Mehtähommia

Viestiketju:
Mehtähommia

Näin ekaa kertaa livenä tuollasen vehkeen. Oli aika hurjan näköistä hommaa. 006.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Edellisvuoden Tapanin myräkän siivousten jälkeen keväällä tuollane pörräs täällä aika ahkeraan, useampia päiviä, ehkä viikon....
Samoin myös tuossa männä syksynä pörräs myös sellasen 4 vai5 päivää.....
Kuvankin otin,jossain sekin on talles, tosin ei noin liki onnistunu oleen valmiudes kuvaamaan,vaikka lähempääkin meni,mitä tuossa kuvassa sais etäisyydestä arviota....
 
Tuossa näyttäis menevän siimat sekaisin, vaikkei mennykkään. 021.JPG
 
Viimeksi muokattu:
Vinkki,katso kuva ensin omalla koneella ja käännä tarvittaessa sitä siellä ennen kuin lähetät , niin mä teen omissani....

Sillon täällä niil oli tuossa kilsan päässä tankkauspaikka, eikä tullu sielläkään käytyy kuvaamas mokomaa....
 
Vinkki,katso kuva ensin omalla koneella ja käännä tarvittaessa sitä siellä ennen kuin lähetät , niin mä teen omissani....

Kämmäri mikä kämmäri. Mä kääntelin ne oikeinpäin, mutta kun liitän ne viestiin, niin taas ne on alkuperäisessä asennossa. Ei oo mun laji. :pckele:
 
Ku käännät kuvan, siirry kuvavalikoimassa eteen, tai taakseppäin, sillon kompuutter tallentaa käännetyn kuvan. Muuten jää kääntymättä, ainakin ittellä....
 
Eilen tuli käytyä kantapääkurssia kelkan käytössä. 050.jpg 048.jpg 049.jpg
 
Se on kyllä kumma, miten metsässäkin puu jo vuosia tai vuosikymmeniä etukäteen päättää alkaa kasvamaan juuri siinä, missä se on eniten tiellä. Siinä on jotain maagista. :paranoia:
 
Se on kyllä kumma, miten metsässäkin puu jo vuosia tai vuosikymmeniä etukäteen päättää alkaa kasvamaan juuri siinä, missä se on eniten tiellä. Siinä on jotain maagista. :paranoia:

Puut ei osunu parhaalle ajolinjalle. Olin vaan ensimmäistä kertaa kelkalla hakemassa tuulenkaatoja. Reen kanssa telmuaminen on oma taiteen lajinsa, joutu sen kerran jumppaamaan tyhjäksi. :voiitku:
 
Tossa hiukan erikoisempi kaarivarustus, ei paljon vaistellä...

 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Kyllä talven painaman pajukon läpi ajettaessa tollasta olis joskus kaivannu.....
 
Katselin päivällä noita metsätyövehkeitä kuntoon, jos aloittelisi niitäkin lumien saavuttua.
Vinssaus videoita hakiessani törmäsin tällaiseen vanhaan 8mm kaitafilmi pläjäyksen, onko tuo joku Valmet viritelmä?
 
Viimeksi muokattu:
Valmet Terra Googleen / kuvahaku, niin johan löytyy fotoja sekä tietova.
Muistin vain lapsuudestani että Valmetiksi näitä vinssivehkeitä kutsuivat, sana Terra oli hakusessa.
Ensogutsetin / metsähallituksen surilla savotoilla näitä vain näki Ilomantsissa, puolitela Fordson Majoreita / Contyja oli myös ajokoneina. Osa kuormasi vielä Joutsalaisella, uudemmissa oli jo hydraulinosturit.

Itsellä kone perinnesavotta vehkeinä Zetormatic - juontovinssi - reki, saas nähdä tuleeko käytettyä vai ajaako tuulenkaadot kelkalla. Riippuu vähän lumen määrästä ja miten vaikeissa paikoissa puut ovat, vinsissä on 75jm vaijeria ja narulla jatketaan jos on tarvista. 3-5 pölliä tulee lovipangossa laanille.
 
Osa kuormasi vielä Joutsalaisella, uudemmissa oli jo hydraulinosturit.

Olin ite Vapon polttoturvesuolla 70-luvun puolenvälin jälkeen kesähommis ja siel oli Jousalaisia kuormaimii useitakin tonnisten nelivetoFiiattien kattokuormaimina. Hydraulisii olivat nuo ja hiensoti niil rankakuormat synty
 
On lomaviikko, aion tehdä metsähommia "koivuklapeja". Tänään 16.1.17 tein vain valmistelevia hommia, lapioin vaihtolavat esiin sekä köijäsin pilkekoneen laaniin viereen valmiiksi. Jonkinsortin hurja kun olen, aioin vetää klapipöllit pilkontapaikalle sporttikelkalla "olen vetänyt ennenkin". Purut sekä risut jää näin metsään, pöllit pystyasennossa rekeen ja eikun hanaa. Ajolinjat "jäljet" ajoin tänään kantavaalunta on n;30-40cm ja pakkasta -8c, on siis erinomainen keli. Sydäntalven päivän lyhyys taukoineen onkin sopiva työmäärä harrastesavotalle kun olen vielä lomalla :yesey:

Siitä se vaan Jammu herää melkein vuoden horroksestaan savutuksen kera, n;10 nykäisyä ilman primeria.
IMG_0456.JPG

Tällaisella yhdistelmällä pöllöejä roudataan, reen pohja on korkealla ettei tarvitse pilkkoessa pöllöjä köyristellä.
IMG_0457.JPG

Laani ja hydraulipilkkoja valmiina toimintaan, reki pölleineen vedetään Avan pilkekoneen viereen.
IMG_0458.JPG

Modifioitu Kiinanpilkkoja 30m sähköroikan perässä, agrekaatti on virtalähteenä metsätyömökissä.
IMG_0459.JPG

Jokohan huomenna saha soisi ja kelkka vonkuisi.
 
Pöllejä Höytiäisellä.

Tuli syttyy nuotiossa.
IMG_0468.JPG

Tuli leiskuu nuotiossa
IMG_0469.JPG

Tuli hiipuu nuotiossa, hämy hiljaa laskeutuu.
IMG_0470.JPG

Ja kun illan tummetessa, metsä meille kuiskailee. Vanha partiolainen tekee aina tulet, ei jätä risuja viereksimään. Tämä on sitä mitä jotkut mökkeilyksikin kutsuvat, mehtähommia lomaa sielunrauhaa arjesta.
 
Huh huh tekipä sauna hyvää rankanpäivän päätteeksi, Höytiäisellä ei ole enää pöllejä, pöllit on pilkottuina pinossa. Onhan se tämäkin tapa ostaa hikeä, jonkin verran hyödyllisempää kuin punttisalilla käynti :nojopas:

Tästä se lähtee, aamu auringon noustessa itäisellä taivaan rannalla.
IMG_0471.JPG

Tämä tekee sähköä hydraulipilkojalle, agregaatin paikka on mökki / metsätyö verstaassa pilke laaniin vieressä.
IMG_0472.JPG

Työtaso pilkkojassa on mielestäni kätevä, pöllin pilkotut / pilkkomattomat osaset mahtuu siihen mainiosti.
IMG_0473.JPG

Tähän se päättyy, ilta alkaa hämärtymään ja päivän viimeinen kuorma on ajettu laanille.
IMG_0474.JPG

Päivä meni supsikkaasti, vehkeetkin toimi moitteettomasti. Jonkin verran märkä olo kyllä tuli :peuk:
 
Takaisin
Ylös