Mercedes S204 OM651 motorschäden

Viestiketju:
Mercedes S204 OM651 motorschäden

-5976615007665895168_121.jpg
 
Liekö oon tässä keskustelussa maininnut, mutta siniseltä tiskiltä tosiaan löytyy tuollainen osa, jolla korvataan alkuperäinen säädin.

Tuo ruuvataan siihen tilalle ja alkuperäinen säädin laitetaan muovipussin sisään (johdot kytketty) ja vedetään nippusiteellä johonkin roikkumaan.

Uskoakseni kaikki laakerivauriot johtuvat tästä sähköventtiilistä. Jää luultavasti auki jostain kököstä ja moottori narahtaa jumiin kylmäkäynnistyksessä. Pieni asia, mutta iso ongelma. Mullahan on tuo 690000km ajettu vaihtomoottori tuossa tyhjänpanttina. Se on W212 220:sta ja siinä on kyseinen sähköventtiili. Se moottori on kuitenkin ihan alkuperäinen, joten eivät ne kaikki hajoa.
 
0.8bar öljynpainett/ kierroksia se 1800 tai alle ja kaikki momentti pelissä ylämäkeen suurimmalla vaihteella, niin kankihan se hoksaa muuttua laakerittomaksi ja haluaa pian ulostautua lohkonsisältä valoisampaan paikkaan.
 
0.8bar öljynpainett/ kierroksia se 1800 tai alle ja kaikki momentti pelissä ylämäkeen suurimmalla vaihteella, niin kankihan se hoksaa muuttua laakerittomaksi ja haluaa pian ulostautua lohkonsisältä valoisampaan paikkaan.
Kuvittelisin sen kuitenkin niin, että jos tuo venttiili toimii oikein, niin tuollaista tilannetta ei voi tulla.

Niin ja kaikki paska tässä lienee vain vihreää siirtymää. Eli jossain kevyellä kuormalla ohjain voi kytkeä alennetun paineen ja näin ollen C02-päästöt pienemmät...
 
No ei tuo ole ainoita moottoreita missä öljynpaineen säätö rikkoo pannun, mutta jos vika on mahdollista välttää kannattaisiko noita parannuksia sitten tehdä.
-Termostaatit.
-öp-säädin.
Jakoketjun kiristin patruuna.
Varsinkin jos moottori levällään muutenkin.
 
No ei tuo ole ainoita moottoreita missä öljynpaineen säätö rikkoo pannun, mutta jos vika on mahdollista välttää kannattaisiko noita parannuksia sitten tehdä.
-Termostaatit.
-öp-säädin.
Jakoketjun kiristin patruuna.
Varsinkin jos moottori levällään muutenkin.
Joo ilman muuta kannattaa. Helppoja hommia loppupelissä.

Tuolla koneella ajaa helposti pari miljoonaa, kun jakopään pitää kunnossa ja öljynpaineet eivät romahda tuollaisen säätimen takia. Vaihdoin omaan koneeseen alakerran laakerit ihan turhaan. 370000km kohdalla ne olivat lähes uudenveroisia, Osassa niistä näkyi vielä liukupinnoilla kokoonpanon silkkipainetut QR-koodit.

Tein vanhasta jakopäänkiristimestä mittaustyökalun, sillä voi mitata kuinka venynyt ketju on.
 
Näköjään W212 200 cdi:ssä tuo venttiili on. Ohessa varmatoimisempi ratkaisu, jos joku tuota etsii:
20220125_200135.jpg


20220125_200157.jpg
 
Takaisin
Ylös