Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mönkijöistä juttua

Viestiketju osiossa 'Maastoajoneuvot' , aloittaja ihmehitsari, 2.10.2021.

  1. Imperio

    Imperio Tulokas

    Liittynyt:
    10.2.2020
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    12
    Voi olla parempi kun ei edes yritä. Epäilen kovasti tuon vehkeen ajo omituisuuksia :D
     
  2. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    8 916
    Saadut tykkäykset:
    1 619
    20210620_101541.jpg 20210620_101530.jpg
    Tämä yksilö oli Iisalmessa rompepäivillä.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  3. klappi

    klappi jakkarakuski
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    4.6.2016
    Viestejä:
    19 462
    Saadut tykkäykset:
    9 140
    näköjään kulkee 160 :eek: :paniikki::hermot::kouhoti: TGB 425 kulkee vaan 80
     
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Ladan tjms Mossen mittari on kai ympätty laitteeseen?
     
  5. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    1 483
    Saadut tykkäykset:
    541
    Niillä saa mukavasti huippuja lisää.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  6. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    20 564
    Saadut tykkäykset:
    3 413
    Alunperin noissa taitanee olla IC:n 350 cc 2-tahtikone.
     
  7. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Ja se tarvitsee 4% seoksen ettei kiinileikkaa, voi sitä löyhkää ja savun määrää.
     
  8. AJS

    AJS Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    13.11.2013
    Viestejä:
    8 916
    Saadut tykkäykset:
    1 619
    Mikä noissa vanhoissa moottoreissa vaatii, isommat 2T prosentit nyky öljyilläkin?
    Ei ole minulle koskaan tämä asia avautunut.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    30 963
    Saadut tykkäykset:
    5 495
    Lähes kaikkiin noihin vaihtaneet moottorin.
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    20 564
    Saadut tykkäykset:
    3 413
    Varmaan todellisen tiedon puute siitä, millaisella suhteella voi nykyöljyillä ajaa. Moottorista riippuen on aika paljon eroja nykymootyorrihin noissa vanhoissa .
     
  11. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    1:100 seos ei kyllä ruskien vehkeissä toimi, ei siellä pahemmin ole mietitty metalin laajentumisia - materiaali valintoja lämpötilan ja kitkan suhteen. Djienbri Ural Ic vehkeitten kanssa pelanneet sanoo että 4% säksättää parhaiten, tätä samaa prosenttia käytettiin muinoin viritetyissä koneissa ja öljy oli risiinipohjainen. Seos ei kestänyt säilytystä joten se ajettiin kerralla loppuun, tämä seos voiteli kovemmissakin kierrosluvuissa sekä lämpötiloissa.
     
  12. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    20 564
    Saadut tykkäykset:
    3 413
    Liukulaakereiden käyttö on suurin syy korkeisiin öljypitoisuuksiin. Männäntapin laakeri on ainakin monissa vanhemmissa pronssihela ja se ei oikein 2 % seoksella kestä. Joissain on sitten myös kampiakselikin liukulaakereilla, niitä ei toinna kyllä ainakaan 2 % :lla ajaa.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  13. kymi

    kymi Rahtari
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    10 038
    Saadut tykkäykset:
    1 888
    Velo Solexissa oon pitäytynyt tehtaan 4% seoksessa, vaikka sotkenkin sen nykypäivän 98e5 ja "high performance tuning turbo" -kategorian 2t öljyjen kanssa. Tuo yksisylinterinen kun on yksipuolisella kampuralla, niin kuormitus on hanurista ja voitelu vähäistä.
     
  14. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Muistan kun ostin uuden Tunturi Super Sportin v 1978 tavasin alkuun sen käyttöohje kirjaa. Siinä sanottiin että sisään ajo olikohan se 1000km täytyy suorittaa 4% seoksella ja sen jälkeen sen voi pudottaa 2%
    Nykyisinkin ajan sisään esim mootorisahan näin, puolitankillista jotain abaut 10% seosbensaa ja tyhjäkäynnillä pihalle pärisemään tankin tyhjäksi. Pärisee yleensä pari tuntia ja sitten laippa- ketju kiinni ja eka tankki vielä korkeammalla seoksella, eikä mennä heti ylikokoisten koivujen kimppuun. Mieluummin karsintaa hana täysillä, yleensäkkin käytän kaasua on/off tyyliin joko tai.
     
  15. Imperio

    Imperio Tulokas

    Liittynyt:
    10.2.2020
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    12
    Sain startin parsittua toimimaan kun risteytin vähän tarvikestarttia ja alkuperäistä.
    Täytyy metsästää tuollainen alkuperäinen NSR125 koneen startti varuille ja kunnostaa se hyllyyn.

    Vaan savut on tönkijästä otettu. Nöyrästi Hondan kone pärähti pyörimään yli vuoden seisonnan jälkeen. Tai näin minulle ainakin kerrottiin ja pöly mönkijän päällä puolsi tarinaa.



    Lissee tuuppipätkiä tulloo jahka jaksan liimailla ja kunnostella sekä rakennella tuota.
     
    • Tykkään Tykkään x 8
  16. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 282
    Saadut tykkäykset:
    3 284
    Toisaalla lorusin mönkijän -15° pakkaskäynnistyksessä tehdystä huomiosta. Ja se huomio oli, että imu täysin päällä startti ei jaksanut pyörittää konetta. Startti kyllä lähti pyörittämään, mutta voimaa ei löytynyt tarpeeksi, kone ei pyörähtänyt.. Mutta kun imua painoi hieman pois päältä, alkoi kone kiertää startin voimalla aina käynnistymiseen saakka. Kumma juttu omakohtaisesti koettuna, mutta näin vaan tapahtui. Tätä täyden imun aikaansaamaa "jumia" testattiin ja todettiin todelliseksi ilmiöksi.
    Tuossa konstruktiossa on kaasarissa käsikäyttöinen primeri. Vaatii isuimen poiston jotta kaasarin kyljessä olevaan vipuun pääsee käsiksi. Kerta painallus riittää.
     
  17. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Huomannut olen, että mönkijä lähtee pakkasessa kuin pakkasessa tulille ”ryypy kiinni”, mutta sammuu heti kun sitä vähänkin höllää. Konetta täytyykin lämmittää n,5 min, ryyppyä vähä väliä aukaisten. Eli ajoon lähteminen ei ole hätäisen hommaa, 2t kelkan ei tarvitse kuin minuutin päristä niin on valmis taipaleelle!
     
  18. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 282
    Saadut tykkäykset:
    3 284
    Tuli ajatuksia herättävä puhelu vakuutusyhtiöstä.
    Minulla on siis tieliikennemönkkäri joka on trafin tiedostoissa minun ilmoituksen perusteella "tieliikenteestä poistettu" statuksella.
    Minulla on eilen ottamani liikennevakuutus samaiseen keksintöön. Saadun soiton perusteella vakuutus ei kuitenkaan ole voimassa ennenkuin otan mönkijän tieliikennekäyttöön. Eli jos nyt ajan tuolla omassa pihassa/ maastossa aiheuttaen vahingon, vakuutus ei korvaa mitään. Tieliikenteeseen otto vaatii katsastuksen. Se ei sinänsä ole mikään iso juttu. Tuo vakuutuksen symbioosi/ voimassaolo traficomin statuksen kanssa vaan mietityttää. Pitäähän maastomönkkäriinkin olla vakuutus vaikkei tieliikenteessä olekaan.
    Onko nyt niin, ettei tuolle saa maastoliikenteeseenkään vakuutusta kun on tyyppihyväksytty tieliikenteeseen? Eli en konsaan aja tiellä vaan maastoon verrattavissa olosuhteissa. Vakuutusyhtiössä ei ollut niin asiantunteva hlö keskustelemassa että olisi osannut tähän vastata. Täytynee kysyä traficomista.
     
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    59 020
    Saadut tykkäykset:
    5 970
    Tieliikenteestä poistettuahan ei käytetä laisinkaan poistoaikana, ja vakuutuksetkaan ei ole silloin voimassa, poislukien mahdolliset palo ja varkausvakuutukset ?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  20. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 834
    Saadut tykkäykset:
    3 002
    Nämä pien kone rekisteröinnit - vakuutukset on perseestä ja varpaan välistä. Ihme kun eivät ole viellä vesivehkeille saaneet tätä simputusta? Jos nyt omilla maillaankin ajaa rekisteröimättömällä puunveto kelkalla, nii se on rikos! Pitäisikö se kirveskin vakuuttaa siltä varalta jos sattuu vahinko, täh? Tai moottorisaha, täh?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2

Jaa tämä sivu