Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Laturin kytkennät

Viestiketju osiossa 'Sähkö ja elektroniikka' , aloittaja Trakpa, 11.11.2017.

  1. estate

    estate Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    797
    Saadut tykkäykset:
    144
    [​IMG]
     
    • Hyödyllinen Hyödyllinen x 3
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  2. pajs

    pajs Mutunvilkku Pietarsaaresta
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    25.1.2012
    Viestejä:
    11 357
    Saadut tykkäykset:
    2 013
    Saisko tuon tonne aineistoihin. :peukku:
     
    • Samaa mieltä Samaa mieltä x 1
  3. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    • Tykkään Tykkään x 4
  4. Roope

    Roope Kansalainen

    Liittynyt:
    23.3.2013
    Viestejä:
    961
    Saadut tykkäykset:
    56
    Boschin laturista löytyy liittimet B+, D+ ja DF.

    Borgin laittaman aineiston perusteella ymmärrän B+ tulevan suoraan akun + napaan ja D+ tulevan samaan paikkaan katkaisijan (ja lampun?) kautta. DF navan tarkoitusta en ymmärrä. Siitä sanotaan "Kenttä (roottori)", mitä se käytännössä tarkoittaa? Mikä johto siihen tulee ja mistä?

    Ajatuksissa siis 12 voltin generaattorin rakentaminen nurkista löytyvistä rojuista. Youtuben videoita katsoessa tämä puoli asiasta on heikosta huomioitu, rautaa kyllä väännetään ansiokkaasti.
     
  5. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    30 963
    Saadut tykkäykset:
    5 495
    Tämä generaattori vaatii ulkoisen jännitesäätimen. DF napa on roottorin magnetointi.
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  6. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    30 963
    Saadut tykkäykset:
    5 495
    Kytkentä esim. kuvan mukaisesti :

    DSC_5453.JPG
     
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  7. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    5 811
    Saadut tykkäykset:
    1 652
    Juutuupissa on "Rassooja" Laittannu ohjeen Bosch tyyppisen jännitteen säätimen testaamiseen. Itellä kun on kasa tallissa noita säätimiä mistä ei nää onko 12v vai 24v ja toimiiko ne? Tälleen vaan vinkkinä.. Etkös @cardaani hakenu multa joskus 24v erillisiä säätimiä? Saikko toimiin?
     
  8. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    30 963
    Saadut tykkäykset:
    5 495
    Juu kiitos niistä! Ainakin yksi oli ehjä, koska palvelee tuolla vanhassa metsäkoneessa.

    Googleen laittaa hauksi numerosarjan, joka säätimessä. Pitäis päästä kärryille soveltuvuudesta.
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  9. hile6363

    hile6363 Väärällä lääkityksellä.

    Liittynyt:
    16.8.2015
    Viestejä:
    5 811
    Saadut tykkäykset:
    1 652
    Juu. muttakun monesti ei oo numerosarjaa näkyvissä, varsinkin "tarvikesäätimissä"..
     
  10. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    4 366
    Saadut tykkäykset:
    1 717
    Kirjotanpa tämän ketjun jatkeeksi..
    Laitoin boschilaisen laturin paikalleen ja koekäytin. Latausjännite 14,45V ja pelaa mutta tuo puuttuva w-nasta piti vielä lisätä. Tinasin johdon käämin päähän ja laturi paikalleen.. Antaa ulos tuosta johdosta nyt n. 3,4V joka ilmeisesti liian vähän? Kiekkamittari näyttää kytkettynä 2600 kierrosta tyhjäkäynnillä..
    Kuvassa tinattu johto
    F61C4CCB-0FC1-4CF8-9270-2BAA9C2FA884.jpeg

    Aiheuttaako tuo n. Klo 11 kohdalla näkyvä valumerkintä tähtikytkennästä jotain muutoksia w-napaan liittyen? Ja lieneekö tuo tinattu johto nyt oikeassa paikassa? Tinattu siis laturista tulevan käämin päähän..
     
  11. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    59 020
    Saadut tykkäykset:
    5 970
    Eikös tuo pitäis ottaa yhdestä + diodin päästä ?
     
  12. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    4 366
    Saadut tykkäykset:
    1 717
    Ohjeita tarkemmin tutkittu, niinhän se taitaapi olla eli otanpa uusiks tuon johdon tinailun..
     
  13. borg

    borg administi
    Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    18.4.2011
    Viestejä:
    30 133
    Saadut tykkäykset:
    6 662
    W kahden diodin välistä, käämin päästä. Jännite on vaihtojännitettä, jonka taajuus riippuu kierrosluvusta.

    F3C8964B-767F-4EFC-90EC-7F3AF09244B8.jpeg
     
  14. korhonen

    korhonen Kansalainen
    KK Plus ADpack

    Liittynyt:
    29.1.2016
    Viestejä:
    4 366
    Saadut tykkäykset:
    1 717
    Jo vain, nyt pelaa kuten pitää.. n. 80 rpm on heittoa entiseen.. vaihtojännitettä mittasinkin sillon aiemmin, nyt oli tyhjäkäynnillä siinä 8,4 voltin kahtapuolen..
    D3A5B97A-03BA-41F1-95F9-3513844C77E5.jpeg
     
    • Tykkään Tykkään x 1
  15. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    3 773
    Saadut tykkäykset:
    708
    Sampo puimuriin laitoin sitikan laturin, niitä kun on varastossa.
    Merkkivalon kytkentä on tietystikin toisin päin kuin normaalisti: sen napaan tulee laturin pyöriessä 14v. Mistä laturi saa herätteen, kun tuntuu lataavan?

    IMG_20210828_094215.jpg
     
  16. estate

    estate Kansalainen
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    2.1.2017
    Viestejä:
    797
    Saadut tykkäykset:
    144
    Noinhan se toimiikin normaalisti. Moottori sammuksissa latausvalo maadoittuu laturin kautta ja valo palaa, moottorin kun käynnistää ja laturi rupeaa lataamaan tulee kenttädiodeilta latausvirtaa heräteliittimeen ja valo sammuu. Vaihtovirtalaturi kyllä rupeaa lataamaan ilman herätettäkin.
     
  17. tommi

    tommi Kansalainen

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    3 773
    Saadut tykkäykset:
    708
    Niin se tosiaan saammuukin valo siksi, kun miinus muuttuu laturin herätessä plussaksi?
     
  18. JiiPee

    JiiPee Kansalainen

    Liittynyt:
    12.4.2016
    Viestejä:
    2 950
    Saadut tykkäykset:
    549
    Ei läheskään kaikissa sovelluksissa.

    Juurikin näin.
     
  19. jusape

    jusape Mr Horsepower
    KK Plus ADpack Betatester

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    59 020
    Saadut tykkäykset:
    5 970
    Just viimeviikolla vaihdoin laturin naapurin puimuriin. Ei täyskaasullakaan herää, kun latausvalo on pimeenä, on sieltä kyllä öljynpainevalo ja puintikoneiston mittarikin pimeenä.
    Jokin virtasyöttö uupuu mittaritaulusta
     
  20. Tessulandia

    Tessulandia Kansalainen

    Liittynyt:
    29.11.2017
    Viestejä:
    1 305
    Saadut tykkäykset:
    32
    Eihän tuossa mitään mutta ite laitoin Mitsuun missä oli erilis-säädin Boschin laturin niin eipä pala latausvalo mutta lataa,alkuperäsellä laturilla paloi valo taas kokoajan.
    Ekalla herätejohdolla jonka löysin ei sammunu auto sitten olleskaan,toisella johdolla joka liittimestä löytyi sammuu ja lataakin.
    Että nuo erillis-säätimet onkin sitten ihan oma juttunsa näköjään,nyt ainakin lähtee lataamaan kun kierroksia hieman nostaa,sitä en tiedä pelittääkö säädin täysillä?
     

Jaa tämä sivu