Materiaalien hankintapaikat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jammu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Jammu

Kansainvälinen sadonkorjaaja
Kiinnostaa mistä kannattaa hankkia.

Pitkään ostin paikalliselta metallimieheltä, mutta hän kasvattanut horsmaa jonkin aikaa.

Silloin tilattiin Tibnor sekä Tuulissuon rautavarasto olivat paikat.

Itsellä lähinnä kiinnostaa firmat joilla toimiva ja järkihinnan rahti, mm yhden verkkolevyn ostin taannoin, rahti oli enemmän kuin levy...

Lähiaikojen tarpeet siis lähinnä 50mm tienoon kulmarautaa, suorakaideputketa, neliöputkea.

Myös firmat joista saa pätkiä sorviaihioiksi teräs, alumiini,.. kiinnostaa

Oppilaitokset ostavat teräslevyä, ym. firmasta nimeltä BV-Metalli. https://www.bv-metalli.fi/

Kymmenisen vuotta sitten tuli usein hankittua sieltä tonnitolkulla levyä. Tuonne kannattaa soittaa, nettisivujen perusteella voi saada vähän rajallisen kuvan.

ruukki, ovako yms lienee myy myös pienenpiä eriä, hinnasta en osaa sanoa. Nämä lienee keskittyy isoihin volyymeihin mutta eiköhän nääkin myy yksittäisiä palasiakin.

pienemmät pajat, tyyliin HT-laser, tenimet, fractory.... myyvät valmiiksi silputtuja raudan palasia asiakkaan mitoilla.

ja tuntuu että vähän siellä sun täällä on tollasia pieniä raudan myyntipaikkoja, hyvinkäällä hyvinkään rauta ja konevälitys ja tampereella rauta soini. Jostain selvittelee missä on lähin tämmöinen paikka ja sitten sieltä voi käydä hakemassa tarvittavia palasia. Näistä voipi saada jostain jämä lootasta hyvinkin edullisesti tarverautaa. Tyyliin joskus oon jonkun tarvittavan palasen saannut ilmaiseksi, mutta palvelusta oon maksanut 10e kun joku setä kävi kaivamassa jämäpalakasasta sopivan.

No juu... selvittelyähän tämä on!

Rautasoinilla olen kyllä "kymmeniä vuosia" asioinut. Joskus on tarpeita jossa on hyvä tietää materiaali edes suurin piirtein.

https://mustajarvi.eu/

Mainitaanpa omakin hankintapaikka, vaikka ei mitään käsitystä mikä on järkihinnan rahti, koska sijaitsee n.vartin päässä,
mutta tuskinpa rahtihintoihin mitään omiaan lisäävät, että se rahtihinta tulee sitten varmaan postilta tai schenkeriltä.

https://mustajarvi.eu/

Mainitaanpa omakin hankintapaikka, vaikka ei mitään käsitystä mikä on järkihinnan rahti, koska sijaitsee n.vartin päässä,
mutta tuskinpa rahtihintoihin mitään omiaan lisäävät, että se rahtihinta tulee sitten varmaan postilta tai schenkeriltä.

Järkihinta on sellainen mihin ei ole tuotteen hintaa leivottu sisään eikä ole mikään taravakiidon riistohinta - tulee mieleen erään tutun kauppurin takavuosina diilaamat ketjut naapurille, taravakiito kelkko ne ja velotti lavasta jonkin kuutiojhinnan, satasia siis. Kauppuri reklamoi eikä ollut eka kerta kun piti hakea rahti kohdilleen... itselle enkä oman pikkubisneksen kontolle halua ylläreitä jossa maksan rahdin takia 300€ tavarasta rahteineen 1000€, silloin kannattaa jo uhrata työpäivä ja lähteä paku-peräkärry-yhdistelmällä ajamaan itse rahtia.

Rakenneteräksiä hankin sukulaisen konepajalta. Pätkärauta harvemmin maksaa mitään, täysistä palkeista maksan sisäänostohinnan.

Hain eilen IPE 100 2x6m kustansi 165€. En tiedä oliko halpa vai kallis. Käsittääkseni kuitenkin kohtuu hintainen.

Entäs alv? Kun tunnut olevan niin tarkka harmaan talouden suhteen.
En tiedä miten LPR tekee, mutta luulen että heillä vastaava juttu. Itse hankin raudat töistä sisään ostohinnoilla. Luonnollisesti hintaan tulee alvi kun ei ole y-tunnusta käytössä.

Rakennusalalla on käytössä käänteinen alv, eli alvi tilitetään vain kerran lopputuottetta myytäessä. Kaikki alihankinnan materiaaalit ostetaan - myydään 0-alvilla paitsi yksityisille joka on näin ollen loppukuluttaja.

Aika paljon tuttavat - puolitutut - jopa tuntemattomat yrittää ostaa materiaalia kiertääkseen alvin kun sehän on 25.5%. Ja tietysti sisäänostohinnalla ymmärtämättä rahteja - käsittelykustannuksia - tuote erien ostomäärän vaikutusta hintaan.
Tiedän että tällaista kauppaa tehdään, mutta voin myös sanoa että omatuntoni on tältä osin täysin puhdas. Nämä on niitä juttuja josta sana leviää joten tällaisen kaupanteon harjoittaja kusee omaan lahkeeseensa ja rankasti niin veroittajan kuin ostajienkin suhteen.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin