Luonto havainto

Viestiketju:
Luonto havainto

Pistän almanakkaan, 31 päivä Lokakuuta armon vuonna 2024 klo 13.55 satoi ensimmäiset lumihiutaleet Joensuussa.

Tänään metsäalstan tarkistus kävelyllä tutkin tuulen konkeloksi vääntämää kuusta
20241130_095420.jpg

Palokärki oli hakannut tyveä
20241130_095325.jpg

Ja tikkako lie hakannut kolme koloa ylemmäs joissa on pikkulinnut pesineet
20241130_095341.jpg

Tämä kuusi saa lahota näille sioilleen pystyy.

Polttipuutapolttipuuta
Ei kun linnun pesiä sekä ötökkä hotellia, ei oo yksistään kuusikkoa vaan sekametsää
Onko tuohon salama tehny tuhojaan, kuivaa pystyyn.
Voipipa salamakin olla tirskauttanut, pituus suuntainen pihkaa valuva viilto löytyy
Veikkaisin, että juurikääpä on kiivennyt melkoisen korkealle. Samoin veikkaan, ettei lähistöllä yksikään kuusi ole terve.
Kiäpä kun kiäpä. Lahoava puu on kyseessä joka tapausessa kuitenkin ja kohdakkoin ei oo havuja ja kuatuu rumsahtaa nurinniskoin.
Suap minun puolestta sitten muatua pötköläänsäkkin ollessa, oun jättänä tarkotuksella lahopuita ja eikös sekiin ottana joitain patiin.

Raja naapuri nimittäin kävi varta vasten muinoin kysymässä ettäkö menaanko raivata ne 20kpl tuulenkaatoja kun niistä tulee tuho hyönteisiä hänen metsääsä, sanoin että en koska ovat niin vittumaisessa paikassa vaaran louhikkoisessa rinteessä. Kyllä ne vaan pitäisi änkytti, ka sen kus käyt ne poistamassa sanoin. Ei ou käyny ja kesällä paikalla käydessäni rungot oli jo kauniisti sammaloituneet, ovatpa siis metsä luontoa rikastuttavia keitaita.

Mulla on yhden naapurin puolella ötököitä. Levisi minunkin puolelle, alkukesästä meni 4 ha kuusikkoa nurin koska ei oikein ollut vaihtoehtoa. Naapurin puolelle jäi kapea kaista kuusia, en oo käynyt katsomassa minkä verran on vielä pystyssä. Onneksi tuo kuusikko oli ihan täysikasvuista, ja hintakin oli ihan kohdallaan.

Mulla on yhden naapurin puolella ötököitä. Levisi minunkin puolelle, alkukesästä meni 4 ha kuusikkoa nurin koska ei oikein ollut vaihtoehtoa. Naapurin puolelle jäi kapea kaista kuusia, en oo käynyt katsomassa minkä verran on vielä pystyssä. Onneksi tuo kuusikko oli ihan täysikasvuista, ja hintakin oli ihan kohdallaan.
Kirjanpainajahan se noista leviää. Olikos se lakiraja 20 vai 50 m³, mikä pitää korjata pois?

Takaisin