Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mönkijän sähköistys

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja Anda, 14.3.2021.

  1. Anda

    Anda Kansalainen

    Liittynyt:
    3.3.2016
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ajatuksena sähköistää Polaris 6x6 vm. 2013. Aika huonosti löytyy tietoja vastaavista projekteista. Pari opinnäytetyötä viime vuosilta löysin, mutten mitään konkreettisempaa. Onko kenelläkään vastaavaa tekeillä / suunnitteilla. Itsellä enemmän intoa kuin taitoa.

    Tällä hetkellä suunnitteilla 10 kW/ 48V BLDC moottori, riittääköhän tehot? Mönkkäri tulee hyötykäyttöön,nopeutta ei paljon tarvita, vääntöä kylläkin. Tarvitaanko enää vaihteistoa, variattorinkin ajattelin heittää mäkeen.

    Projektin alta 100 tuntia ajettu 800 ccm3 kone ja tykötarpeet tarvitsijalle edullisesti.

    6x6.JPG
     
    • Tykkään Tykkään x 5
  2. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    17 793
    Saadut tykkäykset:
    2 604
    Mielenkiintoinen projekti, ilolla odotamme kertomusta projektin etenemisestä. :peukku:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 4
  3. Hulpio

    Hulpio Sipulisäkki
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    2 736
    Saadut tykkäykset:
    586
    Kannattaisiko moottorilta seuraavaksi laittaa ketjuvälitys? Saisi ainakin pelattua välityssuhteita halvalla.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 2
  4. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    17 793
    Saadut tykkäykset:
    2 604
    Kaksinopeuksinen alennusvaihde välissä antaisi mahdollisuuden nopeampiin siirtymiin tiellä.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    6 416
    Saadut tykkäykset:
    2 338
    Ei mitään tietoa, mutta pitäisin yhtenä vaihtoehtona vaihteiston jättämistä paikoilleen. Tuossahan varmaan on L ja H alue?
    Sitä vaan pohdin, että löytyykö suoravetoisena riittävästi vääntöä työkäyttöön?
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  6. jepjep

    jepjep oman alansa spezialisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    22.5.2014
    Viestejä:
    1 788
    Saadut tykkäykset:
    430
  7. Anda

    Anda Kansalainen

    Liittynyt:
    3.3.2016
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    5
    Kiitos tästä linkistä, ehkä projekti ei sittenkään ole mahdoton.
    Ketjuveto ei taida tulla kyseeseen, kun kaikki kolme akselia vetää. Siinäkin mielessä vaihteiston jättäminen paikoilleen voisi olla perusteltua. Tehojahan se syö, mutta taitaa tuo 10 kW olla muutenkin yläkanttiin, kun Pekka pärjäsi yhdellä.
    Taidan lähteä purkamaan Pöolarista ja soitan jossain vaiheessa Pekalle.
     
  8. Hulpio

    Hulpio Sipulisäkki
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    2 736
    Saadut tykkäykset:
    586
    Juurikin siihen vaihteiston ja moottorin väliin ketju veto, sitä niinkuin ajattelin.
    Tosin taitaa olla DC moottorissa niin mukava vääntökäyrä, että ei alennusvaihdetta tarvita.
     
  9. Anda

    Anda Kansalainen

    Liittynyt:
    3.3.2016
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tähän asti vielä suhteellisen selkeää puuhaa. Nyt pitäisi saada etummainen variattorin hihnapyörä irti. Näiillä näkymin vaihteistö jäämässä, moottori tuntuisi mahtuvan siihen yläpuolelle. Hihnavetoa haaveilen siihen välille. Toivottavasti tuo sähköinen nelivedon kytkentä ei sotkeudu, kun aika paljon joutuu sähköjä karsimaan.
    Polariksen purku 03-2021.JPG
    Kopan alta löytyi joitakin ylimääräisiä liittimiä, tietääkö joku, mihin mihin niillä on varaudutttu.
    Polariksen liittimet.JPG
     

Jaa tämä sivu