Minkomatic

Viestiketju:
Minkomatic

bobi

Kansalainen
Liittynyt
16 Toukokuu 2015
Viestit
30
Tuli hankittua tollainen tuleva härveli, Minkomatic 207 sl, vuosimallista ei tietoa, vanha kuiteskin.
Talven aikana, ehkä jo tulevan talven lumille aion tehdä siitä lumensiirtimen pihakäyttöön ja siksi pari kysymystä mielessä. Kohler 12 heppaa, hihnaveto hydraulipumpulle ja vasemmalla polkimella ajo eteen tai taakse. Miten toimii voimansiirto? Onko perän ja hydrauliikan öljy tamat ja jos niin mitä sortimenttia pitäisi olla? Vaihteen kyljessä oikealla puolella isohko öljysuodatinpatruuna, onko se hydrauliikkaan? Minkälainen taka-akselien laakerointi ja akselitiivistys on, kun tuntuu öljyt tulevan vetoakselien juuresta ulos?
Nettisivuilla en mitään ymmärrettävää kuvaa tai kaaviota laitteesta löytänyt, tietääkö kukaan mahdollista osoitetta tai muuten tietoa laitteesta?


-bobi-
 
se on samaa möykkyä koko hydrauliperä, ölynsuodattimena olen käyttänyt ihan normaaleja auton suodattimia. öljynä tuikitavallinen hydrauli 32.
pyöränlaakeri on neulalaakeri ja uloimpana normaali stefa. varovaisuutta sitten sen pyörän napakappaleen irroituksessa kun se on valurautaa !
halkeaa helposti jos liikoja mätkii. isolla ulosvetäjällä tulee ehjänä.
 
Minulla oli ne navat irti, mutta en kyllä sellaisia stefoja huomannut. Ovatko siis ihan ulommaisina neulalaakereiden vieressä, pitäisikö niitä ehkä jotenkin kaivaa ulos, tuumaisia ovat varmaan?
Se öljy ja öljytila, onko se yhteinen juttu eli hydrauliikka ja perävoitelu samalla öljyllä?
Navat sain juuri ulosvetäjää käyttäen helposti pois ja samoin sain ne takaisin hitsaamalla 8 mm mutterit akselien päihin ja sitten kierretangon pätkää vetoruuveina käyttäen navat takaisin. Öljyä vaan valuu tipoittain edelleen akselien päistä, joten lienee vielä irrotettava nuo navat ja tsekattava stefat. Laakerit kyllä tuntuvat timmeiltä, onneksi.

-bobi-
 
Kun sulla on automaattilaatikko, malli on silloin SLA. A tarkoittaa automaattia. Meillä on ollut aikoinaan tarhalla hieman isompi 209 SLA.

Perä ja hydrauliikka pitäisi olla samaa öljytilaa. Käyttöohjekirja meni 20 vuotta sitten koneen mukana, mutta siinä puhuttiin vain yhden öljytilan öljyjen vaihdosta. Sanamuotoa en enää muista. Öljystä mulla on muistikuva, että käyttöohjeessa olisi ollut jokin muu öljylaatu, kuin normaali moottoriöljy. Muista valkoisen 10 litran öljykanisterin, jota ei käytetty muualle. Siihen aikaan emme itse huoltaneet muita koneita.

Öljynsuodatin oli maalattu koko perän kanssa saman värikseksi, että sitä ei edes huomannut. Vasta jälkeenpäin olen alkanut epäilemään, että siellä oli joku auton suodatinta muistuttava mötikkä. Käyttöohjeessakaan ei neuvottu sen vaihtoa, joten oletus oli kai, että sama suodatin kestää koko koneen eliniän.
 
Kävin kahdessa koneliikkeessä ja kummassakaan ei tiedetty öljynlaatua kertoa, arveltiin antamieni tietojen mukaan vaihteeseen kuuluvan jotakin agro -öljyä. En kuitenkaan sitä tarjottua 20 litran pänikkää jostakin syystä ostanut! Suodattimen sain uuden, oli just samanlainen kuin vanhakin. Mutta jos nyt kuka tietää varmuudella kertoa mitä ööliä laitan vaihteeseen, kunhan saan ensin vuodot tilkityiksi, olisin tiedosta kiitollinen.

-bobi-
 
laita ihan normaali hydrauliöljyä, sae 32.

mulla on tuossa 409 ja 40? (ja laitanmyöstuohon207kunsaajoskusajoon) ollut juuri tuota kolmekakkosta. ei se rikki ainakaan ole kymmenessä vuodessa ole ton öljyn takia mennyt. kilometrejäkin eli tunteja on tullut vaikka ja kuinka. ja öljynvaihdoissa kirkkaana tullut ulos eli ei varmaankaan suurempia kulumisia..
ei siinä tarvi mitään hypoidiöljyjä kun vetopyörästökin on suorahampainen kuten myös torsentyyppinen tasauspyörästö.
 
Jonkin verran aikaa edellisestä vierinyt ja paljon vettä virrannut Aurajoessa. Ohessa hiukka lisää Minkosta, tuurilla jopa kuviakin.
001.jpg
Minko juuri hankittuna ja tallissa, tosin ilman kauhaa, joka tilanpuutteen vuoksi on irrotettuna ja takapihalle hukattuna. Kauhaa on käyttänyt kuvassakin näkyvä sähkövinssi ja talvinen lumensiirto on sujunut näillä eväillä "hyvin". ..mutta ajatuksissa oli jo ennen hankintaa hiukka enemmän.
003.jpg
Kuva eiliseltä aurinkoiselta päivältä ulos tallista työnnettynä ja ylpeänä uudesta tulevasta elämästä, toivottavasti. Minkoon asennettu uudet renkaat ja molempien akselien raidevälit hieman suurennettuina sekä runko 25 cm lyhennettynä. Ratti sovitettuna istuimen korkeuteen sopivaksi ja kauhan puomisto harsittuna liikkeiden tarkistusta varten. Kauhan leveudeksi tein 120 cm, sopii konaan auton peräkärryyn pitempiä siirtoja ajatellen. Lisä sitten kun on sen aika.

-bobi-
 
Tää jatko on vasta ihan ajatuksena päässä ja esitän sitä tässä hieman avarammin toivossa saada vihjeellistä palautetta.
Peruskoneena olisi tuo kuvassakin esiintyvä hydraulivetoinen Minko. Voisiko siitä olla vähän tasaisempaan metikköön ajokoneeksi, vaikka onkin vain takavetoinen? Kuningasajatuksena on kevyt peräkärry rankoja tai klapeja varten, joka olisi normaalisti hinattava, mutta joka voisi muuntua myöskin vetäväksi. Vetävän siitä saisi esim. kuskinpukilta kytkettävällä vipu/tankokäyttöisellä sakarakytkimellä, jolla kytkettäisiin hydraulimoottori kärryakselille, joka akseli olisi vaikka vanha henkilöauton taka-aksila. Käyttövoima otettavissa kuormaimen kolmannesta lohkosta käsivivulla. Ajo olisi Minkon ajoa varten vasemmalla jalalla aivan normaalisti ja kärryveto kuormaimen hydrauliikalla samanaikaisesti. Yhteensynkronointi olisi liian vaikea toteuttaa, mutta tämä ajo olisikin vain vaikeampia ajotilanteita varten. Laite kokonaisuudessaanhan ei olisi kovin iso ja raskas. Mitäs olette mieltä?

-bobi-
 
Kettingit takapyöriin, miksei sillä kesällä jonnekin pääse. Kapeana se on kyllä aika kiikkerä. Jos kaatuu, ei taida aivan käsin nousta pystyyn. Meillä siis ollut tuollainen tarhakäytössä ja ainakin säikytteli, kun toisen puolen ajoi matalaan uraan ja kone heilahti sivulle.
 
Tuo siis alunalkaen tehty kulkemaan 900 mm oviaukosta ja nyt suurin leveys takarenkaista on 120 cm, n. 20 cm matalampi istuinkorkeus ja runkokin 25 cm lyhyempi. Lähinnä kyllä pohjustettua talvitien ajoa ajattelin ja pääajatuksena tuo "nelivetoisuus", jotta toimiiko ajatuksena että sitä voisi kehittää ja sitten ehkä toteuttaa. Sellaista "kylvöviljeltyä" laikuttamatonta ensiharvennusmetikköä tolla olisi tarkoitus ajella, olisi ehkä vahinkovapaampaa kuin isolla koneella. Tuolla traktoriketjussa kyselin vanhaan traktorikaivuriin sellaista harvennuskouraa, mutta sen hylkäsin pois ja tämä pulpahti nyt esille.

-bobi-
 
En huomannutkaan, että olit leventämisen lisäksi poistanut bensatankin istuimen alta. Ei ole enää niin kiikkerä.
 
Jonkunmoisia ohjattavuusongelmia ennustaisin kuvailemassasi hommassa ainakin talviajossa.
 
Tällainen siitä sitten tuli.
Kauha, keräävä harjakone, puskulevy lumelle, trukkipiikit ja peräkärry.

-bobi-
 

Liitetiedostot

  • 008.JPG
    008.JPG
    314.8 KB · Lukukerrat: 4,737
  • 005.JPG
    005.JPG
    314.4 KB · Lukukerrat: 3,801
Hienon laitteen olet taas rakentanut. Paljonko tuolla pystyy/jaksaa nostaa? Lisää kuviahan kansa vaatii.:peukku:
 
Tästä projektista olisi ollut kiva saada enemmän ajantasaista päivitysjuttua ja tekstiä....
 
Eipä siitä kovasti ole tarinaa tullut kirjatuksi, hiljalleen sitä nävertänyt, liki pari vuotta kaiken muun ohessa tuli tehtyä. Näin oloneuvoksena on sitä fundeerausaikaa ja toden puhuakseni olen käyttänyt yötkin ajatustyöhön joskus. Sitä kun herää yöllä johonkin, niin melkein aina alkaa ajatus pyrkiä johonkin suuntaan harhailemaan ja melko useasti olen juuri öisin saanut idean päivällä pohtimaani. No, tässä viimeisin aikaansaannokseni.
Vehje on lyhennetty 25 cm, madallettu n. 20 cm, levitetty 110 cm:iin niin taka- kuin etupäästäänkin. Ohjaus orbitroolilla nestekäyttöiseksi, on kevyempi käyttää, rakennettu etukuormaaja kaksitoimisella hydrauliikalla ja hydraulisella ulosotolla mm. harjakoneeseen. Kuormaajan nostokyky loppui muutamaan sataan kiloon kun takapää nousi ilmaan, nostokorkeus n. 150 cm, arvot mielestäni ihan riittäviä.
Kauha 120 cm leveä. Puskulevy lähinnä lumihommiin on kumiteräinen, vanha renkaan kulutuspinta nauhaksi leikattuna ja kiinni "kulutuslevyksi" pultattuna estää liallisten jälkien jäämisen asfalttiin ja laatoituksille ja vanhojen pakun takajousien kuormittamana seuraa kivasti epätasaisuuksia ajettaessa. Puskulevy irrotettuna jouset toimivat trukkipiikkeinä. Hydraulinen harjalaite toimii peruutettaessa keräävänä, toimii tosi fiksusti (myöskin pakun lehtijousien kera jousitettuna), leveys 120 cm ja harja molempiin suuntiin pyörivä. Peräkärry 80x120 cm lavalla, päädyt irrotettavia tai alas kääntyviä.
Tuon pääkoneen pellitys "toimivaksi" oli pisimpiä vaiheita, mutta mielestäni onnistui aika hienosti, väritys on sitten makuasia (muistoja puunajokoneestani).

-bobi-
 

Liitetiedostot

  • 021.JPG
    021.JPG
    351.9 KB · Lukukerrat: 6,642
  • 024.JPG
    024.JPG
    430 KB · Lukukerrat: 5,553
  • 028.JPG
    028.JPG
    385.8 KB · Lukukerrat: 3,794
  • 032.JPG
    032.JPG
    336.3 KB · Lukukerrat: 4,803
  • 025.JPG
    025.JPG
    234.1 KB · Lukukerrat: 3,112
  • 026.JPG
    026.JPG
    210.3 KB · Lukukerrat: 3,055
  • 028.JPG
    028.JPG
    283.2 KB · Lukukerrat: 3,628
  • 010.JPG
    010.JPG
    256.4 KB · Lukukerrat: 2,962
  • 033.JPG
    033.JPG
    116.7 KB · Lukukerrat: 2,412
Takaisin
Ylös