Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Maamoottoriharrastajia?

Viestiketju osiossa 'Maamoottorit, moottoritekniikka' , aloittaja nelosnuhvi, 30.11.2011.

Tagit:
  1. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Löytyykös porukasta maamoottorimiehiä? Itse vähän hurahtanut näihin paukuttajiin, jotenkin ne vaan kiehtoo. Tekniikka yksinkertaista ja vahvasti toteuttua. Mahtava fiilis kun lähes viiskyt vuotta kuusen alla maannut papattaja herää henkiin! Ihan tässä muutaman vuoden aikana tältä seudultakin suurin osa hylätyistä koneista päässyt harrastajien kunnostamiksi, mikä on erittäin hyvä asia! Yksi vanhemman mallin pikkuporilainen odottaisi hakureissua, näyttäisi suhtkoht helpolle projektille. Osat näytti olevan tallessa ja vesipöntötkin jopa, katon alla saanut olla säilytyksessä. Puuosat vaatii ehkä uusimisen. Kolmisen vuotta sitten alkoi koko masinisti harrastus minulla juurikin isosta olympiasta, siitä ei ollut muuta jäljellä kuin isoimmat valuosat, mutta nyt näyttää senkin kohtalo hieman valoisammalta:rolleyes:
     
  2. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 135
    Saadut tykkäykset:
    2 384
    Maamoottorit ovat hienoja kapistuksia. Minulla on jemmassa Olympia, joka on aikoinaan ollut kotitalon ja naapurin yhteinen. Naapuri käytti sitä aina silloin tällöin, mutta viime vuodet kone oli viettänyt kuusen alla. Nyt kun naapuri viimein ikääntyneenä alkoi olla vanhainkotikunnossa, jaettiin tavaroita niin, että he saivat yhteisen 11kW Strömberg-moottorin ja minä Olympian. Kone on nyt kotipaikalla autotalliin säilöttynä. Joskus kun tallitilan suhteen asiat paranevat, pitänee sitä kunnostaa ja ottaa jälleen savut koneesta.
     
  3. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hieno homma että olympia on löytänyt hyvän kodin. Monta tarinaa kuulee kun isännät on antaneet aikoinaan pitkään palvelleet moottorit romumiehille, ja muistelevat kyseisiä laitteita. Minulta löytyy jonkun verran olympiaankin osaa, jos joskus tarvitset borg!
     
  4. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 135
    Saadut tykkäykset:
    2 384
    Onpas kiva kuulla. Pitää pitää mielessä:eek:!
     
  5. A.J.

    A.J. Tulokas

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellänikin on noin viisitoista erilaista maamoottoria,kaikki toimivia. Olen kierrellyt eripuolella suomea myös esittelemässä koneitani, masinistitapahtumat ym..
    Mielestäni vanhat kulttikoneet pitää tuoda esille eikä piilotella niitä latoihin ja suuleihin. Kunnostettavia koneita tälläkinhetkellä ainakin 7 kappaletta, joista
    ainakin 2 valmistuu taas ensikesäksi ja nähtäväksi.
     
  6. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 135
    Saadut tykkäykset:
    2 384
    Olisipa todella hienoa, jos voisit laittaa kuviasi valmiista ja kunnostuksen alaisista koneista tänne! Voisit tehdä asiaa varten vaikka oman viestiketjun. Kesän näyttelyissä näkee monenlaista puksutinta, mutta kunnostusvaihe jää tietenkin näkemättä, vaikka rasvanyrkkikuvat ovat yleensä kaikkein kiinnostavinta valokuvataidetta.

    Kuvien liittäminen tänne on hyvin helppoa, koska kuvia ei tarvitse uittaa mihinkään muuhun nettipalveluun, ne voi tipauttaa suoraan tekstiin ja ne säilyvät tällä palvelimella.

    Kuvien liittämisohjeet ja muitakin ohjeita löytyy ensi alkuun tästä viestiketjusta.
     
  7. A.J.

    A.J. Tulokas

    Liittynyt:
    3.12.2011
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko Kuopionsuunnalla ensikesänä mitään masinistitapahtumaa, voitaisiin olla siellä koneidenkanssa vaikka syömässä kalakukkoa.
    T..A.J.
     
  8. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Komea kokelma miehellä! Laitoin yyveetä, katteleppa.
     
  9. nelosnuhvi

    nelosnuhvi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    190
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ensimmäinen yksityisviesti laitettu, toivottavasti onnistui. Aika monipuoliset valinnat sielläkin puolella
     
  10. VMX

    VMX Kansalainen

    Liittynyt:
    28.7.2013
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    6
    Tarkoitus olisi ottaa Uusi Teijo-moottori työn alle joskus kun ehtii (odottanut vasta 15 vuotta). Moottori muuten suht koht kunnossa paitsi puuosat lahot, tankin valukannakkeet murtuneet ja kipinä puuttuu. Lisäksi vesisäiliö jäähdytyshärpäkkeineen puuttuu. Löysin joskus netistä jonkun peltipajan, joka tekee uustuotantona vesisäiliöitä ja härpäkkeitä, mutta enää en löydä. Oisko jollakulla parempaa tietoa tuosta pajasta?
     
  11. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 135
    Saadut tykkäykset:
    2 384
  12. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    17 135
    Saadut tykkäykset:
    2 384
    Nytpä kävin taas kotipaikalla tallissa, jossa Olympia odottaa, että joskus sitä laittelisin. Yhtään en tiedä, milloin se aika koittaa, kun ei ole sille paikkaa Kuopiossa.

    Olen tätä nykyä maamoottorinsäilytysharrastaja. :homer:

    olunpia.jpg
     
  13. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Mulla on ihan samanlainen Olympia -28 ja samanlainen oli paikka kyljessä niin kauan kuin koneen muistan. Muutamia vuosia sitten ajattelin vähän laitella sitä ja otin kuparilevyn irti. Siellä olikin vanha palanen paikallaan ja hitsasin sen kiinni. Siinä oli kanssa aikamoista puhallusta aluksi mutta tarttui lopulta. Ei se ainakaan enempää vuoda kuin paikkakaan.
    Pari kerrosta puita olen tehnyt alle lehtikuusesta ja maalasin koneen mustaksi. Tankki on huonompi kuin kuvassa mutta käyntikunnossa.
     
  14. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 032
    Saadut tykkäykset:
    1 693
    Tarttis kans jokin puksutin ittelle löytää.....
     
  15. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Olisi ollut pieni esittelykeikka Olympialle ja jokeilin sitä käymään. Ei lähtenyt ja huomasin että magneetto ei pyöri. Vauhtipyörä ja jakopää auki ja yksi ratas oli hajonnut. Magneettoa käyttää kulmavaihde joka nostaa kierrokset jälleen samaksi kuin kampiakseli. Kipinä tapahtuu aina kun mäntä käy ylhäällä.

    Nyt tarvis saada uusi tai käytetty ratas. Siinä on 24 hammasta ja kulma varmaan 45 astetta. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin teettää mallin mukaan uusi. Tietääkö joku rattaantekijää.
     
  16. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    31 032
    Saadut tykkäykset:
    1 693
  17. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    En tarvi magneeton osia vaan jakopäähän toisen (tai molemmat) käyttöpyörästön rattaat. Magneetto on Boshin valmistama ja toimii erinomaisesti. Käsin pyörittämällä saa hirveät tällit.
    Katselin noita nuhvi sivuja ja siellä kerrottiin T Fordin sytytkestä. Ei kai nyt 100 vuotta taaksepäin tarvi mennä. Noita kipinäindoktureita tehtiin -60 luvulla. Tavallisessa puolasytytksessä on omat huonot puolensa mutta kyllä se maamoottoreihin riittää. Jos halutaan että toisiojännite on yli 20 000 volttia, järjestelmästä saadaan 200 kipinää sekunnissa. Yksisylinterisellä 4 tahtimoottorilla saavutettaisiin 24 000 1/min (kierrosta minuutissa).
     
  18. oppes

    oppes Kansalainen

    Liittynyt:
    6.2.2014
    Viestejä:
    276
    Saadut tykkäykset:
    28
    Jakopään rattaita ei 0lympiaan löytynyt ja niinpä teen pieniä muutoksia. Sorvasin rikkoutuneen pyörän tilalle 10 mm paksun prikan täytteeksi koska se tukee nokka-akselin päittäisvälystä.
    Ostin 2 polkupyörän 28 hampaista ketjupyörää. Toisen kiinnitin vauhtipyörän sisäpuolelle ja toisen magneettoon. Käännän magneettoa 90 astetta ja pistän suoran ketjuvedon.
    Magneettoon piti tehdä muutoksia koska pyörimissuunta muuttui. Sekin onnistui melko helposti koska nokkarengas on käännettävissä mihin asentoon tahansa. Magneetto on vähän erikoinen. Siinä nimittäin kärjet pohjalevyneen pyörii ankkurin mukana ja kärkiä availee ulkopuolinen nokkarengas.
    Nyt pitää vielä rakentaa ketjun kiristys ja sytytksen hienosäätö. Suunnitelmat on jo valmiit.
     
  19. VMX

    VMX Kansalainen

    Liittynyt:
    28.7.2013
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    6
    Itse itselleni vastaten, noita peltisiä vesi- ja polttoainesäiliöitä tekee ainakin Oulapelti Oulaisissa. Kannentiivisteitä tekee Konetiiviste Konttinen.
     
    #19 VMX, 16.8.2014
    Viimeksi muokattu: 2.6.2016
  20. valmetvaltsu

    valmetvaltsu Kansalainen

    Liittynyt:
    27.12.2014
    Viestejä:
    13
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täältä löytyy kaksi kokonaista, osapuutteellista Olympiaa, varaosa Olympia sekä melko lailla osiltaan täydellinen Wickström. Elikkä yksi HL, E ja varaosakone on E, Wickström on 10-11hv. Tuossa reilu vuosi sitten ne tuli yhden kuukauden aikana, mutta eipä niihin ole ehtinyt taas syventyä kun noita projekteja on muitakin... Hienoja pelejä ne olisi kyllä jos saisi kuntoon. Osia saa tarjota :D
     

Jaa tämä sivu