Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Mönkijän lisävarusteet (kärry ja kauha)

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja Juh44, 11.4.2021.

  1. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Talouteen tuli viimevuonna Hondan 420 trx vuodelta 2008, investointi perusteltiin hallitukselle monimuotokäytöllä ranchillä (älkää kertoko että oikeasti hupiajoon:D)

    Mönkijän mukana tuli Warnin puskulevy mallia kapea (=122cm) kapeus haittaa lumitöissä mutta kauhakäytössä se on vain plussaa joten tehdäänpäs lisäosa jolla saadaan kantaa navetasta tunkio pihalle.

    Materiaalina 3mm pelti ja kiinnitys pulteilla kyljistä, kippaus tehtiin poistamalla toinen jousi ja laittamalla sen tilalle laukaiseva latta= kuormattuna toisen jousen vetovoima ei riitä ja kauha kippaa -> keventynyt tyhjä kauha ponnahtaa takaisin lukitukseen.
    Mönkijän kauha.jpg

    IMG_20201211_171447.jpg
    Kerralla kulkee reilu kottikärryllinen-2 joten vallan toimiva laite kun vertauskohtana on lapiomies ja kottikärryt.
    IMG_20201213_141507.jpg
    Vakiokumet ovat aika pienet ja sileät joten tori.fi:in ihmeellisestä maailmasta tarttui erillisjousitetun version 27" rengassetti, takapään et on jäykkäperäisessä eri joten 2" spacerit vaati.
    IMG_20210110_144444.jpg


    "Ylimääräisistä" vakiorenkaista se ajatus sitten lähti ja seuraavaksi kärryprojekti tulille.
    Olin suunnitellut kärryn väsäystä jo aiemminkin mutta rakennustarvikkeiden hinta vs. kaupasta ostettu valmis perävaunu ei ole ollut balanssissa kun 4 rengastakin maksaa 250e vs valmis kärry 650e
    Nyt oli kuitenkin jo 2 rengasta valmiina joten oli sama polkaista projekti tulille.

    Tuossa 420 on takapäässä verrattain harvinainen 11" vanne ja siihen ei ole kovinkaan hyvää rengasvalikoimaa saatavilla joten useimmat ostavat rengassarjan yhteydessä myös uudet 12" takavanteet.
    Siispä metsästin lajitoverilta toisen ylimääräisen takarengassetin ja aloin sketchupilla luonnostelemaan ja etsimään mittakaavaa.

    Materiaalit sen mukaan mitä nurkista löytyy/helposti saa hankittua.
    3m Aisaa, telipalkit ja "pankkojen" alapalkit 60x60x5
    Pankkojen ja telin liukuputki 70x70x4 tai jossei nurkista tuota löydy niin särmärillä tehdään sopivat u-profiilit
    Pankkojen holkit 60x60x4 joiden sisään 50x50x4 pankot.

    Nurkissa lojui aiemmasta projektista jäänyt 25cm pätkä 30mm akselia joten sille sopiva puslatanko puuilosta: https://www.puuilo.fi/warma-hitsattava-holkki-o-30-50x250mm ja näin saadaan telille keinunlaakerointi.
    Mönkijän metsäkärry.jpg

    Hondan pulttijako on 4x110 ja sille sopivia irtonapoja ei luonnollisesti ole joten aihioksi valikoitui hinnankin perusteella 4kpl Bilteman https://www.biltema.fi/autoilu---mp...it/akselitappi-pyorea-putki-o33-mm-2000033769

    Tuosta lyödään vanhat pinnapultit irti, porataan uudet reiät 4x110 jaolla ja lyödään pultit uusiin reikiin.

    Vetopääksi: https://www.puuilo.fi/pyoriva-vetop...7TSLHEobUJ1u0irwcvVccZAkkyslnPeBoCfp8QAvD_BwE

    Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty joten tällä hetkellä valmiusaste on 50% vaikkei mitään konkreettista ostosten lisäksi olekkaan tehty.
     
    • Tykkään Tykkään x 9
  2. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Projekti edennyt, napojen pulttijako muutettu.
    IMG_20210416_175306.jpg
    Telikeinuista toinen valmis ja toinen hitsaamatta. IMG_20210416_193628.jpg
    IMG_20210416_205324.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 4
  3. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Valmiusaste 56%, teli hitsailtu raakasti kasaan, se kaipailee ainakin hieman rälläkkää ja muutaman rasvanipan.
    IMG_20210420_201131.jpg


    Nyt kun sai telin kasattua niin keinumisvara todettu riittäväksi.
    IMG_20210420_205155.jpg
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  4. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Hieman työstetty taas->
    IMG_20210424_123846.jpg
    Telipalkki loppuun, tai no tappeihin täytyy porata reiät rasvakanavalle ja laittaa nipat.

    IMG_20210424_160314.jpg
    Karikkojen alapalkit.
    IMG_20210424_162521.jpg
    Ja itseasiassa myös karikat ja kokoonpano :D

    Hieman maalia, rasvaa ja pikku kiristelyjä niin työvalmis.
     
    • Tykkään Tykkään x 8
  5. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Kärryyn on nyt lisätty ohuelti teknoksen keltaista.
    Sekä muutama gramma Mobilin SHC 460
    Tuo pulttijaon muutos olisi kannattanut tehdä 45° erikohtaan koska nyt jäi rasvanipat pultin kannan kohdalle = käytä pultteja irti laita 90°kulmanippa ja viistä hieman pultinkantaa että saat sen paikalleen.
    IMG_20210506_190105.jpg
    Ekat hyötykäyttöharjoituksetkin on tehty, huomioita senverran että 1 lisäpari karikoita olisi tarpeen varsinkin risunajossa (tulevaa lavanrakennustakin helpottanee)
    Sekä kun ajetaan pitkää Kuusitukkia niin lastaaja kaipaa joko kaurapuuroa tai jonkin puomi+vinssi virityksen.
    IMG_20210508_143347.jpg

    Edit. Tutkailin hieman jääneitä jämäpaloja ja niissähän olisi hieman puominnäköä :D IMG_20210509_112841.jpg
     
    #5 Juh44, 9.5.2021
    Viimeksi muokattu: 9.5.2021
    • Tykkään Tykkään x 4
  6. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    10 175
    Saadut tykkäykset:
    2 707
    Tukevatekoiseltahan tuo kärry näyttää, mutta kun on tullut jonkin verran ajettua mönkijällä rankaa. Niin olisin tehnyt karikoiden kiinitystumpit pitemmiksi että ensimmäiset pöllit asettuu kohdilleen. Alakuvassa oma tehdasrakenteinen kärry jossa ylempi karikka tipahtaa riimunvararassa irti ja alempi irtoaa hahlostaan, on ihan hyvä zydeemi käsin kuormaukseen / purkuun.
    1A57993A-9413-4264-8C2E-1EB1D46AB569.jpeg
     
  7. Juh44

    Juh44 Kansalainen

    Liittynyt:
    5.3.2017
    Viestejä:
    145
    Saadut tykkäykset:
    88
    Noita 200kg tukkeja punoessa totesin juuri samat asiat, pankon "tuppi" olisi saanut olla 20cm korkea.
    Mutta se kyllä haittaisi tulevaa lavankäyttöä/rakennusta.
    Myös se viimeinen 20cm olisi saanut olla tuollainen irroitettava niin ei tarttis nostaa niin korkealle.

    Ja tukevatekoisuudenkin myönnän kun ei tuo tiennyt täydestä rankakuormasta yhtään mitään
     

Jaa tämä sivu