Liiterit, nuo perinteiset polttopuun säilytyspaikat

Viestiketju:
Liiterit, nuo perinteiset polttopuun säilytyspaikat

Schimanski

Kansalainen
Liittynyt
3 Joulukuu 2011
Viestit
28
Pistän tässä kuvat omista liitereistä.

Marketin pihamailla myytävä malli:
liiteri1.jpg

Evijärveltä, Hirsiveisto M. Kivijärveltä tilattu:
liiteri2.jpg

Ei muuta kuin muutkin laittelemaan omia rakennelmia ja uusia innovaatioita liiteri-teknologian pohjilta.
 
Pistän tässä kuvat omista liitereistä.

Marketin pihamailla myytävä malli:
Näytä liitetiedosto 3103

Evijärveltä, Hirsiveisto M. Kivijärveltä tilattu:
Näytä liitetiedosto 3104

Ei muuta kuin muutkin laittelemaan omia rakennelmia ja uusia innovaatioita liiteri-teknologian pohjilta.

Tuo vw joka tuosssa toisessa kuvassa pilkistää. onko lyhyellä vai pitkällä hytillä. Syncro vai takavetonen. Utelias kysyy..

Oma liiteri on kylmän autotallin jatkeena, betoni lattialla trukkilavat pohjana joiden alusta on tuuletettu.
 
Nyt ei ole liitereistä kuvia, mutta tässä on yksi liiteriteknologiaan liittyvä laite. Kyseessä on 0-sarjan prototyyppi :D

230320121151.jpg

Minulla on sellainen tarve, että muutamaan liiteriin pitää toimittaa klapeja ehdottomasti pinottuna. Kaiken lisäksi se puuntoimitus tulee olla mahdollisimman nopea ja sujuva. Aikaisemmin puut toimitettiin ja pinottiin miesvoimin kohteissa, mutta se ei täyttänyt edellämainittuja kriteerejä.

Tein viime keväänä 7 kappaletta kuvan mukaisia kuormalavayksiköitä. Kusaria odottavasta romukuormasta löytyi todella wanhoja 80cm leveitä aaltopeltejä ja toisaalta kätköistä 80cm leveitä eurolavoja. Lisäksi tarvin hieman ruuveja ja 2x2" puutavaraa. Yksikköön mahtuu noin 1,9 pino-m3.

Varsinaisten liiterien seinät muutin osittain avattaviksi, joten tuon yksikön voi nostaa suoraan trukkipiikeillä sisään.

Ainakin tämä versio tarvitsee reilummilla kuljetusnopeuksilla, yläosaan pari kietaisua pakkausmuovirullasta ympärilleen, jotta pinot eivät kaadu. Seuraaviin versioihin käytössäni onkin sitten jo noin 1m leveää peltiä ja FIN-lavoja.

Nyt eletään vielä murrosvaihetta tässä logistiikassa, mutta tulevaisuudessa olisi tarkoitus pinota klapit suoraan tehdessä tähän kuormalavayksikköön. Sen voi sitten jättää kesäksi tuuliselle paikalle ja sateetkaan eivät haittaa, koska virityksessähän on katto pällänsä.

Minulla on myös varattuna matalaa betonilattiaista varastotilaa, joissa voin sitten pumppukärryillä siirrellä näitä.

Laskeskelin, että aaltopelti on kokonaistaloudellisin ratkaisu tässä, koska se myös kantaa riittävästi sivusuunnassa.
 
^^ eipä mikään pöllömpi idea, mut ihan tuoreesta ei kannnata tehdä. Keskimmäinen pino, jos tiiviisti pinottu laidat, ei kuivu ihan samaa tahtia kuin reunimmaiste pinot. Voi tulla käyttäjälle yllätyksenä.....
Toki tuulinen paikka ja riittävän pitkä "varastointiaika" ratkaisee senkin pulman....
 
..paneppas Schimanski suomentaen toi viteo meitillen, on toi saksan taito sitten Korkeejännitysten luvun päässy rapistuun ettei ihan kaikkee jummartanu....tiiä mitä tiedon helmiä siellä olis......
Pääsis rakenteleen tommosen...:virne:
 
Nuo aidantolppa "jalat" onkin ihan hyvä keksintö tuossa Schimanskin viteossa, eipä oo muljahtanut moinen(kaan) mieleen...
 
Nuo aidantolppa "jalat" onkin ihan hyvä keksintö tuossa Schimanskin viteossa, eipä oo muljahtanut moinen(kaan) mieleen...

Harvassa paikassa on tuollaista kukkamultaa, mihin paalun lyö...


Tuosta polttopuun kuivamisesta tuli mieleen, että kokemukseni mukaan onnistumisen edellytyksenä on kolme seikkaa: sijainti, sijainti ja sijainti. Ylävä, tuulinen ja aurinkoinen (jos paistaa) paikka. Kuulemma tänä kesänä ei puu oikein kunnolla kuivanut edes huolellisesti tehdyssä ja katetussa pinossakaan, jos se sijaitsi varjoisassa ja tuulen suojaisassa paikassa.

Meillä on perinteisesti klapit kuivattu laakean kallion päällä ihan keossa. Aurinko voi paistaa koko päivän ja tuuli käy esteettä. Vesi ei ko. paikassa seiso ja kosteus ei altapäin nouse. Se keon peittäminenkään ei ole oleellista edes talveksi, sillä vain päälimmäiset klapit pinnasta kastuvat, mutta kuivavat taas nopeasti.
 
^^kehu ny vielä lisää....nimimerkillä kateellinen paikasta..
 
Takaisin
Ylös