Mönkkärin hydraulinen kippikärry

Viestiketju:
Mönkkärin hydraulinen kippikärry

TommiK

Kansalainen
Liittynyt
28 Lokakuu 2020
Viestit
5,733
Tarkoitus alkaa talven aikana väsäämään maansiirtokärryä mönkkärin ja kaivinkoneen perään. Kippaus tulee tavan 2-toimisella hydraulisylinterillä - joko 1 tai 2 sylinteriä, kaupalliset kärryt on yhdellä isommalla. Teleskooppikippisylinteriä myös mietin mutta jätän pois kustannuksen/rungon hankaluuden takia.

Nyt on hankittu rautaa ja ne renkaat joista kyselin vinkkejä miten muuttaa 4x110 vanne 4x100 jakoselle navalle. Emärunko tulee 80x80x4 RHS (otin mallia kaupallisesta) ja telin putket 70x70x3 RHS, tässä olisi jopa 60x60x3 kelvannut mutta 70x70 on valittu sen takia että saan napa-akselin kiinnitykselle ja telin keskitapin kiinnitykselle korkeussuunnassa eroa - ne ei olisi samassa linjassa - kuulemma telit toimii noin paremin, ylitttää esteet paremmin. Telin keskitapille tulee liukulaakerit ja rasvatta keinutappi. Jotta saan kuuppa lavan kippaamaan takalaidastaan tai lähelle takalaitaa niin teen toisen apurungon Emä-rungon rinnalle 80x40x4 RHS, tässä olisi 3mm mennyt mutta tyhmyyttä otin 4mm.

Kuuppa on jo vanhuudestaan olemassa, ostin 4-5V sitten rankakärryyn jota olen kipannut vinssillä - ei toimi hyvin. Kuuppaa täytyy vahvistaa pohjasta ja kyljistä. Kenties laittaa pohjaan uusi 1mm paksuinen peltilevy. Joissakin kaupallisissa on 4-5mm vesivaneri mutta ne mätänee.

Pyörät jotka ostin on 25x11-12 (Hondan pulttijakoset vanteet) eli suht kookkaat ja tämä asettaa haastetta löytää sopiva napa. Napa-akselin tulee olla suht pitkä luokkaa 200mm ja koko napa täytyy olla 260-280mm pitkä. Semmonen on olemassa mutta saatavuus ja hinta hieman karkaa käsistä. Metsästetään.

Pulttijakoon tuli hyvi vinkkejä kun kysyin pienet kysymykset otsikossa. Taidan uskoa kansaa ja jätän ne vanteet alkuperäisiksi. Aamulla kun hain 80x40x4 RHS putken + vedettyä akselia yhdestä rautapajasta niin siellä oli hukkakasassa liitekuvan mukaisia 10mm paksuja kiekkoja. Nämä kiekot on melkein just sopivan kokoisia lätkiä joilla vois yrittää muuttaa navan 100mm jako sinne 110mm. Tuon lätkän hitsaan kiinni valmiiseen napaan ja poraan 110mm reiät. Joko M12x1.5 kierre lätkään tai pinnapultti laittaa hitsillä kiinni. Haaste on harpilla piirto koska noissa lätkissä on keskellä navankeskiölle sopiva aukko. Täytyy joku sapluuna pahvista tehä.

Rojekti etenee hitaasti, hyvä jos vuojen päästä on mitään kärryn näköstä, mutta sen pitää olla toukokuussa -22 valmis koska on taas mökillä 45 tonnia murskeen ajoa. Kaikki noi raudat temaredin kärryssä maksoi 351.5€ ja renkaat yht 250€. Rauta alkaa maksaa. Piirrustuksia vois vähän tehä paperille vielä ja käydä vähän mallia ottamassa mittasuhteista - kuten kuinka pitkä vetoaisa kannattaa olla.

Hydraulikippiinkin kyselin lopputalvesta millä sen vois tehä. Kuorma-autojen perälauta koneikkoja ehdotettiin mutta hankala löytää asuinpaikan likelta ja niissäkin mitä näin hinnat luokkaa 100-150€. Tästä sai hyvän vinkin ja löysin Ebäystä 12V kiinalaisia pienkoneikkoja. semmonen maksaa noin 200-225eur 2-toimisena suomeen rahdattuna Puolasta tai Saksastsa. Tähän olen päätymässä. Kokonaisuutena tulee olemaan ehkä 1200-1300€ rojekti. Tai sitten 1300€ kasa rautaa jonka voi lähettää kiasmaan....

IMG_20210923_104222.jpg IMG_20210923_104210.jpg IMG_20210923_104237.jpg
 
Vois käydä biltemassa kattomassa, ne ei ilmoita kaikkia mittoja napa-akselille. Mutta tuo 33mm paksuus ei omasta mielestä välttämättä kestä. Riippuu täysin mitä ainetta se on, mutta nuokin tulee kiinasta. Sen itse Kiinan rankakärryn napa-akselit on jo mulla vääntyneet (ne on jotain 30-40mm neliörautakankea), ne ei kestä yhtään mitään kuormaa. Sen takia on ajatus löytää 40mm vahvuiset napa-akselit. Tuon on hyvä jos saa helposti porattua jaon muutoksen napaa suoraan, mm ikh navoissa tilaa ei oikein ole ja vaatii nuo kiekot, mutta napa homma on vielä auki joten täytyy biltemassakin käydä kattoo. Napa-akselin pituus ratkaisee, sen täytyy olla 200mm tai enemmän.
 
Tuohon IKH kalliiseen napaan mahtuis porata ja se iso laippa osuis hyvin noihin ITP vanteisiin, mutta se on liian kallis. Saattas olla 160mm laippa. Näyttää kaikissa IKH navoissa olevan liian lyhyt toi akseli. Puuilossa on 40mmx200mm napa mutta saatavuus erittäin heikko. Eivät ole vielä vastanneet saatavuuskyselyyn. Tästä navasta ei tiedä minkälainen se laippa on ellei tämä puuilon piirros ole totuus.

upload_2021-9-23_12-57-25.png



Nuo kiinnityslaipat/navan jakomuutos laipat mitä tosa kärryssä on, sain just pelastettua kun kasasivat sulattoon lähtevää kuormaa ja sain ne käsiini 30sek ennenku kippasivat isoon konttiin. Ne antovat sen RHS putken matkaan, että saat ottaa. Ei niitä tartte käyttää jos ei tarvii, ompahan pelastettu kun osu kohalleen. Pirun isoja 10mm levyn palasia meni sulattoon. Laittasivat pihalle kontin, puntarin ja hinta 50centtiä/kg.
 
Huittisissa on jollakin läjä napoja, vois huomenna soitella. https://www.nettikone.com/muu-merkki/napa/1185858
Puuilossa kävin tänään tinkaamassa mutta ilmeisesti tehohydrauli niminen firma joka toimittaa ilon navat ei ole saanut noita 40x200 akselilla olevia. Puuilo ei kirveelläkään ala tekee myymälästä toiseen siirtoja. Etelän iloissa noita olis runsaasti. Krampilla on myös noita isoja ja tuontitukulla jossa nekin on loppu.

No tää ei ole vielä akuutti kun nuo muut pikku rojektit tehä pois. Tänään tuli saksasta se kärynpoisto imuri. Letku uupuu, se oli UKssa tulossa. Se pitää saaha käyttöön.
 
Teohydraulia meinasin ehdottaakin. Sieltä olen yleensä peräkärrin osat tilannut. Melkoisen hyvä valikoima niillä on.
 
Entäs jos tekis telipalkkeihin navoille holkit ainesputkesta, menisköhän 30mm napatumppi miten jämptisti 30mm ainesputkeen. Tulis tukeva ja tarvittaessa helppo vaihtaa koko napa ja saa pituutta minkä tarvii. Mutta pistähän vaan kuvia kun homma etenee, nää on mielenkiintoisia rojektia. Ite tulis tällänen tehtyä ihan liian painavista tarpeista ku pitäs älytä ettei mopolla mahottomia kiskota mutta tässä on vissiin vähän mietitty sopivia kokoja. Tuolta Huittisten kärrypajalta kannattaa varmaan kysyä muitakin osia jos saa jonkun hyvän pompsin tingattua, näky olevan jotain sylintereitäkin myynnissä.
 
Itellä puuilon napa yhdessä paikassa ja siinä hieman hölmö toteutus, kun on rasvanippa, mutta ei mitään paikkaa, josta vanha rasva tulisi ulos. Pullautti melkein itsestään stefan ulos.

Mites muuten tuo navan akselin pituus homma. Onko tarkoitus kiinnittää akselin päästä teliin?
Kun hieman epäilen, että akseli pitäisi olla hyvin tuettu mahdollisimman läheltä laakeria, jotta ilmoitetut kantavuudet pätee?
 
Itellä puuilon napa yhdessä paikassa ja siinä hieman hölmö toteutus, kun on rasvanippa, mutta ei mitään paikkaa, josta vanha rasva tulisi ulos. Pullautti melkein itsestään stefan ulos.
Itse olen kääntänyt stefan väärin päin ja tarvittaessa poistanut jousen. Estää pölyn ja veden pääsyn, mutta rasva pääsee ulos.
 
Sepä tässä onkin että miten olen varma että navat ei väänny kuten on vääntynyt kiinan rankakärrystä, kun olen noin 600-700L kuupalla kuskannut täysiä muskekuormia eli 4 kiinan ATV navan varassa on ollut yli 1500kg painoa ja ei kestä - toki ne rankakärryt on myytipuheissa laitettu 1000kg kärryiksi että ylikuormaa on ollu ja tulee mulla olemaan. Pitkään oli ajatus että ostan uuden Kinan rankärryn 679eur Oulussa kaupasta puunajoon ja tuosta 6V vanhasta rankakärrystä muokkaan hyde kippikärryn mutta ne kiinan navat on jo nyt vääntynyt akselistaan ja kiinan burman tina runkokin ei häävi ole, joten ei ole vaihtoehtoa kuin tehä ite. Tosiaan nämä napiojen kuormitukset "375kg", "400kg", "500kg" mistä kohtaa napa-akselia nämä on mitattu? 11" renkaat on sen verta leveät että napa-akseli joutuu oleen pitkä ja 35mm akselinen IKH napa oli päällimäinen ajatus hinnan takia ja sitten tuo 37eur Teohydraulin 40mm akselin napa puuilosta. Kuten Jullekin tuo esiin niin tuo ainesputki/holkki - on ollu ajatus laittaa ainakin lyhyt luokkaa 40mm hokki tukemaan navan akselia, mutta tuo pitkä ainesputki on myös vaihtoehto riippuu mitä napaa nyt löytyy.

Myös vaihtoehto on tehä hitsattava Kolmio latasta akselin kylkeen - toteutus on ehkä ei niin esteettisesti kaunis mutta 100% toimiva jolloin menis vaikka tommonen edukas Bilteman napa johon hellpo porata 110mm pulttijako. Ei tässä mitään jos noita 40mm akselin napoja olis täällä pohjosessa - etelässä on saatavilla.
 
Telahirmussa oli halpisnavat takana kääntöpyörissä niin taittui siitä sisemmän laakerin kohdalta missä akseli ohenee....nyt on jytkyt navat ja kestää.
 
Vähän maalia vanteisiin sae päivänä. Sen verta hankautunna maalit noista. Yksi vanne oli uusi mutta maalattu paskan päälle tehtaalla. Jos sais ens viikolla kummit laitatettua koska se sitten sinetöi sen navan ku saa mitattua kokonais syvyyden kummi päällä. Kopasin painia yhtä kummia paikalleen mutta henki menee jos painii.

IMG_20210925_123214.jpg
 
Ei kai se maantieteellinen sijainti saantia ratkaise kun posti kai sentään polkee lähes jokapaikkaan?
 
Ei se maantieteellinen sijainti rajoita osien hommaamista kun on tämä postilaitos. No vanteet on kaikki nyt maalattu ja saa kovettua pari päivää. Sitten jos ehkä tällä viikolla tai viikon päästä paikalleen laitattaa kumit. Pitää mökiltä hakee se kuuppakin tänne kämpille.
 
Tänään metsästetty Oulusta peräti kolme napaa. Laittaa noi 40mmx200mm akselilla jotka just yltää tai laitan kymppimillin kiekot jatkeeksi pulttilaippaan. Sen mitä mallailin niin tiukille menee akselin mitta. Noi navat on vahvimmat alle 40€ mitä kivijalkaliikkeistä löytää. Puolasta sais kympillä tai kahdella noi.

Renkaatkin perjantaina ennen mökille menoa laitatin liikkeessä paikalleen. Ihan kootkaat pyörät.

IMG_20211003_112855.jpg IMG_20211003_112850.jpg
 
Vähän saa rojektia etiäpäin. Näihin napoihin saa onneksi porattua 110 jaon. Eka napa just teurastettu. Coboltilla porasin ja suht pehmeätä valua. Kierteiden vääntö meinas ottaa voimille kun ei ole pinnapultilliset.

Malliksi laitoin mutterin takapuolelle kun aikomus ois kempittää lisäkierrettä kiinni. Jää ehkä muutoin liian ohkaseksi kiinnitys pituus pultille. Pinnapultti ois hyvä mutta maksaa turhaa vaihtaa noi napojen pultit.

IMG_20211010_130554.jpg IMG_20211010_130610.jpg
 
Vähän saa rojektia etiäpäin. Näihin napoihin saa onneksi porattua 110 jaon. Eka napa just teurastettu. Coboltilla porasin ja suht pehmeätä valua. Kierteiden vääntö meinas ottaa voimille kun ei ole pinnapultilliset.

Malliksi laitoin mutterin takapuolelle kun aikomus ois kempittää lisäkierrettä kiinni. Jää ehkä muutoin liian ohkaseksi kiinnitys pituus pultille. Pinnapultti ois hyvä mutta maksaa turhaa vaihtaa noi napojen pultit.

Näytä liitetiedosto 84627 Näytä liitetiedosto 84628
Oisko ideaa kääntää noi pultit liiman kanssa laipan takaa kiinni jolloin tulisi ikään kuin pinnapultit.
 
sekin vois olla tutkimisen arvonen, mutta pitäs ostaa kuppikiilamutterit, pitäs pituus chekata mutta näyttää kuvastakin että vois jopa yltää.

Nyt on kaikki navat muokatta uudele jaolle. Olihan homma vääntää kierteet. Konttorirotan kropalle melkonen saavutus.
 
Takaisin
Ylös