Viime aikoina Carina on alkanut jotenkin jammailemaan. Normaaleilla ajonopeuksilla ei ole ollut mitään oireita, mutta hitaammassa vauhdissa sellaista karibialaisrytmistä zumbausta on esiintynyt auton peräpäässä. Aloin epäillä, että laadukkaissa, sittemmin kesäkäyttöön modifioiduissa, Ekoturbo Encore 1 -uusiotalvirenkaissa olisi jotain normaalista poikkeavaa oiretta kehittymässä. Ihmetytti kyllä mitä, ovathan renkaat sentään seitsemän vuotta autoa nuoremmat. Olen aika vaativa renkaiden suhteen ja tämä nykyinen rengastus on ollut erityisen hyvä, edessä olevat talvidaytonit torjuvat vesiliirron vaaraa erityisen hyvin (rakoa on melkeinpä enemmän kuin palaa, oikein endurot) ja nämä Encore 1:t ovat tuntuneet hyviltä pitämään takavanteita irti tien pinnasta. Mutta nyt jokin laatupoikkeama oli tullut särkemään idyllin. Renkaan valinnassa olen aina luottanut kolmeen perusperiaatteeseen, jotka yllättäen ovat samat, joilla Sleepy Sleepers määritteli äänilevyn: 1) sen pitää olla musta 2) sen pitää olla pyöreä 3) siinä pitää olla reikä keskellä Alla oleva rengastus täytti asennusvaiheessa kaikki nämä vaativat kriteerit. Tarkistin kumit ja havaitsin, että ehdot 1 ja 3 edelleen täyttyvät, mutta oikean takarenkaan osalta, ohjaamosta käsin aistinvaraisesti ajon aikana tarkkailtuna, ehto 2 ei täyttynyt kuin yli 20 km/h nopeuksissa. Pysähtyneenä rengas näytti tältä: No, vaihtaahan se piti. Nyt tilalla on samanlainen, mutta sisäänajettujen Ekoturbo Encore 1-renkaiden rajoitetun saatavuuden vuoksi tilalla on pyörimissuunnaltaan peruutuskäyttöön sopiva gummi. Onhan se hyvä, että taajamakäytössä jokin rengas tuntee olonsa kotoisaksi myös vaihtoehtoisen ajosuunnan käytön aikana.
Pari-3 talvea sitten multa meni 3sta Gislavedist runko vajaan kahden kuukauden sisään. Siis pinnoittamattomat, ja pintaakin oli noin 4mm jäljellä
Noin on käynyt Nokian kitkarenkaille 12 kpl satsista 10 kipaleelle kohdallani, -pintaa olisi ollut kesäkäyttöön vielä melkoisesti, mutta runko pettää. En enää toistaiseksi osta Nokialaisia. Ostin Hankookit ja misukat, nyt on runkokin kestänyt. Kokeilussa on myös Cormorat, tulivat varaosa-xantun mukana, jonka ostin tuossa keväällä. Semmoinen havanto on jo Cormoroista, että kestävät ajaa kivisiä metsäautoteitä puhkeamatta, toisin kuin Nokian renkaat.
Nokian talvirenkaassa huomasin samanmoisen tänä keväänä, vasta 10 talvea ajettu, mikään ei enää kestä kuin ennen. Ajattelin vielä kuitenkin ajaa talven ?
Mulla teki Continentalin kitkat ostopakon oikeille suvikumeille, viime kesänä oli tarkoitus ajaa loppuun kun pintaa oli vielä yllinkyllin. Alkoi takapää jumputtamaan ja äheltäessänni kurkistamaan ilmeni, että sisäkyljessä lapsen nyrkin kokoinen patti.
jaahas Samanlaista vatkausta pikkunopeuksissa on tääll'kin henkilönkuljettimessa ollut. Alkoi viime suvena, silloin vika löytyi vasemmasta etupyörästä. Vaihdoimme siihen uuden (käytetty) kumin ja tärinät ja vatkaus loppui. Vaan kuinka ollakkaan, melekein heti kun suvikumit keväällä alle laitettiin, alkoi taas tuo sama vaiva. Nyt kylläkin taitaa olla takakumi joka vetkuttaa. On se kumma miten Nokialaasen laatu on heikennyt, ennen ajettiin kumit kudokselle ilman ongelmia ja nyt pintaa hyvinkin jäljellä ja jo runko särki. Tulee jo mieleen, josko kannattaisi nuo kolme vaihtaa kerralla, ettei se vetkutus vaan siirry taas seuraavaan nurkkaan.