Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

mönkijä työn alle..

Viestiketju osiossa 'Härvelit' , aloittaja Mika 82, 28.1.2017.

  1. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Ei nyt ihan kaksi pyöräinen ole, mutta melkein..

    Juon tallissa kaljaa ja katselen tuota raatoa.. Ajattelin, että teen vastenmielisimmän homman ensin, eli koitan parsia tuota runkoa sen verran, että menisi taas jonkun vuosikymmenen eteenpäin. Allekirjoittanut on jo joskus jotain harjateräksen pätkiä hitsaillut tuonne joskus mopo ikäisenä.

    Tuota on käytetty verkkokalastuksessa merellä ja on monesti mennyt myös jäistä läpi. Siinä syy tuohon korroosioon.
    http://aijaa.com/xk5YrP
     
  2. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 997
    Saadut tykkäykset:
    2 310
    Yäks! Mulla ei oikein kaljakaan riittäis tohon hommaan... Oon varmaan sitten laiska vätys.
     
  3. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    6 924
    Saadut tykkäykset:
    956
    Pikkasen on päässy kuppa iskemään, mutta kyllä siitä vielä peli tulee.:beatdead:
     
  4. kkuula

    kkuula Kansalainen

    Liittynyt:
    8.1.2012
    Viestejä:
    347
    Saadut tykkäykset:
    27
    Olisko helpompi ja mukavampi tekasta kokonaan uus runko?
     
  5. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Mun kärsivällisyydellä ei mitään uutta runkoa tehdä. Perkele, kun asuisi ameriikassa, niin tuollaisen rungon saisi satasella. Noh, nyt siellä on 16mm tankoa vahvikkeena entisten harjaterästen lisäksi. Vattasta 5 senttiä ylöspäin alkoi löytymään tervettä putkea.

    Ja eikun museorekkariin ;) http://aijaa.com/rI56bj

    Taka jarrurumpu oli ottanut kipiää, kiinan mönkkäristä levy ja puimurin vetoakseli laipasta pitäisi hieman sorvata pois, että saadaan pelaava takajarru. Tuolla ekassa kuvassa on kuva vanteesta, josta kaulus on ruostunut lähes kokonaan pois, toivotaan että kumi pysyy päällä...

    Tossa video kyseisen laitteen sylinteristä. Väljin kone, joka omalle kohdalle on osunut, muistaakseni 0,7mm välys.
     
    #5 Mika 82, 28.1.2017
    Viimeksi muokattu: 28.1.2017
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 997
    Saadut tykkäykset:
    2 310
    Tämä minut säikäytti...
     
  7. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Onhan ne hieman heikossa hapessa.. [​IMG]

    Mutta enää ei voi perääntyä, kun moottoriin tilattiin osat jenkeistä ja pytty ja kansi kävi konepajalla.
    Suottaapi olla, että kokonaan uudet vanteet ei olisi turha sijoitus.
     
  8. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Kone on kasassa, takapäähän tuli levyjarru, alkuperäinen rummun holkki sorvattiin suoraksi, puimurin vaihteistosta löytyi hyvä aihio adapterille ja kiinan mönkkäristä itse levy. Ja adapteri tulppahitseillä kiinni. Ja hieman paremmat hitsit, mitä nuo muksuna muuntajakoneella tehdyt. On varmaan ollut nätti kuona päällä.. ;)

    Jos tällä viikolla sais jo savut..
    http://aijaa.com/RLezRh
     
  9. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Juuri kun luulin, että kaikki hitsaamiset hitsattu, löytyi vielä yksi puhki ruostunut osa. Ja mun vahvistuksiin piti tehdä mutka matkaan, kun oli ketjusuojan tiellä.

    Olen kyllä tykästynyt tuohon pitkään paineilmavinkuun teräsharjalla. Näppärä noita pahimpia ruosteita tuollaisista pikkuosista hioa, kun ei ole hiekkapuhallusvehkeitä...

    Mutta on se jo pyörillään..
    http://aijaa.com/7hpIHP
     
  10. 2xford4000

    2xford4000 Kansalainen

    Liittynyt:
    2.12.2011
    Viestejä:
    2 047
    Saadut tykkäykset:
    93
    kaveril oli vm 87 hondan 250cc nelari mönkijä. 4 pyörää ns crossi malli. vaihteet ja polkasu käynnistys. tuli jossain kaupoissa ja oli hiukan laiska. no tutkittiin niin ei ollu ilmanputsaria ollenkaan. serkku sen sitten osti ja purki moottorin, osia tarvi melkoisesti ja olivat kalliita eikä saanut kaikkia. myi sit yhelle tutullemönkijän kone lihalaatikossa. no tutul oli taas tuttu joka ikänsä korjannu ja sanoi että kaikkia osia saa amerikasta. no tilasivat osat kaveri kasas ja ajoi hiukan nokkaakseli leikkas kiinni. voitelu pula ja syy että öljyn putsari oli väärinpäin. nyt kuulemma lopulta toimii hyvin. vissiin hiukan harvinainen on suomessa tollai crossi nelari 80luvulta.
     
  11. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Kyllähän nuo vanhat mönkijät ylipäätään on hieman harvinaisempia, mutta tuollainen crossi, joka on "hupi" käyttöön pelkästään vielä harvemmin nähty.

    Noitten varaosien hinnan takia tuokin aikoinaan jäi seisomaan. Muistaakseni 2004. Kaverilla on vuoden uudempi, joka myös vaati remonttia, joten tehtiin kimppatilaus jenkeistä.

    Suomessa olis nokkaketjun laahaimet, ketju ja nokan ratas ollut 170€. Jenkeistä tuli noiden lisäksi mäntä, venttiilit, tiivistesarja, kaasuttimen korjaussarja, sytytyspuola ja ilmanpuhdistin. No kyllä noillekin tuli postien ja tullin jälkeen 350€ maksettavaa, mutta varmaan hieman säästi. Tosin nyt huomasin, että suomestakin olisi jotain tarvike osaa saanut.

    Joskus oli jo mielessä joku kiinan koneen sovitus tuohon. Onneksi ei sitä virhettä tullut tehtyä.

    On tuon laatu kuitenkin ihan eri planeetalta noihin muihin aasian mönkijöihin verrattuna. Esim. kaasuttimen kumikurkku, ehjä, tavaraboksin kannen kuminen lukitus lirpukka, ehjä, ketjut alkuperäiset.

    Ja tuollainenkin pieni yksityiskohta, kun jarrukenkien levittäjän akseli. Avasin ja meinasin hioa ruosteet pois ja rasvata. Ihan ok käyttökunnossa oli. Akselissa rasvaura, stefat molemmissa päissä, ja ulkopuolella vielä huopa stefan päällä suojana.
    [​IMG]
     
    #11 Mika 82, 3.2.2017
    Viimeksi muokattu: 3.2.2017
  12. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Alkaa suht valmis olla, sunnuntaina nykersin vielä penkille jonkinlaisen rungon. Joo, ei tuu peltiseppää musta ;) http://aijaa.com/EGcC9T Kaverilla vuotta tuoreempi, niin siinä on jo muovirunko.
    Pieni koeajokin suoritettu ja ihan ok pelaa. Mutta kyllä huomaa, ettei jousitus turha keksintä ole ( tässä ei ole).
    Pitäisi tehdä vielä rengaspainemittari, paineiden pitäis olla välillä 0,12-0.25 bar. Tyhjäkäynti hieman hakusessa vielä, uskoisin, että ihan kaasuttimen säädöillä saa kohdalleen.

    Pari kuvaa kasattuna http://aijaa.com/sRghQl
     
  13. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Uudesta seosruuvista oli kärki poikki, ja pohjassa. Sellainen millin paksu ja kolme pitkä tiitti. Onneksi vanha oli tallessa ( älä heitä mitään pois, ikinä! :D ) Startin vapaakytkin alkoi odotetusti pelaamaan vasta pienen ajelun jälkeen. Ne rullat piti asentaa vaseliinin avulla, ja otti tovin, ennenkuin vaseliini liukeni pois. Ajovalopolttimo pimahti, ja tilaustavaraa hondan jälleenmyyjältä, mielessä kävi muokata H4:lle, mutta katotaan nyt, jos tuo kestäisi jonkun tovin. Takajarru vaikuttaa hieman tehottomalta, antaa nyt hieman aikaa palojen tekeytyä, mutta plään bii on piikkisen YZ:n kaksimäntäinen etusatula.

    Mutta nyt siis käy joutokäyntiä ja starttaa napista.

    Kysymys, kauanko pitää aikuisen miehen leikkiä, kunnes sattuu? Vastaus, minuutin. :lol:


    On muuten aika opettelu noissa vaihteissa, ennenkuin menee selkärankaan tuo kaavio. Isompaan, alas. Pienempään, ylös.
     
    • Tykkään Tykkään x 2
  14. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
    @Mika 82 viteos ei näy kun on yksityinen....
    LAita valoksi laed työvalo...
     
  15. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Jokohan näkyy? Kyl mä ton oman ajovalon säilytän. Jos lisää tarvitsee, niin sitten ehkä. On vakiona virran ulosotto pistokekin.
     
  16. V361

    V361 W.W.W.
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    12 613
    Saadut tykkäykset:
    1 856
    No ny näkyy...
     
  17. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880


    Nyt tarkemmin tietämättä millaista mittaria aiot kyhätä, mutt ite kyllästyin aikanaan 33-tuumaisten ja isompien täyttöön Eurodainun "pillien" läpi.

    Tein muutamanki version., säädettävällä painealueella, on/off hanalla, jne.
    Mittari on hyd.liikkeestä, nestevaimennettu (ei tosin kuvassa)

     

    Liitetyt tiedostot:

  18. Mika 82

    Mika 82 Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    17.11.2014
    Viestejä:
    2 130
    Saadut tykkäykset:
    594
    Tarkoitus on juurikin jostain hydrauliliikkeestä hakea mittari jossa alue vaikka 0-0,5bar. Siihen sitten letku ja suulake.
     
  19. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880

    Jeah, t-haara, mittari ja "palloventtii" kaveriksi.
     
  20. Tcala

    Tcala Kähjäysmies
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    24.9.2016
    Viestejä:
    2 778
    Saadut tykkäykset:
    880
    Ja on edullisempi & tarkemoi kuin myytävät mittarit.
     

Jaa tämä sivu