Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mönkijöistä juttua

Viestiketju osiossa 'Maastoajoneuvot' , aloittaja ihmehitsari, 2.10.2021.

  1. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 701
    Saadut tykkäykset:
    3 996
    Menee muute traktorikippikärryssäkin runko helpohkosti mutkalle kun on jäässä olevaa, yhtään kipatessa valumaan lähtemätöntä 0-16 mursketta kukkukuorma, kippi jo reilusti 45 asteen yläpuolella ja kipinletku halkee eikä oo mitään letkurikkoventtilleitä...
    Kyllä se hieman hytkäytti traktoriakin, kuulemma...
     
  2. estate

    estate Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    774
    Saadut tykkäykset:
    131
    Oma kömpijän kärry kun tuli tehtyä raudoista mitä nurkista löytyi niin siinä on nyt runko 50x50x3 ja 40x40x3 putkea, laitaputket/karikat 30x30x2, navat 340/360 Volvosta (samanlaiset on telien keinuissakin), renkaat ihan h-auton olisiko 175/70R13. Painaa riittävästi. Heikoin kohta taitaa olla 9 mm vanerilaidat sekä vetopää. Ja vähän on jännittänyt, että koska telien keinuissa olevista navoista menee laakerit. Eli tuo mun kärry on normaalisti kippaava laidallinen lavakärry ja puun ajoa varten otan laitavanerit pois. Nuo neliöputkesta tehdyt karikat eivät ole parhaat mahdolliset, mutta kun pyöreää putkea ei ollut nurkissa (paitsi jotain kiinan autoteltan putkea, joka menee mutkalle/lommolle kun sitä katsoo pahasti). Kärry todistettavasti kestää n. 0,8 kuution kiven ja kukkukuorman (n. 1 m³) soramursketta. Kömpijä kyllä valittaa moisista kuormista jo pihassa ajaessa, meinaa varin hihna haista. Maastoon en moisien kuormien kanssa lähtisi.
     
  3. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 414
    Saadut tykkäykset:
    2 824
    Ajoin muinoin kivikuormia järveen aallonmurtajaksi tuhti rautakärryllä, appiukon isoimmalla nelikko Zetorilla.
    Kipausvaiheessa pamahti letku ja tämän herran tuntien ei ollut takaisku venttiilejä, vitunmoinen pamaus ja retkahdus seurasi välittömästi. Taka ikkunoista ei näkynyt mitään muuta kuin ruskeaa öljymöhnää, ulos tultua totesin etä aisa oli täysin paskana. Niin paljon oli vääntynyt että viilsi maata, eli näköjään nuo kippaus hommat rasittaa aisa runkoa :heko:
     
  4. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 414
    Saadut tykkäykset:
    2 824
    Ei ole kärry - mönkkäri mainos, mutta kyllä tuo videon maasto ei ole ihan helpoimmasta päästä. Ja sanoisin että ihan oikeasti tekevät näköjään mönkijällä työtä?
     
  5. Stardust

    Stardust Kansalainen

    Liittynyt:
    9.12.2020
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    190
    Tuollainen on polkujen tekeminen metsiin on sellaista viherpiiperrystyötä. :D
     
    • Eri mieltä Eri mieltä x 1
  6. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 701
    Saadut tykkäykset:
    3 996
    Kyllähän siinä duunia tehdään, mutta ihan oikeesti olisi monessakin kohdasssa hitaampi vaihde ja kärryn veto helpottanut revittämistä...paljonkohan mönkköreille joutui huoltoa tekemään ton reitinteon jäljiltä....tollasesta kertyy yllättävästi kilometrejä kun jotain reittiä tehdessä sitä edestakasin sahataan...
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  7. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 083
    Saadut tykkäykset:
    3 204
    Huomenna ratkeaa se, tuleeko vetämätön ostokärry tälle syksylle vai mitä tapahtuu.
     
  8. TommiK

    TommiK Kansalainen

    Liittynyt:
    28.10.2020
    Viestejä:
    1 020
    Saadut tykkäykset:
    264

    Tuossa on kiinan kärryt ihmeissään. Olosuhteet ja maasto on kyllä rajua. Kyllä kamppeet tuossa särkyy.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  9. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    Kyllähän tossa mönkkärivideolla olis moni Nuffi tai majori tuonut kerralla isomman kuorman ja helpommalla.....
     
  10. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 083
    Saadut tykkäykset:
    3 204
    Kovin on videon polulla ahtaat välit nuhvin tai majorin kulkea.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    58 203
    Saadut tykkäykset:
    5 822
    170-180 cm rakonen riittää hyvin kulkemiseen vakiorenkain.
     
  12. Stardust

    Stardust Kansalainen

    Liittynyt:
    9.12.2020
    Viestejä:
    2 376
    Saadut tykkäykset:
    190
    Miehet tekee luontopolkua! :)
     
    #232 Stardust, 13.10.2021 klo 21:28
    Viimeksi muokattu: 13.10.2021 klo 21:42
  13. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    22 701
    Saadut tykkäykset:
    3 996
    Juu, niin riittä vallullekkin. Mutta jos tommonen rakoenn on hieman kurvipaikassa, raktori kyl menee mut kärryä kyl ahistaa...kokemusta metsäajosta sen verran.....
     
  14. ihmehitsari

    ihmehitsari vapaa ajattelija

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    9 083
    Saadut tykkäykset:
    3 204
    Tuhansia vuosia ihminen on pystynyt metsässä jalan kulkemaan. Virsuun verhottu koipi on kantojen, kivien ja juurakoiden seasta sijansa löytänyt, kumikenkä kaahlaamoiden pohjat kolunnut. Mittaamattomat polkuverkostot muodostunut pelkällä kulkemisella. Nyt ollaan tilanteessa että pitää olla sorastetut reitit.
    Semmosta se on.
     
  15. topik

    topik Väsyttää
    KK Plus pack Betatester

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    8 653
    Saadut tykkäykset:
    1 643
    Tuossa laitettii vielä kuorikatetta, että on pehmeä kulkea. Tosin ei auennut minulle tehtiinkö yleistä kuntopolkua vai yksityistä mökkipolkua.
     
  16. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    1 395
    Saadut tykkäykset:
    517
    Jokunen vuosi sitten noissa maisemissa Kiilopään juurelle oli varattu sorakasa ja selässä kannettavia ämpäreitä. Näillä vapaaehtoiset sai kiikuttaa huipulle soraa uusille patikkaväylille.
    Liekö vapaaehtoiset ollut sitten vähän hakusessa ja siirrytty kopterikuljetukseen:D
     
  17. Puuha

    Puuha Kansalainen

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    7 200
    Saadut tykkäykset:
    472
    Kulkija määrät tahtovat olla niin suuret ettei kasvillisuus saati lähi puut kestä ilman reitin kestävöintiä. Jopa kivirakka kärsii kulkijoista. Mikä pahin on se että polut levenee metrien levyisiksi nopeasti kulkemisesta syntyvän eroosion vuoksi. Haluaahan jokainen hyvää polkua kulkea eikä juurien ja kivien päällä hyppiä kompastellen.

    Pidän kyllä hyvänä sorastusta tai polkujen kestävöintiä muilla tavoin.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
  18. Puuha

    Puuha Kansalainen

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    7 200
    Saadut tykkäykset:
    472
    Onhan siellä kulkijoita hyödynnetty pitkään ja käsittääkseni Suomen latu on ollut varsin tyytyväinen talkoopanokseen. Siellä on vaaka millä punnitaan soran määrä ja vihko mihin kirjataan sekä mistä voi katsoa kuljetettuja määriä. Ne on isoja määriä kokonaisuutena mutta poluille levitettynä aika vaatimaton pätkä.
     
  19. Wickström

    Wickström Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    1.12.2011
    Viestejä:
    1 395
    Saadut tykkäykset:
    517
    Kylläpä niin. Taisi tuossa videossa sorat mennäkin jonnekin kauemmas. Tuosta lähtöpaikasta Kiilopäälle olisi kulkenut parhaiten maanteitä pitkin.
     
  20. Puuha

    Puuha Kansalainen

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    7 200
    Saadut tykkäykset:
    472
    Kiilopäältä pisimmät kantomatkat oli 20km mitä talkoilla kantaneet satoja kiloja.

    Reitistö on niin pitkä kaikkineen että kyllä sinne on pakko muullakin tavalla viedä matskua. Muistaakseni tuolla ei voinut käyttää tamppareita kuskaamiseen kuten monissa muissa suojelualueilla on käytetty reitistön varusteluun talviseen aikaan.
     

Jaa tämä sivu