Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Maakaapeli.

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja hile6363, 8.9.2019.

1. LPR

LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

Saadut tykkäykset:
    919
    Jos on kiinteistöillä sama omistaja tai haltija, niin saa myydä omakustannehintaan. Voittoa ei saa tehdä. Esim. maatilalla saa samasta liittymästä jakaa sähkön kaikkiin rakennuksiin, vaikka osa rakennuksista kuuluisi eri tilaan, tai muuten olisi omistusjärjestelyin erotettu yjsityistalous ja yritystoiminta. Samoin taloyhtiöllä voi olla yksi liittymä, josta myydään yhtiön osakkaille energiaa omakustannehintaan. Esim. paritalossa voi olla toimiva ratkaisu.

2. borg

borg administi
    Ylläpitäjä

Saadut tykkäykset:
    3 439
    Kätevä isäntä naamioi sen maakaapelin loppupään aggregaatiksi ja laittaa siihen lootaan ghettoblasterin pöräjämään.

• Tykkään Tykkään x 1
  3. hile6363

hile6363 Väärällä lääkityksellä.
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    390
    Juu.. En oo myymässäkään.. Jakamaton tontti ja se sähkömittari vaan nyt sattuu oleen siin sähkökeskuksessa. Näkeepä paljonko ite kulutan omia etämittarin läpi tulevia sähköjä. Navetalle kyllä tulee 3x10A sähköt vuokralaisten mittarin läpi.. Jos mä ton 5,5kw kompuran sinne raahaan niin taitaa jäädä käynnistämäti.. Tai sit isukkivainaan Kempin Mineka 130A puikkokoneen ja Migatronic 150A migin.. Oman mittarin läpi kun tulee sähköt niin kukaan ei voi kitistä.. Ei tarvii mitään sopimuksia. Vuokrasopparissa on maininta että navettatilat jäävät perikunnan käyttöön. Erillinen ulos/sisäänkäynti. Ei tarvi heidän saunatilojen kautta kulkea.

4. hile6363

KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    390
    Niin tai kaivaa navetalle 5m maakaapelia ja sanoo että Mun "sähköistä" tulee ja käyttää sitä kolmivaiherasiaa mikä tulee vuokralaisten mittarin läpi... Joo huono idea.. kymppisulakket ei riitä mulle..

5. alfred_j_kwak

alfred_j_kwak Kansalainen
    KK Plus pack Betatester

Saadut tykkäykset:
    494
    Tuossa lieventävä asianhaara: "Luvanvaraista ei ole sähköverkkotoiminta, jossa sähköverkolla hoidetaan vain kiinteistön tai sitä vastaavan kiinteistöryhmän sisäistä sähköntoimitusta."

• Tykkään Tykkään x 1
  6. hile6363

KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    390
    Eläkeläiskaivinkonemies soitteli..
    Aikoinaan kun -87 vuonna rakensin talon Isäni omistamalle tontille niin minun ei tarviinnu ostaa omaa liittymää kun Isukilla oli 3x25A liittymä. Isukin pääsulakkeiitten läpi vedettiin kaapeli minulle ja minulle oma mittari sähhköpääkeskukseeni.. Silloin riitti 25A sulakkeet kahteen huusholliin.. Saisko nykyään noin?.. Isukkivainaan sähköt maksaa vuokralainen ja minä maksan oman mittarini kulutuksen. Pääsulakkeet vaan on yhteiset..

7. cardaani

cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    2 390
    Ei kannata ottaa ressiä kaikista asioista.

• Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  8. hile6363

KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    390
    Minä en stressaa.. Kaapeli tilattu. Kaivinkonemieskin tulee kun annan luvan.. Sit on navetalla MINUN sähköt. Kiitos kaikille mielenkiinnosta.. Palaan asiaan. Toki saa kommentoida..

9. jusape

jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

Saadut tykkäykset:
    2 621
    Olisko järkevintä yhdistää kaksi pientä lohkoa ? 0.5ha alalla on ehken jokin rakennusaikeusmäärä, per kappale ?, mut jos se onkin isompi yhtenäinen hehtaarin tontti, onko rakennusoikeus enemmän kuin kahden pienen yhteensä ?????

10. cardaani

cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    2 390
    Puhutaan nyt asian vierestä, mutta ainakin meillä alle 1,5ha tontista menee kiinteistövero. Toissa vuona yhdistin tuollaisen ostopalstan kantatilaan ja sain uuden rekisterinumeron automatic.

• Hyödyllinen Hyödyllinen x 1
  11. Jarkko

Jarkko Aboriginaali
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    214
    Mun mielestä tuolla paikalla rakennusoikeus on %-osuus tontin pinta-alasta, olikohan 15%, en ole ihan varma. Ihan kohtuullinen 750 neliötä puolen hehtaarin tontille. Rahat loppuvat ennen rakennusoikeuden loppumista. Mutta palstat ovat toisissaan kiinni n. 100 metrin matkalta, joten jos tila loppuu, rakentaa rajan toiselle puolelle lisää.

Tuota kiinteistöveroa täytyy selvittää jossain vaiheessa. Mulle tuli ensimmäisen kerran tuolta alueelta verolappu vasta kun ostin vierestä vajaan 1 ha:n metsäpalstan lisää. Ostamani palsta on kaavoitettu kahdeksi asuntotontiksi, mutta tuskin kukaan koskaan haluaa rakentaa sinne asuntoa, on liian syrjässä. Kaavoitettiin edellisen omistajan aikana kunnan toimesta samalla, kun viereen kaavoitettiin pienelle metallipajalle teollisuustontti. Muut mun palat ovat jotain maatalousmaata tjsp. Koko alueen yhteispinta-ala on n. 2 ha.

12. hile6363

KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    390
    Aamusella soitteli Kiitolinjan kuski, oli 75m maakaapelia mulle. Kerroin mihin voi jättää.. Ok. Sitten soitti shenkkerin kuski. Olis niitä viemärinippeleitä Ahlshelliltä. 1,2kg.. Sit soitti toinen kiitolinjan kuski.. Olis 2kg tulossa mulle.. Kuumaliimapistooli ja 1,2kg liimapuikkoja.. Taloon.comista tilattunna oli kaapelin rahti/ 23e.. Satasen pikkuosat olis rahteineen ollu liki 80e.. Hajautin tilaukseni.. Rahdit 3mella autolla tuotuna yhteensä noin 50e.. Se siitä ilmastonsäästöstä ja logistiikasta..

13. oh1hih

oh1hih "oh1hih - lupa kuopata"
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    516
    Taloon.com on omien vertailujeni perusteella melkoisen kallis hankintapaikka

• Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  14. Taiteilija

Taiteilija Kansalainen

Saadut tykkäykset:
    242
    Uudessa paikassa sama juttu edessä, paitti ei noita naapuri ym , mittari juttuja, , mutta aluksi mietin agrikaattia , josta saisi saman pihalle kuin 3x 16 johdosta, vaan pitää miettiä uusiksi, kun navetan valvirta kaapelikin kuulema viraton ja virraton.

15. Taiteilija

Taiteilija Kansalainen

Saadut tykkäykset:
    242
    Niin meinaan sitä, että 90% askareista hoituu valovirralla ja loppuihin töräyttäisi akrikaatin käymään, lähinnä hitsaukseen lankakoneella.

16. cardaani

cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

Saadut tykkäykset:
    2 390
    Se akrilla hitsaus on vähän niin ja näin. Laittaisin yhteyden Imatrankoskeen.

• Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  17. V361

V361 W.W.W.

Saadut tykkäykset:
    1 903
    Niinno....:epätieto: asiaa kannattaa kuitenkin funteerata hieman.
    Jos siellä nyt on jo kolmivaiheliittymä ja nallikoko piisaa, (3x25A) niin kaapeli navetalle ilman muuta tulee edullisemmaksi kuin agre.
    JOS siellä on oikein vanha valovirtaliittymä jonka nallikoko on pieni ja mahdollisesti (onko muuten enään missään) 1vaiheinen valovirtaliittymä, että joutisi liittymän päivittämään, asia on jo toinen koska liittymähinnat on aika suolaisia jos joutuvat kaapelin vetään muuntamolta.
    Tietennii jos agrelle on muutakin käyttöö....asia on attas eri...

18. jusape

jusape Mr Horsepower

Saadut tykkäykset:
    2 621
    Kyllähän agri-virtalähteellä hitsaus onnistuu ....

19. oh1hih

oh1hih "oh1hih - lupa kuopata"
    KK Plus ADpack

Saadut tykkäykset:
    516
    Mutta 3x16A Imatralaisen korvaaminen Oikeasti aggrella on sitten jokin 20kVA vehje. Eijjoo halpaa.

20. jusape

jusape Mr Horsepower

Saadut tykkäykset:
    2 621
    Ehken. Oma kokemus rajoittuu vain 35kVA agrin tuottoon .....

• Hauska Hauska x 1

Jaa tämä sivu