Tervetuloa Konekansa-foorumille!

Liity Konekansa-foorumin jäseneksi (ei maksa kuin vaivan) ja käy peremmälle! Sisäänkirjautumattomana et näe aivan kaikkea foorumin sisältöä.

Mainoksiakin vilisee niin, että silmiä kirvelee. Jäsenenä elämäsi olisi paljon siedettävämpää. ;)

Latuhöylä perinteisen tyylille

Viestiketju osiossa 'Omavalmisteiset koneet ja koneiden tekniikka' , aloittaja Busse, 25.2.2020.

  1. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    5 160
    Saadut tykkäykset:
    335
    Niin sehän häätyy monesti ensin pohjat tehdä ja kun ne on kunnossa voidaan vasta latu pertsalle tehdä lanatulle reitille. Tuo mitä cardani tuossa edellä, ladun pohjan pitää olla varsin suora varsinkin pertsalle.

    Vaatii riittävän pitkän lanan pohjien tekoon. Varmaan tuo metrin pituinen lana on lähellä riittävää harrastuskäyttöön.

    Tuossa aiemmin eräällä kylällä oli ennen ostopalveluita 2 metriä pitkä lana pohjien tekoon. Sillä tekivät latujen pohjia 50-100km vuodessa.
     
  2. Puuha

    Puuha Kansalainen
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    5.2.2015
    Viestejä:
    5 160
    Saadut tykkäykset:
    335
    Ja tosiaan peltojyrällä ensimmäiset lumet polkivat reitiltä ennen lanauksen alkua. Samalla heinät ja muut painuvat jolloin pohjat myös jäätyvät syvemmältä ja latu kesti pitempään myös suojakelillä.
     
  3. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    6 807
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Tuolla pätkäkelkalla on tullut ajettua puita metsästä, vaatii siis hyvät ajourat. On lapioitu lunta monttuihin ja tehty kaarroksista loivia. Joku hinattava lana / latuhöylä olisi kyllä hyvä ajourien tekoonkin?
     
  4. cardaani

    cardaani Mulkwisti
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    14.12.2011
    Viestejä:
    18 983
    Saadut tykkäykset:
    2 924
    Ovat tehneet tasauslanoja ihan kakkosnelosesta. Pari soiroa reunoihin pitkittäin, toimivat samalla jalaksina. Poikittain pikkasen vinoon (eri suuntiin) sitten muutama kakkosnelonen. Jalaksien takaosiin ruuvattu latikanpätkät ikään kuin haineviksi, jotta lana kulkisi suoraan. Tämä lähinnä siirtää lunta edellänsä ja pudottaa sen monttuun. Halpaa ja helppoa tuotekehittelyä talvenmittaan.

    Mulla on itsellä vanha vesikelkka, jonka alle hitsattu lattarauta poikittain. Se latikka ehkä 15mm korkeammalla kuin jalakset. Painona on yleensä kierros ladan pyöriä. Ensimmäiset ajot pitää tosin suorittaa ilman lisäpainoa. Tämä joskus hätäpäissään tehty ja jäänyt käyttöön näin...
     
    #24 cardaani, 21.3.2020
    Viimeksi muokattu: 21.3.2020
    • Informatiivinen Informatiivinen x 1
  5. LPR

    LPR Kytöstelijä
    KK Plus pack NoAd

    Liittynyt:
    27.3.2013
    Viestejä:
    9 061
    Saadut tykkäykset:
    1 250
    Keski-Karjalan suunnilla ainakin syksyllä heti, kun on lunta ja pakkasta ajaa kelkalla, ajavat kelkkareitin pohjat verkkolanalla. Suht' vahvaa raudoitusverkkoa, jonka etureuna on taivutettu ylös. Alla jonkun näköiset jalakset ja vetoaisa. Siirtää lumen monttuihin ja leikkaa pahimmat sammal ym. turveköntit matalammiksi.
     
  6. aaretti

    aaretti Käy hitaalla

    Liittynyt:
    30.11.2011
    Viestejä:
    2 101
    Saadut tykkäykset:
    647
    Tässä kotinurkilla olen vetänyt tavallista ylösalaisin käännettyä trukkilavaa kelkan perässä
     
  7. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    6 807
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Tehometsätalous aurauksineen - laikutuksineen, on tehnyt harvennuspuun korjuun pienkone kalustolla melko mahdottomaksi. Ja harvennuspuun korjuuhan vaatii nimen omaan ja omaan nimeen pienkoneiden käyttöä.!
    Ajourat on tehtävä melkeinpä käsipelissä, ajoitpa sitten kelkalla tai mönkijällä. Jonkinlainen kapea - kevytrakenteinen lana auttaisi tässä työssä, pyörät kesällä ja talvella sukset lanarungon pysyessä vakiona. Ja perinteisen hiihtäjien tarpeen mukaan laskettavat latu höylä terät tietenkin.
     
  8. MaxiSami

    MaxiSami Kansalainen
    Betatester NoAd

    Liittynyt:
    22.1.2013
    Viestejä:
    3 636
    Saadut tykkäykset:
    883
    Tässä naapurin kanssa väkerretty lana kelkan perään.

    Leveyttä muistaakseni 1,5 tai 1,8m. Tosi kevyt vetää ja hyvin tasottaa pahkurat kun riimulla säätää tuon etulanan että se ei pääse tipahtamaan montussa alas vaan jättää lumen siihen monttuun.

    IMG-20181228-WA0041.jpg IMG-20181228-WA0042.jpg IMG-20190113-WA0003.jpeg

    Ja vielä videota:
     
    • Tykkään Tykkään x 3
  9. Josva

    Josva Joopati joo, jaapati jaa
    KK Plus pack

    Liittynyt:
    11.6.2016
    Viestejä:
    6 807
    Saadut tykkäykset:
    1 372
    Joskus muinoin laitoin reen aisalle, toisin sanoen sellaisen diy reen jonka aisat läksi suksien kärjestä alhaalta vanerilevyn poikittain lanaksi. Kyllä sekin tasasi ajourat pahimpia patteja ennen kuin osui kiveen / kantoon ja hajosi.

    Rekiä / yms vedettäviä esityksiä löytyy joka lähtöön ihan tehdas valmisteisinakin, yleensä reen kiinteä runko kapenee aisaksi jossa vetokoukku on nytkällä ja sukset elävät omaa elämäänsä saranatankojen kanssa. Tämän mallinen versio painaa kelkan kuormaa aisapainollaan, näin ollen aika helposti maton lyödessä tyhjää kelkka uppoaa niille sijoilleen.
    Jos vetopiste onkin sieltä alhaalta suksien edestä, niin aisapainoa ei ole laisinkaan ja lähdettäessä suksien kärjet vähän nousee. Suurimmat kuormat onkin tullut ajettua tällaisella veto geometrialla varustetulla reellä.
     

Jaa tämä sivu