TommiK
Kansalainen
- Liittynyt
- 28 Lokakuu 2020
- Viestit
- 5,733
Tarkoitus alkaa talven aikana väsäämään maansiirtokärryä mönkkärin ja kaivinkoneen perään. Kippaus tulee tavan 2-toimisella hydraulisylinterillä - joko 1 tai 2 sylinteriä, kaupalliset kärryt on yhdellä isommalla. Teleskooppikippisylinteriä myös mietin mutta jätän pois kustannuksen/rungon hankaluuden takia.
Nyt on hankittu rautaa ja ne renkaat joista kyselin vinkkejä miten muuttaa 4x110 vanne 4x100 jakoselle navalle. Emärunko tulee 80x80x4 RHS (otin mallia kaupallisesta) ja telin putket 70x70x3 RHS, tässä olisi jopa 60x60x3 kelvannut mutta 70x70 on valittu sen takia että saan napa-akselin kiinnitykselle ja telin keskitapin kiinnitykselle korkeussuunnassa eroa - ne ei olisi samassa linjassa - kuulemma telit toimii noin paremin, ylitttää esteet paremmin. Telin keskitapille tulee liukulaakerit ja rasvatta keinutappi. Jotta saan kuuppa lavan kippaamaan takalaidastaan tai lähelle takalaitaa niin teen toisen apurungon Emä-rungon rinnalle 80x40x4 RHS, tässä olisi 3mm mennyt mutta tyhmyyttä otin 4mm.
Kuuppa on jo vanhuudestaan olemassa, ostin 4-5V sitten rankakärryyn jota olen kipannut vinssillä - ei toimi hyvin. Kuuppaa täytyy vahvistaa pohjasta ja kyljistä. Kenties laittaa pohjaan uusi 1mm paksuinen peltilevy. Joissakin kaupallisissa on 4-5mm vesivaneri mutta ne mätänee.
Pyörät jotka ostin on 25x11-12 (Hondan pulttijakoset vanteet) eli suht kookkaat ja tämä asettaa haastetta löytää sopiva napa. Napa-akselin tulee olla suht pitkä luokkaa 200mm ja koko napa täytyy olla 260-280mm pitkä. Semmonen on olemassa mutta saatavuus ja hinta hieman karkaa käsistä. Metsästetään.
Pulttijakoon tuli hyvi vinkkejä kun kysyin pienet kysymykset otsikossa. Taidan uskoa kansaa ja jätän ne vanteet alkuperäisiksi. Aamulla kun hain 80x40x4 RHS putken + vedettyä akselia yhdestä rautapajasta niin siellä oli hukkakasassa liitekuvan mukaisia 10mm paksuja kiekkoja. Nämä kiekot on melkein just sopivan kokoisia lätkiä joilla vois yrittää muuttaa navan 100mm jako sinne 110mm. Tuon lätkän hitsaan kiinni valmiiseen napaan ja poraan 110mm reiät. Joko M12x1.5 kierre lätkään tai pinnapultti laittaa hitsillä kiinni. Haaste on harpilla piirto koska noissa lätkissä on keskellä navankeskiölle sopiva aukko. Täytyy joku sapluuna pahvista tehä.
Rojekti etenee hitaasti, hyvä jos vuojen päästä on mitään kärryn näköstä, mutta sen pitää olla toukokuussa -22 valmis koska on taas mökillä 45 tonnia murskeen ajoa. Kaikki noi raudat temaredin kärryssä maksoi 351.5€ ja renkaat yht 250€. Rauta alkaa maksaa. Piirrustuksia vois vähän tehä paperille vielä ja käydä vähän mallia ottamassa mittasuhteista - kuten kuinka pitkä vetoaisa kannattaa olla.
Hydraulikippiinkin kyselin lopputalvesta millä sen vois tehä. Kuorma-autojen perälauta koneikkoja ehdotettiin mutta hankala löytää asuinpaikan likelta ja niissäkin mitä näin hinnat luokkaa 100-150€. Tästä sai hyvän vinkin ja löysin Ebäystä 12V kiinalaisia pienkoneikkoja. semmonen maksaa noin 200-225eur 2-toimisena suomeen rahdattuna Puolasta tai Saksastsa. Tähän olen päätymässä. Kokonaisuutena tulee olemaan ehkä 1200-1300€ rojekti. Tai sitten 1300€ kasa rautaa jonka voi lähettää kiasmaan....
Nyt on hankittu rautaa ja ne renkaat joista kyselin vinkkejä miten muuttaa 4x110 vanne 4x100 jakoselle navalle. Emärunko tulee 80x80x4 RHS (otin mallia kaupallisesta) ja telin putket 70x70x3 RHS, tässä olisi jopa 60x60x3 kelvannut mutta 70x70 on valittu sen takia että saan napa-akselin kiinnitykselle ja telin keskitapin kiinnitykselle korkeussuunnassa eroa - ne ei olisi samassa linjassa - kuulemma telit toimii noin paremin, ylitttää esteet paremmin. Telin keskitapille tulee liukulaakerit ja rasvatta keinutappi. Jotta saan kuuppa lavan kippaamaan takalaidastaan tai lähelle takalaitaa niin teen toisen apurungon Emä-rungon rinnalle 80x40x4 RHS, tässä olisi 3mm mennyt mutta tyhmyyttä otin 4mm.
Kuuppa on jo vanhuudestaan olemassa, ostin 4-5V sitten rankakärryyn jota olen kipannut vinssillä - ei toimi hyvin. Kuuppaa täytyy vahvistaa pohjasta ja kyljistä. Kenties laittaa pohjaan uusi 1mm paksuinen peltilevy. Joissakin kaupallisissa on 4-5mm vesivaneri mutta ne mätänee.
Pyörät jotka ostin on 25x11-12 (Hondan pulttijakoset vanteet) eli suht kookkaat ja tämä asettaa haastetta löytää sopiva napa. Napa-akselin tulee olla suht pitkä luokkaa 200mm ja koko napa täytyy olla 260-280mm pitkä. Semmonen on olemassa mutta saatavuus ja hinta hieman karkaa käsistä. Metsästetään.
Pulttijakoon tuli hyvi vinkkejä kun kysyin pienet kysymykset otsikossa. Taidan uskoa kansaa ja jätän ne vanteet alkuperäisiksi. Aamulla kun hain 80x40x4 RHS putken + vedettyä akselia yhdestä rautapajasta niin siellä oli hukkakasassa liitekuvan mukaisia 10mm paksuja kiekkoja. Nämä kiekot on melkein just sopivan kokoisia lätkiä joilla vois yrittää muuttaa navan 100mm jako sinne 110mm. Tuon lätkän hitsaan kiinni valmiiseen napaan ja poraan 110mm reiät. Joko M12x1.5 kierre lätkään tai pinnapultti laittaa hitsillä kiinni. Haaste on harpilla piirto koska noissa lätkissä on keskellä navankeskiölle sopiva aukko. Täytyy joku sapluuna pahvista tehä.
Rojekti etenee hitaasti, hyvä jos vuojen päästä on mitään kärryn näköstä, mutta sen pitää olla toukokuussa -22 valmis koska on taas mökillä 45 tonnia murskeen ajoa. Kaikki noi raudat temaredin kärryssä maksoi 351.5€ ja renkaat yht 250€. Rauta alkaa maksaa. Piirrustuksia vois vähän tehä paperille vielä ja käydä vähän mallia ottamassa mittasuhteista - kuten kuinka pitkä vetoaisa kannattaa olla.
Hydraulikippiinkin kyselin lopputalvesta millä sen vois tehä. Kuorma-autojen perälauta koneikkoja ehdotettiin mutta hankala löytää asuinpaikan likelta ja niissäkin mitä näin hinnat luokkaa 100-150€. Tästä sai hyvän vinkin ja löysin Ebäystä 12V kiinalaisia pienkoneikkoja. semmonen maksaa noin 200-225eur 2-toimisena suomeen rahdattuna Puolasta tai Saksastsa. Tähän olen päätymässä. Kokonaisuutena tulee olemaan ehkä 1200-1300€ rojekti. Tai sitten 1300€ kasa rautaa jonka voi lähettää kiasmaan....