Mistä auto kaverille?

Viestiketju:
Mistä auto kaverille?

Just jouduin tekemään Toyotaan katsastusremppaa. Mikään ei oo ikuista... Vasta sisäänajettu, 330tkm/12v. Takajarrut tsekkasin (säädin seisonjarrua kaksi naksua) ja samalla kun renkaat oli irti, niin meinasin tasapainottaa ne.



Iski kuitenkin kulutushuuma ja päätin vaihtaa takagummit. Entiset olivat jotkut keskieuroopan kitkat, oishan niillä vielä ajanut...
Näytä liitetiedosto 40689 Näytä liitetiedosto 40690



Varastossa on ollut tähän autoon jo jonkin aikaa Misukat. Tuossa niiden lähetyspäivämäärä.
Näytä liitetiedosto 40691



Eteen jätin vielä kitkat, pelkkä tasapainotus niille :D

Ei siis ilman kustannuksia selvitty tästä katsastusreissusta...
Toiset ikäännyttää viinejä kellarissa, toiset kummirinkuloita :D
 
Kaikenmoisen kaluston kestävyyteen ja kulumiseen vaikuttaa myös mitä sille ja sillä on tehty.
Jos ei ole autoa paljon huollettu/hoidettu ja työnnetty suolasateessa menee tulee tunnit täysi nopeastikkin,kun taas hoidetulla voi päästä vuoskymmeniä (kokemuksia ON).
Pitää myös ottaa sekin huomioon että se mikä käy toiselle niin toinen ei tykkää,jollekkin se paku on oikea kun kamaa kuskaa toinen ei kuskaa kuin itteesä ja ruokakasseja,harmittaa vaan kun ne kulkimet on kohta paalattu joille voi itse tehdä jotain,itseäni ei huvita mennä edes kattomaan näitä uudempia tietokonepohjasia laitteita kun niistä ei mitään ymmärrystä ole.
 
Kaikenmoisen kaluston kestävyyteen ja kulumiseen vaikuttaa myös mitä sille ja sillä on tehty.
Jos ei ole autoa paljon huollettu/hoidettu ja työnnetty suolasateessa menee tulee tunnit täysi nopeastikkin,kun taas hoidetulla voi päästä vuoskymmeniä (kokemuksia ON).
Pitää myös ottaa sekin huomioon että se mikä käy toiselle niin toinen ei tykkää,jollekkin se paku on oikea kun kamaa kuskaa toinen ei kuskaa kuin itteesä ja ruokakasseja,harmittaa vaan kun ne kulkimet on kohta paalattu joille voi itse tehdä jotain,itseäni ei huvita mennä edes kattomaan näitä uudempia tietokonepohjasia laitteita kun niistä ei mitään ymmärrystä ole.
Vuodesta -03 lähtien ollut sellainen auto alla, jossa on jonkinlainen tietämysboksi. Omalle kohdalle ei ole sattunut isompia ongelmia noiden kanssa. Yksi pösö sammui kerran pari vuodessa muutamaksi minuutiksi, ja taas matka jatkui.

Samat huoltohommat on uusissa kuin vanhoissakin. Jarrut, nivelet ym alustan osat.
Ja pienemmällä huoltamisella olen päässyt näillä "uudemmilla" autoilla. Nykyinen 16 vuotias, että ei niin uusi enää..
 
Vaimolla on Xsara 1.6 bensiini vm. -02, ei siinäkään ole ollut kun se -14 vuonna ostettiin, sinä aikana yhtään ainoata sähkövikaa, joka olisi johtunut tietokoneista. Valo- ja vilkun viikset vaihdoin kun pyöräytettävä kytkin oli viiksen päästä kulunut. Itse ajan siltikin -90 luvun XUD-sitikoilla. Ihme kytkin muuten, omassa autossani sama kytkin paketti on toiminut moitteetta yli puolimiljoonaa, ja varaosakin tuli neljäsataatonnia ajetusta, rikkimennyt viiksi oli vasta 140 000km ajettu...
 
Joku aika sitten oli Tekniikan Maailmassa juttua vanhoista "hyvistä" autoista. Saattoi olla ihan normaalia, että kestotestin aikana jouduttiin kiesiin vaihtamaan kone tai vaihdelaatikko.
 
no tuttavalla meni Mersun pakuun yli 5000e remontissa että tiedä sitten sitä halpuudesta,ja mitä saa palstoja lukea niin paljon ON kaikenmoista boxia ja anturaa menny sun muita säätimiä joita vanhemmissa ei ole.
Eipä ole mulla mitään sähköllä säätyviä osia ainoa joka tekee lopun matkasta on kärjettömän sytkän tikkuaski joka on kerran pimentynyu ja omaan talliin sammu,toki kylmänä tuli taas kipinä.
Ompa kuulemma käyny niinkin että joko ei ole aamulla päästy autoon ollenkaan kun ei ole ovet avautunu tai sitten on menny ovet lukkoon ja auto jääny käyntiin,eipä ole vanhoissa tuommoisia ongelmia,en mä ainakaan itte kaipaa moisia ropleemia jos pitää mennä ja tehdä,mutta jokainen tyylillään itsellä ei kilometrejä paljon tulekkaan jotenka ne voi hoitaa vaikka kuinka vanhalla joka vaan toimii heh!
 
Vaeha piuha vaeha poksi tulisivat itte sa**anan huolto-ukot :kiroaa:
 
Vuoden -85 Citroen BX GT osasi lukita ovet vehjeksen ollessa käynnissä ja kuljettajan skrabatessa laseja, mitään boxeja ja tietokoneita ei rapeassa ranskalaisessa ollut.
Kyseinen vehjes osasi myös avata ikkunat -20 pakkasessa, kiinni niitä ei kovin helpolla saanut, samoin valonvaihdin sammutti valot jos piti lämppärin puhallusta sivulaseille.
 
Osaa mun 99 monrepookin sopivan kosteella kelillä lyödä ovet lukkoon kun kuskin ovenkaffaan koskee ovea avatakseen, vaikka auto olis käynnissä....
Toisinaan se ei osaa keskuslukolla tai avaimella ovia lukita, vaan räksyttää 2-4krt eestaas kaffoja....
Talviaikaan ei tarvii yrittääkkään keskuslukituksella, vaan sulake pois ja manuaalisesti joka ovi sitten....
Vaiks enpä mä ton paskan ovia yleensä edes lukkoon laittelekkaan....
 
itseäni ei huvita mennä edes kattomaan näitä uudempia tietokonepohjasia laitteita kun niistä ei mitään ymmärrystä ole.

Ei kyllä mulla ainakaan oo yhtään ikävä kaasaria, käsiryyppyä ja kärkisytkää normikäyttikseen. Enkä kyllä ikävöi kärjellisiä latausreleitäkään enkä nänniradiota. Paljon vähemmällä vaivalla pärjää nykyvehkeillä.
 
Eräs tuttu jokunen vuosi sitten mainitsi että oli työnantajallansa tullut mitta vitojen kans täyteen.
kolmen vuoden aikana yhteen vitoon yli 5000e remppaa ja toinen tuli hyvää vauhtia samoja jälkiä pitkin remonttien kans.
Vara-autona toiminut hiace puolestaan oli niellyt vajaan 10v aikana 500e remontteihin.
Työnantaja oli kuulemma vitojen tilalle hommannut transportterit mutta sitä en tiä kuinka ovat toimineet.

Itse ei voi kun todeta että aika näyttää minkämoisiksi tän talouden kulkineet osottautuu kun emännällä ja itsellä kulkineet tässä kesän aikana vaihtuneet.
Emännällä vm 2007 bensa farkku ja itsellä vm 2007 diisseli pikappi.
 
BX Diesel Vaniin tein vaijerisammutuksen, minkä jälkeen uskoakeni ainoat puolijohteet olivat laturissa.
Mutta Volttipas osaa avata ovet tekstarilla. :D
 
Moppen, eli Chrysler Industrial 265cid toi pata on. Ilmoitetut maksimivarvit 2300rpm, ykskurkkuinen ruokintalaite...
 
Osaa mun 99 monrepookin sopivan kosteella kelillä lyödä ovet lukkoon kun kuskin ovenkaffaan koskee ovea avatakseen, vaikka auto olis käynnissä....
Toisinaan se ei osaa keskuslukolla tai avaimella ovia lukita, vaan räksyttää 2-4krt eestaas kaffoja....
Talviaikaan ei tarvii yrittääkkään keskuslukituksella, vaan sulake pois ja manuaalisesti joka ovi sitten....
Vaiks enpä mä ton paskan ovia yleensä edes lukkoon laittelekkaan....

Toi on ihan tyyppivikaa eikä edes niin uutta. Varmaan joskus 10v takaperin rassailin tuollaista tapausta. Mulla itseasiassa vois olla uudet alkuperäiset ovilukkomekanismit jossain, jos vaan tietäis missä. Toki en tiiä tekeekö ne sun paskasta kultaa...?
 
Moppen, eli Chrysler Industrial 265cid toi pata on. Ilmoitetut maksimivarvit 2300rpm, ykskurkkuinen ruokintalaite...
Onks siinä joku keskipakosäädin tms., joka säätää kaasua kuormituksen mukaan? Varmaan vivustot ainakin poikkeaa perusmallin auton kaasarista, ellei koko kaasari ole erilainen.

Jos on taas vastaava kuin autoissa, eli säädin on kuskin jalassa, ni luulis jonkun perus ykskurkkusen jostain Valiantin länäkutosesta toimivan, ainakin kohtuuella. Pääsispähän ajamaan ja ois aikaa ettiä numbers match ennen kuin museorekisteröit sen.
 
Tuosta ei oo tiatoo. Siis vivustoista, kun joku joskus 15mm rauta-välilaipalla jonkun sohloxin laittanut orkkiksen tilalle...
 
Takaisin
Ylös