Mönkijöistä juttua

Toho eteen vanerikotelo pystyyn johon laippa menee, siinähän se.
Mulla ollu vuosia traktorin puunvetolaitteessa silleen, kombikannu sitte ollu kuminauhalenkilla siinä vieressä.
 
Mulla on tämmönen laastipalju tarakalla. Ihan sinne ei mahdu husse 13" laipalla sisään, mutta aukko paljun kylkeen ja laippa tulee siitä ulos. Teräketjusuojaa kun käytän, niin tuo ei haittaa. Sahan kanssa paljuun mahtuu kombikannu, sakset, vänkäri, eväät jne.
Mulla on myös. On hyvä nostaa auton perään, mönkkärii, veneeseen, mihin tarviikaan. Ei sotke eikä kolhi. Paljun pohjalla on öljynimumaton pala, niin ei palju likaannu niin pahasti.
 
Vanerikotelo menee jatkoon

IMG20250114170204.jpg


Neitsytkuormat ajettu, eikä edes hajonnut mitään?! Takajousitus kantaa tyhjän kärryn aisapainon hyvin, kuorma päällä aisapaino ei ole niin paha. Kärryn teliä saisi 10cm eteenpäin mutta sitten kuorma päällä se alkaa keventää mönkijän perää.

Variaattori toimii paljon paremmin kuin trapperissa, helppo ajaa todella hitaasti kuten tuon kranmanin kanssa täytyy jos on veto päällä. Kaakon kulmalla on jo turhan paljon lunta, pahimmillaan polveen asti. Viikonloppuna on suojaa, täytyy vielä polkea uria ja ajaa viat ulos jos niitä on.

Kärryn valoihin pitää hakea vielä töppeli, unohdin sen trapperiin joka tuli jo hävitettyä

Edit: iloisena yllätyksenä Yamaha vie bensaa paljon vähemmän kuin trapper. Ajelin pari tuntia metsässä ja tankkiin meni 3 litraa, tankkasin aloitellessa täyteen. Trapper vei 2-3 litraa tunnissa
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on kaksikin mönkijää. Tyttärellä Linhai 300 4WD T3B traktori. Työkäyttöön Yamaha Kodiak 4WD jostain -90 luvulta. Kankeahan se on kun on kiinteä neliveto mutta kun siinä on esivalittavana hidas/nopea/pakki ja puoliautomaatti jalkavaihde. On sopiva liikkua hitaasti ykkösellä tarvitessa kun ei tarvi murehtia kytkimen kiinnioton kanssa. Toisaalta eipä tuohon montaa kymmentä kilometriä vuodessa tule kun on lähinnä hiekoittimen vedossa.
 
Lihalaatikossa kulkee saha, kombikannu, vyö rensseleineen ja muut vehkeet auton paksissa näppärästi.

Keulalta löysi sahateline paikkansa, maalasin vielä tuotekehitysmaalilla eli mattamustalla. Myyjäliike ei tunnu millään lähettävän edellisen omistajan yhteystietoja, ei viittis turhaan tilata varikittiä jos tossa on sellainen jo. Kuormajouset löytyis mönkijävarikolta, pitää tilata kevveemmällä kun ketjut raapii tyhjällä kärryllä tohon putkihässäkkään. Nyt kun on parikymmentä kuormaa ajellut tien varteen, olen kironnut ettei tullut jo aiemmin hankittua tälläistä.

IMG20250124173520.webp
 
Lihalaatikossa kulkee saha, kombikannu, vyö rensseleineen ja muut vehkeet auton paksissa näppärästi.

Keulalta löysi sahateline paikkansa, maalasin vielä tuotekehitysmaalilla eli mattamustalla. Myyjäliike ei tunnu millään lähettävän edellisen omistajan yhteystietoja, ei viittis turhaan tilata varikittiä jos tossa on sellainen jo. Kuormajouset löytyis mönkijävarikolta, pitää tilata kevveemmällä kun ketjut raapii tyhjällä kärryllä tohon putkihässäkkään. Nyt kun on parikymmentä kuormaa ajellut tien varteen, olen kironnut ettei tullut jo aiemmin hankittua tälläistä.

Näytä liitetiedosto 145731
Löytyykö mönkkäreistä tiedot samanlailla rekkarilla kuin autoista, muutaman euron maksamalla? Sieltä sais omistushistorian..
 
Tää ei oo kilvissä, maastoliikennemönkijä nii trafilta ei löydy mitään. Edellisellä traktorimönkijällä ajoin tiellä pari kertaa, totesin että kilvettömällä pärjää ja on nää paljon halvempiakin. Liikennevakuutuksen otin, maksaa alle satasen vuodessa. Täytyy toi kärry siirtää trailerilla kotiin kesäksi tai sit ajan riskillä pikkuteitä pitkin.
 
Tää ei oo kilvissä, maastoliikennemönkijä nii trafilta ei löydy mitään. Edellisellä traktorimönkijällä ajoin tiellä pari kertaa, totesin että kilvettömällä pärjää ja on nää paljon halvempiakin. Liikennevakuutuksen otin, maksaa alle satasen vuodessa. Täytyy toi kärry siirtää trailerilla kotiin kesäksi tai sit ajan riskillä pikkuteitä pitkin.
Niinpä olikin.
 
Oliko tämä jo kommentoitu auki tällä foorumilla?

Auton renkaita ei enää sarviohjattavissa mönkkäreissä saa talvirengaskauden jälkeen käyttää.
 
Pitääköhän mönkkäreihin päästä myymään omia, hyväksyttyjä renkaita?
Mönkkärin omistajat eriarvoisessa asemassa kun ohjauspyörällä varustetuissa saa edelleen käyttää niitä auton renkaita?
 
Pitääköhän mönkkäreihin päästä myymään omia, hyväksyttyjä renkaita?
Mönkkärin omistajat eriarvoisessa asemassa kun ohjauspyörällä varustetuissa saa edelleen käyttää niitä auton renkaita?
Epäselvässä laintukintatilanteessa viranomaiset pesevät kätensä ja välttävät vastuunsa kieltämällä käytännössä hyväksi havaitun.
 
Liikaa paalua ollu byrokraateilla taas näpeissään ku tuollasetkin turhat säännöt ovat joutessaan keksineet. Riikka ja petteri taas hohoi, missä sitä kupeksitaan
 
Saako tuon hydrauli moottorin pois keulalta vaikka aisalle?
Mulla oli korkea varustelaatikko edesä jossa oli sahat öljyt yms ja siirsin sen sitten taakse, eteen ostin tilalle sitten matalan. Syy on että haitaa ajo näkyvyyttä.

c820606e-7feb-492a-8c89-4a2384ec4e02.webp
 
Asialla ei oikein tila riitä. Ite en oo kokenut että haittaisi keulalla, saa painoa=pitoa eturenkaille. Toi on yhdellä kuormaliinalla kiinni niin saa helposti nostettua pois huoltoa varten. Tuossa on myös kärryn vedon venttiili samassa läjässä, siihen on päästävä ajaessa käsiksi
 
Kävin ressuhallissa ottaen foton mönkijästä, tuo matala etuloota ei haitaa näkyvyttä eteen yhtään. Siinä on lompakkotalja - nosto/veto liinoja vänkäri kirves sekä mönkijän peittto.
Takana korkeassa on 2x mooorisahat yhdenkäden - normaali, combiikannu työkalulaatikko jossa ketjut viilat tulpat työkalut.
Lootan pohjana on mönkijään myyty 'pultattu' metallihäkki josta loota on pois nostettavissa. Etuloota on pultattu taas kiinteästi putkirunkoon.
20250208_095804.webp
 

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista!

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin
Ylös