Mikä moottori kyseessä?

Viestiketju:
Mikä moottori kyseessä?

jiipee71

Tulokas
Liittynyt
5 Lokakuu 2023
Viestit
4
IMG_20231004_144338.jpg
IMG_20231004_170407.jpg
IMG_20231004_144357.jpg
 
Terve tuloa Konekansaan:) Vaan tuosta koneesta en muuta tiedä, toinen keinuvipu on loikannut tönärin päästä.
 
Tervetuloa @jiipee71 . Jotenkin vahvasti huokuu kotikutoisuus tuosta moottorista. Liekö lainkaan "minkään merkkinen" vaan jonkun kyläsepän tekele. Myös konepajojen työntekijät rakentelivat moottoreita iltapuhteinaan. Toki varmasti hyödynsivät työpaikan koneita ja ehkä joitain osia konepajan tuotteista.
 
Vois olla sepänkin tekele,mutta kun kansiventtiilit joita ei juuri käyttäneet kun jenkit mm Gray,Easthope,Calvert tulee äkisti mieleen. Mutta Suomessa teki Andree Rosenqwist jo kansiventtiilikoneitakin 10-20 luvulla sivuventtiilisten ohella jos tehdastekoinen niin sitä tai usalaisia veikkaisin.Sivuventtiili ja kaksitahtisia koneita kyllä firaabelina sepät teki kuten tuo kuvan kone jonka isäni vanhin veli rakensi ennen sotaa.

martti niemisen tekemä kone 1.png
 
Jossain netissä oli kuva M. T. K. TURKU koneesta. Samankaltaisuutta mm. Kulmikas alakerta ja samankaltainen sylinteri. No laitetaan tuo käymään kuitenkin kunhan magneetto saadaan jollain ketju/ratas vedolla kiinni ja jonkunlainen polttoaineen annostus sekä tulppa 😂
 
Sytytystulppa on muuten sylinteri yläreunassa eli kyljessä kiinni. Tuo ylin reikä kuvassa.
IMG_20231004_170501.jpg
 
No laitetaan tuo käymään kuitenkin

Tervetuloa, tällaiset on aina mukavia pähkäiltäviä ja seurattavia. Täällä on vanhojenkin koneiden parissa pelaavia ympäri Suomen ja osa maamoottoreista hyvinkin paikallisia pienehköjä pajoja, niin paikallistuntemuksetkin helpottaa tunnistamista. Jatkahan ihmeessä projektista kertomista tähän perään. Sen verran uniikin oloinen kone ja kuitenkin osien osalta hyvin säilynyt (ei mielestäni mitään maailmanlopun mullistavia osapuutteita).

Samoin kiinnostaa jos vanhan liiton magneetolla tuo tulee kasattua, niin ajoituksesta ym olisi kiva lukea lisää, ja kun on noita erinäisiä ohjeita laita magneetto uuniin kuivumaan jne. Itsellä kun on tuo ainakin 45v osina ollut Evinrude (tän pitäisi olla perämoottorista muutettu keskimoottori).

Tuossa Evarissa kaasari on ainakin joku ihmehärpäke. Käsittääkseni ihan pieni imukanava, johon valutetaan bensaa. En tarkkaan tiedä tuon kaasarin rakennetta vielä, ainoa mitä koneelle olen vasta tehnyt on siivottu osat lahosta pahvilaatikosta auringonkukansiementen kuorien ja hiirenp.skan seasta, pikkunippelit jauhelihapakkauksessa ja isommat osat muovilaatikossa.
 
Tervetuloa joukkoon. Missäpäin suomea kirjoittelet, kaupunkia lähinnä ajattelen, ei katuosoitetta. Jämsän seudulla valmistivat venemoottoreita sellutehtaan metallimiehet ennenvanhaan. Pienemmässä ei merkintöjä, isommassa valussa sana Jämsänkoski.
Koitampa kaivella kuvia tuosta pienemmästä.
 
Jospa se moottori onkin Porilainen:heko:
Olympiaa ja Wigströmmiä tehtiin muist Vaasassa.
 
Ihan hupina heitin kun kyselijä on Porista. Mutta noita lohkon ulkopuolisa ventiilien nostimia käytti useissa koneissa Ranskalainen Bernaard vai mikä se nyt nimeltään olikaan.
 
Tämä kone on vanhempi selvästi. Kansiventtiiöikoneita ei juurikaan ollut.
 
Kyllä minä olen vahvasti sitä mieltä, että kyseessä on omavalmiste venemoottori, todennäköisesti jossain konepajassa viraapelina tehty. Kampikammion muotti on yksinkertaisin mahdollinen, sylinterin tekoonkaan ei ole kauheasti vaivaa nähty, esim. amerikkalaisissa koneissa on valutyön laatu hyvin korkealuokkaista. Keinuvivuston tuki on levystä taivutettu, viittaa vahvasti omavalmisteeseen, myöskään valuissa ei ole valunumeroita, keinuvivut on ehkä poimittu jostain romumoottorista kun ne näyttävät olevan ihan erilaista tyyliä.. En usko tämän olevan mikään 10-20-luvun laite koska mm. mutterit ovat 6-kulmaisia, veikkaisin joko 30-luvun loppua tai sodan jälkeistä 40-50-luvun taitetta. Näitä tehtiin paljon, kaikki enemmän tai vähemmän uniikkeja, mutta varmaan 99.9% on tuhottu eli näin täydellisenä ja rikkomattomana tämä on kyllä harvinainen löytö. Ja useimmat, erityisesti 50-luvun tuotteet, olivat tosiaan juuri 2-T koneita
 
Moottoreiden diy teko ei todellakan ollut muinoin harvinaista, ne olivat kalliita ja jos oli tieto - taitoa sekä välineet niin ei kun tekemään valumuotteja ja valamaan. 1970 luvulla tein jopa itse pienois höyrymoottorin yläasteen metallityötunneilla, se oli sellaista aikaa.
 
Takaisin
Ylös