Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Lumilinko täyskaasulla umpihangessa

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Turhapuro, 6.2.2019.

  1. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    438
    Saadut tykkäykset:
    21
    Talvi on jo ovella joten nostetaan tämäkin aihe tapetille.

    Omaan linkoon lykkäsin seuraavassa videossa nähdyt kumiläpyskät heittopyörään.



    No ei hyödyttänyt. Nyt on tullut mieleen josko homma olikin ihan väärään suuntaan lisätehojen hakemista ajatellen. Pitäisikö heittävän pyörän halkaisijaa pikemmin pienentää? Nykyisin masiina hyytyy kesämökin puolimetristen kinosten edessä.

    Tärkeintä olisi saada maksimaalisesti tavaraa torvesta pihalle, lumen lentomatkalla ei niin ole väliä pihatien linkoamisen ollessa kyseessä. Ymmärtääkseni heittävän siipipyörän pienentäminen vähentäisi moottorin väännön tarvetta, jolloin linko jaksaisi poistaa suuremman määrän lunta, samalla toki heitetyn lumen lähtönopeus ja lentomatka teoriassa laskisi heittävän siipipyörän ulkoreunan kehänopeuden laskiessa. Pohdinko asian oikein? Onko kukaan tullut vastaavaa kokeilleeksi?
     
  2. Joona.S

    Joona.S Kansalainen

    Liittynyt:
    29.9.2013
    Viestejä:
    1 518
    Saadut tykkäykset:
    261
    Onkos tässä ko. lingossa heittosiipi välitetty miten moottorista?
     
  3. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    438
    Saadut tykkäykset:
    21
    Muistaakseni lingossa on hihnaveto moottorin akselilta heittopyörän akselille. Siinä on jonkinlainen alennus. Heittopyörän akselin päässä on kulmavaihde joka pyörittää lingon etuosassa poikittain olevaa lumen haukkomisen hoitavaa puimaosaa. Aika normaali rakenne käsittääkseni.

    Edit: Silmämäärällä koko jutun ongelma on mielestäni tuo lunta heittävä siipipyörä, se ei tahdo jaksaa hoitaa hommaansa.
     
  4. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 183
    Saadut tykkäykset:
    291
    Siitä myllystä loppuu vain teho eli se on liian pieni kyseiseen tarkoitukseen. Millään purkkapatentilla ei tehoa saada lisää.

    Työn tekeminen ottaa tietyn verran wattitunteja. Jos 2kWh kuluu energiaa niin 500W moottorilla menee 4 tuntia. Jos on 12kW moottori niin aikaa kuluu 10min.
     
    #24 Puuha, 27.5.2019
    Viimeksi muokattu: 27.5.2019
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  5. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    14 020
    Saadut tykkäykset:
    2 150
    Onpa kumma. Näin monta vastausta ja kukaan ei ole vielä ehdottanut TURBOA! :D
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  6. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 183
    Saadut tykkäykset:
    291
    Jusape ei ole vielä lukenut. ;)
     
  7. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 183
    Saadut tykkäykset:
    291
    Muistutan vielä että teho on väännön ja nopeuden tulo. Jos nopeutta laskee nousee vääntö mutta akseliteho ei muutu.

    Perjaatteessa heittosiivikon pyörimisnopeutta pitäisi nostaa jos halutaan enemmän lunta lentämään. Tosin tässä laitteessa tulee rakenteellinen kapasiteetti vastaan sillä heittosiivikolle ja heittotorvelle ei määräänsä enempää mahdu lunta vaikka mitä tekisi.

    5-6hv lingolla saa lingottua 25-35tkg/h, 8-9hv lingolla 50-65tkg ja 11-15hv 70-130tkg. Jos siis on 50cm lunta ja työleveys 60cm nopeuden ollessa 15m/min pitäisi lingon siirtää 300m3 lunta. Tämä vasta jo painuneen ja tiivistyneen lumen osalta 250kg/m3 eli tunnissa lingolla pitäsi lentää n. 75tkg/h taas jos lumi on päässyt jo kastumaan ja on suojakeliä niin paino on helposti 350-400kg/m3 jolloin lingon pitäisi heittää 105-120tkg/h.
     
  8. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    438
    Saadut tykkäykset:
    21
    Ongelmana on nykyisellään väännön loppuminen ja siitä seuraava koneen kierrosten putoaminen laitteen tukehtumiseen asti. Homma pelaisi ihan hyvin, jos moottori jaksaisi säilyttää kierrokset. Siksi pohdin väännön tarvetta vähentäviä muutoksia. Olettaisin lumen lähtönopeudesta tinkimisen pienentävän moottorille tulevaa vastusta jolloin vääntömomentti riittäisi paremmin kierrosten säilyttämiseen. Tietysti heittokapasiteetti suhteessa kaikkeen muuhun pienenee heittosiivikkoa pienentämällä jossain vaiheessa liikaa.

    Sitä en sitten tiedä josko lingosta on moottori väljä, tuntuu nimittäin tuo 25-35 tkg/h raskaasti ylimitoitetulta saavutettuihin tuloksiin verrattuna.
     
  9. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 183
    Saadut tykkäykset:
    291
    Ei ole väännön puute vaan tehon puute
     
  10. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    4 837
    Saadut tykkäykset:
    760
    Hitaampi ajonopeus = vähemmän lunta kerralla siivikolla. Tiheämpää välitystä muuttamaan ajopuolelle, niin ongelma poistuu. Jos lumen poistumista huononnetaan ja lumen määrä on sama, niin ongelmat lisääntyvät.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  11. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    1 806
    Saadut tykkäykset:
    299
    Tuossahan tulee kääntäen vastaan myös se, että lumen määrä per ajan yksikkö on kuitenkin vakio. Nyt olet heikentämässä lumenheittokykyä, jolloin siitä lumimassasta tulee uusi ongelma kun se ei poistu koneesta riittävän nopeasti.

    Eikai tuohon jää kuin kaksi realistista vaihtoehtoa. Joko lisää voimaa (ahdin ehdottomasti) tai lingon etenemisnopeuden pudottaminen.
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 3
  12. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    4 183
    Saadut tykkäykset:
    291
    Se on hyvin nopeasti pienellä lingolla tuo kapasiteetti rajoittava tekijä. 25tkg/h siirtyy lunta 65cm työleveydellä kinoksen ollessa 50cm jo alle 5m/min nopeudella.
     
  13. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    438
    Saadut tykkäykset:
    21
    Pitkästä aikaa tuli linkoa ropattua. Koneesta kantta irrottaessa yksi pultti osoittautui varreltaan nokeentuneeksi. Kannen tiiviste oli sökö sen pultin ja palotilan välistä. Olisiko moottori hukannut vääntönsä tuon kannentiivisteen takia?

    Tällainen tiiviste:
    [​IMG]

    Alhaalla keskellä olevan pultin reijän vierestä oli tiiviste hajonnut, onhan tuossa tiivistettä vielä pultin ulkopuolella, mutta voinen olettaa puristusten vuotavan pultin vartta pitkin.
     
  14. Ultimate Welder

    Ultimate Welder Satulapummi
    KK Plus pack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    17 744
    Saadut tykkäykset:
    4 016
    Kyllä se palotilaan lisää tilavuutta tuo ja laskee puristuksia tuollainen "lisäpalotila"
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  15. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester NoAd

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    38 768
    Saadut tykkäykset:
    2 386
    Normi sivuventtiilirakenne ..... Scoopin Crysyn 265cid -63 lättäpäässäkin taitaa paukkusuhde olla luokkaa 6.5-7 .....
     

Jaa tämä sivu