Yhtä asiaa minä ihmettelen, sitä että miksi tehometsätalouden kannattajat pitävät tikkoja tuholaisina?
Asiahan on todellisuudessa päin vastainen, juurikin tikathan ne napsii näitä mäntypistiäisiä yms tuhohyönteisiä ruuakseen. Se suurin paholainen tuntuu olevan valkoselkätikka, minä olen istunut kalliolla tovin katsellen tuulenkaato koivun konkeloita. Nämä valkoselkätikat napsii kuoren alta jotain ötököitä koko ajan ja se homma näyttää erittäin tehokkaalta.

Tuskin juuri kukaan vihaa tikkoja tai muitakaan eläimiä, mutta ei pidä niitä suojelevista metsätaloutta vastustavasta henkilöstä.

Metsälammen jäällä oli karvamatojen kokoontumisajot. Muurahaispesässäkin oli jo vähän kohmeista liikehdintää.

Yhteen aikaan ei tarvinnut kuin sanoa valkoselkätikan nimen, niin oli hehtaarikaupalla metsää totaalisessa suojelussa.

Aattelepa ite, että mökkirannasta joku ulkopuolinen löytää harvinaisen pierukoppakuoriaisen ja koko tontti rauhoitetaan täysin. Kaikki tulee vielä täysin puuntakaa tietoon.

Välillä.oli tarkkailussa liito-orava kunnes kävi ilmi, että niitä onkin 10 kertaa enemmän kuin alunperin luultiin tai tiedettiin. Odotan seuraavaa muoti-ilmiötä.

Pihat ovat käytännössä sulia.

IMG_20240329_165742.webp

Yhtä asiaa minä ihmettelen, sitä että miksi tehometsätalouden kannattajat pitävät tikkoja tuholaisina?
Asiahan on todellisuudessa päin vastainen, juurikin tikathan ne napsii näitä mäntypistiäisiä yms tuhohyönteisiä ruuakseen. Se suurin paholainen tuntuu olevan valkoselkätikka, minä olen istunut kalliolla tovin katsellen tuulenkaato koivun konkeloita. Nämä valkoselkätikat napsii kuoren alta jotain ötököitä koko ajan ja se homma näyttää erittäin tehokkaalta.
Turha on pikkulinnuille pönttöjä laittaa, jos on tikkoja. On kuin kattaisi pöydän valmiiksi niille. Kyljestä porautuvat sisään ja syövät munat.

Ei ne varmaan joka puunkoloa löydä, mutta pönttö on valmis ruoka pöytä, oikein huutaa, että tule syömään.
On ne täälläkin osasta pönttöjä mennyt läpi, mutta sanosin, että suurinosa kuitenkin säilynyt ehjänä. Tarttiskin käydä huoltamassa pöntöt. Osasta katto hävinnyt, osasta pohja. Ehkä noin 15-20 kpl pönttöjä pihapiirissä.

Paljussa kun oltiin kaveri kanssa (isät+lapset) lensi laulujoutsenpari noin 30m etäisyydeltä. Oli hieno hetki ja kuin lähes tyyni ilma, kaukaa jo kuuli ja osasi varautua ohilentoon.

Keväinen koiran kusetus aamun valjetessa maaseudulla, luonto oli täysin hiljainen. Ei kuulunut teerien kukerrusta ei tikkojen koputusta ei lintujen viserrystä.

Luo tili tai kirjaudu sisään kommentoidaksesi

Sinun täytyy olla jäsen voidaksesi jättää kommentin.

Luo käyttäjätili

Liity Konekansalaiseksi. Se on helppoa ja ilmaista! Rekisteröityneenä et näe mainoksia, voit käyttää hakua, näet alueita, joita nyt ovat piilossa...jne.

Kirjaudu sisään

Oletko jo Konekansan jäsen? Kirjaudu sisään tästä.

Takaisin