostin siis tuon palan tallini vierestä.
Traktorin käyttö on niin vähäistä, että muutama vuosi sitten oli n. 5-6 vuoden ajanjakso, jolloin kumpikaan traktori (Fordson Major 1958 ja MF165 1974) ei ollut kertaakaan käynnissä, kun niille ei ollut mitään tehtävää. Ihan viime vuosina MF:llä olen ajanut 10-20 tuntia vuodessa. Majorilla en senkään vertaa.
Mutta olen uusinut renkaita entisöintimielessä. Majorin vanteet maalattiin alkuperäisellä värisävyllä 15 vuotta sitten ja renkaiksi valittiin alkuperäisen kaltaiset GoodYearit. Toinen takarengas ja varastossa ollut 70-luvulla puhjennut eturengas olivat vielä tallessa, joten niitten perusteella rengasmerkki. Tiedän, että näitä on myyty muillakin rengasmerkeillä luultavasti vähän sen mukaan, mitä kulloinkin on ollut saatavilla, joten ei olisi ollut suurikaan virhe valita toinen merkki.
MF165:nkin uudet takapyörien vanteet maalattiin viime talvena alkuperäisellä värisävyllä. Rengasmerkissä joustin, koska siinä alla olleet GoodYearit ovat nykyään kuulemma talvella liukkaat. BKT:t pitävät kuulemma paremmin. Vanhoille pyörille vedetään viimeistään ensi talveksi jääketjut pysyvästi. Uudet pyörät tulevat kesärenkaiksi.
Joten renkaitten leveydellä ei juurikaan ole väliä. Aina voi valita sopivan ajokelin tai ajoreitin. Vain sillä on väliä, että renkaat ovat mahdollisimman tarkasti alkuperäisen kaltaiset. Miksi? Siksi, että vanhat alkoivat olemaan loppu ja koska oli mahdollista uusia ne alkuperäistä vastaaviksi.
Bedfordiin uusittiin samalla periaatteella uudet Michelinin kumit 15 vuotta sitten. Sellaiset Michelinit, jossa oli mahdollisimman tarkasti alkuperäisen kaltaiset kuviot. 7 renkaan uusiminen oli vähän kalllista, kun niissäkin vanteet hiekkapuhallettiin ja maalattiin sekä tietysti myös sisärenkaat uusittiin.
Viimeksi muokattu: