Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Lumilinko täyskaasulla umpihangessa

Viestiketju osiossa 'Pienkoneet' , aloittaja Turhapuro, 6.2.2019.

  1. Turhapuro

    Turhapuro Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2017
    Viestejä:
    126
    Saadut tykkäykset:
    147
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  2. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    20
    Paljonko tuossa on heppoja? Oma suunnilleen vastaavan näköinen linko hyytyy täysin tuollaisen lumimäärän edessä vaikka hitaimmalla vauhdilla yrittää lingota.
     
  3. Hulpio

    Hulpio B-osista kasattu
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    21.11.2018
    Viestejä:
    285
    Saadut tykkäykset:
    53
    Kiinnostaa kans. Oma 8.5hp Loncin koneella oleva kiinanlinko parani kyllä paljon kun nosti maksimikierroksia. Veikkaan et juju on osittain siinä, että 1. vaihe ja 2.vaihe ovat Arieksessa oikeassa suhteessa. Näyttäs meinaan 1.vaihe olevan hitaampi vs kinkki ja 2.vaihe eli heitto taas reilusti nopeampi vs kinkki.
     
  4. Mikael

    Mikael Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    162
    Oma Partnerin sb300 menee umpihankeen myös ihan mukisematta. Olen lingonnut sillä lähes metristä umpihankeakin. Pitää vaan kallistaa aluksi linkoa ja lingota yläosa ensin ja sitten pohjaa pitkin. Lingon ainoa huono puoli on sen paino. 130kg on aika raskasta välillä kiskoa. Vaikka siinä on ne tasauspyörästön lukot niin sitä tulee silti käänneltyä ja ohjailtua käsivoimin. Samoin peruutus niin ei tule aina pakkia laitettua.
     
  5. Turhapuro

    Turhapuro Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2017
    Viestejä:
    126
    Saadut tykkäykset:
    147
    näkkyy oleva tecumseh. engine model HMSK80 elikkä taitaa olla sillo 8hp kone tuo.. kyllä siinä viäntöö on kummasti ja se on ihan vakio. ainut että tuossa ajoin lentokonepensalla 100LL aineella. kyllä siinä samanlaiset tehot on vaikka perinteisellä 98 pensallakkii ajelis. Riippuuhan se paljo minkälaiset välitykset on ja muut kilikkeet eri lingoissa että mitenkä ne jaksaa kulkee umpihangessa. tuon lingon heikoin paikka on se kitkapyörä vaihteistossa. tien huoltovitejon tuossa vielä nii katotaa sitte tarkemmin sitä systeemiä
     
  6. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    260
    Lingon kapasiteetistahan tuo on kiinni. Sehän määritetää tonnia tunnissa. 5-6hv laitteissa teho on 20-35tkg/h, 8-9hv 60-70tkg/h ja 11-18hv 100-150tkg/h.

    Jos ajatellaan aluetta jonka pinta-ala on 1000m2 ja tälläalueellaon keskimäärin 50cm lunta. Lumen keskipaino kuutiotakohden 250kg jolloin kyseisen alueen lumimassa on 125tkg. Pienemmällä lingolla tuon alueen linkoamiseen kuluu noin 4 tuntia teoriassa täydellä teholla, kun taas keskikokoisella alle 2 tuntia ja tehokkaimmalla alle tunti.

    Muistakaa verratessa ettei lingon moottorin teho ole yhtä kuin lingon kapasiteetti. Kiinan lingoissa on sama runko niin 5hv kuin 13hv laitteessa ja lingon kapasiteetti on mitoitettu jonkin yhden moottorin tehon mukaan. Myös samaa tapaa on käytetty bulk-lingoissa mihin lyödään milloin mtd, myrrayn, partnerin, jonseredin jne tarrat.
     
    #6 Puuha, 8.2.2019
    Viimeksi muokattu: 8.2.2019
  7. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    729
    Saadut tykkäykset:
    97
    Videossa jossain kohtaa pisti silmään ja @Mikael tuon syvemmän hangen otti nyt vielä puheeksi. Konetta syvemmässä hangessa linkoamista auttaa hankileikkurit. Käytännössä siis suorat lattaraudat kuupan etunurkista sojottamaan eteenpäin yläviistoon. Joissakin koneissa nuo tulee vakiona mukana. Omaani oon suunnitellut moiset rakentavani, mutta kesällä ei koskaan muista ja talvella omat romumetallit on hangen sisällä.

    Esmes tässä Bilteman lingossa nuo mustat raudat:
    [​IMG]
     
  8. Mikael

    Mikael Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    162
    Tuommosesta en ole kuullutkaan. Onneksi on harvoin tullut tilanteita, joissa umpihankeen on pitänyt lingota. Sen sijaan paikka paikoin epätasainen piha on saanut miettimään noitten kuupan alareunassa olevien palojen muokkaamista. Jos nuo irroitettavat palat muokkaisi aavistuksen pidemmiksi niin menisikö linko tasaisemmin ja ei keinuisi niin paljoa? On pitänyt kokeilla tehdä rosterilatasta uudet "sukset" mutta en ole vielä saanut aikaiseksi.

    17-364_xl_1.jpg
     
  9. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    729
    Saadut tykkäykset:
    97
    En ite oo tuota jalasten pidennystä miettinyt vaikka ei tämäkään tontti mikään flat earth ole. Kait se voi epätasaisuuteen auttaa, mutta miten käy lingon käsiteltävyydelle esim kääntymisen suhteen. Lisäksi itellä ainakin noiden jalaksien etureunan nousu alkaa vähän piukemmassa hangessa nostaa konetta. Etenkin katolta pudonnut lumi on sellainen mihin tuntuu ettei tuo uppoa ikinä. Ilman jalaksia taas tarpeettoman raskasta puuhaa näin sorapihalla.
     
  10. Mikael

    Mikael Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2015
    Viestejä:
    1 059
    Saadut tykkäykset:
    162
    Se tartteis vaan kokeilla. Ei tuohon mene kuin 2 markalla materiaalia. Katotaan kerkeekö tässä viikonloppuna.
     
  11. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    729
    Saadut tykkäykset:
    97
    Joo ei tossa konkurssiin joudu ja helppo noita jalaksia on vaihdella. Sama noiden hankileikkurien kanssa, että rälläkällä vanhan kiukaan kyljestä siivut joihin pari reikää ja pultit.
     
  12. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    260
    Hankileikkureilla ei tee umpiseen mentäessä mitään. Jos penkan laitaa haluaa leikata niin silloin hankileikkurit ovat paikallaan mutta muuten ne ovat enemmän tiellä.

    Nuo sukset on kyllä sellainen mikä vaikuttaa taas siihen koneen uppoamiseen lumeen huomattavasti. Kapea suksi on parempi kuin leveä ja taas matalampi on parempi kuin korkea. Korkea suksi aiheutta sen että meno tökkää ja linko nousee väkisin ylös. Ohut suksi uppoaa ja syrjäyttää lunta paremmin jolloin terä pysyy paremmin maassa. Suksen pituudella voi sitten sitä katavuutta lisätä jos sitä jossain tarvitsee. Tosin tarkoitushan on monesti ottaa lumet kovaan pintaan saakka mahdollisimman tarkasti.
     
  13. kymi

    kymi Keski-ikääntynyt Apinamies
    KK Plus ADpack NoAd

    Liittynyt:
    19.5.2018
    Viestejä:
    729
    Saadut tykkäykset:
    97
    Jeps, toki se lumi pitää mahtua jostain tulemaan alas. Nopeasti videota silmäilin vielä, niin tuossa about 1:20 jälkeen oli ainakin yksi tilanne jossa leikkureilla ois voinut ajella hemputtamatta.

    Oma tarpeni tällä hetkellä ois se, että tuota metrin korkuista vallia siirtäis pidemmälle niin seuraavat lumet vois ajella torvi suunnattuna alemmas. Ei nuo mulla säilytyspaikassa mahdu olemaan paikoillaan, mutta pari pulttia ja työkalut valmiiksi koneen viereen. Eikä niitä tarvi välttämättä kuin yhen.
     
  14. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    371
    Saadut tykkäykset:
    20

    Väheneekö vääntö linkojen moottorista iän karttuessa? Kuulostaa meinaan nuo tonnimäärät per tunti aika suurilta omaa linkoani ajatellen.
     
  15. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    260
    Väsyyhän moottori mutta suurin merkitys on sillä lumen painolla kuutiota kohti. Hihnan pienikin luistaminen tiputtaa kapasiteettia merkittävästi. Harvoin sitä osaa suhteuttaa lumen painoa tilavuuteen nähden. Nuo edellä olevat lukemat ovat maksimiarvoja mihin voidaan päästä optimiolosuhteissa.

    Aika monesti vain tuo heittosiivikolta heittotorvelle oleva aukko on se akilleen kantapää. Se pitäisi olla pyörä ja mahdollisimman avara jotta siitä mahtuu mahdollisimman paljon lunta hidastamatta lumen vauhtia. Jos tuo lähtö on ahdas nini lumi vain pyörii useammin heittosiivikolla syöden tehoa.
     
    #15 Puuha, 8.2.2019
    Viimeksi muokattu: 8.2.2019
  16. Turhapuro

    Turhapuro Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2017
    Viestejä:
    126
    Saadut tykkäykset:
    147
    onko sulla puuha joka asiaan omakohtasta kokemusta käytännössä vai tulleeko tuo kaikki tieto kirjasta eli ts sohvaltakäsin. suosittelisin sulle että alat tekemää tuupiin videoo sinäkii kun tiijät asiat tasan tarkkaan. kenenkään ei tarviis sillo soveltaa eikä kokeilla eri asioita vaan tulis kerralla valmis ja toimiva. sulla on aina se absoluuttinen totuus mutta yhtään työsuoritusta ei oo vielä sulta nähty miten se käytännössä toimii.
     
    #16 Turhapuro, 8.2.2019
    Viimeksi muokattu: 8.2.2019
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
    • Hauska Hauska x 1
  17. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    260
    15496467302356142436888728279531.jpg

    No sattuipa sopivasti linko olemaan pihalla. Tommottee leveät ja korkeat sukset ihan perseestä. Nousee vain kun penkkaan painaa.

    Tämä on keskustelufoorumi missä lienee enempi vähempi kaikille tilaa. Jos tuntuu että juttuni tai näkemykseni ei kiinnosta voit vaikka estää minut sen sijaan että purkaudut yleisesti, aikuisihan täällä kai suurinosa on? En kuitenkaan ole vuoksesi poistumassa tai sinua estämässä, en näe tarvetta. Minua kun ei sinun juttusi ja kirjoittelut häiritse. Mukavahan näitä on seurata. Joskus jopa osallistua keskusteluun. Jätämä se moderointi Borgille, hän osaa sen.
     
  18. Turhapuro

    Turhapuro Kansalainen

    Liittynyt:
    4.6.2017
    Viestejä:
    126
    Saadut tykkäykset:
    147
    No mikäpäs siinä. kyllä sitä ääntä ja tekstiä maailmaan mahtuu ja onneks ollaan kaikki erilaisia.
     
  19. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    19 487
    Saadut tykkäykset:
    2 868
    Edellinen kommentti on foorumin linjan mukainen. :peukku:

    Jatkamme nasta laudassa vaan ei peukussa.
     
  20. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    3 876
    Saadut tykkäykset:
    260
    Tuollaisessa tilanteessa jos vastassa on vähääkään painunut lumi niin tahtoo käydä niin että linko nousee ilmaan sillä ruuvin korkeus syö vain korkeutensa mukaisen kolon mutta kone ei jaksa murtaa hankea painollaan. Lingon suuaukon muoto aiheuttaa sitten sen että linkon suu pyrkii nousemaan penkkaa ylös . Monesti on tuollaisessa yli 60cm penkkaa joutunut käsivoimin levittämään penkan vierelle. Eikä tämä ole oikein lingosta tai merkistä kiinni. Samoin käyttäytyy Hondat, Stigat ja Cup Cadet X3.

    Pehmeässä lumessa tätä nousemista ei tapahdu vaan lumi murtuu viimeistään syöttöruuville osuessaan suuaukon seinään siirtyen siitä syöttöruuvinkautta heittosiivikolle.

    Tämä on aika tuttu ongelma tässä kun joutuu silloin tällöin korkeaa vallia linkoamaan. Sopivasti kun tuulta antaa niin tiellä on parhaillaan toista metrin kinokset tien poikki mitä ei kolalla enää siirrellä vallien ollessa yli puolentoista metrin korkuiset ja lingotessa joutuu sitten vähän tekemään kompromisseja kun tahtoo loppua kapasiteetti tuostakin lingosta. Isompaa kapasiteetiltaan ei vain saanut kohtuullisella toimitusajalla edes rahalla. Onneksi näitä tilanteita ei ole kuin kerran kaksi vuodessa.
     

Jaa tämä sivu